Укроборонпром відкриє документацію на апарат штучного дихання ''Буревісника''
Я би хотів поставити крапку у спекуляціях і розповісти про підсумки тижневих пошуків відповіді на питання, яке турбує зараз всю країну: чи можливе відновлення виробництва апаратів штучного дихання на заводі "Буревісник". Офіційна позиція – на сайті Концерну, тут я хочу розповісти усі деталі.
Скажу одразу, виробництво медичного обладнання не є і не має бути специфікацією оборонних заводів. Втім за старою радянською традицією, наші підприємства виготовляють різноманітну продукцію, яка часто не має ніякого відношення до "оборонки".
Концерн – стратегічний виробник озброєння і його мета – зберегти в умовах війни, економічної кризи та світової пандемії спроможність оборонних підприємств вчасно та якісно виготовляти в першу чергу військову техніку і озброєння.
Водночас, наші підприємства шукають і знаходять можливості допомогти країні і громадянам.
ЧИ МОЖЛИВО ВІДНОВЛЕННЯ ВИРОБНИЦТВА НА ЗАВОДІ БУРЕВІСНИК ЗАРАЗ
Ні. І це не моя думка, а результат п'ятиденних консультацій директрів декількох підприємств Укроборонпрому, які знайомі з заводом і розуміються на виробництві.
Справа у тому, що останні 10 років завод зупинений і знаходиться у банкрутстві. І мова тут скоріше не про гроші, а про зношеність виробничих потужностей, розвалені цехи, відсутність опалення, електро- та водопостачання – базових умов для роботи і виготовлення будь-чого, навіть простої деталі. А йдеться про необхідність відновлення апарату, від якого залежить життя людини, і частина деталей для якого має виготовлятися у стерильних умовах. Умови Буревіснику геть на такі – я був на заводі і бачив це на власні очі. Єдине відремонтоване приміщення – це напівпорожній кабінет директора. Більшість цехів – розвалені. Архів, де зберігається документація, нам відкрили викруткою і не з першого разу.
Інша проблема – люди. Мене вразила затятість і я щиро захоплююсь головним технологом, який живе на заводі. Але треба бути чесним перед собою: на даний момент зібрати колектив, який пам'ятає виробничий процес і здатний відновити його на Буревіснику майже неможливо і займе довгий час, якого у країни просто немає.
ЧИ МОЖЛИВО ВЗАГАЛІ ВІДНОВИТИ ВИРОБНИЦТВО АПАРАТІВ ШВЛ
Так. Це можливо. Для цього потрібні значні інвестиції, але це не головне. Головне – конструкторська документація, спеціалісти та час.
Нам вдалося знайти та відновити майже 40% ключової технічної документації на прилад БРІЗ-Т. Інша частина втрачена: або затоплена, або загублена, або, я припускаю, вірогідно вкрадена. Ми готові віддати її приватним виробникам, які мають кращі умови для виробництва.
Модель БРІЗ-Т було розроблено в радянські часи і вона має всього три модифікації того ж періоду. Це – єдина модель апарату штучної вентиляції легень, яку виготовляли на заводі.
Тим не менш. Існуючої документації достатньо для відновлення виробництва апарату БРІЗ-Т, кажуть технарі. За різними підрахунками, у Концерну на це може піти від 3-х до 6-ти місяців. Наскільки це буде актуально на той час, не знає ніхто.
ЧИ БУДЕ ЦЕ ПОВНІСТЮ УКРАЇНСЬКЕ ВИРОБНИЦТВО
Ні. В Україні немає усіх комплектуючих апарату.
Більшість комплектуючих дійсно можуть виготовляти наші заводи, частина навіть у серійному виробництві. Але виробництво декількох дуже важливих деталей (наприклад, двигун з блоком управління, насос і деякі деталі корпусу, тощо), критичних для роботи апарату, треба налагоджувати з нуля. Тобто, з нуля будувати весь технологічний процес.
Частина комплектуючих в апаратах швл – імпортного виробництва, наявність яких на складах в Україні або за кордоном невідома. На складах самого "Буревісника" давно нічого немає – вони порожні, замість комплектуючих – металобрухт.
ЯКБИ АПАРАТ БУВ ВИГОТОВЛЕНИЙ, ЧИ МОЖНА ЙОГО ВИКОРИСТОВУВАТИ
Офіційно – ні. Справа у тому, що термін дії сертифіката саме на це виробництво і саме на цей виріб закінчився ще у 2015 році. Для його відновлення також потрібен час і навіть повна підтримка всієї адміністративної машини, державних органів не дозволить це зробити швидко. Та й навряд чи хтось візьме на себе ризик, з огляду на сферу використання, видавати сертифікат без випробовувань.
І ГОЛОВНЕ. ЧИ МОЖНА ВИРОБЛЯТИ ЦЕЙ АПАРАТ У КООПЕРАЦІЇ
Так! Це цілком реально. Більше того, в Україні є невеликі виробничі підприємства, які виготовляють подібну та дуже схожу продукцію. Їхніх потужностей явно не вистачає на покриття усього попиту. Тим більше, з огляду на пандемію і дефіцит апаратів у всьому світі, не тільки в Україні.
Протягом останніх днів ми ретельно вивчали ринок і провели декілька зустрічей з такими виробниками. Ми готові до будь-якої співпраці, кооперації приватних компаній з нашими заводами, консультацій технологів та конструкторів, і навіть – спільного виробництва.
Саме тому в Концерні ухвалили рішення відкрити документацію для приватних виробників. Я не пам'ятаю подібних прикладів від державних компаній. Але часи змінюються і Укроборонпром теж.
Конструкторська документація не містить грифу і не оцифрована, поки все на папері.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.