Українські перевізники відрізані від ринків у балтійському та скандинавському напрямку
Дочитайте цей текст уважно, до кінця. Це важливо.
Сьогодні у Верховній раді розглядатиметься законопроект N0060 щодо ратифікації протоколу про лібералізацію автомобільних перевезень з Білорусією. У разі його прийняття українські перевізники зможуть безперешкодно та без додаткових дозволів перетинати україно-білоруський кордон, виконуючи контракти на експорт та імпорт товарів.
Так, я усвідомлюю політичну чутливість цього рішення. І ні, я не змінив свого ставлення до ситуації у Білорусі, починаючи з 2011 року, коли вперше висвітлював звіряче побиття протестуючих на площі Свободи.
Але сьогоднішнє рішення не про наші стосунки з Білорусією.
Справа у тому, що територія Білорусі – це найбільш короткий транспортний коридор для українських перевізників на балтійському та скандинавському напрямках – до ринків Литви, Латвії, Естонії та Фінляндії.
Товарообіг з цими країнами зростає щорічно. Відповідно, зростає і потреба українських перевізників у білоруських дозволах. У цьому році наші перевізники вичерпали річну квоту дозволів Білорусі вже у серпні. Для розуміння, при обсязі річної квоти у 37 тисяч дозволів нашим перевізникам до кінця року потрібно не менше 30 (!) тисяч додаткових дозволів.
Але їх немає, оскільки білоруська сторона категорично відмовляється збільшувати надану квоту.
Як наслідок сьогодні понад 1,6 тис (!) українських перевізників опинилися фактично відрізаними від ринків Литви, Латвії, Естонії та Фінляндії та не можуть виконувати зобов'язання за своїми контрактами. Відповідно, виробники звужують ринки збуту, і у найближчій перспективі нас може чекати значне скорочення робочих місць у галузі вантажних перевезень.
Наші втрати лише до кінця цього року - 1,5 млрд (!) грн. Це і є ціна сьогоднішнього голосування парламенту за ратифікацію протоколу щодо лібералізації міжнародних перевезень з Республікою Білорусь.
І якби сьогодні я знов опинився у залі Верховної ради, я б проголосував за ратифікацію цього протоколу.
Це не обмін нашого суверенітету, не втрата суб'єктності і не ознака підтримки білоруського режиму. А прагматичне відстоювання інтересів наших, українських перевізників.
P.S. Щодо альтернативного шляху через Польщу – полська сторона вже п'ятий рік зменшує кількість дозволів для України, збільшуючи квоту для РФ та Білорусі.
І для довідки. Рішення про лібералізацію міжнародних автомобільних перевезень з Білорусією було прийнято 28 травня 2019 року, під час засідання українсько-білоруської Змішаної Комісії з міжнародного автомобільного сполучення. На той момент міністром транспорту був Володимир Омелян, а прем'єр-міністром – Володимир Гройсман.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.