Автотранспорт забезпечив левову частку експорту та імпорту під час війни
Цей текст про подяку, захоплення та щиру гордість
У міністерстві інфраструктури, як і у будь-якому колективі, існує здорова конкуренція між різними напрямками роботи. У нас – це різні види транспорту. Звісно, що це скоріш неформальна історія і насправді для економіки важливі усі вони. Тим не менш, ми слідкуємо за тенденціями, бачимо певну залежність вартості і обсягу товарів та перевезень по кожному виду транспорту. Зазвичай найбільше навантаження за вартістю та обсягом припадає саме на морський та залізничний.
Утім, війна розставила свої пріоритети.
Виявилось, що за останні вісім місяців найбільшою транспортною опорою економіки стали автоперевізники. Звісно, це прямий наслідок блокади портів та припинення авіасполучення. Але дані, які ми отримали за серпень перевершили усі сподівання нашого департаменту.
Якщо рахувати за обсягом перевезеного, то автомобільний транспорт посідає третє місце. Загалом було вивезено майже 7,29 млн тонн вантажів. Що важливо, більшість вантажів на загальну суму понад 1,12 млрд доларів наші перевізники доставили саме до країн ЄС.
Найбільше було експортовано залізничним транспортом, понад 3 млн тонн. На другому місці – морський транспорт, 2,9 млн тонн. На третьому – автомобільний транспорт, 1,4 млн тонн. Решта товару була експортована повітряним транспортом, трубопроводами та лініями електропередач.
Натомість, у грошовому вимірі автомобільний транспорт суттєво випередив усі інші види транспорту.
У серпні Україна експортувала товарів загальною вартістю 3,36 млрд доларів. До речі, це більше, ніж у липні на майже пів мільярди. Так от майже 44% або 1,5 млрд доларів від загальної вартості усього обсягу експорту склали товари вивезені автомобільним транспортом. Залізницею та морським транспортом товарів було вивезено на понад 788 млн доларів та майже 996 млн доларів відповідно.
По імпорту ситуація ще більш вражаюча – автотранспорт став лідером як у грошовому, так і у товарному вираженні. З майже 2 млн тонн ввезених до України товарів, понад 1,1 млн тонн (56%) було доставлено саме автотранспортом. Морським транспортом та залізницею – 282 тис тонн (8%) та 487 тис тонн (12%) відповідно.
У грошовому вимірі дані імпорту вражають ще більше. Загальна вартість товарів завезених автотранспортом складає 3,23 млрд долл або 74% (!) усього обсягу імпорту. Відповідно залізницею та морськими шляхами було імпортовано майже 332 млн доларів (8%) та 517 млн доларів (12%).
Ще раз скажу, ми самі не очікували таких цифр. Для порівняння до великої війни автотранспорт забезпечував лише п'яту частину нашого експорту у грошовому вираженні. Зараз – майже половину.
Ми передбачаємо, що у вересні ці дані принаймні у товарному вираженні мають змінитися. У першу чергу на користь морського транспорту, оскільки продовжують набирати обертів наші одеські та дунайські порти і ми сподіваємось, що загальний обсяг експорту там становитиме не менше 5 млн тонн.
Натомість, у найближчій перспективі автомобільне сполучення все ще матиме ключове значення для нашої економіки.
Навіть при значному зростанні обсягів експорту іншими видами транспорту, автошляхи одначе будуть домінувати у структурі транспортних перевезень. Це не вигадки, це факти. Якщо проаналізувати структуру експорту, то виявиться, що середня вартість однієї тонни товарів експортованих автотранспортом майже утричі (!) вища за середню вартість тонни вивезеної морським транспортом і майже у п'ятеро (!) – залізничним.
Саме тому нам і нашим сусідам потрібно налагоджувати максимально швидкий проїзд вантажівок через кордон. Нашими ж пріоритетами мають стати розробка програм підтримки наших перевізників, розбудова транспортної мережі, у тому числі доріг, та прикордонної інфраструктури.
Ну і головне. Ми маємо подякувати тисячам водіїв, які продовжують робити цю важку роботу та досягати таких шалених результатів.
Ви круті. А ми завжди поруч. І нам неймовірно приємно вами пишатися.
Дякуємо!
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.