Михайло Лебедь: 10 КОНТРаргументів проти Закону про НЕсвободу протестів
Буремні дні боротьби з законом 2450, здавалось, опинились в минулому, але привид бажання обмежити громадян України висловлювати свою позицію під час акцій прямої дії не зникає. Тому публікуючи матеріал Михайла Лебедя ми хочемо привернути увагу громадськості до того, що нічого в цьому світі не зникає, а лише трансформується...
Мушу відповісти на тези депутата-співпідписанта законопроекту Андрія Шевченка, який вчора зареєстрував вбивчий для свободи мирних зібрань в Україні так званий "законопроект Януковича-Захарченка-Ставнійчук" під номером 2508а. Маю надію, що видання УКРАЇНСЬКА ПРАВДА все це перепублікує.
Отже група депутатів з Партії регіонів, КПУ та... опозиційної "Батьківщини" зареєстрували в Раді вбивчий законопроект про НЕсвободу мирних зібрань.
Чому він жахливий? Бо законодавча ініціатива є "близнючкою" скандального проекту N2450, спроби ухвалення якого неодноразово викликали масові протести громадських організацій та профспілок по всій Україні.
Проект пропонує узаконити обов'язок повідомляти владу про протести за 48 годин до їх початку (ч.1 ст.7 проекту 2508а), що дозволить підконтрольним судам забороняти будь-які "неугодні" владі мирні зібрання. "Спонтанність" зібрань, згідно тексту проекту (п.5 ч.1 ст.1, ч.1 ст.15 проекту 2508а), неможливо буде довести ні міліції, ні судовому виконавцю, ні судді. Проект також передбачає можливість забороняти в суді зібрання про які владу не було повідомлено (ч.7, ч.2 ст.17 проекту 2508а). Окрім цього, проект передбачає можливість ухвалювати нові антиконституційні "фільчині грамоти" місцевих органів влади, покликані в неконституційний спосіб обмежити свободу мирних зібрань – тепер відповідно до цього закону (ч.2 п.4 та ч.5 розділу "Прикінцеві і перехідні положення" проекту 2508а). Все це призведе до різкого збільшення кількості неправосудних судових заборон мирних протестів, та масових випадків кримінального та адміністративного переслідування протестувальників. За "умисне невиконання рішення суду" чи "злісну непокору законному розпорядженню або вимозі працівника міліції" протестувальникам "світить" три роки тюрми, демотивуючі багатотисячні штрафи або адмінарешт строком до 15 діб.
Чому це важливо саме зараз? Бо існують якісь домовленості про закручування гайок в контексті президентських виборів або між Адміністрацією Президента та керівництвом "Батьківщини", або між Адміністрацією Президента та окремими депутатами "Батьківщини".
По-перше, є бажання РІЗКО ЗБІЛЬШИТИ КІЛЬКІСТЬ НЕПРАВОСУДНИХ СУДОВИХ ЗАБОРОН мирних протестів, і відповідно ЗМЕНШИТИ КІЛЬКІСТЬ ПРОТЕСТІВ (торік в Україні за різними оцінками відбулося від 3636 до 16392 мирних зібрань). Під ударом, перш за все, – масові мирні акції, небезпечні для влади мирні акції в політичному чи економічному плані. Тобто, в тому числі акції непарламентської, а також парламентської політичної опозиції типу "Вставай, Україно!" Під ударом і неполітичні акції на соціально-економічну тематику, яких у невиборчі роки близько 60% від усіх протестів в Україні.
Маразматичні судові заборони а-ля на вулицях Банковій та Лютеранській стануть частішими, бо обов'язок повідомляти владу про протести за 48 годин дозволить підконтрольним судам забороняти будь-які "неугодні" владі мирні зібрання. А довести спецпідрозділу міліції "Беркут" та судовим виконавцям те, що "спонтанне" зібрання, згідно тексту проекту N2508а, є саме "невідкладним" і що повідомити про протест за 48 годин було саме "неможливо", буде ДІЙСНО НЕМОЖЛИВО.
По-друге, проект N2508а ДОЗВОЛЯЄ корумпованим мерам і зганьбленем губернаторам штампувати свої місцеві антиконституційні "фільчині грамоти", якими на власний розсуд встановлюють свої МІСЦЕВІ ОБМЕЖЕННЯ ДЛЯ ПРОТЕСТІВ. Легалізація російських регіональних законів про протести (аналогів українських "фільчиних грамот") минулорічними поправками в і так драконівський спеціальний закон про протести Російської Федерації – чудовий приклад для наслідування, правда?
Закон N2508а може покласти край позитивній практиці оскарження та відміни місцевих "фільчиних грамот", яку впроваджують правозахисники, громадські діячі та прогресивні політики. Закон "Про місцеве самоврядування" і зараз не дозволяє місцевим органам влади ухвалювати такі "фільчині грамоти". Проте в 17,4% усіх адміністративних центрів України такі "фільчині грамоти" в різний час таки були ухвалені. Серед цих міст – шість обласних центрів. Не в усіх містах вони реально заважають проводити мирні зібрання – зокрема, там, де місцеві активісти, правозахисники чи політики ще не добилися відміни таких антиконституційних рішень влади, люди такі "фільчині грамоти" роками ігнорують і проводять мирні зібрання. Наприклад, так відбувається в Києві та Харкові, Дніпропетровську, Рівне, Сумах та Полтаві.
Якщо закон N2508а ухвалять, то "більше трьох" ми з вами зможемо збиратися хіба на футболі чи на концертах (проект N2508а може продовжити практику місцевих "фільчиних грамот" з аналогами російських "гайд парків"). Ухвалювати такий закон – обманювати себе і допомагати репресивній машині.
Разом з іншими правозахисними, громадськими організаціями та профспілками я НЕ ВІРЮ, що депутати-підписанти проекту задумали щось хороше для народу. НЕ ВІРЮ і їх обіцянкам вплинути на текст після першого читання, оскільки профільний парламентський Комітет має лише рекомендаційний голос, а в сесійний залі Верховної Ради все вирішуватиме більшість.
Нам життєво важливо провалити цей законопроект ще до першого читання. Тому готуйтесь вийти на масові протести проти його ухвалення восени.
І на завершення – наші 10 КОНТРаргументів проти закону про НЕсвободу мирних зібрань:
1. "Законопроект є пакетним рішенням – це не лише новий спеціальний закон, а і зміни до 9 існуючих законів, зокрема, до Кодексу адміністртивного судочинства, Кодексу про адміністративні правопорушення, Закону "Про міліцію" (с) Андрій Шевченко
Проте значно кращим варіантом для сьогочасної України є не ухвалювати спеціальний закон взагалі, а внести зміни у вже чинні закони, норми яких зараз заважають проведенню мирних зібрань. Чому? Ключові правки від громадськості в проект влади включені не будуть – на Банковій вже чітко домовились про 48 годин, неспонтанні "спонтанні" протести, та безглузді обов'язки протестувальників. Всі ці норми проету N2508а – норми виключно "тіла" спеціального закону. Всі ці норми проекту N2508а є репресивними в українських реаліях.
2. "Ухвалення закону буде виконанням рішення Європейського суду з прав людини у справі "Вєренцов проти України" від 11.05.2013." (с) Андрій Шевченко
Ухвалення альтернативного спеціального закону від громадськості без конкретних строків повідомлення і зі справжніми спонтанними зібраннями – теж виконання рішення Європейського суду з прав людини. Ухвалення змін у вже чинні закони, норми яких зараз заважають проведенню мирних зібрань, – теж виконання рішення Європейського суду з прав людини. Чому нас змушують обирати гірший з варіантів – варіант N2508а?
3. "Проект скасовує відповідальність за ст. 185-1 та 185-2 Кодексу про адмінправопорушення, які сьогодні застосовують для штрафу або арешту організаторів мирних зборів." (с) Андрій Шевченко
Проте проект N2508а НЕ ЛІКВІДОВУЄ ШТРАФИ ТА АДМІНІСТРАТИВНІ АРЕШТИ. Вже зараз для міліцейських затримань під час мирних зібрань використовуються п.5 ст.11 Закону "Про міліцію" (затримання), ст.185 КУпАП ("злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції"), ст.173 ("дрібне хуліганство") та ін. Найбільш репресивні санкції ст.185 та ст.173 КУпАП, як і ст.185-1 КУпАП, – 15 діб адмінарешту.
4. "Закон встановлює чіткий і вичерпний перелік підстав для обмеження мирних зібрань, що має покласти край необг'рунтованим судовим заборонам." (с) Андрій Шевченко
Формулювання N2508а щодо підстав для судових обмежень мирних зібрань не обмежують формулювання ст.39 Конституції на цю тему, а лише уточнюють їх. Тому ст.17 проекту призведе лише до уточнених шаблонних рішень про заборону – мовляв, зібрання загрожує інтересам національної безпеки чи громадського порядку, і там, на думку влади, буде застосовуватися фізична сила, зброя та інші небезпечні засоби (ст.17 проекту). Чому? Бо судова гілка продовжує бути підконтрольна владі.
5. "Закон передбачає, що неповідомлення чи несвоєчасне повідомлення про мирні збори не є підставою для їх заборони." (с) Андрій Шевченко
НЕПРАВДА. Законопроект N2508а передбачає, що неповідомлення чи несвоєчасне повідомлення про мирні збори не САМЕ ПІДСТАВОЮ ДЛЯ їх ЗАБОРОНИ (ч.7, ч.2 ст.17 проекту 2508а).
6. "Проект передбачає можливість спонтанних зібрань відповідно до європейських стандартів." (с) Андрій Шевченко
НЕПРАВДА. "Спонтанність" зібрань, згідно тексту проекту (п.5 ч.1 ст.1, ч.1 ст.15 проекту 2508а), неможливо буде довести ні міліції, ні судовому виконавцю, ні судді. Ніяк не доведуть протестувальники спецпідрозділу міліції "Беркут" те, що "спонтанне" зібрання, згідно тексту проекту N2508а, є саме "невідкладним" і що повідомити про протест за 48 годин було саме "неможливо".
7. "Закон гарантує право на контрзібрання." (с) Андрій Шевченко
Право на контрзібрання і зараз дозволене в українському законодавстві.
8. "Проект покладає на владу "позитивні зобов'язання" гарантувати безпечне проведення мирних зібрань." (с) Андрій Шевченко
Проект 2508а гарантує лише спокій влади, бо небезпечні в політичному чи економічному плані протести буде неможливо провести. Ухвалення законопроекту N2508а призведе до різкого збільшення кількості неправосудних судових заборон мирних протестів, та масових випадків кримінального та адміністративного переслідування протестувальників. Проект N2508а також передбачає можливість ухвалювати нові антиконституційні "фільчині грамоти" місцевих органів влади, покликані в неконституційний спосіб обмежити свободу мирних зібрань – тепер відповідно до закону N2508а. Під ударом, перш за все, – масові мирні акції, небезпечні для влади мирні акції в політичному чи економічному плані. Тобто, в тому числі акції непарламентської, а також парламентської політичної опозиції типу "Вставай, Україно!" Під ударом і неполітичні акції на соціально-економічну тематику, яких у невиборчі роки близько 60% від усіх протестів в Україні.
9. "Закон передбачає окрему статтю про гарантії для роботи журналістів під час проведення мирних зібрань." (с) Андрій Шевченко
Права журналістів, які висвітлюють мирні зібрання і так гарантовані в чинному законодавстві.
10. "Закон виключає можливість застосовувати для заборони мирних зборів Указ Президії Верховної Ради СРСР "Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних і походів і демонстрацій", прийнятого у 1988 та актів місцевого самоврядування." (с) Андрій Шевченко
В українському законодавстві І ЗАРАЗ ВИКЛЮЧЕНА МОЖЛИВІСТЬ ЗАСТОСОВУВАТИ УКАЗ ВЖЕ НЕІСНУЮЧО ДЕРЖАВИ. Зміст Указу Президії ВР СРСР суперечить ч.1 "Перехідних положень" та ч.1 ст.92 Конституції України, ст.3 Закону України "Про правонаступництво України" та Постанові Верховної Ради N1545-ХІІ "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР". Як репресивна міра Указ застосовується виключно судами, бо судова гілка влади підконтрольна владі. Протестувальникам вдається проводити зібрання всупереч таким судовим заборонам, але не порушуючи закону (ст.382 Кримінального кодексу – невиконання рішення суду), бо в Україні законодавчо не існує конкретного строку повідомлення влади про протести. Натомість проект N2508а абсолютно не пропонує вирішити джерело проблеми – суттєво реформувати законодавство про суди. Проект N2508а лише пропонує узаконити обов'язок повідомляти владу про протести за 48 годин до їх початку, що дозволить підконтрольним судам забороняти будь-які "неугодні" владі мирні зібрання.
Михайло ЛЕБЕДЬ,
член правління правозахисної організації Інститут "Республіка"
експерт Всеукраїнської ініціативи "За мирний протест!"
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.