5 червня 2009, 13:51

Що дає... точніше, що забирає "конституція ПРіБЮТ"

Конституція за своєю суттю – це договір. Про те, як суспільство організовує своє життя – а влада виконує функції з обслуговування такої організації. Однак якщо договір пишеться під столом – суспільство має чекати сюрпризів.

Тож поглянемо на "конституцію" ПРіБЮТ, опубліковану в ЗМІ, через єдино легітимну призму – забезпечення прав і свобод людини. Принаймні тих, які наведені в чинній редакції Конституції.

Навіть перший, побіжний погляд відкриває багато цікавого і неприємного.

Отже, в тому, що має шанс стати новою Конституцією України, передбачено:

• Позбавлення громадян права обрання Президента – глави держави, її представника у зовнішніх і внутрішніх відносинах (п.7 ст.85).

Суперечить Конституції:

- ст.5 – змінювати конституційний лад може лише народ; форма державного правління – вагомий компонент конституційного ладу;

- ст.22 – не допускається звуження змісту і обсягу існуючих прав і свобод; позбавлення права обрання найвищої посадової особи – це звуження прав;

- ст.38 – громадяни мають право обирати і бути обраними до органів державної влади.

• Позбавлення громадян права обирати і бути обраними до Верховної Ради, місцевих рад (відмова від виборів на 5 років, позбавлення Верховної Ради права призначати позачергові вибори місцевих рад – п.V Перехідних положень)

Суперечить ст.ст. 5, 22, 38 Конституції. Крім того, означає узурпацію влади, позбавляючи громадян засобів законного впливу на неї.

Робить владу безвідповідальною.

• Викривлення позиції громадян на парламентських і місцевих виборах (обрання "у два тури", коли партія, яка набрала найбільше голосів, отримує більшість мандатів від складу ради, а решта мандатів розподіляються "пропорційно" – ст.77, 141).

Суперечить ст.71 Конституції, яка гарантує загальне, рівне і пряме виборче право.

Видає невиправдані переваги політичній силі, вручаючи їй кількість мандатів, неспівставну із справжньою довірою до неї виборців.

• Залежність депутатів не від виборців, а від керівництва і спонсорів партії (запровадження механізму виключення депутата з фракції, що тягне за собою втрату мандата – п.8 ст.81).

Суперечить принципу представництва: За свої рішення депутати мають нести відповідальність перед виборцями, а не перед власним керівництвом.

• Проведення виборів системою комісій, позбавлених суспільного контролю (Центральна виборча комісія обирається "шляхом жеребкування на відкритому засіданні Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії України"; оскарження дій чи бездіяльності місцевих комісій відбувається лише в ЦВК, а не в судах – ст.77-1).

Створює передумови для впливу влади на перебіг і результати виборів.

Суперечить ст.71 Конституції, яка гарантує загальне, рівне і пряме виборче право.

• Запровадження нового органу, який чинить визначальний вплив на вибори і судочинство в країні, проте позбавлений суспільного контролю і залежить від нинішнього складу Державної судової адміністрації (створення Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії України і системи місцевих кваліфікаційно-дисциплінарних комісій, яка шляхом жеребкування (!) формує склад ЦВК, місцевих виборчих комісій, Конституційного Суду, судів тощо – ст.126-1).

Віддає контроль за організацією і проведенням виборів, а також вплив на кар'єру і відповідальність суддів, формування Конституційного Суду групам, які наближені до В.Медведчука.

Характерно, що особливості діяльності такої системи "встановлюються законом".

• Обмеження свободи слова, залежність інформації в ЗМІ від волі чиновника (відповідальність ЗМІ за "дезінформацію суспільства" без визначення, що це таке і хто її встановлює – ст.34-1).

Суперечить ст.34 Конституції, яка гарантує право на свободу думки і слова, а також на збирання і поширення інформації.

Запроваджує чиновничу цензуру, позбавляє громадян можливості знати правдиву інформацію про дії влади.

• "Обрання" місцевих суддів, залежних від місцевих "авторитетів" (проведення виборів суддів на місцях означатиме їх залежність від тих, хто організовував і фінансував їх кампанію; фактично – узаконення корупції і підкупності судів – ст.128).

Суперечить ст.126 Конституції, яка гарантує незалежність і недоторканність суддів.

• Загроза втрати керованості державою на місцях (через скасування районних держадміністрацій, зведення статусу обласних (Київської, Севастопольської міських) до "представництва кабінету міністрів", наділення їх контрольними повноваженнями – але без належного ресурсу до їх використання на території всієї області – ст.118).

Суперечить принципу єдності державної політики. Може поставити під сумнів захист прав і свобод громадян на вій території держави, ускладнить розвиток усіх регіонів, сприятиме консервуванню нинішніх відмінностей між областями, сепаратистських проявів.

• Залежність Національного банку України – а отже, грошово-кредитної, валютно-курсової політики – від кулуарних інтересів у Верховній Раді (можливість за поданням 150 депутатів призначати і звільняти Голову Нацбанку – п.18 ст.85).

Суперечить засадам незалежності національного банку. Загрожує гіперінфляцією і нестабільністю національної валюти.

• Обмеження права депутатів представляти інтереси своїх виборців (штучне формування "парламентської опозиції", яка приймає рішення і подає кадрові пропозиції більшістю своїх членів – ст.85, 89-1).

Зведення прав опозиції до прав найбільшої опозиційної фракції (фракцій). Ігнорування думки виборців, які голосували за інші парламентські партії.

• Нелогічність розподілу повноважень у виконавчій владі. У багатьох питаннях ці повноваження розподілені, відбивають не управлінську доцільність, а міжособистісні домовленості (наприклад, президент подає до ВР кандидатуру міністра закордонних справ; одноосібно призначає керівників СБУ, зовнішньої розвідки, Держкомкордону однак представляє країну на міжнародній арені і веде переговори прем'єр, який є "главою виконавчої влади" ст.85, 116-1).

Зберігається розбалансованість влади, потенціал для конфліктів між президентом і прем'єром.

Ця "конституція" не вирішує навіть внутрішньовладних питань.

Вона є наслідком змови для дерибану посад та уникнення відповідальності перед громадянами.

Наслідком її прийняття буде безвідповідальна влада, неефективна держава, поглиблення корупції і хаосу.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

УНИКНУТИ ПАСТКИ

Чим нинішнє коло переговорів у складній фігурі Україна – рф – США – ЄС – інші _принципово_ відрізняється від попереднього, серпневого? Відмінність підкреслив віце-президент США JD Венс: "росіяни часто переоцінюють свої успіхи на полі бою, що ускладнює досягнення домовленостей"...

Серіал, який грає проти продюсерів

Адвокат Петра Порошенка Ілля Новіков назвав "санкції" проти пʼятого Президента "маркером" того, що відбувається в країні. Я пішов би далі: вони – це символ руху України в неправильному напрямку...

ЯК ГІТЛЕР

Часто говорять, що путін і його поплічники косплеять іншого московського людожера – сталіна. Однак з 2014 не бракує доказів, що у діях путіна проглядають паралелі з гітлером...

Висновки по літній кампанії

Тої випадок, коли розвивається "інерційний сценарій". 1. Рашистам, з одного боку, не вдалося реалізувати проголошені і розпіарені амбітні цілі "лєтнєго наступлєнія"...

ТЕРОР НА ТЛІ НЕСПРОМОЖНОСТІ

Чим більше деталей убивства Андрія Парубія стають відомі, тим чіткіше вимальовуються висновки. І вони волають про необхідність змін. 1. Ще раз підтверджено, що росія – держава-терорист...

ВИБИТИ ЗУБИ... ЯКЩО НЕ ЛОВИТИ ҐАВ

Сьогодні у Києві день жалоби. Знову. Черговий злочин рашистів знов перекреслив усі аргументи про "путін теж шукає миру", "повітряне перемир'я можливе" – та інші, які дико звучать для будь-якого мешканця Сум чи інших прифронтових громад, але чомусь не полишають чимало умів в Україні і світі...