ЦВК має вирішити купу питань до 2015, і не лише політичних.
За обрання Михайла Охендовського Головою ЦВК проголосувало 11і з 15 членів комісії – кредит довіри достатній для проведення успішних реформ не лише власне комісії, але і всього сегменту виборів. Невідомо, чи презентував претендент своє бачення майбутнього і навряд чи є письмова "виборча програма", проте на сьогодні перед ЦВК стоїть ряд викликів, які потребують реагування.
Тривожним "дзвіночком" стала ситуація на парламентських виборах, коли комісія прийняла безпрецедентне рішення про неможливість встановити переможців у п'яти виборчих округах. І все це незважаючи на наявність оригіналів протоколів ДВК та відеозаписів підрахунку з дільниць. В цій проблемі до теперішнього часу не знайдено крайніх. Парламент, ЦВК і суди перекидають м'яча один одному, нові вибори не призначені. В даних умовах саме Центральна виборча комісія могла би взяти більше ініціативи на себе і у визначенні дати виборів, і у підготовці "разового" закону під ці вибори. Існуючий на сьогодні проект пропонує удосконалити купу дрібних процедурних моментів, проте не упереджує повторення технології зриву виборів через псування пакетів і бюлетенів.
Питання виборчого законодавства залишаються досить високо навіть у "списку Фюле", тож оновлений ЦВК мав би активізувати роботу якщо не по підготовці нового Виборчого Кодексу, то хоча би по уніфікації основних процедур в чинних законах. Елементарний приклад – дати дострокових виборів. Через політичні маніпуляції у нас до цього часу не призначені дати обрання міських голів Києва, Чернівців, Херсона, Миколаєва. В той же час у сусідній Росії встановлено два єдині дні для проведення довиборів – і всі вакансії заповнюються в ці визначені дні.
ЦВК має вирішити також ряд неполітичних, але важливих організаційних завдань у відповідь на виклики часу і новели законодавства. Повинна бути створена прозора і працююча система підготовки членів виборчих комісій, сертифікація відповідних навчальних курсів, поширення онлайн-тренінгів. На часі або створення територіальних представництв ЦВК, або упорядкування системи відносин із територіальними виборчими комісіями на місцях. В середньостроковій перспективі – запровадження онлайн-голосування, що потребує не лише технічної підготовки, але і широкої роз'яснювальної роботи. Наш виборець не вірить і класичному підрахунку, то ж потрібно добре постаратися, щоб переконати його у прозорості роботи всього ланцюжка транзитних серверів.
Взагалі, під час проведення усіх виборів ЦВК могла би бути більш активною у боротьбі з підкупом виборців чи іншими порушеннями, і у їх профілактиці, а не лише "форвардити" отримані скарги до правоохоронних органів, де вони і тонуть.
На все це у оновленої ЦВК не так багато часу – в червні 2014 буде проведена ротація 13 членів. Закон передбачає, що при поданні нових кандидатур Президентом враховуються пропозиції депутатських фракцій і груп, проте про квотний принцип і пропорційний розподіл закон не говорить. Тому опозиційні фракції повинні готувати своїх сильних кандидатів, проте чомусь здається, що свої 10 з 15 голосів влада матиме і після червня 2014. Це необхідний мінімум для легітимного кворуму для проведення засідання. А оскільки вже зараз за нового Голову голосувало 11 чоловік, це значить, що влада бажає мати певний запас від тушкування. Рік, що залишився – виклик для всіх членів ЦВК, особливо тих, що бажають продовжити свою роботу ще на 7 років.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.