8 липня 2013, 11:47

ЦВК має вирішити купу питань до 2015, і не лише політичних.

За обрання Михайла Охендовського Головою ЦВК проголосувало 11і з 15 членів комісії – кредит довіри достатній для проведення успішних реформ не лише власне комісії, але і всього сегменту виборів. Невідомо, чи презентував претендент своє бачення майбутнього і навряд чи є письмова "виборча програма", проте на сьогодні перед ЦВК стоїть ряд викликів, які потребують реагування.

Тривожним "дзвіночком" стала ситуація на парламентських виборах, коли комісія прийняла безпрецедентне рішення про неможливість встановити переможців у п'яти виборчих округах. І все це незважаючи на наявність оригіналів протоколів ДВК та відеозаписів підрахунку з дільниць. В цій проблемі до теперішнього часу не знайдено крайніх. Парламент, ЦВК і суди перекидають м'яча один одному, нові вибори не призначені. В даних умовах саме Центральна виборча комісія могла би взяти більше ініціативи на себе і у визначенні дати виборів, і у підготовці "разового" закону під ці вибори. Існуючий на сьогодні проект пропонує удосконалити купу дрібних процедурних моментів, проте не упереджує повторення технології зриву виборів через псування пакетів і бюлетенів.

Питання виборчого законодавства залишаються досить високо навіть у "списку Фюле", тож оновлений ЦВК мав би активізувати роботу якщо не по підготовці нового Виборчого Кодексу, то хоча би по уніфікації основних процедур в чинних законах. Елементарний приклад – дати дострокових виборів. Через політичні маніпуляції у нас до цього часу не призначені дати обрання міських голів Києва, Чернівців, Херсона, Миколаєва. В той же час у сусідній Росії встановлено два єдині дні для проведення довиборів – і всі вакансії заповнюються в ці визначені дні.

ЦВК має вирішити також ряд неполітичних, але важливих організаційних завдань у відповідь на виклики часу і новели законодавства. Повинна бути створена прозора і працююча система підготовки членів виборчих комісій, сертифікація відповідних навчальних курсів, поширення онлайн-тренінгів. На часі або створення територіальних представництв ЦВК, або упорядкування системи відносин із територіальними виборчими комісіями на місцях. В середньостроковій перспективі – запровадження онлайн-голосування, що потребує не лише технічної підготовки, але і широкої роз'яснювальної роботи. Наш виборець не вірить і класичному підрахунку, то ж потрібно добре постаратися, щоб переконати його у прозорості роботи всього ланцюжка транзитних серверів.

Взагалі, під час проведення усіх виборів ЦВК могла би бути більш активною у боротьбі з підкупом виборців чи іншими порушеннями, і у їх профілактиці, а не лише "форвардити" отримані скарги до правоохоронних органів, де вони і тонуть.

На все це у оновленої ЦВК не так багато часу – в червні 2014 буде проведена ротація 13 членів. Закон передбачає, що при поданні нових кандидатур Президентом враховуються пропозиції депутатських фракцій і груп, проте про квотний принцип і пропорційний розподіл закон не говорить. Тому опозиційні фракції повинні готувати своїх сильних кандидатів, проте чомусь здається, що свої 10 з 15 голосів влада матиме і після червня 2014. Це необхідний мінімум для легітимного кворуму для проведення засідання. А оскільки вже зараз за нового Голову голосувало 11 чоловік, це значить, що влада бажає мати певний запас від тушкування. Рік, що залишився – виклик для всіх членів ЦВК, особливо тих, що бажають продовжити свою роботу ще на 7 років.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...