5 березня 2015, 15:51

Місцеві вибори не можна переносити.

Місцеві вибори можуть бути перенесені з 25 жовтня на невизначний термін. Саме такі плани були озвучені окремими колегами після вивчення результатів глибокої соціології. Офіційна формальна причина – незавершеність децентралізації та конституційної реформи. Справді, маємо накладку в часі: навіть при ідеальних умовах новостворена Конституційна комісія зможе розробити зміни до Основного закону протягом весни, Верховна Рада їх підтримає та спрямує до Конституційного Суду влітку. Відповідно, лише на наступній черговій сесії парламенту зміни можуть набути чинності після отримання підтримки Конституційної більшості, тобто в кращому випадку 1 вересня. Місцеві ж вибори мають відбутися 25 жовтня, і кампанія стартує вже наприкінці липня. Дана колізія розглядається як можлива підстава для переносу дати виборів на невизначений термін – до прийняття змін до Конституції, або навіть до стабілізації без пекової і економічної ситуації в країні.

Згідно міжнародних норм, проведення періодичних виборів є базовим стандартом демократії, і наші міжнародні колеги вже ніяковіють від подібної пропозиції. Тим більше, що сьогоднішня українська влада скептично оцінювала рівень демократичності місцевих виборів 2010 року. То який же політичний зміст подовжувати мандат обраним на сумнівних виборах депутатам?

У зв'язку з браком бюджетних коштів Верховна Рада не стала розглядати сотні проектів постанов про призначення місцевих довиборів замість вибулих депутатів та мерів. Останній можливий день для їх проведення сплине 19 квітня – за півроку до планованих чергових виборів.

Насправді, меншим злом буде зміна повноважень майбутніх депутатів протягом виборчої кампанії, аніж перенос термінів і подовження чинності мандатів. Та і зміни можуть бути не настільки і радикальними. Реальним є незначне скорочення кількості депутатів місцевих рад, започаткування довгого та болісного процесу адміністративно-територіальної реформи. Більш практичним і близьким є процес добровільного об'єднання громад, для якого створені відповідні правові механізми та бюджетні стимули.

Частина повноважень вже передається органам місцевого самоврядування в рамках бюджетної реформи, проте не завжди разом із соціальними зобов'язаннями передаються можливі джерела наповнення бюджету. Та ж проблема стосується центрального підпорядкування ліцензуючи та контролюючих органів, що послаблює владні можливості місцевих рад. Місцеві вибори будуть не дорогими і не занадто конкурентними, за виключенням окремих багатих міст.

Почалася фахова дискусія щодо змін до виборчого законодавства на місцеві вибори, в парламенті створена відповідна робоча група. Найбільш дискутивне питання – виборча система. В коаліційній угоді міститься досить вільне формулювання щодо побажань учасників коаліції. Насправді, екзотичні моделі відкритих списків і багатомандатних округів навряд чи в результаті будуть імплементовані на рівні місцевих рад. Загроза підкупу виборців робить можливою відмову від мажоритарної складової, тому найбільш реальний прогноз для системи – або збереження змішаної, або перехід до пропорційної.

Великі міста можуть отримати спеціальну норму про вибори міського голови абсолютною більшістю виборців, тобто "в два тури", залишається лише визначити, які міста вважати крупними.

Найбільший виклик при обговоренні конституційної та виборчої реформи – що робити з виборами на Донбасі. Їх треба буде проводити, чи то в рамках загальних місцевих виборів, чи то як виконання Мінських угод. Проте, в разі проведення їх на загальних умовах ми отримаємо нову суперсепаратистську владу. Тому під час голосування повинні бути враховані і політичні уподобання переміщених осіб, які після звільнення від бойовиків та проведення виборів зможуть повернутися у свої міста. Законопроект О.Ляшка та групи авторів N0945 "Про десепаратизацію" передбачає обмеження громадянських прав для осіб, які здійснили злочини та не зможуть конструктивно працювати у місцевій владі. При доопрацюванні проекту цей підхід дозволить представляти інтереси громадян проблемних районів більш нейтральним місцевим політикам. Особливий порядок управління звільненими територіями повинен буде тимчасово перерозподілити повноваження між обраними органами влади та військово-цивільними адміністраціями.

Загалом, місцеві вибори мають всі шанси бути проведеними 25 жовтня, тому конституційні зміни і правки до виборчого закону потрібно готувати вже сьогодні.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...