Ігор Попов Народний депутат України, заступник Голови Комітету з питань запобігання і протидії корупції

Реформа державної служби допоможе запустити інші реформи.

12 березня 2015, 09:23

Серед усіх заявлених реформ – модернізація державної служби має особливе значення. Адже всі інші економічні, соціальні чи конституційні реформи будуть виконувати саме державні службовці. Будь-яку реформу потрібно починати, розуміючи, які є проблеми і яким має бути результат проведеної кампанії. Чого очікує від держслужби суспільство? Очевидно, що скорочення загальних видатків на державний апарат, скорочення кількості чиновників, підвищення якості адміністративних послуг та подолання корупції.

Чого очікують від реформи власне самі держслужбовці? Достойної оплати праці, бажано додаткових соціальних гарантій, перспективи кар'єрного просування, незалежності від суб'єктивних і політичних особливостей начальника.

Для задоволення запитів суспільства потрібна перш за все адміністративна реформа: скорочення надлишкових функцій та дублювання повноважень у органах державної влади, введення електронного документообігу та елементів електронного уряду, закриття корупційних схем. У питаннях запобігання проявам та спокусам корупції винятково важливою має бути роль Національної ради з питань запобігання корупції. На жаль, ще до 26 січня уряд мав розробити Положення про конкурсну комісію з відбору членів Ради та відповідний регламент, проте терміни пройшли, робота стоїть.

Реформу власне державної служби можливо проводити лише синхронно із адміністративною реформою. Лише так можна досягнути надмети: формування кваліфікованого корпусу державних службовців, які будуть працювати в невеликих за штатом високотехнологічних та мобільних органах державної влади.

Відверто, в реформі державної служби найбільш принциповим питанням є підхід до обрахування пенсії. Не секрет, що для значної кількості службовців саме перспектива отримання більшої за середній рівень пенсії була головним мотиватором перебування на державній службі. Зарплата в останні роки не індексувалася і перестала бути конкурентною, путівки та інші пільги фактично ліквідовані, корупційні можливості насправді навіть теоретично мали 2-3% із майже 300-тисячного корпусу державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування. Згідно чинного законодавства, їх пенсія нараховується за ставкою в середньому 70% від зарплати, на відміну від 40% для звичайних працюючих. Нацдержслужба пропонувала перехід на загальну систему нарахування пенсій з 2020 року, для пом'якшення шокового ефекту. Проте Верховна Рада прийняла зміни до пенсійного законодавства, які передбачають або прийняття нового закону про пенсійне забезпечення з вирівнюванням системи нарахування пенсій, або автоматичну відміну особливого порядку для держслужбовців, депутатів, прокурорів з 1 червня 2015 року. З точки зору бюджетної економії та соціальної справедливості це рішення правильне, проте для багатьох службовців передпенсійного віку воно стало значним розчаруванням.

Друге принципове питання в реформі держслужби – оплата праці. В ідеалі, кількість держслужбовців потрібно скоротити на 30-40%, але тим, що залишилися, підняти зарплату саме на 30-40%. Хоча, при нинішній інфляції і таке підняття не компенсує втрати від зменшення пенсій та росту цін. В будь-якому випадку, реформа державної служби не може бути дешевою. При піднятті зарплати без суттєвого скорочення штатної кількості – додаткові витрати держбюджету 3-4 млрд гривень, що на сьогодні є не підйомним для бюджету. При звільненні 50 тисяч чоловік – разові виплати від 1 млрд гривень, плюс додаткові виплати по тимчасовому безробіттю в центрах зайнятості. При проведенні реформи для того щоб "втиснутися" в бюджет 2015 року уряд пропонуватиме скорочення кількості службовців на 20%, скорочення керівних посад в кожному органі до 25% (решта 75% – не керівні), та зменшення надбавок за вислугу років.

Є ще одне принципове питання, яке вирішити потрібно, і воно легше, аніж питання фінансові. Це мобільність державного службовця в рамках переведення між органами державної влади. Існуюча практика створила легальні шляхи для кадрових призначень в обхід обов'язкового конкурсного відбору. Перш за все, це прийом на державну службу співробітників патронатних служб та помічників-консультантів народних депутатів України. Після короткого перебування на цих посадах (на них зарахування проводиться без конкурсу) багато з них по переводу зараховуються на керівні посади в міністерствах чи місцевих адміністраціях. Натомість ламається система мотивації та постійного кар'єрного зростання для їхніх підлеглих. Як вихід, співробітники патронатних служб та помічники-консультанти повинні бути прирівняні до державних службовців, проте переведення їх має бути заборонено. Саме ця норма є чутливою для багатьох народних депутатів. В той же час, система переведення між відомствами має бути удосконалена, проте не скасована.

Взагалі, з відміною пільгових пенсій потрібно розробляти нову систему мотивацій для державних службовців, форсувати адміністративну реформу та шукати гроші на ці реформи. Без нової державної машини інші реформи не запрацюють, навіть якщо буде політична воля.

powered by lun.ua
Коментарі — 21
Петро Захарчук _ 21.03.2015 18:37
IP: 178.93.148.---
1. Державну службу системно знищували з дня створення, тому там на середньому та низовому рівні не залишилося ініціативних та здатних втілювати реформи виконавців.
2. По названій причині всі минулі реформи залишалися на папері, так буде й надалі, якщо наші керманичі продовжуватимуть піаритися, а не турбуватимуться за трудяг.
3. Найгірше чекає вже непрацездатних пенсіонерів державної служби, які отримували зарплату-мінімалку без корупційної складової, а тепер "заморожену" з 2008 року таку ж пенсію – їх прямо лишають права на життя, точніше існування.
Николай Козак _ 13.03.2015 22:47
IP: 109.122.40.---
Що ця мразь (пОпов) тут цвірінчить? Шістка всіх ворів має сидіти під шконкою.
vorskla _ 13.03.2015 15:57
IP: 74.125.18.---
Набор літер типовий для професійного грантоїда, котрий жодного дня не працював у виконавчій владі. Звалив усе до купи: адмінреформу, функції, держслужба (про працівників виконкомів узагалі забув; патронатним працівникам – заплатять боси), зарплата, пенсії та, як завжди, корупція. Зате є публікації. Можна "доложиться" Ляшку про кількість публікацій. Ай! Маладец!
Віктор Совщак _ 13.03.2015 07:57
IP: 74.125.18.---
Давайте розпочнемо з останнього – політичної волі.
Тімур Кондратюк _ 12.03.2015 20:53
IP: 93.126.104.---
Інформую Вас, шановний пане Ігоре, що згідно ст. 37 діючого Закону України "Про державну службу" (в редакції від 28.12.2014) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати..., водночас, відповідно до ст. 19 чинного Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії за віком призначаються у розмірі 55 процентів заробітку (стаття 64), але не нижче мінімального розміру пенсії. За кожний повний рік роботи понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія збільшується на 1 процент заробітку, але не менш як на 1 процент мінімального розміру пенсії... Таким чином, шановний пане Народний депутате (!!!), починаючи з січня 2015, державні службовці України, при виході на пенсію, уже користуються законодавством для "звичайних працюючих", а не нормою Закону України "Про державну службу"...
Brentano _ 12.03.2015 20:23
IP: 77.121.117.---
+1
Michal Kyryk _ 12.03.2015 18:42
IP: 74.125.18.---
З 1994р.Л.КУЧМИЗМОМ-Реформами допроваджено Украину до ВИЙНИ-метой що все СПИШЕ, Кучма-Чудовищна Потвора...!!!???Чому за "РЕФОРМИ"КУЧМА НЕ ПОКАРАНИЙ...
Michal Kyryk _ 12.03.2015 18:33
IP: 74.125.18.---
Л.КУЧМА В ЗМОВИ О.КВАСНЕВСКИМ,ЗЛОВЖИВАЮЧИ ВЛАДОЙ ТА АЛКОГОЛЕМ-КОНТРАБАНДОЙ ПРОДАЛИ ЯДЕРНУ ЗБРОЮ ДО ИРАКУ-ВИРУЧЕНИМИ КОШТАМИ РОЗПОРЯДИЛИСЯ ОСОБИСТИМ ЗАДОВОЛЕНЯМ,ЗА ЩО ВБИЛИ КОМЕНДАНТА ПОЛИЦИИ ПОЛЬЩИ ГЕНЕРАЛА МАРКА ПАПАЛА-25. 06.1998р.,прикриваючись "РЕФОРМАМИ"!!!???...
Миколай Паращак _ 12.03.2015 18:28
IP: 194.145.217.---
Dolce Bank висловлює слушні думки. За винятком недооцінки роботи РПР
Ромал Фед _ 12.03.2015 18:22
IP: 193.238.96.---
RABFAK:
Это другая тема из другой плоскости так сказать макрогосударственных терок и к теме статьи прямого отношения не имеет,но если это твоя "тройка" требует не сливать бюджет в бездонный госунитаз,а платить по долгам то это вполне синхронно с мнением населения.
sashko alex _ 12.03.2015 14:29
IP: 74.125.181.---
Скоротити відсотків на 80-90. Все рівно будуть хабарі брати, то хай цих беручих буде в 10 разів менше.
Dolce Bank _ 12.03.2015 13:28
IP: 193.93.79.---
Yuri Yurieff:
Всякое чиновное ничтожество на своем
кабинете может написать, "прием раз в неделю с 10 до 11".
Остальное время ему не должны мешать всякие там посетители,
оно "работает". Здесь проблем нет,
зато проблема, как бы "ему" повысить зарплату.
проблема не в том, как повысить зарплату именно "ему", а как найти на его место профессионала за 1000 грн.
Dolce Bank _ 12.03.2015 13:26
IP: 193.93.79.---
Yaroslav Yurchyshyn:
Тема надважлива. Шкода, що проект реформи підготований експертами РПР вже кілька місяців припадає пилом то в Адміністрації Президента, то в уряді.
та що там проект якогось РПР...
пилом припадає цілий прийнятий закон "Про державну службу" 2011 року – набрання чинності відкладається кожного року.
Виктор Тарасов _ 12.03.2015 11:46
IP: 46.175.83.---
Сергей Копылов:
"В ідеалі, кількість держслужбовців потрібно скоротити на 30-40%, але тим, що залишилися, підняти зарплату саме на 30-40%." При зарплаті 1200-1400-дійсно" велике" збільшення! НЕ СМІШІТЬ!
Це ще нічого, бо Розенко анонсував підвищення пенсій та зарплат у грудні на 13%!? Це вже не смішно, реготати мабуть треба!
Yaroslav Yurchyshyn _ 12.03.2015 11:32
IP: 74.125.18.---
Тема надважлива. Шкода, що проект реформи підготований експертами РПР вже кілька місяців припадає пилом то в Адміністрації Президента, то в уряді.
Beemon _ 12.03.2015 11:30
IP: 37.115.207.---
Рехформы заканчиваются там, где на ответственные госдолжности назначаются "сынки пашинских" и бездарные менеджеры по продажам конфеток.
Yuri Yurieff _ 12.03.2015 11:11
IP: 37.55.94.---
Всякое чиновное ничтожество на своем
кабинете может написать, "прием раз в неделю с 10 до 11".
Остальное время ему не должны мешать всякие там посетители,
оно "работает". Здесь проблем нет,
зато проблема, как бы "ему" повысить зарплату.
Romal Fed _ 12.03.2015 10:48
IP: 74.125.18.---
Рассуждать о зарплатах,пенсиях,карьерном росте чиновников как о реформах в государственной службе уже стало банально и как-то поверхностно.После каждой смене власти об этом говорили но дальше разговоров дело не шло.Вообще госслужба превратилась в закрытый клуб где только "свои" делят "хлебные места" и при сравнительно не высокой официальной зарплате умудряются очень и очень безбедно жить абсолютно не боясь ответственности.Т.е. реформа должна заключатся в коренных системных изменениях: открытости структуры того или иного госоргана,свободном конкурентном наборе кадров,сведений о должностных окладах и надбавках,премиях и соцпакете,сроках исполнения услуг для населения и их стоимости (здесь вообще больная тема: не редко для получения простейшей справки приходится месяц ходить по кабинетам),ответственности за бездеятельность и волокиту и что может самое главное добиться что бы чиновник был ответственен перед налогоплательщиком в первую очередь,не не своим начальством.
Сергей Копылов _ 12.03.2015 10:46
IP: 95.132.139.---
"В ідеалі, кількість держслужбовців потрібно скоротити на 30-40%, але тим, що залишилися, підняти зарплату саме на 30-40%." При зарплаті 1200-1400-дійсно" велике" збільшення! НЕ СМІШІТЬ!
Ростислав Мельник _ 12.03.2015 10:26
IP: 77.120.18.---
Госслужба: не в коня корм. Реформа госслужбы должна заключаться в четком определении функций и, главное, механизма привлечения к ответственности госслужащих за принятые решения. Лично мне, как простому жителю Украины, абсолютно не понятно, чем занимается процентов 80 госчиновников, кроме творения пакостей. Чегото там заседают, важно надувают щеки, сыпят цифрами – "в порівнянні з аналогічним періодом..." – и НИЧЕГО, приносящего пользы!
Сергей Стрельцов _ 12.03.2015 10:01
IP: 95.111.167.---
реформи ще треба щоб хтось робив, а у чинній владі немає людей які хочуть і можуть робити реформи, тим більше ті, які будуть корисні!
Україна та Європа1104 Aтака Путіна1245 Корупція1366 Уряд реформ410 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter