Реформа державної служби – не можна провалити.
Новий закон "Про державну службу" потрібно голосувати наступного тижня. Головна реальна зміна, яку там пропонують – зарахування на держслужбу виключно за конкурсом, включаючи найвищі посади керівників місцевих держадміністрацій (і майбутніх префектів) та керівників центральних органів виконавчої влади (крім міністра та першого зама, які будуть політичними фігурами). Скандальний досвід останніх місяців лише підтверджує тезу про необхідність радикальної реформи системи призначень на керівні посади у державній службі. Бо призначаються в підкилимному режимі співучасники дерибану минулої влади, рейдери, притягнуті до відповідальності за корупцію, особи з непідтвердженими доходами чи просто непрофесіонали-однокласники суб'єкта призначення. Одним словом – трофейну команда, яка приходить не реформувати і розвивати, а розпилювати і вивозити. Звичайно, прозорі конкурси повністю проблему не вирішать, проте ситуацію однозначно покращать.
Не забуваємо, що реформа держслужби стосується не лише тисячі посадовців вищого корпусу, але двохсот тисяч працівників по всій Україні. Для них принциповим питанням, окрім прозорого просування по службі, є розмір зарплат і соціальних гарантій. Держава ставить все більше вимог і обмежень до державних службовців, лише антикорупційне законодавство змінюється щоквартально в напрямку закручування гайок, заборонено сумісництво, відмінено спецпенсіі, пільгових путівок фактично не залишилось, іде дискусія про заборону членства в партіях. Позапартійність виглядає як логічне обмеження в наших кумедних умовах вступу в партію всім колективом вслід за керівником. Проте, в умовах нового виборчого законодавства позапартійність фактично закриє багатьом службовцям шлях до місцевих рад, тобто відбере у них ще один маленький додатковий бонус. Вже зараз кілька органів державної влади розробляють механізми виводу своіх співробітників з-під дії закону про державну службу, щоб мати більше свободи у встановлені зарплат працівникам. Пільг-то ніяких держслужба не даватиме.
Я так само бажаю, щоб на державну службу приймали знавців англійської мови, і платили їм по 700 євро, як люблять говорити деякі колеги. Проте в реальності при зарплаті півтори-дві тисячі гривень на місцевому рівні будуть шукати хоча би знавців української зі словником. Американські доплати можуть працювати в "одесько-потьомкінській дєрєвні" чи для керівників департаментів у стратегічних міністерствах, і то за півтора роки механізму легалізації конвертних доплат не придумали.
Для компенсації втрати спецпенсій Кабмін прийняв механізм разових виплат при виході на пенсію, залежно від стажу державної служби станом на 1.01.2016. Відповідно, очікуємо нової хвилі звільнень після цієї дати. Якщо не буде вирішено питання зарплат, із держслужби поступово будуть звільнятися найбільш досвідчені і цінні співробітники, які будуть шукати роботу в інших секторах. Механізм збільшення зарплат діючим співробітникам за рахунок скорочених і звільнених може включитися нескоро, бо звільнити держслужбовця – досить дорого, в середньому 23 тисячі гривень.
Робоча група у Верховній Раді після тривалих дискусій пропонує нову сітку зарплат, фактично двократне збільшення на базовому рівні. Оскільки грошей в бюджеті-2016 на це не буде, норму запропонують запустити в дію з 2017. Але до того треба буде провести реальну адміністративну реформу, здійснити значні скорочення, щоб мати кошти для достойної оплати тим, що залишаться.
Саме таку редакцію має ухвалити профільний комітет наступного тижня, та підтримати Рада. Інакше трофейна команда розпиляє всю країну.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.