Міністр Кубраков про угоди по вивозу зерна
Тетяна Попова для "Хронік війни" взяла інтерв'ю у Міністра інфраструктури Олександра Кубракова.
За посиланням відео версія:
- ПОПОВА: Останній напад росії на Одеський порт. Наскільки є порушенням угоди?
- КУБРАКОВ: Ми угоду підписували з Туреччиною та ООН. Почули їх позицію. Вони вважають, що це дуже поганий акт з боку росії для початку дій. Але всі сторони домовились, що ми будемо намагатись, щоб ця зернова угода працювала. З свого боку додам, що якщо ми будемо бачити ризики екіпажів наших суден, коли почнеться відвантаження зерна, то всі ініціатива з нашого боку точно перестане діяти.
- ПОПОВА: Скільки часу знадобиться для того, щоб побачити перший корабель, який покине Одеський порт?
- КУБРАКОВ: Декілька днів.
- ПОПОВА: Один, два?
- КУБРАКОВ: В найближчі дні і ночі це відбудеться.
- ПОПОВА: Які наступні логістичні кроки необхідно зробити для реалізації угоди?
- КУБРАКОВ: Нам потрібно багато чого зробити з точки зору української залізниці. Тому що цей час всі вантажі їхали до західних кордонів. То є наше внутрішнє завдання. А є завдання зовнішні. Перш за все, ринок повинен знайти судна відповідні, які будуть мати бажання, будуть мати відповідну страховку і заходити в наші порти.
- ПОПОВА: Потрібно розмінувати якусь частину моря? Чи це будуть проводити якісь лоцмани?
- КУБРАКОВ: Звичайно нам потрібно розмінувати частину виходів з наших портів, так звані "зелені коридори". І лише після цього ми можемо починати працювати.
- ПОПОВА: Скільки кораблів прибуде до Одеси? Звідки і в якому порядку?
- КУБРАКОВ: На це ми не готові відповідати зараз. Тому що зараз ці так звані "коридори" формуються. Ринок шукає фрахти. Це не залежить. Тобто компанії можуть бути американські, європейські чи ще якісь, а кораблі, які будуть заходити, будуть найближчі, які є в цьому регіоні – українські, турецькі, грузинські. Які будуть доступні, ті і будуть фрахтувати.
- ПОПОВА: Одеський порт та інші порти не працюють з лютого цього року. Чи важко буде відновити роботу?
- КУБРАКОВ: Ми тримали всіх людей, нікого не звільняли. Ми відправляли на простой, але нікого не звільняли. Тому я думаю, що це не буде так важко. Тому що вся ключова команда на місці.
- ПОПОВА: Після переговорів в Туреччині з Туреччиною та ООН, яке ваше бачення москви? Чи бачите ви якийсь простір для інших переговорів?
- КУБРАКОВ: Мені важко на це відповідати, тому що у нас була більше гуманітарна історія і економічна. А ці причини, які ви кажете, за межами цих речей. Тому я не готовий казати. Навіть ця угода, ви самі бачите, що ця ініціатива ООН, яка була підписана, зі всіх сторін, якщо не порушується, але чітко показує, що будь-які домовленості, будь-які ініціативи можуть в будь-який час зупинитися. Саме це показується – ви можете казати що завгодно, вважайте себе переможцями. Кожна сторона вважала ООН, підіймала свій авторитет. Ердоган показав, що має в регіоні великий вплив. А от вони на наступний день взяли і показали, що все ж таки останнє слово за ними.
- ПОПОВА: Кораблі яких країн будуть першими заходити для вивозу зерна? Я розумію, що кораблі можуть бути зафрахтовані, але хто покупець?
- КУБРАКОВ: Власники вантажів. Перш за все, я думаю, що українські компанії. Тому що вони все ж таки великі українські трейдери. Тому що вони вже в стані війни, так обережно скажу. Вони вже тут, вони присутні, з лютого для них ситуація не змінюється. Тому для них додатковий ризик не є проблемою. Тому я впевнений, що це будуть українські компанії.
- ПОПОВА: Скільки мільйонів тон зерна можна буде вивозити на місяць з портів Одеси "Чорноморськ" та "Південний"?
- КУБРАКОВ: Ми хочемо в перші місяці вийти на 3, а загалом 5 мільйонів тон.
- ПОПОВА: На три порти?
- КУБРАКОВ: Так, це не є проблемою для цих трьох великих портів.
- ПОПОВА: Якщо рф продовжить обстріли портової інфраструктури, що буде з поставками?
- КУБРАКОВ: Ми переходимо до плану "Б" який був весь цей час. Тобто будемо використовувати...
- ПОПОВА: Дунайські порти?
- КУБРАКОВ: Дунайські порти. Будемо використовувати залізницю, максимально завантажувати і рухатись в бік Польщі, Словаччини, Угорщини. Тобто все, що буде доступне ми будемо використовувати. І вантажівки, ми багато чого для цього зробили.
- ПОПОВА: Але ж Дунайські порти не вивозять більше ніж 1 мільйона тон на місяць?
- КУБРАКОВ: Вони зростають. Тобто буде в цьому місяці 1 мільйон триста. Ці речі важко порівнювати. Але який у нас вихід? Ми не будемо ризикувати людьми.
- ПОПОВА: Якщо ви знаєте, які країни найбільше потерпають від припинення поставок українського зерна?
- КУБРАКОВ: Це більшість країн африканського континенту, Близький Схід. Ці країни наші традиційні ринки.
- ПОПОВА: Скільки грошей за вивезення 22 мільйонів тон зерна отримає Україна?
- КУБРАКОВ: Є якісь світові цілі, вони змінюються. Є частина, яка буде тут в Україні. Ми спираємось на розрахунки Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. Вони кажуть, що приблизно мільярд доларів – це наші надходження протягом місяця, коли почнемо. Звичайно, ми хочемо більше.
- ПОПОВА: Не вивезене зерно з минулого урожаю – 22 мільйона тон. Це зерно приватних фермерів чи державне?
- КУБРАКОВ: 99%, як вчора Микола Сольський сказав, це приватне зерно приватних фермерів.
- ПОПОВА: А що з врожаєм цього року? Його почали збирати вже?
- КУБРАКОВ: Здається 6,5 мільйонів тон зібрали. А взагалі очікується досить непоганий врожай, те, що я чув від міністерства аграрної політики. Я чув цифри 50-60 мільйонів.
- ПОПОВА: Я також чула такі цифри, говорила Асоціація фермерів. Який взагалі відсоток перевезення агропродукції припадає зараз на вивезення залізничним транспортом, автотранспортом, портами Дунаю і Чорного моря?
- КУБРАКОВ: Портів Чорного моря зараз немає.
- ПОПОВА: А коли вони будуть, приблизно як розподілити?
- КУБРАКОВ: Якщо зараз ситуація, то приблизно половина це Дунай. Далі 30% це залізниця і 20% вантажівки. Якщо буде Чорне море, то будуть працювати три порти. І вони заберуть 70-80% як і було до війни.
- ПОПОВА: Які ще проблеми, окрім портів, є у вашого міністерства через війну? Що створилося, що з'явилося? Які виклики через війну?
- КУБРАКОВ: У нас багато викликів. Сьогодні зранку починається створення, де обстріляні наші мости, де вони зачепили. Основне наше завдання на цьому етапі – це зберігати нормальну, робочу, транспортну систему України, як залізничну, так і мережу основних доріг. Проблеми можна розподілити на декілька етапів. Це ті області, які звільнили, де ще не встигли відремонтувати мости, дороги основні і залізничну інфраструктуру. Це один пріоритет. Друге, це постійно є певні ділянки і певні регіони, де постійно обстрілюються мости, залізничні мости. Ми їх постійно ремонтуємо. В цей період все-таки це найскладніший етап. Тому що потрібно робити це швидко максимально. І знову це ризик для людей, які там працюють. Тобто таки виклики зараз великі. Але в свою чергу ми розуміємо, що від цього залежить все інше.
- ПОПОВА: Закидають інколи, сьогоднішній владі в тому числі, що замість того, щоб купувати ПВО, системи ПРО, літаки, ми будували дороги. Але в той же час, я чула таку думку, що будівництво доріг на певному етапі війни нам допомогло. Можете пояснити чим саме?
- КУБРАКОВ: Мені важко зараз на це відповідати. Ми коротко спілкуємось. Тут є декілька аспектів. Коли будували дороги і мости 2 роки перед цим, наш електорат на оборону так само 2 роки зростав і були рекордним за всю незалежність. Виявилось, що можна робити і одне і інше. І навіть всі ці оборонні замовлення. Наскільки я пам'ятаю, кожного року така була у нас хронічна хвороба, що всі ці оборонні бюджети не використовувались в повному обсязі, не дивлячись на те, що вони кожного року збільшувались. Перше, це можна робити і те і те одночасно. Друге, якщо говорити про дороги і мости, то це нормально коли в країні є дороги і мости. Їх 30 років не було. А зараз, коли почалась війна, люди побачили, що десь вони є. Нова Пошта, Укрпошта рапортуючи у них час дороги з Дніпропетровська до Миколаєва скоротився на декілька годин. В принципі це все взаємопов'язані речі. Я вважаю, що це апріорі потрібно ці питання пов'язувати, тому що для країни це нормально, коли є дороги і мости, і коли логістика працює.
- ПОПОВА: А чим допомогло з військової точки зору? Перекидання техніки?
- КУБРАКОВ: Тим що боєприпаси їдуть не 7 годин, а 2-3 години. Таких ділянок у нас вся країна була. Наприклад, мого приятеля поранили важко, його з Краматорська до Дніпра доставили за 2 години на машині, а раніше 5 годин доставляли. Його 8 годин потім оперували, то сказали, що йому пощастило, що його швидко доставили. І таких людей у Мечникова приблизно 3 тисячі за місяць проходить і їх всіх доставляють по цій дорозі. І такого багато.
- ПОПОВА: А за чиї гроші зараз відбувається ремонт та будування доріг, мостів?
- КУБРАКОВ: А що зараз будують дороги?
- ПОПОВА: Відновлюють там, де було пошкоджено.
- КУБРАКОВ: Поки що все швидко відновлюють. Тимчасові мости будуть за кошти резервного фонду, а десь взагалі без грошей ще.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.