Відкритий лист до Президента України
Публікую відкритий лист Арсенія Яценюка до Президента Віктора Януковича.
Шановний пане Президенте!
Сьогодні увесь світ спостерігає за протистоянням, яке виникло та стрімко наростає в українському суспільстві у зв'язку з ухваленням Верховною Радою України Податкового кодексу.
Уряд та провладна більшість вкотре довели, що влада та український народ живуть у паралельних світах.
Розгорнутий підприємцями протест вказує на те, що парламент остаточно втратив довіру людей. Українці миритися з таким становищем не збираються – громада вийшла на майдани.
Підтримавши Податковий кодекс без відкритого обговорення з суспільством, нехтуючи думкою опозиції та ігноруючи обґрунтовану критику експертів, парламентська більшість переклала всю повноту відповідальності за наслідки такого рішення на Вас.
І ці наслідки вражаючі:
Податковий кодекс стимулює безробіття та зростання бюджетних витрат на соціальний захист. Щонайменше 6,5 мільйонів українців, зайняті сьогодні в сфері малого підприємництва. Ці люди навчені виживати і дають собі раду самі. Податковий кодекс перетворить 500 тисяч із них на безробітних, й вони поповнять двомільйонну армію українців, які нині не мають роботи.
Податковий кодекс остаточно руйнує перспективу подолання здирництва та хабарництва в податковій адміністрації. Не маю жодних сумнівів, що Ви добре обізнані з тим, наскільки глибокою є корумпованість Податкової служби. Новий кодекс надає їй додаткові, фактично необмежені повноваження. І не запроваджує жодної додаткової відповідальності податківців.
Податковий кодекс перетворює сьогоднішніх підприємців на завтрашніх найманців, робить українців ще більш залежними від влади та надовго закриє перспективу створення середнього класу, як соціальної основи демократичних інститутів.
Податковий кодекс робить неможливим структурне реформування української економіки, консервуючи усі наявні проблеми. Модернізація залишається міфом, на розвиток марно сподіватися.
І нарешті, Податковий кодекс не лише поглибить економічну кризу, а й відкине Україну далеко назад в перспективі цивілізованого, європейського розвитку та змін. Соціальна апатія та деградація країни можуть відновити тенденції 90-х років: еміграцію економічно активної частини населення, криміналізацію підприємства.
Свідомо не заглиблююсь в постатейний аналіз Податкового кодексу. Зараз важливіше питання ідеології, якій підпорядковані дії Вашої адміністрації, уряду та провладної більшості.
Саме, деструктивність економічної політики влади змушує мене як колишнього міністра економіки України та керівника Національного банку звернутися до Вас із відкритим листом.
Ідеологічною основою підходів провладної більшості до реформування української економіки, як і в усі минулі роки, є інтереси великих фінансово-промислових груп.
Розвиток малого та середнього підприємництва був та залишається поза пріоритетами влади. Про це красномовно свідчить статистика – зайнятість населення в сфері малого та середнього бізнесу не перевищує 15 %, а частка сектору у ВВП становить усього 7%.
І це в той час, коли в розвинутих європейських економіках на частку підприємців припадає в середньому понад 50% ВВП, 40% зайнятих, 70% створюваних нових робочих місць.
Наскільки ефективно працює малий та середній бізнес на економіку власних країн, Ви можете пересвідчитися на прикладах Польщі, де показник занятості населення в сфері підприємництва перевищує український показник у понад 4 рази – 68%, а у ВВП малі та середні підприємці мають частку 48%; Франції, де ці показники відповідно 54% та 60%; Німеччини.
Отже, мале та середнє підприємництво є рушійною силою розвитку сучасної ринкової економіки.
В українських реаліях підприємці виявились непотрібними державі та жодної підтримки не отримують. Навпаки, позбавлені спрощеної системи малі підприємці змушені вдесятеро збільшити податкові платежі – від 60 до 100 тис. гривень на рік. І це без урахування корупційного податку, який стягується з не меншою заповзятістю.
Про що це свідчить?
Це – свідчення того, що Україна залежна. Залежна від монополізованих секторів економіки, питома вага яких досягла близько 40% ВВП. Від немодернізованих, енерговитратних, низькоефективних для держави виробництв.
46-мільйонна країна залежна від економічного добробуту кількох десятків родин. Така ситуація, підігріта владною корупцією, під час економічної кризи поставила країну на межу виживання. Це неприпустимо.
Доречним буде нагадати, що більшість активів металургії, хімічної промисловості, нафтохімічної галузі належить представникам саме Партії регіонів, яка і є політичним ідеологом Податкового кодексу.
Не можу оминути також питання лобізму, показових пільг та запрограмовані кодексом схеми уникнення від оподаткування.
У Податковому кодексі Ви не знайдете жодних спроб уникнути офшорів, які знекровлюють бюджет і знову ж таки надають конкурентну перевагу великому бізнесу за рахунок всієї економіки. Угода з Кіпром, укладена ще за часів Радянського союзу, дозволяє без жодних податків переводити кошти за кордон.
Цими традиційними, але від того ще більш болючими проблемами Податковий кодекс пронизаний наскрізь. У питанні відстоювання власних інтересів влада та парламентська більшість собі не зрадили.
І все це на тлі посилення адміністративного та фінансового тиску на малий бізнес.
Бізнес потребує стабільності правил, а не гри правилами в інтересах корупції. Тому розмови про те, що Податковий кодекс доопрацьовуватиметься в процесі його використання, також не витримують жодної критики.
Якщо країна буде змушена знову і знову переписувати податкове законодавство, то бізнес лише тим і займатиметься, що годуватиме податківців.
Податковий кодекс мав би сприяти вирішенню базових проблем української економіки та стати серцевиною економічної реформування, натомість перетворився на могильну плиту малого та середнього підприємництва.
Із огляду на викладене вище, звертаюся до Вас із закликом скористатись наданим Вам пунктом 30 статті 94 Конституції України правом та накласти вето на ухвалений Податковий кодекс, повернувши його до Верховної Ради на повторний розгляд із наступними пропозиціями:
- розробити нову редакцію Податкового кодексу і прийняти її до 1 липня 2011 року, як передбачено Бюджетним кодексом України;
- у новій редакції Податкового кодексу передбачити вирішення питань:
o створення нових робочих місць;
o стимулювання інвестицій;
o промислової модернізації країни та розвитку промислового виробництва;
o уніфікації бухгалтерського та податкового обліку;
o максимального спрощення податкового обліку;
o ліквідації податкових дірок;
o боротьби з корупцією податкових органів.
- внести до Парламенту як невідкладний закон про денонсацію угоди між СРСР і Республікою Кіпр із метою закриття базової схеми уникнення оподаткування;
- залишити спрощену систему оподаткування до січня 2016 року;
- прийняти Державний бюджет на 2011 рік на старій податковій базі за умови суттєвої економії бюджетних коштів через скорочення витрат на утримання державного апарату.
Із повагою,
народний депутат України,
лідер партії "Фронт Змін"
Арсеній Яценюк
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.