Альтенативний проект зміни до Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування
Лідер політичної партії "Фронт Змін" Арсеній Яценюк вніс до Верховної Ради альтернативний урядовому проект змін до Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва.
Серед іншого документ запроваджує інститут Уповноваженого з захисту платників податків, скорочення штрафів та право тимчасового призупинення подання звітності.
Законопроект зареєстрований 18 травня за номером 8521-2. З його змістом та супровідною документацією можна ознайомитись тут.
Розробці цього документу передувала велика робота, яку провів "Фронт змін" в середовищі підприємців та експертів.
В рамках проекту "Захисти своє робоче місце – зміни Податковий кодекс" було проведено більше 100 круглих столів та 100 зустрічей в усіх регіонах України. У них взяли участь понад 15 000 платників податків та близько 3000 експертів із питань підприємництва, податкового права, бухгалтерського обліку та аудиту. Спілкування із тими, для кого підприємництво є життям, а не політикою, довело те, що Податковий кодекс, який набрав чинності 1 січня 2011 року, виправдав найпесимістичніші прогнози – відбувається повсякчасне згортання малого та середнього бізнесу в Україні.
Більшість ключових проблем податкової системи України залишились не вирішеними:
• ПК не сприяє інвестиційній привабливості України. Чистий притік прямих іноземних інвестицій у першому кварталі поточного року становив 0,8 мільярда доларів (зниження на 20% у порівнянні з І кварталом минулого року), причому в лютому-березні приплив інвестицій продовжував скорочуватися.
• Виконання держбюджету за І квартал становило 66 426 мільярдів, або 23,8% від плану (це означає, що з продовженням такої динаміки бюджетний дефіцит буде становити 8%, а не заплановані 3%). Попри хорошу кон'юнктуру на зовнішніх ринках, темпи зростання гальмуються. Зростання промисловості I кварталу поточного року становить 9,7%, проти 11,2% за І квартал минулого року. Падають нафтопереробка та виробництво харчових продуктів.
• Зростають надміру сплачені податки і збори також зросли – на 10%, у порівнянні з І кварталом 2010 року, до 11 282 мільярдів.
• Зростає обсяг коштів, які сплачуються за послуги бюджетних установ – на 0,5 мільярда, у порівнянні з І кварталом 2010 року. За що?
• Ніякого автоматичного відшкодування ПДВ не відбулося. За І квартал 2011 року залишки невідшкодованого ПДВ зросли на 1,7%, до 12 634 мільярдів. І це при тому, що було задіяно не грошові схеми повернення ПДВ.
• За даними Державної податкової служби України, за перші три місяці 2011 року 56 тисяч 613 фізичних осіб – підприємців припинили свою роботу, що на 36% більше, ніж за аналогічний період 2010 року.
• Безробіття в Україні з 1 січня по 1 березня 2011 року збільшилося більш ніж на 13,2%, через погіршення умов роботи самозайнятого населення після набрання чинності окремих норм Податкового кодексу.
Саме з метою усунення суперечливих нововведень Податкового кодексу, які становлять реальну загрозу для ефективного розвитку бізнесу в Україні, Лідер "Фронту змін" Арсеній Яценюк пропонує запровадити в Україні новий правозахисний інститут – Уповноважений з питань захисту прав платників податків. На нього покладатимуться функції здійснення моніторингу за виконанням податкового законодавства та додержанням прав платників податків.
Також альтернативний законопроект передбачає зменшення у п'ять разів, з 50% до 10%, штрафу за несплату платником податків – фізичною особою єдиного податку.
Пропонується розподілити "спрощенців" на п'ять категорій – самозайняті підприємці, мікропідприємці, малі підприємці, середні підприємства, середні виробничі підприємства.
До категорії самозайнятих підприємців підпадають фізичні особи – суб'єкти підприємницької діяльності, що займаються торгівлею, ремісництвом, наданням послуг фізичним особам і не мають найманих працівників та в яких граничний обсяг виручки від реалізації продукції, товарів, робіт чи послуг за рік не перевищує 150 мінімальних заробітних плат. Цей вид підприємців звільняється від податків – їм фактично надаються безстрокові податкові канікули та спрощена система звітності – один раз на квартальний рік.
Мікропідприємці – це платники податків, які використовують працю найманих осіб у кількості не більш ніж 10 чоловік та в яких граничний обсяг виручки від реалізації продукції чи послуг за рік не перевищує 800 мінімальних заробітних плат.
Малі підприємці – платники податків, які використовують працю найманих осіб у кількості не більш ніж 20 чоловік та в яких граничний обсяг виручки від реалізації продукції чи послуг за рік не перевищує 1600 мінімальних заробітних плат.
Для мікропідприємців та малих підприємців передбачається сплата єдиного податку, розмір якого визначає Кабінет Міністрів України для кожної адміністративно-територіальної одиниці України. Ставка єдиного податку не може перевищувати 30 та 70 процентів від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, для мікропідприємців та малих підприємців відповідно.
До середніх підприємств відносяться юридичні особи, які за попередній податковий рік мають обсяг виручки не більше 8000 мінімальних заробітних плат та середньооблікову чисельність найманих працівників не більше 60 осіб. Середні підприємства самостійно обирають одну з таких ставок єдиного податку: 2% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у разі сплати податку на додану вартість згідно із цим Кодексом; 3% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.
Середніми виробничими підприємствами є юридичні особи, які за попередній податковий рік мають обсяг виручки не більше 8000 мінімальних заробітних плат та середньооблікову чисельність найманих працівників не більше 60 осіб, і займаються продажем тільки самостійно виробленої продукції. Для середніх виробничих підприємств передбачається можливість вибору однієї із наступних ставок єдиного податку: 1% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у разі сплати податку на додану вартість згідно із цим Кодексом; 2% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.
Суб'єктам спрощеної системи оподаткування дозволено не застосовувати у своїй діяльності касові апарати, а також забезпечено простоту та доступність бухгалтерського обліку.
Важливим моментом змін до Податкового кодексу, запропонованих Арсенієм Яценюком, є запровадження права та механізму призупинення подання податкової звітності, продовження терміну призупинення і поновлення подання звітності для юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, які тимчасово припинили діяльність. Це обумовлено тим, що для власників підприємств і підприємців, які тимчасово вирішили припинити діяльність, не існує іншої альтернативи, ніж продовжувати здавати звітність або ліквідуватись.
Отже, альтернатива владному безладу та податковому тероризуванню урядом підприємців є. І для цього не має потреби ставити догори дригом увесь державний апарат та імітувати стурбованість на зрежисованих громадських обговореннях. Достатньо уважно слухати людей, модерувати процес взаємодії з експертним середовищем, знати матеріал та трохи попрацювати головою.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.