21 червня 2018, 18:49
Чому Міністр Рева має піти геть
Близько місяця тому ми стали свідками кричущої ситуації, яка стосувалася "затримок" із виплатами пенсій переселенцям. Це, а також подальша публічна брехня Міністра соціальної політики Андрія Реви, про яку я вже писав раніше, стали своєрідною останньою краплею, яка змусила мене та моїх колег зареєструвати постанову про його звільнення.
Одразу ж уточню, що мова йде не про тих людей, які залишилися під окупацією і з тих чи інших причин не мають можливості змінити місце проживання, а про внутрішньо переміщених осіб, котрі проживають на підконтрольній території, мають відповідну довідку і з 2014 року могли взагалі не перетинати більше лінію розмежування.
Треба розуміти, що для багатьох із них пенсія – це основне джерело доходу, тому навіть "затримка" із її виплатою на кілька тижнів є категорично неприйнятною – бодай вже говорити про скасування такої виплати взагалі.
Упродовж травня 2018 року українські правозахисні організації фіксували повсюдні "затримки" із виплатою пенсій переселенцям, порушення тервідділеннями Пенсійного фонду встановлених ними ж графіків виплат, також була інформація про невиплати пенсій військовим пенсіонерам. При цьому декому було пояснено, що вони знову потрапили до так званих "списків перевірок".
Громадська організація Донбас SOS фіксувала такі випадки у Донецькій, Луганській, Дніпропетровській, Львівській, Сумській, Харківській та інших областях, та надавала покрокові рекомендації подальших дій у матеріалі "Неспокойный май: что делать, если вам не выплатили пенсию вовремя?".
Я оцінив найбільш поширені проблемні випадки з пенсійним забезпеченням внутрішньо переміщених осіб та умовно розділив їх на кілька типових груп:
1. Штучні травневі затримки із виплатами
Позиція Пенсійного фонду полягала у "технологічній зміні механізму проведення верифікації".
Це вони говорили і правозахисникам.
Однак за свідченнями переселенців, виплати зупиняли навіть тим, хто на окуповану територію не виїжджав жодного разу. За нашою інформацією такі ж самі затримки продовжуються і в червні.
2. Не повертаються і накопичуються "пенсійні борги"
У квітні цього року Кабмін прийняв Постанову 335, якою вніс зміни до свого ж Порядку призначення (відновлення) пенсій ВПО та фактично заблокував виплати "пенсійних боргів" переселенцям.
В документі зазначено, що "суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України". Наразі тексту "окремого порядку" немає. Коли він буде розроблений та затверджений – невідомо.
3. Не отримують виплати ті, хто відмовляється від довідки переселенця
Мова йде про тих, хто придбав на підконтрольній території житло, зареєстрував тут місце проживання та відмовився від довідки переселенця, щоби обмежити себе від дискримінаційних бюрократичних процедур.
Вочевидь непослідовна політика Уряду продиктована бажанням зекономити будь-якими засобами, тому він не дозволяє отримувати пенсії на загальних підставах тим, хто змінить місце реєстрації і відмовиться від довідки ВПО. Водночас ще два роки тому Міністерство займало іншу позицію, про що мені на днях описала у своєму зверненні екс-переселенка з Запорізької області.
І цей випадок далеко не поодинокий. Деяким доводиться іти у суди, які тривають по 9 місяців, щоби змусити Пенсійний фонд виплачувати пенсію на загальних підставах (!), але і це не дає жодної гарантії на майбутнє.
Як зазначають правозахисники, така ситуація стала масовою з 2017 року: " У 2017 році додатково до поточних проблем з перевірками для ВПО, додалася нова проблема. У 2015-2016 роках тим ВПО, які змінили місце реєстрації (прописку) за новим місцем проживання та відмовились від довідки ВПО, пенсійні виплати продовжувалися на загальних підставах за наявними електронними пенсійними справами, без вимоги надання довідки ВПО. При цьому все ж траплялися поодинокі випадки відмов продовження пенсійних виплат без надання довідки ВПО через відсутність у осіб паперової пенсійної справи. З початку 2017 року випадки відмови у виплаті пенсій людям, які перемістилися з тимчасово непідконтрольної Україні території та згодом відмовилися від довідки ВПО стають масовими. У серпні 2017 управління Пенсійного фонду припиняють виплати пенсії всім ВПО, які змінили місце реєстрації та до цього отримували пенсію по електронним справам без наявності довідки ВПО".
4. Нові пенсії: немає паперової справи – отримуй мінімальну пенсію
ВПО, котрі виходять на пенсію після переселення на підконтрольну територію, часто отримують мінімальні виплати, а не відповідно до свого стажу.
Причина – відсутність паперової справи, яка залишилася на окупованій території. У Законі про переміщені ВНЗ, співавтором якого я був, ми вийшли зі схожої ситуації, та прописали, що працівники таких закладів можуть підтверджувати свій стаж роботи (навчання) на підставі будь-яких інших наявних документів, які б могли свідчити про існування таких відносин.
Стосовно переселенців, питання можна було би врегулювати аналогічно навіть на рівні підзаконного акта Міністерства соціальної політики, однак і цього зроблено не було.
При цьому акти Кабінету Міністрів, які регулюють ці питання, не відповідають законам та успішно оскаржуються переселенцями в судах. Нещодавно Верховний Суд завершив розгляд зразкової справи щодо оскарження припинення виплати пенсії та її поновлення пенсіонеру-переселенцю. У справі, яку супроводжував благодійний фонд "Право на захист", пенсіонеру припинили виплату пенсії через "верифікацію за списками СБУ", що передбачено Постановою 365. У своєму рішенні суд зазначив, що такі дії були неправомірними, адже виплата пенсії може бути припинена виключно з підстав, передбачених у законах, і Кабмін не може обмежувати право на отримання пенсії своїми постановами.
Утім схоже, що травневі затримки із виплатами пенсій ніяк не вплинули на підхід Міністерства і політику його очільника, бо у червні правозахисники знову почали отримувати дзвінки від тих, кому затримують виплати. Таких повідомлень хоч і менше, ніж у травні, але вони є.
Ці та інші проблеми є наслідком неналежної роботи міністра Реви, через що страждають тисячі переселенців. Два роки перебування на посаді – це достатній період для врегулювання болючих питань та уникнення ситуації з невиплатами, які виникли у минулому місяці.
Я розумію складність ситуації, неоднозначність у її прийнятті з боку різних громадян, розумію потребу в проведенні верифікації. Однак те, що відбувається з переселенцями, і особливо травнева ситуація – це не спроба почути людей, не конструктивна робота на вирішення проблеми, а системний провал роботи Міністра, заперечення проблеми, та ускладнення бюрократичними процедурами і так непростої ситуації з переселенцями.
Тому я впевнений, що Міністр Рева має піти.
P.S. Буквально перед публікацією блогу мені стало відомо про те, що Пенсійний фонд припинив виплачувати пенсію нашому звільненому з "ДНР" українському вченому-релігієзнавцю Ігорю Козловському, який викладав у Донецьку та був взятий у полон. У травні цього року разом з Іриною Геращенко він їздив до Брюсселю та Лондона, де свідчив про свій досвід полону та розповідав про злочини Росії на окупованих територіях. Як йому пояснили, причина припинення виплат у тому, що він як переселенець виїжджав за межі країни. Наразі він проходить процедуру поновлення виплат, однак це не виключає того, що після наступної поїздки закордон ситуація не повториться.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.