29 листопада 2013, 15:35

#євромайдан: українська цифрова революція та останній шанс аналоговим політикам стати цифровими

Одне речення Мустафи Найема у Facebook 21 листопада – маленький камінчик, який спричинив лавину в українському суспільстві. Давайте розберемось, що ж сталось.

За підсумками перших 8 днів Євромайдану можна з впевненістю сказати, що цифрові комунікації нарешті почали відігравати важливу роль в політичному житті країни. Поява Євромайдану – це заслуга, в першу чергу, цифрових комунікацій в соціальних мереж та інтернет-ЗМІ.

Як розгортались події 21 листопада? Близько 15.00 стало відомо, що уряд прийняв рішення про "призупинення проведення переговорів з ЄС", протягом 15-20 хвилин про це написали топові інтернет-ЗМІ, інформація миттєво поширилась соціальними мережами. І десь ближче до 16.00 відбувся гігантський стрибок у відвідуванні новинарних ЗМІ. 21 та 22 листопада мали найвищий рівень відвідуваності українських онлайн-ЗМІ за всю історію спостережень.

Наприклад, відвідуваність Української Правди зросла майже вдвічі (за даними liveinternet):



Ближче до 16.30 обговорення гарячої новини перекинулось в соціальні мережі. Фейсбук, де найбільше обговорюють суспільно-політичне життя в країні – вибухнув.



Ось графік переходів з соціальних мереж на сайт Української Правди з гігантським стрибком саме 21-22 листопада:



Ближче до 19.00 стало зрозуміло, що кількість людей, яких по справжньому обурило рішення влади – є дуже багато. Люди чекали якогось знаку від лідерів опозиції. Але він прийшов від активістів, журналістів, небайдужих громадян.

Комунікації в соціальних мережах побудовані таким чином, що люди прислухаються до думки тих, кого вони добре знають та довіряють. Це можуть бути друзі, близькі родичі, колеги по роботі, просто авторитетні люди. Є чимало досліджень, які свідчать про те, що визначальним фактором прийняття рішення щодо політичних вподобань людини є вподобання їх друзів/родичів, а не політична реклама чи виступи політиків.

Тому рішення підтримувати політичну силу чи брати участь в акції протесту часто залежить від того, що про це думають ваші друзі.

Саме тому роль соціальних мереж в критичних суспільних ситуаціях є визначальною. Не заклик Кличка/Яценюка/Тягнибока/Луценка впливає на те, чи вийде людина на акцію протесту – а те, чи її друзі готові це зробити або люди, яким вона довіряє.

Є користувачі, які мають велику аудиторію прихильників. Тому коли Мустафа Найем, Роман Шрайк, Андрій Шевченко, Леся Оробець та сотні інших людей написали, що йдуть на Майдан – пішли тисячі. Бо довіряють їм.







Проводячи аналогію з подіями 100 річної давнини в Російські імперії – секрет газети "Іскра" не в тому, що в неї вкачували гроші, а тому що їй довіряв пролетаріат.

З появою перших людей на Майдані – почав працювати Твітер. Спершу люди використовували різні хештеги, але досить швидко було обрано головний – #євромайдан. Він вже 21-го листопада почав набирати популярності.

Фейсбук – це соціальна мережа, яка привязана не до часу, а до друзів. Користувач отримує зріс інформації про те, чим живуть його друзі, та люди, з якими він найбільше взаємодіє. Твітер, натомість, дає зріз того, що відбувається прямо зараз – в цю хвилину часу. І саме такий контент був найбільше затребуваний в перші дні Майдану. Тому ця соцмережа стала одним з основних джерел інформування про події на Євромайдані.

З 21 по 28 листопада #євромайдан був найпопулярнішим хештегом в Україні. Інтенсивність публікацій з його використанням сягала до 1500-3000 повідомлень на годину.

Але все ж найбільш вражаючий вплив зробила гримуча суміш Української Правди та РадіоСвобода. Перша – надала мегапопулярний майданчик, друга – вела пряму відеотрансляцію з найгарячіших місць події. Будь-яка людина, сидячи в київському офісі чи в своїй квартирі десь у Львові, могла дистанційно відчути те, що відбувається на Євромайдані. Все це, безумовно, є мобілізуючим фактором і сприяє як інформуванню, так і зростанню рівня залученості людей до подій на Майдані.

Другим мобілізуючим фактором є пересічні користувачі соціальних мереж, які напряму з місця подій постять фото, відео, текстові повідомлення. Це бачать їх друзі, і це також сприяє інформуванню та залученню нових людей на Майдан.

Звісно, роль традиційних медіа в цій історії була теж важливою, але все ж ключовою роллю в зборі 100 тисячного мітингу в неділю, 24 листопада, була за соціальними медіа.

"Я буду 24-го на Майдані" – цю фразу писали тисячі українських користувачів ВКонтакте, Фейсбука, Твітера. Це вже не просто кинута на вітер обіцянка – люди писали, бо знали, що дійсно прийдуть.

Загалом, якщо правильно моніторити соціальні мережі, можна з великою ймовірністю передбачити кількість осіб, які вийдуть на акцію протесту. Велика кількість "я буду..." протягом 21-23 листопада заздалегідь гарантувала успішність заходу.

Важливу роль почали відігравати соціальні медіа і як запасний майданчик для українських онлайн-ЗМІ, багато з яких протягом останнього тижня зазнали як хакерських зламів, так й DDoS-атак. Тому в критичні моменти вони почали переносити свою активність в соцмережі. Наприклад, Українська Правда, яка в неділю, протягом кількох годин не могла розміщувати новини, почала розміщувати новини в Твітері та Facebook.



Facebook став і важливим джерелом для обміну інформацією активістів. Офіційна сторінка Євромайдану всього за 8 днів набрала 76 тисяч прихильників, та майже 90 тисяч людей, які взаємодіяли зі сторінкою (коментували, лайкали, поширювали контент) – такого не вдавалось жодній українській сторінці у Facebook навіть при вливанні гігантських бюджетів в рекламу.



Дещо вибились з загального контексту у всій цій історії українські політичні сили. Наприклад, депутати УДАРу, замість того, щоб активізувати діяльність в соцмережах, прийняли рішення про закриття своїх екаунтів через острах їх зламу. Не дуже чути, за поодинокими винятками, й депутатів Свободи та Батьківщини.

Це до речі є відповіддю на запитання, чому опозиція опинилась в ізоляції від активної частини суспільства в ці дні. Спрацювало ленінське "верхи не можуть, а низи не хочуть..."

Настав час українським аналоговим політикам ставати цифровими. Інакше – профукають свій останній шанс. І в 2015 році сюрпризи будуть чекати не лише владу, а й їх.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Соцмережі стали ефективним інструментом руйнування демократій

Ми часто обурюємось бездіяльністю Фейсбука (як й Інстраграма) щодо дезінформаційних кампаній росіян. Так само ми обурюємось відвертим шкідництвом Фейсбука щодо контенту, який створюють українці (коли вас можуть банально забанити за те, що ви пишете правду про злочини росіян)...

Instagram в Україні вперше випередив Facebook за аудиторією

Instagram за 6 місяців стрімко зріс – до 17,3 мільйона користувачів (+2,3 млн). Facebook за півроку збільшив українську аудиторію на 800 тисяч користувачів – до 16,8 мільйона...

Суспільні травми та ІТ-підприємництво

Кожного разу, коли з'являється чергова крута історія про успіх українських ІТ-підприємців, виникає купа коментаторів, які починають копатись в тому, де зареєстрована компанія, де її хедофіс, скільки часу проводить підприємець в Україні, чи немає раптом у нього подвійного громадянства і купа всього іншого...

Про маски в ліфтах

У ліфтах нашого бізнес-центру все рідше можна побачити людей у масках. Таких певно відсотків 10-20. Часто їздять групками по 2-4 людини. На обід, на каву, додому...

Губернатор Каліфорнії заборонив Президенту США робити будь-які заяви на території штату

"Губернатор Каліфорнії заборонив Президенту США робити будь-які заяви на території штату" – звучить дивно? Але це приблизно те, що відбулось з баном низки соціальних мереж акаунтів Трампа...

Як ваше спілкування в Zoom може допомогти мільйонам українців

Комунікаційна агенція plusone знайшла рішення для безкоштовного просування ініціатив українських регіональних антикризових штабів. Для цього використовується фон у сервісі відеозв'язку Zoom...