Антикорупційне Бюро: політичні торги за незалежність
Сьогодні в парламенті мають проголосувати вистражданий законопроект N1660-Д, який дозволить повернути в Закон України "Про Національне антикорупційне бюро" більшість статей, вилучених з нього в ніч перед голосуванням у жовтні 2014 року.
Коаліційною угодою, підписаною у Верховній Раді VIII скликання, було передбачено внесення якнайшвидших змін до цього закону, які мали б нарешті призвести до результативних розслідувань корупційних та фінансових злочинів.
Законопроект став консенсусом між фракціями у Верховній Раді, Кабінетом Міністрів та Адміністрацією Президента – спільною мовчазною згодою, без якої запустити повноцінну роботу Антикорупційного Бюро не вдавалося.
Попри неоднозначність окремих статей законопреокту, він містить надважливі для Бюро прямі норми, що стосуються незалежності, прозорості та повноважень новоствореного органу, проголосувати за які парламент попереднього скликання був морально неспроможний, а тому – викинув з першої редакції тексту.
Ось ці ТОП змін, які вдалося відстояти в законопроекті:
Інституту детективів. Всередині НАБ працюватимуть справжні детективи, які одночасно будуть і слідчими, і оперативними співробітниками, зможуть, наприклад, моніторити банківські рахунки.
Повернуто в підслідність Бюро екс-президентів.
Конкретизовано конкурсну процедуру з відбору Директора: чіткіше визначено кваліфікаційні вимоги до кандидатів на цю посаду; конкурсній комісії з відбору Директора надається право проводити інтерв'ю з будь-якою кількістю відібраних претендентів, внаслідок чого комісія має шляхом відкритого голосування відібрати двох або трьох кандидатів, з яких Президент визначить кандидата, що призначається на посаду Директора.
Повернуто високі зарплати співробітникам Бюро, що дозволяє убезпечити майбутніх борців з корупцією від хабарів.
Повернуто норму про заборону працювати в Бюро особам, які за останні 5 років працювали в антикорупційних підрозділах СБУ, МВС, прокуратури, тощо.
Утвориться спеціалізована антикорупційна прокуратура, яка має здійснювати нагляд за додержанням законів при проведенні досудового розслідування Бюро та підтримувати державне обвинувачення у відповідних провадженнях.
Та чи стане мудрості та принциповості проголосувати за законопроект у нового скликання Ради
Стане у Петра Порошенко сил поступитися маніакальним бажанням будь-що отримати вплив на директора Бюро через процедуру його призначення/звільнення, через конкурс, через "зручних" кандидатів, через відряджених та призначених у кабінетах ГПУ "спеціальних прокурорів", врешті решт, через підслідність Бюро, що в чинній редакції законопроекту поширюється в тому числі на екс-президентів, яким і сам Порошенко може от-от стати?
Стане у Арсенія Яценюка волі, щоб відмовити собі у спокусі використати власний депутатський корпус та отримати можливість політичного звільнення директора Бюро рішенням Верховної Ради, про що останніми днями точилися розмови в кулуарах парламенту?
Стане у лідерів Самопомочі, БЮТу та Радикальної Партії твердості довести Коаліцію до вдалого голосування, якщо, їх колеги з Блоку Порошенка і Народного Фронту розпочнуть політичні торги навколо норм законопроекту?
Якщо консенсус, досягнутий на папері у вигляді законопроетку, не підтвердиться голосуванням і проект подолає лише перше читання, у другому його знов каструють або ще гірше – просто поховають.
І тоді про обіцянку подарувати країні незалежне та продуктивне Антикорупційне Бюро можна буде забути.
Замість державного прапору, який із відчайдушним сумлінням боронять наші співвітчизники на першій лінії фронту, над другим – антикорупційним – замайоріє прапор капітуляції.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.