''Вбити'' незаконне збагачення. Дубль 2
Не встигли в ЗМІ закінчити обурюватися законопроектом N7499, яким депутати хотіли скасувати кримінальну відповідальність за незаконне збагачення, як у парламенті знайшли новий спосіб уникнути покарання за непояснені статки. Тепер депутати хочуть, щоб "дозволи" на розслідування незаконного збагачення НАБУ, Нацполіції та всім іншим правоохоронцям видавало НАЗК.
Такий законопроект N7315 зареєстрували народні депутати Яків Безбах та Костянтин Жеваго ще в листопаді минулого року. Але після невдалої спроби скасування "незаконного збагачення" про цей законопроект у терміновому порядку згадали. Уже завтра, 7 лютого, цей продукт страху політиків перед відповідальністю за корупцію розглядатиме комітет з правоохоронної діяльності під керівництвом пана Кожем'якіна.
Законопроектом N7315 пропонується дозволити розпочинати кримінальні провадження виключно "у разі наявності висновку щодо недостовірності задекларованих відомостей або наявності ознак незаконного збагачення, у рішенні центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику, прийнятому за результатами здійснення повної перевірки декларації (декларацій) осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування".
Тобто кримінальне провадження щодо незаконного збагачення чи брехні в електронній декларації може бути розпочато лише у разі, якщо попередньо декларацію чиновника перевірило НАЗК і побачило у ній ознаки незаконного збагачення або недостовірної інформації. Це означає, що фактично "дозволи" на розслідування незаконного збагачення та брехні в деклараціях руками НАЗК роздаватиме віднині Адміністрація Президента і виключно щодо непокірних депутатів та чиновників.
Що це означає?
Враховуючи "ефективність" НАЗК у перевірці е-декларацій, ініціативи на розслідування незаконного збагачення просто не буде. Або навіть скоріше – буде, але лише по неугодним.
Так, станом на кінець 2017 року НАЗК спромоглося затвердити висновки щодо перевірки 143 декларацій із близько 1,2 млн.
Більше того, за рік роботи НАЗК самостійно виявила ознаки ймовірних злочинів лише у семи деклараціях (незаконне збагачення, брехня в декларації, неподання декларації). У багатьох випадках, у НАЗК не може зібрати голосів для прийняття елементарних рішень – так у 9 кейсах за зверненнями Центру протидії корупції НАЗК не змогло зібрати голосів для прийняття рішення про початок перевірки, відмову або ж затвердження її результатів.
Нещодавній скандал навколо НАЗК, співробітники якого підтвердили керованість перевірок декларацій з Адміністрації Президента, говорить лише про одне – страх ТОП-посадовців перед розслідуваннями НАБУ та бажання Банкової перед виборами контролювати цей процес.
І це не дивно, адже кожна 5 справа НАБУ розслідується саме за фактом незаконного збагачення чи брехні в деклараціях. У порівнянні з 7 "дозволами" НАЗК, Антикорупційне бюро самостійно розпочало 66 розслідувань за цими статтями.
Цікаво те, що в тих деклараціях ТОП-посадовців, де НАЗК "не помітило" проблем, журналісти або детективи НАБУ знайшли незадекларовані будинки, нерухомість за кордоном або елементарне неспівпадіння витрат та законних доходів.
Так, журналісти запідозрили нардепа від БПП Олександра Третьякова у приховуванні квартири в Тель-Авіві вартістю 5,5 мільйонів доларів. Проте НАЗК підготувало висновок про відсутність порушень у декларації Третьякова. НАЗК дало такий висновок, НЕ ОТРИМАВШИ інформації від компетентного органу іноземної держави майна депутата.
НАЗК дійсно має право затвердити результати перевірки не дочекавшись певних відповідей від іноземних та українських органів, але цілком можливо, що НАЗК ніколи і не отримає відповідної інформації від іноземців, адже співпраця НАЗК з іноземними органами влади не врегульована належними чином відповідними міжнародними угодами. І зовсім інша справа у випадках, коли такі факти розслідуються вже правоохоронцями, які можуть направляти відповідні запити в рамках міжнародної правової допомоги.
Нещодавно детективи НАБУ повідомили про підозру в незаконному збагаченні та брехні в декларації Лідії Гаврилової – голови Держаудитслужби України. Детективи за час розслідування зібрали докази, що чиновниця набула за кошти невідомого походження майно на 10 мільйонів гривень та свідомо занизила його вартість у декларації. Чи не єдиним аргументом Гаврилової в суді в свій захист була саме відсутність висновку НАЗК за цими фактами.
Так само, ЦПК ще 22 серпня минулого року звернувся до НАЗК щодо перевірки декларації нардепа Дзензерського, який не вказав борги на 3 млрд гривень. Наявність боргів нардепа підтверджено кіпою судових рішень, але НАЗК досі не завершило перевірки.
Проте, у разі ухвалення законопроекту N7315 НАБУ не зможе навіть розпочати справу за таких обставин, навіть маючи на руках докази наявності незадекларованого майна!
Амністія незадекларованого
Ухвалення законопроекту N7315 дозволить чиновникам отримувати повну амністію на невнесення коштовного майна в декларацію взагалі. Адже наразі НАЗК, відповідно до затвердженого ними порядку здійснення повних перевірок, перевіряють лише те, що внесено у декларацію, а не повний обсяг того, що підлягає декларуванню.
Це означає, що НАЗК самостійно не буде перевіряти інформацію про наявність у чиновників незадекларованих офшорів чи закордонної нерухомості, але і не дозволить НАБУ чи Національній поліції розслідувати це в рамках кримінальної справи. Фактично, все, що НЕ задекларує чиновник, не буде перевірятися, а отже, і не зможе бути визнаним незадекларованим майном. Привіт усім елітним лондонським квартирам, офшорам чи навіть незадекларованим будинкам тещ, сватів і братів під Києвом. Довести, що держслужбовець живе в ньому і їздить на Лексусі, оформленим на матір-пенсіонерку можна лише в рамках кримінального провадження та оперативно-розшукових дій, але ніяк не перевірки НАЗК.
Таким чином, один недолугий висновок НАЗК за результатом "перевірки" декларації перетвориться у вічну індульгенцію для корупціонерів, видавати яку будуть на Банковій.
Законопроект Безбаха-Жеваго захистить декларантів-брехунів та незаконно-збагаченців від відповідальності не тільки у майбутньому. У разі його ухвалення адвокати домагатимуться виправдання обвинувачених або навіть закриття раніше відкритих кримінальних справ по незаконному збагаченню та брехні в декларації просто на підставі відсутності рішення НАЗК. Для цього НАЗК навіть не доведеться нічого робити. Судіть самі: за декларацію народного депутата Дейдея НАЗК взялося наприкінці серпня 2017 року, коли НАБУ вже мало відкрите кримінальне провадження по ньому проте нам не вдалося знайти інформацію про результати такої перевірки.
Відповідальність за корупційні статки явно фігурує у страшних снах депутатів. 66 кримінальних проваджень у НАБУ по брехні в деклараціях та незаконному збагаченню, серед яких депутати від різних фракцій та міністри додають ентузіазму нашим народним обранцям таки знайти спосіб уникнути покарання за брехню та мільярдні статки, які важко пояснити працюючи десятиліттями на благо бідного українського народу.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.