Підвищення прохідного бар'єру: біганина між "мажоритарною" та "пропорційною" соснами
Раптові ідеї влади підвищити прохідний бар'єр та запровадити змішану систему виборів до Верховної Ради позбавлені головного – мети нововведень.
Від "маргінальних" партій додача пари відсотків до прохідного бар'єру не захистить, оскільки свою екстремістську діяльність, – а саме у цьому згідно базових розумінь політології і є основна небезпека "маргінальних" партій, – вони чудово можуть розгорнути свою діяльність і поза парламентом. А завдяки системі "тушок" будь-яка партія, потрапивши в парламент, за нинішньої політичної системи та бажання влади може легко перетворитись на "маргінальну".
Насправді, чи буде у нас прохідний бар'єр у три, чотири, чи п'ять відсотки, чи буде мажоритарна чи змішана система – це все лише способи, інструменти. Головне – стратегічна мета законодавчих змін.
Як на сьогодні, головними проблемами, які має вирішити нове виборче законодавство, це, по-перше, витіснення з парламенту безбарвних кнопкодавів, охоронців, водіїв, осіб з кримінальними нахилами та, натомість, прихід до парламенту справжніх професіоналів.
А, по-друге, – забезпечення максимально відкритого та демократичного виборчого процесу. Саме з цих задач потрібно починати, а потім вже говорити про інструменти – прохідні бар'єри, терміни виборчої кампанії, способи формування виборчих комісій та способи висунення і голосування за кандидатів у депутати.
А таких інструментів насправді дуже багато. У світі існує близько 250 виборчих систем – їх різних модифікацій та варіантів, які відображають поточні політичні потреби кожного суспільства. В Україні, зважаючи на досвід 20-ти років відносно демократичних виборів, чомусь переконані, що таких систем лише три – суто мажоритарна, суто пропорційна і змішана – формування парламенту за принципом – 50% на 50%. І єдине, як можна удосконалювати виборче законодавство, – це змінювати прохідний бар'єр, або, наприклад, скорочувати термін проведення кампаній.
Ми заблукали серед 3-ох сосен наших виборчих систем, обираючи якийсь один варіант, який, на думку влади, може принести їй дивіденди на найближчих виборах, тоді як починати треба зі стратегії виборчих інновацій.
Нинішня дискусія про 3, 4, чи 5 % прохідного бар'єру, – дискусія, яка захопила і експертні кола, – виглядає сумною. Це так, як будуючи будинок, ми би не обговорювали його проект, дизайн чи розташування кімнат, а до нестями сперечались про колір дверної ручки...
...А потім, визначившись з тим кольором, влада, непевно, звично оголосить це "довгоочікуваною реформою виборчого законодавства".