Iз світу цікавого. Про депутатську недоторканість без штампів.
1) Всі президенти в Україні були не проти повного скасування депутатської недоторканості. Проти цього не був Кучма, це було одним із планів Януковича – він, навіть, свого часу збирався провести референдум на цю тему (забули?) задля підняття власного рейтингу. Навряд чи буде проти цього і Порошенко. І не тому, що хтось з президентів був "хороший" чи "поганий". Це просто ЛОГІКА боротьби різних гілок влади: скасування недоторканності депутатів послаблює спроможності парламенту, а ЧИМ СЛАБШИЙ ПАРЛАМЕНТ, ТИМ СИЛЬНІШИЙ ПРЕЗИДЕНТ.
2) ГОЛОВНИМИ ЛОБІСТАМИ ЗБЕРЕЖЕННЯ ДЕПУТАТСЬКОЇ НЕДОТОРКАНОСТІ у нинішньому вигляді в Україні завжди були депутати, пов'язані з бізнесом (дуже часто це були мажоритарники), для яких цей інститут використовувався для захисту власного, іноді "тіньового" бізнесу. Часто такі депутати були наближені до влади, але бізнес був головнішим, і зі зміною владою такі депутати легко змінювали партійні кольори. А гарантувати власну безпеку під час перетурбацій міг, зокрема, інститут депутатської недоторканості.
3) ІНШОЮ ГРУПОЮ за збереження депутатської недоторканості у нинішньому вигляді БУЛИ ІДЕЙНІ ОПОЗИЦІОНЕРИ, для яких недоторканість була захистом політичних прав. Завдяки цьому опозиціонери могли входити в будь-яку будівлю, захищати результати виборів, витягувати з ізоляторів ув'язнених соратників. Скажу більше – ЯКБИ В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ НЕ БУЛО ДЕПУТАТСЬКОЇ НЕДОТОРКАНСОТІ, ТО І ДЕМОКРАТІЇ ТЕЖ НЕ БУЛО БИ.
4) ДЕПУТАТСЬКА НЕДОТОРКАНІСТЬ – ЦЕ ЄВРОПЕЙСЬКА НОРМА. Вона існує у всіх європарламентах і самому Європарламенті. Інша річ, що в Україні цією нормою депутати часто зловживають, використовуючи не за призначенням. Тому правильнішіше говорити не про ПОВНЕ СКАСУВАННЯ депутатської недоторканості, а про її РЕФОРМУВАННЯ. Лише буквально кілька тижнів тому окремі представники опозиції нарешті заговорили про обмеження недоторканості, що, на мою думку, точніше відображає суть необхідних змін, аніж десятирічне скандування "скасуємо депутатську недоторканість!".
Реформування (детальніше тут ) депутатської недоторканості в Україні, на мою думку, передбачає:
- Звуження сфери застосування депутатської недоторканості, розповсюджуючи її винятково на політичну діяльність;
- Спрощення процедури зняття депутатської недоторканості у випадку порушення депутатом закону.
Проблемою такої реформи є небажання багатьох політиків запровадити чесну спокійну дискусію на цю тему, – дискусію, мірилом якої є користь для країни та парламентаризму, без огляду на партійні кольори.
5) А тепер просто для ширшого розуміння проблематики. У японському парламенті парламентський пристав зобов'язаний вперіщити депутата спеціальною палицею, якщо той порушує порядок (і таки періщить!), у Великобританії (і загалом у Вестмінстерських системах) пристав має дуже широкі повноваження по забезпеченню порядку в залі. Наприклад, у США він може, за рішенням Палати, навіть примусово доставити депутата в зал для забезпечення кворуму, або тицьнути присутньому члену парламенту церемоніальною булавою в обличчя, якщо той погано поводиться.
І останнє – не мисліть штампами. Це легко для здоров'я, але важко для країни.
Обговорення підтримую на сторінці в фейсбуці
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.