Як і рибку з'їсти, і гроші в росії та Європі заробити
Санкції проти росії діють. Не так швидко, як нам би того хотілося, але економічний зашморг на шиї путінського режиму затягується все тугіше. І це визнають в самій росії, намагаючись послабити тиск на свою економіку. Яка є двигуном війни, розв'язаної росією проти України. Тож важливим є відстеження будь-яких схем і лазівок, покликаних знівелювати або послабити обмеження. Тому в полі нашої уваги будуть компанії, які залишаються працювати в росії або заявляють про свій вихід з російського ринку, але максимально затягують момент розлучення, чим продовжують посилювати економіку країни-агресора.
Особливо прискіпливо подивимося на ті, які активно працюють в Україні: американська Pepsіco, що запускає лінійку напоїв "Русский дар" та будує фабрику з виробництва чіпсів Lay's у Новосибірську, Ашан, який пояснює "гуманізмом" свою роботу в росії, та литовська "Вічюнай-груп", що має дочірнє підприємство в Росії під назвою "Вічунай-Русь".
Отже, Pepsіco. Начебто засудила російську агресію і навіть здійснює гуманітарні проекти на Півдні України разом із Червоним Хрестом. Але з політикою компанії в росії коїться щось дивне. 9 березня компанія оголосила, що припиняє рекламну діяльність та продаж напоїв у росії. В своєму офіційному повідомленні PepsiCo пояснила, що "має обов'язок" продовжити продавати в рф молоко та дитяче харчування.
Однак згодом з'ясувалося, що компанія має доволі своєрідне уявлення про дитяче харчування. Оскільки у російських мережах продовжився продаж та активне просування чіпсів Lay's, Cheetos та Doritos. Більш того, Pepsіco не відмовилась від планів запуску заводу з виробництва чіпсів Lay's у Новосибірську. Про те, що підприємство розпочне роботу цього року, повідомив міністр економічного розвитку Новосибірської області Лев Решетніков. До цього повідомлялося про запуск заводу вже влітку. Але, очевидно, в компанії вирішили зачекати – мабуть, сподіваються на завершення бойових дій, щоб уникнути прогнозованого скандалу.
Можна було б подякувати компанії хоча б за зупинку розливу фірмових напоїв, але і тут "не все так однозначно". Бо вже у червні PepsiCo розпочне відвантаження своїх нових напоїв до торговельних мереж під "скрєпним" брендом "Русский дар". І це будуть торгові марки New Cola для власне коли та Fruitz – для напоїв зі смаком апельсину та лимону з лаймом. Тобто, схоже, що ті самі Pepsi, Mirinda та 7UP, але під іншими етикетками. Порося перехрестили в карася. "Економічна правда" підрахувала, що податки, які щорічно сплачує до російського бюджету PepsiCo, дозволяють агресору отримати 6750 бойових броньованих машин типу "Тигр".
Ашан. Тут з початку російського вторгнення робили вигляд, нібито взагалі нічого не відбувається.10 березня представники групи повідомляли, що їхні магазини продовжать працювати у "звичайному режимі". Лише після того, як 23 березня, виступаючи у парламенті Франції, Володимир Зеленський закликав Ашан та інші французькі компанії піти з російського ринку, наголосивши, що продовження роботи бізнесу в росії робить їх спонсорами убивств дітей та жінок, компанія відреагувала.
І ця реакція була вельми красномовна. Генеральний директор "Ашану" Ів Клод назвав вихід з російського ринку "негуманним" і заявив, що "марно нацьковувати людей один на одного", тому "Ашан" продовжить виконувати свою основну місію та годувати населення росії та України.
У російських ЗМІ декілька разів з'являлися повідомлення із посиланням на джерела про можливий продаж мережі або передачу зовнішньому управляючому, проте кожного разу Ашан жорстко спростовував ці повідомлення. Останній раз таку заяву компанія зробила 26 травня, наголосивши, що її головна місія – "забезпечити населення якісними продуктами за доступними цінами", тому Ашан не планує змінювати стратегію чи структуру операційної діяльності у росії.
Через свою незрозумілу позицію Ашан вже втратив 50% товарообігу в Україні, але, мабуть, прибутки в росії перекривають втрати. Щорічно компанія платить понад 150 мільйонів доларів до російського бюджету.
Стратегія литовської Vičiūnai Group, схоже полягає у тому, щоб прощатися, але не йти. Завод компанії у російському Совєтську у Калінінградській області, що випускає крабові палички VICI, досі працює. Хоча згадку про нього прибрали із сайту компанії, і декілька разів зміщували дату чи то зупинки, чи то продажу підприємства, що є одним з найбільших платників податків Калінінградської області і найбільшим виробником сурімі у Східній Європі.
Останній термін виходу, озвучений компанією – продаж має відбутися "влітку", тобто – до вересня. 3 місяці, необхідні для виходу, перетворилися на 6. Як виявилося, минулих 8 років війни в Україні компанії не вистачило. Зате якось вдалося найти порозуміння з Роскомнаглядом, що захищав компанію від українських санкцій. В компанії равликову швидкість виходу пояснюють необхідністю повного використання сировини, яку закупили раніше. Хоча існують серйозні підозри і інформація від джерел стосовно того, що ці запаси було поповнено з метою затягнути процес розлучення з російським ринком та путінським режимом.
Член правління Vičiūnai Group Дайнюс Матіошайтіс запевняє, що компанія хоче піти з російського ринку свідомо, щоб не стати смачною стравою для самої країни-агресора. Але факти свідчать про інше. Як зазначає Литовське національне телебачення і радіо, про вихід з росії компанія оголосила лише тоді, коли у Литві перед мерією Каунаса почалися масові протести. Місце проведення акцій було обумовлено тим, що одним з власників групи є мер Каунаса Вісвалдас Матійошайтіс, якого в українських ЗМІ вже охрестили "литовським Медведчуком" за факти постачання продукції до комбінатів харчування управління справами президента рф, так званого "кремлівського буфету".
Немає сумнівів, що бренди, які працюють у росії, не повинні бути присутніми на українському ринку. Механізм санкцій до них з боку держави наразі пробуксовує. Можливо, це пояснюється тим, що Україна не може псувати відносини з партнерами, які зараз нам допомагають у військовій та гуманітарній площині. Втім, це не заважає самим українцям ввести власні громадянські санкції до компаній-колаборантів і оголосити повний бойкот їхній продукції. В усякому разі – до їх повного виходу з росії.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.