ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР УКРАЇНИ І ЗДОРОВ'Я НАШИХ ДІТЕЙ ЧИ БРУДНІ ГРОШІ ТЮТЮНОВИХ ЛОБІСТІВ: ЩО ПЕРЕВАЖИТЬ?
Днями Верховна Рада розглядатиме в другому читанні євроінтеграційний законопроєкт 9206, який має привести українське законодавство про рекламу у відповідність із європейським.
Серед інших важливих змін законопроєкт містить норми, які не дозволять рекламувати куріння, особливо серед дітей та підлітків. Реклама цигарок і куріння в Україні давно заборонена. Однак на практиці в магазинах і кіосках покупці стикаються з яскравими викладками цигарок. Дослідження свідчать, що майже 2/3 дітей віком від 13 до 15 років піддаються рекламному впливу цих викладок, їхній ризик почати курити через це зростає на 64%.
Саме тому ми разом з колегами-депутатами з різних фракцій внесли до законопроєкту поправку N174, яка нарешті забороняє рекламу тютюнових виробів у вигляді викладки в місцях торгівлі, а профільний комітет парламенту її підтримав.
Ми бачимо, яку брудну кампанію розгорнули тютюнові лобісти, щоб провалити цю поправку в парламенті і далі безкарно присаджувати дітей на цигарки, створюючи смертельну загрозу їхньому здоров'ю.
Ця кампанія, яка включає обробку депутатів і урядовців та замовні публікації в меді, базується на суцільній брехні і маніпуляціях. Наводять узяті зі стелі фейкові цифри буцімто страшні збитки для бізнесу від заборони викладки, яку тютюнові лобісти чомусь називають "забороною продажу". Дописалися до того, що депутати, мовляв, хочуть зробити "як у росії".
Тютюнові лобісти хочуть поставити на підтвердження у парламенті поправку N174. Тоді, щоб її провалити, достатньо, щоб вона не набрала 226 голосів.
У чому ж полягає правда і чому парламент зобов'язаний підтримати цю поправку?
По-перше, це виконання міжнародних зобов'язань України. Відповідно до ратифікованих Україною Керівних принципів реалізації статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну "Зображення тютюнових виробів у місцях продажу саме собою є рекламою та стимулюванням продажу. Молоді люди особливо вразливі для стимулюючого впливу зображення виробів".
"Сторонам слід запровадити повну заборону на будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів у пунктах продажу, включаючи постійні підприємства роздрібної торгівлі та вуличних продавців. Дозволяється лише текстуальний перелік виробів та цін на них без будь-яких стимулюючих продаж елементів".
По-друге, жодних заборон на продаж поправка не встановлює, і всі, хто легально торгував цигарками, торгуватимуть і надалі, лише без рекламних викладок.
По-третє, викладка цигарок заборонена у Канаді, Великій Британії, Сінгапурі, Нідерландах, Фінляндія, Норвегія, Хорватія, Ірландії, Вірменії, Словенії, Новій Зеландії, Австралії і багатьох інших державах.
По-четверте, відповідно до всеукраїнського опитування КМІС (травень 2022 року) понад 80% українців підтримують заборону викладки.
Тож вибір гранично ясний. Кожен, хто винесе в сесійний зал питання про підтвердження поправки N174 або не натисне кнопку за її підтвердження засвідчить, що він заради брудних грошей тютюнової індустрії готовий перекреслити міжнародні зобов'язання України, прагнення більшості виборців і майбутнє наших дітей.
Не сумніваюся, що, якщо таке голосування відбудеться, його поіменні результати будуть максимально широко донесені до українського суспільства.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.