Катерина Шевченка як політичний маніфест
Цьогоріч маємо 175 річницю створення Тарасом Шевченком його програмного полотна "Катерина". Йде 1842 рік. Шевченко молода людина 28 років. В розквіті сил. Ще з надіями і відкритим горизонтом. Він вже а втор поеми "Катерина" яка ввійшла у перше видання "Кобзаря" 1940 року. І ось він приступає до написання полотна, яке стане образом величезної європейської держави – України.
Він ще вчиться у Петербурзькій академії мистецтв. Але вже є людиною класичної освіти. А в ту епоху іншої і не було. Тому він дивиться на світ через окуляри саме класичної освіти. Цей факт надзвичайно важливий для того, щоб зрозуміти наступні міркування. Ми повинні розуміти, що Шевченко і люди тієї епохи, зовсім по-іншому бачили світ і у свої послання, які вони посилали у світ, вони закладали ту смислову канву, яку їм давала класична освіта. Для них Овідій чи Горацій не були такими далекими, як для сучасної людини. Ми живемо в пост класичну епоху.
Але ще йде 1842 рік. І він створює своє програмне полотно "Катерину". Звичайно, опираючись на весь той корпус знань, яке почерпнув з класики. Тому вихідною тезою буде – Шевченко, пишучи полотно "Катерина", промовляв до нас мовою ще живої на той час класики.
Напевне не знайдеться таких, які заперечать ще одну тезу – це полотно вже давно перетворилося на ікону. Звичайно, це образ України. Але чи можна його зводити до милого і печального обличчя Катерини – обманутої дівчини? Якщо говорити про романтичні підходи, то звісно, так. Однак у великих майстрів не може бути таких спрощених підходів.
Кожна Богоматір це теж неначе тільки жінка з дитиною. Але ж який огром сенсів, значень, тлумачень! Кожна ікона Богоматері конденсує в собі не лише зміст Книги Книг, але й усього людського життя.
Так само і "Катерина" Шевченка не лише образ одинокої дівчини-жінки, що заглибила свій погляд всередину себе, це розгорнуте послання Шевченка "І мертвим, і живим, і ненародженим".
Отож є сенс заглибитися в іконографію цього унікального полотна.
Мало який народ може сказати, що в нього є таке полотно. Хіба що французи з "Свободою що веде народ на барикади" Ежена Делакруа
Що засновувала Катерина? А що засновувала Жанна д'Арк (Орлеанська Діва) (Jeanne d'Arc (la Pucelle d'Orléans); 1412-1431) – національна героїня Франції, католицька свята? Жанна, селянська дівчина... Теж зраджена... Катерина стала не лише символом. Але певною мірою і програмою відродження України.
Отож, що відкриває нам це програмне полотно Тараса Шевченка? Воно відкриває і образ України і ту парадигму її відродження, яку вона врешті-решт і реалізовує долаючи м'якістю силу, що потім і відобразилося в світогляді Кирило-Мефодієвського братства. Але не тільки – і у стратегії первинного Народного руху України в кінці 80-х.
Повністю тут
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.