Новий Верховний Суд вже сьогодні: завищені очікування чи профанація?
Нещодавно Президент заявив, що очікує призначення 120 суддів нового Верховного Суду до 24 липня, тобто до сьогодні.
Звичайно, це не перший раз, коли Президент робить щонайменше надто оптимістичні прогнози стосовно змін в країні і судової реформи зокрема. Приміром, не так давно він переконував, що кандидати на посаду судді "у відкритому прямому ефірі... проходили випробування на детекторі брехні". Це не відповідає дійсності. Ні в прямому ефірі, ні будь-яким іншим чином детектор брехні ніхто з кандидатів в межах конкурсу не проходив.
Настільки ж дивно звучить і заява про те, що новий Верховний Суд буде сформований сьогодні. Для цього потрібно, щоб протягом одного дня:
1) Вища кваліфікаційна комісія суддів сформувала рейтинг кандидатів, вибрала з них 120 кращих і передала на розгляд Вищій раді правосуддя;
2) Вища рада правосуддя без жодної додаткової перевірки внесла подання Президенту на їх призначення;
3) Президент підписав відповідний указ.
Перш за все, навряд чи прямо сьогодні з'явиться рейтинг кандидатів на посаду суддів Верховного Суду в ВККС. Перед Комісією стоїть складне завдання – не тільки відібрати кращих кандитатів, а й не допустити перемоги в конкурсі недоброчесних шляхом відповідної оцінки.
Але найслабше місце в сценарії "новий суд – за один день" – отримання рекомендації від Вищої ради правосуддя. Адже саме ВРП є створеним в результаті судової реформи органом, відповідальним за якість суддівського корпусу.
Вища рада правосуддя в доборі суддів Верховного Суду має надзвичайно важливу функцію – відмовити у внесенні подання про призначення судді у випадку наявності обґрунтованого сумніву щодо доброчесності кандидата або інших обставин, які можуть негативно вплинути на суспільну довіру до судової влади.
Тобто якщо стосовно доброчесності чи репутації кандидата на посаду судді є не те що підтверджені факти, але й найменший обґрунтований сумнів, ВРП зобов'язана відмовити йому, оскільки відповідно до Конституції України суддя має бути доброчесним. Це передбачає проведення засідання за участі кожного кандидата для з'ясування цих обставин.
Свою готовність брати участь у цьому процесі також висловила Громадська рада доброчесності.
Очевидно, що це все неможливо зробити за один день.
Хоча коли доходить до важливих кадрових призначень, іноді трапляються і такі дива – давайте згадаємо хоча б призначення Юрія Луценка Генпрокурором.
І якщо б стояло завдання "протягнути" до нового ВС, але дуже "потрібних", хай і не дуже доброчесних кандидатів, процес розгляду їх у Вищій раді правосуддя варто було б звести до мінімуму. Інакше потрібна ретельна перевірка і максимальна публічність розгляду.
Варто уважно слідкувати за тим, як саме Вища рада правосуддя розглядатиме кандидатів і кого з них вона рекомендує. Поспішати явно недоречно. Нехай ми отримаємо новий Верховний Суд не 24 липня, а на місяць пізніше, але це буде якісніший Верховний Суд. І хоч робити все "до дат" – не найкраща традиція, формування нового Верховного Суду у День незалежності матиме свій символізм. Нехай це також буде день незалежності суду від політичної влади.
fb автора
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.