1 вересня 2011, 11:27

Чому "єдине вікно" не стане панацеєю в боротьбі з корупцією?

На тіл гучних кримінально-політичних справ майже не поміченим залишилося повідомлення в ЗМІ про те, що співробітники СБУ затримали "на гарячому" при отриманні хабара розміром 2,5 тисяч гривень депутата Дніпропетровської міської ради, адміністратора дозвільного центру "Єдиний офіс".

Ніби нічого особливого – черговий точковий успіх боротьби з корупцією у стилі "бий своїх". Хоча за своїми розмірами і не вражає. Це вам не колишній спікер кримського парламенту Анатолій Гриценко чи Голова держкомісії з регулювання ринків фінансових послуг Василь Волга.

Однак в згаданому випадку проблема набагато глибша: залишається враження, що цим повідомленням суспільству подано сигнал – єдині дозвільні центри, центри надання адміністративних послуг, або як ще їх називають "єдині офіси"/"єдині вікна" так і не стали ефективними антикорупційними інструментами, а виявилися черговими пустопорожніми деклараціями.

Чи так це насправді? Адже головною метою запровадження "єдиних офісів" було покращення доступу громадян до надавачів адміністративних послуг. Їх відкриття гарантує, що "прохачам" не доведеться розтягувати у шпагаті між різними адміністративними будівлями та неузгодженими годинами прийому в них, щоразу дізнаючись про додаткові документи які ще треба донести.

Відтепер будь-який громадянин чи бізнесмен який звертається до "єдиного офісу" має впевненість щодо в одному місці, у передбачений час він зможе ознайомитись з необхідним переліком документів та здати їх. Це економить і час і нерви.

Звертаючись лише до одного працівника "єдиного офісу" громадянин тим самим мінімізує свої контакти з чиновництвом, що потенційно може мати вагомий антикорупційний ефект. Однак лише "мінімізацією контакту" корупцію не здолаєш. Адже у неї інші причини і боротися з нею слід інакше.

Корупція породжується великими "дискреційними" можливостями бюрократів. Інакше кажучи, занадто багато їм віддано на "власний розсуд". Це насамперед стосується строків, вартості надання адміністративної послуги та переліку необхідних документів.

І якщо згадувати дніпропетровський приклад, то там чиновник брав хабар, якщо вірити СБУ, якраз за "прискорену та безперешкодну видачу погоджень та дозвільних документів".

Цієї ситуації не було б якщо законом чітко був визначений розумний термін отримання документів, а громадянин мав право отримувати оперативну інформацію про процес розгляду його справи, бути присутнім при її вирішенні, мав чітко визначений порядок оскарження рішення щодо відмови.

А ці питання відкриттям "єдиного офісу" не вирішиш. Слід нарешті покласти край широким "дискреційним" повноваженням надавачів послуг з одного боку і кричущим безправ'ям та незахищеністю громадян з іншого. Для цього потрібна лише дрібничка – ухвалити "Адміністративно-процедурний кодекс", і тоді "єдині офіси" перестануть бути "відволікаючою ціллю" боротьби з корупцією.

На 132 окрузі у Корнацького знову хочуть вкрасти перемогу?

Перемогу тут здобув кандидат від Блоку Порошенка Аркадій Корнацький, який за підсумками протоколів з усіх виборчих дільниць здобув 21411 голосів і випередив на 272 голоси головного опонента Василя Капацину (21139 голосів)...

Вибори на «мажоритарці»: нові часи – старі проблеми

Абсолютно нові для мене досвіди, про які варто писати окрему літературу. А поки-що коротко. Вперше за 20 років спостереження за виборами провів всю кампанію в полях...

Дострокові вибори парламенту: зараз або ніколи

Ще місяць тому, говорячи про перспективи проведення дострокових парламентських виборів, мало хто ставив під сумнів сам факт їх проведення. Дискутували лише про прийнятну дату, легітимні механізми розпуску парламенту та новий виборчий закон...

Врятувати вибори

Після фарсу з так-званим "референдумом" в Донецькій і Луганській областях терористи там почали методично "зачищати" ті окружні виборчі комісії, які ще працюють...

Чесні вибори повинні робити чесні комісії

Виборча кампанія в розпалі. Кандидати зареєструвалися і зараз їх штаби зайняті комплектацією виборчих комісій. До 9 квітня мають подати свої представників в окружні і до 1 травня – в дільничні...

Без зміни законодавства призначення виборів у Києві – акт виключно символічний

Вибори в Києві призначили. Це добре. Але цього мало. Треба міняти Закон про місцеві вибори. Два тури на виборах мера, в обласні та міські ради – пропорційна система, в районні – мажоритарна...