Сергій Дацюк Філософ

Що символізують Спритко та Гарнюня?

31 березня 2011, 15:25

Спритних і гарних чи лохів та лахудр?

Символи України "Спритко та Гарнюня" представлятимуть Україну у світі – так повідомили недавно представники Міністерства Закордонних Справ України. Оскільки це символи, то що вони символізують?

Коли символ відноситься до цілої країни, він символізує або національний архетип (самоідентифікацію), який потрібно пояснювати іншим, або сформовану структуру зовнішньої ідентифікації, яка походить з сучасної медіареальності. Щоб сформувати щось нове, потрібні інноваційні підходи і спеціальні зусилля в медіареальності.

Українська влада зафіксувала проблему – Україну не знають у світі. Отже українська влада чітко знала – символи за кордоном не будуть ідентифікувати з українськими архетипами, їх будуть ідентифікувати з символікою медіареальності, в якій існує "медіареальна Україна".

Що таке Спритко та Гарнюня в медіареальності Заходу?

Як сприймається Спритко за кордоном?

Спритко сприймається як п'яниця, злодій і розбишака.

Просування символіки п'яниці в медіареальності здійснив Луценко своїм скандалом в аеропорту Франкфурта.

Просування символіки злодія найбільш вдало здійснили Павло Лазоренко (накрав і був засуджений не вдома, а за кордоном), Ігор Бакай (накрав, втік і не засуджений).

Просування символіки розбишаки в негативному сенсі здійснив український Парламент в день ратифікації харківської угоди.

Зверніть увагу, ми зараз говоримо не про реальність цих скандалів, не про те, наскільки вони мають під собою основу, а про їх медіареальність.

Тоді чому ж Спритко? А тут і відкривається архетипічна структура ідентифікації сучасної української бізнесової та політичної еліти. Ти можеш робити що завгодно, діяти аморально і порушувати закон, як заманеться, головне при цьому бути спритним і не понести покарання.

Подивіться на перелічені казуси. Луценко потрапив в скандал і дома не поніс покарання. Лазоренко потрапив у скандал і дома не поніс покарання. Ігор Бакай потрапив у скандал і не поніс покарання. Розбишаки в Парламенті не понесли покарання.

Отже бути аморальним і спритним це головна бажана якість українця. Тепер ви розумієте, чому так архетипічно важливо, щоб екс-президент, який замовив Гонгадзе, теж не поніс покарання. Ми маємо справу з дуже спритними людьми, які пишаються своєю спритністю.

Як приймається Гарнюня за кордоном?

Гарнюня сприймається як наймичка, норовлива та повія.

Символіку наймички просувають українські дівчата, які наймаються на непрестижні та низькооплачувані роботи.

Символіку норовливої просувають всі українські дівчата за кордоном, які в сучасних умовах не є лагідними і покірними, а є незалежними, з феміністичними заморочками, "собі на умі" та користолюбними.

Символіку повії просувають українські проститутки за кордоном. Причому є повії-наймички (ті, хто вийшли заміж за багатих для надання їм сексуальних послуг в тривалій перспективі, це так звана легальна та легітимна проституція) та вільні повії, тобто звичайні шльондри.

Тоді чому ж все-таки Гарнюня? Хіба краса є наслідком зусиль, наснаги, довгих страждань та визнаного успіху? Краса українських дівчат це єдина їх перевага, що дана їм від природи. Щоб бути красивими, вони нічого не докладають. І нехай вас не вводить в оману ні макіяж, ні косметика, бо, по-перше, цим красу не зробиш, а, по-друге, це не потребує ні особливих зусиль, ні наявності визнаного успіху. Тобто рекламувати в світі красу української дівчини це так само, як Росії рекламувати в світі ту обставину, що в неї є газ та нафта – заслуг в цьому ніяких.

Що таке Спритко та Гарнюня з точки зору архетипів?

Ну добре, скажете ви – іноземці не можуть зрозуміти всю геніальність та проривну спроможність символів "Спритка та Гарнюні". Але ці символи можуть бути чітко ідентифіковані всередині країни на основі літературних архетипів. Давайте поглянемо на ці архетипи.

Архетип сильний тим, що він закладається на рівні символу. Не має значення, позитивно ви сприймаєте архетип, чи негативно, критично чи некритично, він проникає в вашу свідомість і стає основою поведінкових реакцій.

Ми візьмемо найбільш відомі архетипи української літератури, тобто такі, які знають навіть ті, хто не вчився на відмінно.

Як сприймається Спритко в українській свідомості?

Перш за все, це звичайно Котигорошко – образ богатиря, спритного, стійкого і кмітливого. Чому з усіх його гараздів вибирається тільки спритність? Мабуть це веління часу, воля сліпих вождів та приклади удаваних героїв.

Літетарурний архетипаж-ідентифікатор для українського чоловіка це козак, тобто п'яниця і розбишака. Саме такими козаки романтизуються в повісті Гоголя "Тарас Бульба". Саме ці риси проявляють багаті і владні українські чоловіки за кордоном.

Вибір українського чоловіка це вибір між спритним Чортом та спритним ковалем Вакулою. Так сталося, що працьовитого коваля в українській свідомості сьогодні переміг Чорт. Спритний Чорт – ось ідеал українського чоловіка сьогодні.

Водночас злодійство чи крадіжки ніколи не романтизувалися в нашій масовій літературі. Проте ці архетипажі присутні в російській літературі і в пізньому радянському кіно. "Вор в законе" – це злодій всередині маргінальної системи, який настільки спритний, що недосяжний для легальної соціальної системи.

Як сприймається Гарнюня в українській свідомості?

Перший архетипічний персонаж для української дівчини, викохується зі школи – саме в той момент, коли будь-яка школярка читає поему "Наймичка" Тараса Шевченка. Наймичка це основоположний архетип жінки в українській культурі, стверджений у Шевченка: "А сестри! сестри! Горе вам, . Мої голубки молодії, . Для кого в світі живете? Ви в наймах виросли чужії, . У наймах коси побіліють, . У наймах, сестри, й умрете".

Другий персонаж, архетипічний для української культури, це Оксана, норовлива "гарнюня", яка ще до весілля крутить Вакулою, як сама того хоче. Причому, якщо брати весь ряд гоголівських персонажів, то можна сказати ще більш точно. Оксана – це Солоха в молодості. Спочатку вона крутить норовом з Вакулою, а потім після весілля, коли вже стане справжньою відьмою, зраджуватиме йому з Чортом. Відтак Спритко і Гарнюня це спроба поєднати опозиції: Спритко (спритний Вакула і спритний Чорт) і Гарнюня (гарна Оксана і гарна Солоха).

Третій персонаж це шльондра, яка опоетизована своєю стражденністю в українській літературі. Звичайно це шевченківська Катерина. "Кохайтеся, чорнобриві, Та не з москалями, Бо москалі – чужі люде, Роблять лихо з вами." Тобто, коли дівчата їдуть за кордон кохатися, а не в Росію, то вони фактично виконують заклик Шевченка.

Варіант антиперсонажу – Маруся Чурай, яка не є наймичкою, не є норовливою, не є шльондрою. Результат – стражденне і нещасне кохання. Варіант антиперсонажу – образ закоханої інтелектуалки-патріотки в романі Забужко "Польові дослідження з українського сексу". Рузультат – стражденне і нещасне кохання.

Позитивного жіночого масово відомого архетипічного персонажу, який би можна було контекстувати символу "Гарнюні", в українській літературі не існує.

А тепер скажіть, тільки чесно. Ви, чоловіки та жінки, хлопці та дівчата, дідусі та бабусі – хочете, щоб вас на Заході уявляли собі як Спритко та Гарнюню? Що це вам дає сьогодні, які нові ідеали створює, які перспективи пропонує?

Я в жодному разі не з тими, хто вважає себе спритними та гарними. Бо якщо вони "Спритки і Гарнюні", то тоді ми – "Лохи та Лахудри". Але так не має бути. Ми заслуговуємо право на принципово інші символи – позитивні, сучасні та перспективні.

Коментарі — 78
Kanada _ 02.04.2011 11:18
IP: 124.148.39.---
Автро, не має уявлення про шо пише.
Як сприймаються українці за кордоном, це дуже велика тема. Як то кажуть: нізачот.
anka_pulemet _ 01.04.2011 15:59
IP: 194.30.170.---
всё фигня. надо от этих архетипов потихоньку отделываться, а мы наоборот, еще бльше "приклеиваемся".
Надо выдумывать новые. НОВЫЙ украинский архетип – и мужской, и женский.
Выдумывать – это потому что отталкиваться, собственно говоря, не отчего.
Историю и литературу надо оставить в покое, и не привязываться к ней.
А там, глядишь, выдуманнный архетип станет реальностью)))
бун _ 01.04.2011 08:28
IP: 178.95.158.---
Пане Сергію,так і я про те ж, я,особисто,вважаю,що наші хлопці,мріючи про майбутню дружину,матір дітей,швидше надають перевагу жіночим рисам героїнь Лесі Українки,а дівчата,мріючи про майбутнього чоловіка,надіються,що він буде мати риси Яреми та Немирича.Щодо проекції масових уявлень на картинку в телеящиках та гламурі,Ви,без сумніву,праві.Тільки питання,наскільки ця проекція зачіпає та відзеркалює справжні глибинні уявлення і чи зачіпає взагалі.Тут я,в своїй простоті,зовсім не згоден з Рябчуком,Грицаком і Вами.
Сергій Дацюк _ 01.04.2011 07:54
IP: 89.252.56.---
бун:
Відносно чоловіків,а про Ярему Вишневецького чи Юрія Немирича як можна забути,а про Мавку та інші жіночі образи Лесі Українки?Ось до чого приводять прєславуті інтелектуальні лінощі.
Ну які ви вперті люди. Вже вдруге повторюю. Завданням загальнонаціонального символу не є спозиціонувати його для інтелектуала. Завданням є спозиціонувати його відносно масових архетипічних змістів, тобто таких, які знають всі – навіть двійочники в школі. Ну справді, скільки ви знаєте українських жінок, які ототожнюють себе з Мавкою? Вони звичайно є, але вони не більшість. А скільки чоловіків ототожнює себе з Вишневецьким чи Немиричем? Аналіз символу для мас – це не присісти на умняк і показати, який я інтелектуал, а проаналізувати масове, архетипічне.
бун _ 31.03.2011 22:23
IP: 178.95.158.---
Да,я,як головний популяризатор Сергієвого таланту на сторінках УП,мушу визнати,що на цей раз Сергій Дацюк проколовся,далася знати відсутність знань української культури.З іншого боку,нерозуміння інших аспектів нашої культури,окрім візантійства та радянщини нашими найкращими інтелектуалами – це просто наша біда,Сергія ще можна якось зрозуміти,а вже волинянина Миколу Рябчука зрозуміти не можна.
Відносно чоловіків,а про Ярему Вишневецького чи Юрія Немирича як можна забути,а про Мавку та інші жіночі образи Лесі Українки?Ось до чого приводять прєславуті інтелектуальні лінощі.
brammin _ 31.03.2011 21:29
IP: 178.95.153.---
Они просто бездушные и чужие.
ebm _ 31.03.2011 21:16
IP: 94.179.142.---
Бред какой-то...
oxana70 _ 31.03.2011 21:09
IP: 95.111.225.---
Маруся Чурай не норовлива? І не фемінізована? Не все так однозначно! Бо з одного боку – "Ця дівчина не просто так, Маруся.Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа", а з іншого – це горда, романтична натура, зовсім не пристосована до сімейного життя, якій в романі протиставляється земна і хазяйновита Галя, яка "б"є в килими неначе в тулумбаси та начиняє кишки на ковбаси!". А "постарждалий" Гриць був не дурень: в дружини хотів Галю, щоб забезпечувала йому побут та достаток, корилася чоловікові та "не літала в хмарах", а в коханки, з часом, – Марусю, для душі та любові...Точно,як Лукаш, кохаючи Мавку розумів, що має бути ще одна феміна, щоб було кому жито жати і сорочку прати! А якщо до Мавки і Марусі додати романтичну Марічку з "Тінів забутих предків", то просто досада бере, що такі поетичні дівки, яким я дуже симпатизую, так погано закінчили... А ще в Україні не просто так великий відсоток вродливих жінок! Це є результатом нашого середньовіччя, яке оминуло масове спалення відьом.
Жрица _ 31.03.2011 19:58
IP: 95.132.99.---
Kether:
Шкода, що ідеологи нового світового порядку, представники англо-саксонської цивілізації, ще наприкінці ХIX століття знищили ланку класичної греко-римської освіти у системі шкіл на теренах Східної Європи до Уралу.
Шкода, тому що в цих школах дітей навчали мислити – ясно і всеосяжно.
Ніцше, а за ним Толстой, а за ними Єфемов справедливо помітили, що катастрофою для людства є його повна деградація...
Підтримую 100%.
А ви, пане Kether, дуже освічена людина. Завжди цікаво читати ваші дописи й навчатися, хоч із запізненням))
Жрица _ 31.03.2011 19:58
IP: 95.132.99.---
Kether:
Шкода, що ідеологи нового світового порядку, представники англо-саксонської цивілізації, ще наприкінці ХIX століття знищили ланку класичної греко-римської освіти у системі шкіл на теренах Східної Європи до Уралу.
Шкода, тому що в цих школах дітей навчали мислити – ясно і всеосяжно.
Ніцше, а за ним Толстой, а за ними Єфемов справедливо помітили, що катастрофою для людства є його повна деградація...
Підтримую 100%.
А ви, пане Kether, дуже освічена людина. Завжди цікаво читати ваші дописи й навчатися, хоч із запізненням))
Жрица _ 31.03.2011 19:47
IP: 95.132.99.---
Чому Спритко має бути обов'язково поганим? Може він спритний козак, чи спритний у роботі, або кмітливістю долає великих та сильних. Автор сам згадав Котигорошка – до речі, саме на нього Спритко й схожий. І Гарнюня – це зовсім не повія, а насамперед люба донечка, кохана жінка. Літературні образи гарних дівчат – Оксана, Мавка, та й Солоха зовсім не погані. Імена мені подобаються, але зовні – катастрофа. Їх намалювали у японському стилі аніме, котрим, вважається, захоплюється юнацтво. Однакові голови, як у колобків, величезні неприродно лупаті блакитні очі (хоч в Україні більше темнооких). Як на мене – жах. Мовчу вже про 100 млн., що було сплачено за розробку бренду.
brok31 _ 31.03.2011 19:16
IP: 94.23.195.---
А які символи можуть правдиво зобразити українців? Позитивний збірний образ українця – це дружинник-козак (тобто воїн), який захищає свою землю. Позитивний збірний образ українки – мати-берегиня.
brok31 _ 31.03.2011 19:13
IP: 94.23.195.---
Схоже образ Спритка знятий з Януквоча і в цілому з донецьких. Спритко – це такий собі молодий Янукович, який спритно знімає шапки з перехожих, а потім так само спритно стає губернатором Донецької області. З Гарнюнею також все зрозуміло, Дацюк не помилився. Гарнюня – це українська шльондра, яку можна зустріти у кожному мегаполісі ЄС. Завдання цих символів – спритка-януковича і гарнюні-шльоднри – полягає в тому, щоб висміяти Україну.
uaixovich _ 31.03.2011 18:54
IP: 82.193.101.---
дацюк, ти ж наче не бухав, а таке несеш.
спиртко і гавнюня не мають ніякої проекції ні на луценка, ні на тебе, ні на інших алконавтів – ні в уркаїні, ні за бугром.
це банально невдалі висери петеушних дизайнерів і розпил бабла шарагою cfc consulning, інфа про які кипітиме в тирнетах.

тож нафіга з нічого видовбувати побрехенки – незрозуміло.
тобі овочі тільки луценка замовили? більш крутого вже не осилиш?
Хархама _ 31.03.2011 18:46
IP: 88.81.224.---
bravis:
Хархама:
bravis:
Архаично. Я уже предложил Фемен: веночек на голове – национальные корни, джинсы с низкой талией – современность. Ну и все остальное. Уже вполне узнаваемый образ.
Фемен опозорило Украину на весь мир, голая грудь не показатель большого ума, приведите хоть один пример когда их протесты имели хоть малейший смысл?
А символ и не должен потиворечить тому, что он символизирует. Не нравится Фемен, получайте удовольствие от персонажей манги. Не космонавта же дизайнерам было рисовать.
Киган _ 31.03.2011 18:39
IP: 194.242.103.---
Якщо цей журналіст Сергій Дацюк, адекватний, то скільки він тоді випив,як писав цей опус.
Kether _ 31.03.2011 18:20
IP: 109.86.42.---
Ось вони, відроджені Олімпійські ігри, Олімпійські комітети з видів спорту, ФІФА, ФІДЕ і т.п.
П'єр де Кубертен, теж один із ідеологів всесвітнього урядування початку ХХ століття.

Війни відтоді перейшли на арени стадіонів, масові спортивні змагання, футбол, бокс – клоачні ями для каналізації тваринних інстинктів, агресії, войовничості.

Таким завжди було і є псевдокультурне наповнення Риму.
Сьогоднішній Рим – корпоративно-олігархічний світоустрій.
Kether _ 31.03.2011 18:14
IP: 109.86.42.---
Не втримаюся, і пригадаю під кінець Рене Генона із його "Кризою сучасного світу":

"В современном мире нет больше места ни для интеллекта, ни для каких бы то ни было вещей внутренней природы уже потому, что их нельзя ни увидеть, ни потрогать, ни взвесить, ни сосчитать. Всех занимают только чисто внешние действия во всевозможных формах, даже те из них, которые начисто лишены всякого смысла. Поэтому не следует удивляться тому, что англо-саксонская мания спорта с каждым днем распространяется все шире и шире: идеал современного мира-это человеческое животное, развившее свою мускульную силу до последних пределов. Его герои атлеты, даже если они грубы и бессмысленны. Именно такие персонажи вызывают всеобщий энтузиазм, и их достижения возбуждают страстный интерес толпы."
Kether _ 31.03.2011 18:11
IP: 109.86.42.---
Платон: Государство, IV. 424 с: Следует остерегаться вводить новый лад музыки, поскольку при этом рискуют всем: не бывает потрясения в стилях музыки без потрясения важнейших политических законов;

А дійсно, атонічна 12-звучна музика Артура Шенберга, що з'явилась на початку ХХ століття чудово влилася середовище футуристів (А.Марінетті), сюрреалістів (А.Бретона), авангардистів (В.Маяковський), і завдяки Давіду Сарнову (засновнику масового громадського радіо і телебачення в США) зробили можливим африкано-американський реп, що звучить сьогодні "нарайоні" в українських містах.
Kether _ 31.03.2011 18:03
IP: 109.86.42.---
Аристид Квинтиллиан, II, 14: Звуки непрерывной мелодии вследствие подобия формируют ещё не существующий этос (нрав) и у детей и у взрослых или выводят наружу спрятанный в глубине, высказывали Дамон и его последователи. В переданных им ладах можно найти иногда женские, иногда мужские звуки либо в избытке, либо в меньшем количестве, либо вовсе не использованными, откуда ясно, что (каждый) лад полезен сообразно этосу каждой души.

Афиней, 628 С: Песни и танцы должны возникать при некотором движении души и что свободные и прекрасные танцы делают души такими же, а противоположные – противоположными.
Kether _ 31.03.2011 18:01
IP: 109.86.42.---
Гален. О взглядах Гиппократа и Платона, V, 453: Музыкант Дамон как-то встретил флейтистку, игравшую фригийскую мелодию подвыпившим и вытворявшим невероятные безумства юнцам. Он велел ей сыграть дорийскую – и те немедленно перестали беситься.
Kether _ 31.03.2011 18:00
IP: 109.86.42.---
Филодем. О музыке, I фр. 13:... И что музыка сделает характер гармоничнейшим и размереннейшим (собств. "ритмичнейшим"). Когда же кто-то спросил, совершенствует ли музыка во всех добродетелях или в некоторых, музыкант Дамон, по его (Диогена Вавилонского) словам, ответил, что почти во всех; он-де говорит, что "поющему и играющему на кифаре ребенку подобает выказывать не только мужество и целомудрие, но и справедливость".
Потомок _ 31.03.2011 17:58
IP: 93.72.29.---
Автору и комментаторам.

Не способность рассказать о себе положительно есть суть неспособности положительно мыслить.

Баланс между алчной и аморальной верхушкой и неуважающем себя лохторатом все, что не раскажет о себе, не зависимо от формы будет пошло по содержанию.

Обратный пример МАЙДАН.

Тогда многое, что может приниматься за самодеятельность становилось ярким явлением в глазах того же запада.

Лицо – зеркало души, искусство – зеркало нации.

То, что сейчас это зеркало кривое видно при отражении в нем чего угодно.

Почему кривое?

Да потому, что оно устраивает те рожи, которые видят в нем себя нормальными.
Kether _ 31.03.2011 17:58
IP: 109.86.42.---
Максим Тирский затрагивает две важнейшие темы: о соотношении добродетели (aretē) и искусства (technē), то есть о научаемости добродетели (ср. трактат Плутарха "Eididakton hē arete" и 38-ю и 27-ю речи Максима, где эта проблема разбирается подробно) и об отношении aretē счастью-едва ли не центральный вопрос современной ему философии (см. речи "О цели философии" и "О наслаждении", 29-33 в издании Хобайна).

Климент Александрийский. Строматы, V, 140, 5 (после Эмпедокл, фр. 132 DK): Эмпедокл великолепно выразил ту мысль, что знание и невежество составляют условия счастья (и несчастья), ибо чрезвычайно "много знатоками должны быть любомудрые мужи" по Гераклиту и воистину необходимо "много скитаться тому, кто стать добронравным взыскует".

Аристотель. Риторика, II, 21. 1394 b 13 (без леммы) – "гномы" Эпихарма:
Лучше всего для человека быть здоровым, мнится мне.
Kether _ 31.03.2011 17:55
IP: 109.86.42.---
Филон Александрийский. О жизни Моисея. I, 31 (IV, c. 127 C.): Нет ничего переменчивей Судьбы (Тюхе), которая играет человеческим счастьем (досл. "играет в пессейю", т.е. "бросая кости"", (ср. фр. 93), и так и сяк (досл. "вверх и вниз", т.е. переворачивая вверх дном): часто она "за один день" возвысившегося низвергает долу, униженного вздымает ввысь".
Уряд реформ349 Україна та Європа963 Корупція1170 Aтака Путіна1130 Мовне питання179
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте