31 березня 2011, 16:25

Що символізують Спритко та Гарнюня?

Спритних і гарних чи лохів та лахудр?

Символи України "Спритко та Гарнюня" представлятимуть Україну у світі – так повідомили недавно представники Міністерства Закордонних Справ України. Оскільки це символи, то що вони символізують?

Коли символ відноситься до цілої країни, він символізує або національний архетип (самоідентифікацію), який потрібно пояснювати іншим, або сформовану структуру зовнішньої ідентифікації, яка походить з сучасної медіареальності. Щоб сформувати щось нове, потрібні інноваційні підходи і спеціальні зусилля в медіареальності.

Українська влада зафіксувала проблему – Україну не знають у світі. Отже українська влада чітко знала – символи за кордоном не будуть ідентифікувати з українськими архетипами, їх будуть ідентифікувати з символікою медіареальності, в якій існує "медіареальна Україна".

Що таке Спритко та Гарнюня в медіареальності Заходу?

Як сприймається Спритко за кордоном?

Спритко сприймається як п'яниця, злодій і розбишака.

Просування символіки п'яниці в медіареальності здійснив Луценко своїм скандалом в аеропорту Франкфурта.

Просування символіки злодія найбільш вдало здійснили Павло Лазоренко (накрав і був засуджений не вдома, а за кордоном), Ігор Бакай (накрав, втік і не засуджений).

Просування символіки розбишаки в негативному сенсі здійснив український Парламент в день ратифікації харківської угоди.

Зверніть увагу, ми зараз говоримо не про реальність цих скандалів, не про те, наскільки вони мають під собою основу, а про їх медіареальність.

Тоді чому ж Спритко? А тут і відкривається архетипічна структура ідентифікації сучасної української бізнесової та політичної еліти. Ти можеш робити що завгодно, діяти аморально і порушувати закон, як заманеться, головне при цьому бути спритним і не понести покарання.

Подивіться на перелічені казуси. Луценко потрапив в скандал і дома не поніс покарання. Лазоренко потрапив у скандал і дома не поніс покарання. Ігор Бакай потрапив у скандал і не поніс покарання. Розбишаки в Парламенті не понесли покарання.

Отже бути аморальним і спритним це головна бажана якість українця. Тепер ви розумієте, чому так архетипічно важливо, щоб екс-президент, який замовив Гонгадзе, теж не поніс покарання. Ми маємо справу з дуже спритними людьми, які пишаються своєю спритністю.

Як приймається Гарнюня за кордоном?

Гарнюня сприймається як наймичка, норовлива та повія.

Символіку наймички просувають українські дівчата, які наймаються на непрестижні та низькооплачувані роботи.

Символіку норовливої просувають всі українські дівчата за кордоном, які в сучасних умовах не є лагідними і покірними, а є незалежними, з феміністичними заморочками, "собі на умі" та користолюбними.

Символіку повії просувають українські проститутки за кордоном. Причому є повії-наймички (ті, хто вийшли заміж за багатих для надання їм сексуальних послуг в тривалій перспективі, це так звана легальна та легітимна проституція) та вільні повії, тобто звичайні шльондри.

Тоді чому ж все-таки Гарнюня? Хіба краса є наслідком зусиль, наснаги, довгих страждань та визнаного успіху? Краса українських дівчат це єдина їх перевага, що дана їм від природи. Щоб бути красивими, вони нічого не докладають. І нехай вас не вводить в оману ні макіяж, ні косметика, бо, по-перше, цим красу не зробиш, а, по-друге, це не потребує ні особливих зусиль, ні наявності визнаного успіху. Тобто рекламувати в світі красу української дівчини це так само, як Росії рекламувати в світі ту обставину, що в неї є газ та нафта – заслуг в цьому ніяких.

Що таке Спритко та Гарнюня з точки зору архетипів?

Ну добре, скажете ви – іноземці не можуть зрозуміти всю геніальність та проривну спроможність символів "Спритка та Гарнюні". Але ці символи можуть бути чітко ідентифіковані всередині країни на основі літературних архетипів. Давайте поглянемо на ці архетипи.

Архетип сильний тим, що він закладається на рівні символу. Не має значення, позитивно ви сприймаєте архетип, чи негативно, критично чи некритично, він проникає в вашу свідомість і стає основою поведінкових реакцій.

Ми візьмемо найбільш відомі архетипи української літератури, тобто такі, які знають навіть ті, хто не вчився на відмінно.

Як сприймається Спритко в українській свідомості?

Перш за все, це звичайно Котигорошко – образ богатиря, спритного, стійкого і кмітливого. Чому з усіх його гараздів вибирається тільки спритність? Мабуть це веління часу, воля сліпих вождів та приклади удаваних героїв.

Літетарурний архетипаж-ідентифікатор для українського чоловіка це козак, тобто п'яниця і розбишака. Саме такими козаки романтизуються в повісті Гоголя "Тарас Бульба". Саме ці риси проявляють багаті і владні українські чоловіки за кордоном.

Вибір українського чоловіка це вибір між спритним Чортом та спритним ковалем Вакулою. Так сталося, що працьовитого коваля в українській свідомості сьогодні переміг Чорт. Спритний Чорт – ось ідеал українського чоловіка сьогодні.

Водночас злодійство чи крадіжки ніколи не романтизувалися в нашій масовій літературі. Проте ці архетипажі присутні в російській літературі і в пізньому радянському кіно. "Вор в законе" – це злодій всередині маргінальної системи, який настільки спритний, що недосяжний для легальної соціальної системи.

Як сприймається Гарнюня в українській свідомості?

Перший архетипічний персонаж для української дівчини, викохується зі школи – саме в той момент, коли будь-яка школярка читає поему "Наймичка" Тараса Шевченка. Наймичка це основоположний архетип жінки в українській культурі, стверджений у Шевченка: "А сестри! сестри! Горе вам, . Мої голубки молодії, . Для кого в світі живете? Ви в наймах виросли чужії, . У наймах коси побіліють, . У наймах, сестри, й умрете".

Другий персонаж, архетипічний для української культури, це Оксана, норовлива "гарнюня", яка ще до весілля крутить Вакулою, як сама того хоче. Причому, якщо брати весь ряд гоголівських персонажів, то можна сказати ще більш точно. Оксана – це Солоха в молодості. Спочатку вона крутить норовом з Вакулою, а потім після весілля, коли вже стане справжньою відьмою, зраджуватиме йому з Чортом. Відтак Спритко і Гарнюня це спроба поєднати опозиції: Спритко (спритний Вакула і спритний Чорт) і Гарнюня (гарна Оксана і гарна Солоха).

Третій персонаж це шльондра, яка опоетизована своєю стражденністю в українській літературі. Звичайно це шевченківська Катерина. "Кохайтеся, чорнобриві, Та не з москалями, Бо москалі – чужі люде, Роблять лихо з вами." Тобто, коли дівчата їдуть за кордон кохатися, а не в Росію, то вони фактично виконують заклик Шевченка.

Варіант антиперсонажу – Маруся Чурай, яка не є наймичкою, не є норовливою, не є шльондрою. Результат – стражденне і нещасне кохання. Варіант антиперсонажу – образ закоханої інтелектуалки-патріотки в романі Забужко "Польові дослідження з українського сексу". Рузультат – стражденне і нещасне кохання.

Позитивного жіночого масово відомого архетипічного персонажу, який би можна було контекстувати символу "Гарнюні", в українській літературі не існує.

А тепер скажіть, тільки чесно. Ви, чоловіки та жінки, хлопці та дівчата, дідусі та бабусі – хочете, щоб вас на Заході уявляли собі як Спритко та Гарнюню? Що це вам дає сьогодні, які нові ідеали створює, які перспективи пропонує?

Я в жодному разі не з тими, хто вважає себе спритними та гарними. Бо якщо вони "Спритки і Гарнюні", то тоді ми – "Лохи та Лахудри". Але так не має бути. Ми заслуговуємо право на принципово інші символи – позитивні, сучасні та перспективні.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Реклама:
Kether _ 31.03.2011 18:54
IP: 109.86.42.---
Демокрит, фр. В 171= 780 Лурье: Счастье – (эвдемония – собств. "обладание добрым демоном") не в стадах и не в золоте – обиталище божества (счастья)
если бы счастье заключалось в телесных наслаждениях, мы бы называли "быков счастливыми, когда они находят горькую вику"
Kether _ 31.03.2011 18:52
IP: 109.86.42.---
Ямвлих. О душе, у Стобея, II, 1, 16 (т. II, c. 6 W): Гераклит считал человеческие воззрения "детскими игрушками". (фр.90/ 78 DK)
Kether _ 31.03.2011 18:51
IP: 109.86.42.---
Кельс у Оригена, Против Кельса, VI, 12 (т. II, c. 82, 18 Koet.):
Кельс приводит цитаты из Гераклита, одну – гласящую: "Человеческая натура не обладает разумом, а божественная обладает" (фр.90/ 78 DK)
Kether _ 31.03.2011 18:49
IP: 109.86.42.---
Кельс у Оригена, Против Кельса, VI, 12 (т. II, c. 82, 23 Koet.) – после фр.90: "Взрослый муж слывет глупым у бога, как ребёнок – у взрослого мужа".
Kether _ 31.03.2011 18:48
IP: 109.86.42.---
Платон. Гиппий Больший, 289 АВ:

Послушай, ты что ж, не знаешь, сколь справедливо утверждение Гераклита, что-де (В 82) прекраснейшая из обезьян безобразна в сравнении с человеческим родом, и что прекраснейший глиняный горшок безобразен в сравнении с родом девушек, как говорит мудрец Гиппий... А если сравнить род девушек с родом богов, то разве не убедишься в том же, в чем убедился, сравнивая род горшков с родом девушек? Разве прекраснейшая девушка не покажется безобразной?
И разве Гераклит, на которого ты ссылаешься, не говорит то же самое, что-де (В 83) мудрейший из людей по сравнению с богом покажется обезьяной и в мудрости, и в красоте, и в прочем? Не признать ли нам, Гиппий, что прекраснейшая девушка безобразна по сравнению с родом богов?
ГлорияЯ _ 31.03.2011 18:45
IP: 193.107.201.---
Сьогодні багато можна говорити про символіку,наше народне вбрання,але більшість тих які виступають проти і вважають непристойним народний одяг на наших символічних ляльках,дуже далекі від народності.
Kether _ 31.03.2011 18:45
IP: 109.86.42.---
Шкода, що ідеологи нового світового порядку, представники англо-саксонської цивілізації, ще наприкінці ХIX століття знищили ланку класичної греко-римської освіти у системі шкіл на теренах Східної Європи до Уралу.
Шкода, тому що в цих школах дітей навчали мислити – ясно і всеосяжно.
Ніцше, а за ним Толстой, а за ними Єфемов справедливо помітили, що катастрофою для людства є його повна деградація...
Хархама _ 31.03.2011 18:40
IP: 88.81.224.---
bravis:
Хархама:
bravis:
Архаично. Я уже предложил Фемен: веночек на голове – национальные корни, джинсы с низкой талией – современность. Ну и все остальное. Уже вполне узнаваемый образ.
Так вы думаете джинсы с низкой талией будут показывать Украину с лучшей стороны? "И все остальное" это что имеется ввиду?
Ну, на вкус и цвет. В конце концов, "И все остальное" дизайнеры могут изобразить в необходимой форме и размерах.
bravis _ 31.03.2011 18:38
IP: 213.111.254.---
Хархама:
bravis:
Архаично. Я уже предложил Фемен: веночек на голове – национальные корни, джинсы с низкой талией – современность. Ну и все остальное. Уже вполне узнаваемый образ.
Фемен опозорило Украину на весь мир, голая грудь не показатель большого ума, приведите хоть один пример когда их протесты имели хоть малейший смысл?
bravis _ 31.03.2011 18:36
IP: 213.111.254.---
Хархама:
bravis:
Архаично. Я уже предложил Фемен: веночек на голове – национальные корни, джинсы с низкой талией – современность. Ну и все остальное. Уже вполне узнаваемый образ.
Так вы думаете джинсы с низкой талией будут показывать Украину с лучшей стороны? "И все остальное" это что имеется ввиду?
Хархама _ 31.03.2011 18:27
IP: 88.81.224.---
bravis:
Архаично. Я уже предложил Фемен: веночек на голове – национальные корни, джинсы с низкой талией – современность. Ну и все остальное. Уже вполне узнаваемый образ.
bravis _ 31.03.2011 18:21
IP: 213.111.254.---
Прежде чем критиковать, нужно не поливать то что уже сделано, а предложить свои варианты! Мне эти символы очень симпатичны, может поэтому я их так отстаиваю, с глазами могу согласится, что не помешало бы их сделать чуть поменьше, но все остальное, чем они не символизируют Украину? Что по вашему лучше?
ihorru _ 31.03.2011 18:10
IP: 178.94.102.---
Ото справжні герої: http://durdom.in.ua/uk/main/article/article_id/9321.phtml
ГлорияЯ _ 31.03.2011 18:02
IP: 193.107.201.---
Культура-це повага,а у нас культура розпадається,немає у нас поваги до власних символів і натхнення вивчати їхню історію,щоб не верзти тут різні нісенітниці.
hawk-k _ 31.03.2011 17:58
IP: 109.167.0.---
А ще краще-ХАМ і Багіня, Пахло і Тереза, Говнословська і Табачнік – ось символи нинішньої хахляндії.Навіть і фотошопить не надо
hawk-k _ 31.03.2011 17:53
IP: 109.167.0.---
Символ України-це Іван Богун в фінальних епізодах "Огнєм і мєчєм".Це козак,який не боїться ворогів та їх гармат."Кому слава козацька ще дорога?"Ніякі спирткі та говнюні нам не треба-ще тупа шароварщина та дебілізм.Ала для хахлів-ці каЛікатури-саме те!Терпіли,зі звихнутими мізками, все українство яких тілько в співання похабними голосами а ля ЄБАндарєнкава українських пісень і сахання як чорт від ладана від слова Націоналіст (патріот).Тому ці недолугі образи треба дещо доповнити: йому ярмо на шию повішать-щоб знали,що чоловіки в ЮЗФО-тяглове бидло, їй-поширше ноги розставить-щоб знали для чого сюда треба приїзжать, кагда,какгаварат (с) Євнуховіч, патіплєєт.
Сергій Дацюк _ 31.03.2011 17:51
IP: 89.252.56.---
Breda:
Приведена аргументація на рівні літературних персонажів та підбірки фактичних прецедентів відпрацювує головний меседж.
Можна було б взяти іншу підбірку і відпрацювати інший напрямок.
/QUOTE]
Ви так і не зрозуміли підхід. Звичайно з літератури можна насмикати багато всяких образів. Завдання полягало в тому, щоб взяти найбільш (масово) відомі образи з літератури. Масово відомими вони стали саме тому, що архетипічні, тобто їх широка вживаність і підтверджує їх архетипічність...
Андрей-с-Востока _ 31.03.2011 17:50
IP: 178.95.175.---
ГлорияЯ:
Так ми добродушні та гостині українські люди.
Потому здесь и правит полосатая команда.
ГлорияЯ _ 31.03.2011 17:48
IP: 193.107.201.---
uremiaiyy:
Звісно символи мають приносити позитив.
Kether _ 31.03.2011 17:45
IP: 109.86.42.---
Пропоную поглянути на проблему під іншим кутом зору.
Спочатку визначимся, у яку з епох ми живемо: Модерну (продовжений ХХ-й вік), Постмодерну чи Надмодерну?
На мою думку, Модерн, що виник з доби Ренесансу, триває й досі. І будь-то держава чи імперія, колонія чи метрополія, центр чи периферія, глобальне місто чи глобальне село лишаються такими самими предметами конструювання впродовж усього свого цивілізаційного існування. І що таке держава як не витвір мистецтва? (привіт Якобу Буркхардту!)
Модерн – це "позитивні, сучасні та перспективні". Ось його інь-ян символи, і художник-ікона Модерну – Пабло Пікассо, "Дівчинка на шарі" http://artpax.info/i/default/552.jpg
Так само як і Європейський союз (привіт Радянському союзу!)
Основна ідея – цирк, театр, кіно, футбол, масові видовища, телевізор.

Тепер погляньмо на Спритка і Гарнюню, і познайомимося ще із одним явищем, яке в сільському господарстві і харчуванні має свою аналогію – ГМО.
Познайомимось із КІТЧЕМ.

І де тут Надмодерн?
Перлина72 _ 31.03.2011 17:45
IP: 195.191.59.---
Головне хапнули 100 тисяч долярів!
uremiaiyy _ 31.03.2011 17:44
IP: 77.121.188.---
Символы выбирают не отталкиваясь от разных расшифровок...Не стоит так конкретно относиться к этому...Думаю что если ко всему относиться как по книжке то мы загнёмся. В символах надо разглядывать позитив а не искать им толкование...
ihorru _ 31.03.2011 17:43
IP: 178.94.102.---
До чого тут Спритко – п'яниця, злодій і розбишака? Автор не второпав суті. Спритко на сьогодні – російською шустрик, проныра, брехун. Одним словом, той, що пристосовується до обставин будь-якими засобами. І тут щось є від реальності. Хоча саме слово добре римується з Дурком, Мудком, Дебілком тощо. І взагалі для чого при рекламуванні країни за кордоном притягувати якихось недолугих мальованих істот? Чи то розраховано на таких же недоумків, які і створювали усе це. Повний непрофесіоналізм включно з тим ідіотським безрозмірним буклетом.
ГлорияЯ _ 31.03.2011 17:31
IP: 193.107.201.---
Ми маємо пишатися своїм корінням,а не бруднити його,ми живемо на Україні і тим самим висловлюючись так бридко про свою державу гноблячи її цим самим.
Хархама _ 31.03.2011 17:26
IP: 88.81.224.---
Вообще-то, перед авторами стояла практически невыполнимая задача. К национальным образам Украины, созданному еще Гоголем, добавить просто нечего. Они и не смогли придумать ничего лучшего, как осовременнить их путем превращения в кавайные персонажи манги. Ну, можно было бы еще поставить их на роликовые коньки и воткнуть в уши наушники от МП-плеера. Еще можно было бы Спритко изобразить бойцом УПА:))) Наводит на размышления.
Реклама:

Катастрофа

Наша катастрофа має внутрішні причини, війна лише каталізувала кризу до катастрофи. Зазвичай ніхто не може підготуватись до катастрофи незмінним, бо це буде лише агонія: помреш стомленим...

Незвичайний панегірик на 33-тю річницю незалежності України

Вже – 33, це вік Христа на хресті і Його причастя духу. Так і ми в 33 на хресті, бо розпинають. Може й нам – пора до духу? Але чи готові ми до духу з душами, обтяженими неволею у країні, яка і досі не стала незалежною? Оголошення незалежності країни – це лише оголошення постколоніального статусу...

Що таке поразка?

З Древньої Греції через Корнелія Тацита, потім через міністра МЗС Італії часів Муссоліні Галеаццо Чано і в класичному її вигляді у Джона Кеннеді прийшла до нас відома фраза: "У перемоги сто батьків, а поразка – сирота"...

Як ми уявляєм перемогу?

Недавно один дуже віруючий у перемогу звинуватив мене в тому, що я не вірю в перемогу. Більшість думає, що уявлення про перемогу у всіх однакові...

Момент істини

1. Ми не витримуємо ліберальний шлях в Україні. Не дивлячись на війну, ми досі не воюємо ні за свободу, ні за вольності, ні за волю. Ми воюємо за націю, за своє, за своїх...

Правила катастрофи

Якщо ти живеш просто, то будь-яка складна угода для тебе кабальна. У складному світі будь-яка локальна війна є війна глобальна. Нагромадження простих рішень у складному світі веде до краху...