22 вересня 2016, 12:12

#Бюджет2017 – ''чесний'' для людей чи олігархів?

Щоб підвищити зарплати на експортоутворюючих підприємствах, де працюють майже 5 млн. українців, треба законодавчо змусити їхніх власників підвищити зарплатню відповідно до вартості продукції.

Підвищення зарплат аж на 200 гривень при прогнозованому курсі 30 гривень за долар, 52 млрд. – на "компенсації" газовим монополістам та розпродаж держмайна на 17,1 млрд. – все це реалії презентованого Урядом "чесного бюджету".

Після оприлюднення Проекту бюджету-2017, перше ключове завдання – "вичистити" з документу традиційні корупційні рядки. Адже, навіть поверхневий аналіз показав, наприклад, що у наступному році нам пропонують витратити 2 млн. грн. на... "Нацагентство з питань підготовки до Євро-2012".

В той час, як у Франції вже чемпіонат відгримів, нам і далі пропонують оплачувати роботу цього Нацагенства. Нагадаю, що цей рядок знаходили прямо в залі при розгляді бюджетів на 2015 та 2016 роки. Чому вона зберігається у кошторисі на 2017 рік – питання до "фахового менеджменту" виконавчої влади.

Друге важливе для аналізу питання – фінансування цільових програм. На них щороку виділяються мільйони гривень, а потім ці гроші використовують не за призначенням, або "списують" через фіктивних підрядників за кілька днів до завершення бюджетного року.

Як приклад – фінансування програми протезування бійців АТО закордоном. Два роки поспіль на це виділяли по 150 мільйонів гривень, але у підсумку у 2015 році протези за програмою отримали лише 11 із 150 осіб. А цьогоріч Мінсоцполітики взагалі заявило, що у черзі на протезування нема жодної людини. Тож питання: якщо немає черги – куди йдуть гроші? Адекватної відповіді уже рік не можуть отримати від чиновників ані депутати, ані журналісти (детальніше про це у розслідуванні "Народної прокуратури").

Теж стосується Програми забезпечення житлом військовослужбовців, на котру виділялось кількасот мільйонів. На жаль, вона реалізовувалася таким чином, що квартири отримували "паркетні генерали", а не безпосередні учасники АТО (через що військовою прокуратурою навіть було порушено кримінальну справу, але традиційно до судових вироків так і не дійшло).

Ще одна сфера для аналізу – субвенції місцевим бюджетам. Це традиційна корупційна складова кожного бюджету, адже саме через ці субвенції часто закладаються гроші "потрібним" депутатам для "засівання" округів. І таким чином "сплачується" за їхні голоси, потрібні для затвердження документу.

Тепер, щодо загального змісту документу - балансу дохідної та видаткової частини бюджету.

В умовах, коли головним завданням влади має бути подолання бідності, питанням номер один стає підняття зарплат.

Що ми бачимо у пропозиціях Мінфіну? Пропонується підвищити зарплати бюджетникам на 7-10%. На практиці це означатиме, що на руки люди будуть отримувати аж на 150-250 грн більше.

Очевидно, що така "прибавка" не покриє навіть прогнозованого рівня інфляції. Адже долар Мінфін закладає по 27 грн., а значить реально рахує його щонайменше по 30 грн. (зазвичай при розрахунку бюджету показник курсу валют береться на кілька пунктів вищій, ніж показується).

Ще одне питання до видаткової частини – це 52 (!) млрд. на субсидії. Виходить, що суму, яка дорівнює 10% цьогорічного бюджету, нам знову пропонують віддати монополістам: олігархам – власникам газових підприємств.

І, закладаючи у видаткову частину бюджету 790 млрд. грн., урядовці не дають відповідь на питання – ЗВІДКИ брати гроші на її покриття?

Складається враження, що всі видатки уряд планує перекривати двома шляхами – кредитами МВФ та тотальною приватизацією. Замість того, щоб стимулювати внутрішнього інвестора, детінізувати зарплати та призначати на ДП адекватний менеджмент (відповідно до ухваленого нами Закону про держслужбу).

У підсумку ми отримуємо абсолютну не збалансованість бюджетних видатків та надходжень, а відтак ризикуємо загнати країну у ще більшу прірву.

І першопричина такого стану речей лишається незмінна – влада не хоче йти на конфлікт з олігархами. Вочевидь, керівництву країни більш цікаво із ними ділити награбоване, ніж змушувати їх наповнювати казну.

Тому, окрім розгляду бюджету-2017, ще одним "тестом" для влади буде розгляд законопроекту щодо запровадження галузевої мінімальної зарплати (підготовленого нашою групою "Народний контроль" спільно з профспілками).



Цим законопроектом ми пропонуємо змусити олігархів – власників орієнтованих на експорт підприємств – платити робітникам заробітну плату адекватну вартості продукції, що постачається ними закордон.

Мова йде в першу чергу про металургійну, аграрну та машинобудівну галузь (частка експорту котрих складає майже половину всього, що постачає закордон наша держава, і на підприємствах котрих працює понад 5 млн. людей).

Адже, металургійні гіганти та агро-холдинги продають свій товар на ринках ЄС та Китаю за СВІТОВИМИ цінами. Але зарплати своїм робітникам платять у прив'язці до гривні, без здійснення індексації.

Тому, ми пропонуємо запровадити "галузеву мінімальну зарплату" для працівників цих галузей (для початку встановити її на рівні подвійної мінімальної).



Що це дасть? По-перше, безболісно для держбюджету збільшить у два рази кількість "живих грошей" у кишенях 5 млн. українських родин.

По-друге, у два рази зростуть і надходження у бюджет за рахунок податку на зарплати робітників цих підприємств. Отже будуть гроші і на підняття зарплат бюджетникам.

По-третє, це дасть поштовх вітчизняному малому бізнесу, адже купівельна спроможність населення стане вищою.

У мінусі від ухвалення цього законопроекту буде лише кілька людей, чиї прізвища ми традиційно знаходимо у ТОП-20 найзаможніших українців.

Тому, розглядаючи бюджет-2017 і супровідні до нього законопроекти, ключове питання, на котре треба дати відповідь: хто, за чий рахунок має жити в цій країні? Люди за рахунок олігархів чи олігархи за рахунок людей?



Секретар Комітету з питань запобігання і протидії корупції,

лідер партії "Народний контроль"

Дмитро Добродомов

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Уряд ''Народної довіри''

Політична платформа партій демократичної опозиції покаже майбутніх міністрів ще до виборів. "Народний контроль" та "Громадянська позиція" ухвалили важливе рішення: створити спільну політичну платформу "Народної довіри" для партій демократичної опозиції...

''Народний контроль'' вимагає дострокових президентських та парламентських виборів

Лише одночасні дострокові вибори президента України та народних депутатів до Верховної Ради зможуть зняти напругу у суспільстві та стабілізувати ситуацію в країні...

''Народний контроль'' пропонує скоротити кількість нардепів та забирати мандати в депутатів-прогульників

Ми пропонуємо скоротити кількість депутатів Верховної Ради з 450 до 300, забирати мандат в нардепа, який прогуляв понад 50% засідань сесії, а також обмежити перебування на посаді народного депутата до двох термінів підряд...

Демократична опозиція має висунути єдиного кандидата в президенти

Наступного року має пройти праймеріз серед кандидатів від партій демократичної опозиції, переможець якого стане об'єднаним кандидатом у президенти...

НАЗК фальшує результати перевірок декларацій: ДОВЕДЕНО СУДОМ

Сьогодні Печерський суд м. Києва не знайшов складу правопорушення в абсолютно фейкових звинуваченнях НАЗК щодо прочитаної мною лекції. НАЗК склало на мене протокол через прочитану лекцію, за яку я отримав гонорар, сплатив усі податки та чемно вказав це у декларації...

''Народний контроль'' пропонує обирати нардепів максимум на два терміни

Ми виступаємо за обмеження перебування на посаді народного депутата до двох термінів підряд та скорочення кількості депутатів у Верховній Раді з 450 до 300...