2 роки люстрації - судді-маріонетки Президента в КСУ хочуть вбити Закон ''Про очищення влади''
За 2 роки після Євромайдану люстрація залишається єдиним законним інструментом, який забороняє бойкам, льовочкіним, шуфричам, королевським, ківаловим та ще тисячам високопосадових членів банди Януковича повернутись у високі кабінети.
Поки 10 років діє Закон "Про очищення влади", їм заборонено бути міністрами, прокурорами, податківцями, очолювати адміністрації чи займати інші керівні посади в органах виконавчої влади.
Тому Закон постійно намагаються скасувати чи обійти. В основному – через суди. І головна загроза – в Конституційному суді.
Закон "Про очищення влади" ставив перед собою два ключових завдання:
1. заборонити доступ до влади високопосадовцям часів Януковича
2. виявити та заборонити доступ до влади корупціонерам через перевірку декларацій
За офіційними даними дворічного звіту Департаменту з питань люстрації Мін'юсту на чолі з Тетяною Козаченко, з першим завданням Закон впорався на 98%. "Недолюстрованих" ми знаємо поіменно: добиваючись їх звільнення за нашим топ-50.
(Тут і далі - матеріали зі звіту )
Всього приблизно 5 000 осіб, високопосадовців часів Януковича і розстрілів Майдану отримали заборону повертатись на державні посади протягом 10 років. Імена цих посадовців ми збираємо в нашому Реєстрі осіб, що підлягають люстрації.
При цьому мова йде саме про заборону, а не звільнення. Це важливо, тому що в кілька разів більше посадовців звільнились через люстрацію за власним бажанням, ніж було звільнені за законом із внесенням до Державного реєстру. Однак це не звільняє їх від люстраційних заборон. Це також важливо, наприклад, тому, що у нинішньому складі парламенту є 21 народний депутат, які підпадають під люстраційні заборони. Їх неможливо звільнити з виборних посад (оскільки це було б порушенням Конституції), але поки діє Закон, їм заборонено займати посади в органах виконавчої влади.
Вигнати їх з виборних посад все ж можливо – якщо ви не проголосуєте за люстрованих на наступних виборах. З цією метою в парламенті більше року тому було зареєстровано проект змін до Закону, схвалений Венеційською комісією. Одна зі змін пропонує розповсюдити на кандидатів на виборні посади обов'язок зазначати, чи на них розповюджуються люстраційні заборони – для того, щоб кожен громадянин міг зробити свідомий вибір. Люстровані це розуміють, тому 47 народних депутатів з "Опозиційного блоку", половина з яких самі підлягають люстрації, звернулися до Конституційного Суду з проханням скасувати свою люстрацію.
КСУ почав розгляд справи півтора роки тому, і в 15 разів (!) порушивши строки розгляду, досі не виніс жодного рішення. Судді неодноразово робили спроби скасувати закон, але досі нам вдавалось закон захистити. Справа у тому, що третина чинного складу КСУ – ті самі судді, що ухвалили рішення про зміну Конституції у 2010, що призвело до захоплення влади Януковичем у неконституційний спосіб. За це парламент ще в 2014 році постановив їх звільнити за порушення присяги судді.
Петро Порошенко, тоді народний депутат, теж проголосував за цю постанову. Але ставши Президентом, так і не звільнив суддів, призначених за своєю квотою. Парламент також постановив Генпрокуратурі відкрити провадження і притягнути усіх винних до відповідальності. ГПУ справу відкрила і навіть знайшла докази вчинення суддями КСУ кримінального правопорушення, але за два роки так і не спромоглася оголосити їм про підозру. Більше того, в 2016 розслідування справи передали Департаменту Горбатюка, який Генпрокурор Юрій Луценко днями фактично розформував.
А тим часом судді Януковича в КСУ продовжують приймати Іменем України доленосні для країни рішення: про люстрацію, про е-декларування, про зміни до Конституції в частині децентралізації і правосуддя. Останніми Президент взагалі зробив для суддів КСУ подарунок - прибравши порушення присяги з переліку підстав для звільнення судді і дозволивши суддям звільняти самих себе.
27 жовтня, у четвер, судді-маріонетки Президента на чолі з головою суду Юрієм Бауліним вчергове спробують вбити люстрацію. Тому ми, як і завжди протягом останніх півтора роки, будемо захищати її від скасування.
А от друге завдання Закону "Про очищення влади" - антикорупційне – було провалене Державною фіскальною слубою. Завдяки Закону "Про очищення влади" вперше в історії України в такому об'ємі були опубліковані майнові декларації посадовців всіх рівнів, які стали основою для багатьох журналістських розслідувань. Близько 700 000 посадовців ДФС, прокуратури, МВС, СБУ, обласних та районних адміністрацій, центральних органів виконавчої влади були зобов'язані опублікувати свої майнові декларації, які мали бути перевірені органами Державної фіскальної служби. ДФС із ганьбою цю перевірку провалила, враховуючи, що в самій службі рік після початку люстрації на посадах всупереч закону залишались 42% центрального апарату.
Тому протягом останніх 9 місяців ми зосередились на запуску електронного декларування - інструменту, який має довести майнову люстрацію до кінця. Разом із дружніми організаціями та свідомими парламентарями ми відбиваємо незліченні атаки на е-декларування на законодавчому і технічному рівнях. Як і з люстрацією, - ніхто в найвищому керівництві держави не зацікавлений в її повноцінній роботі. Тому що перевірка декларацій не тільки є потужним антикорупційним інструментом, але й призведе до суттєвих змін в політичній системі держави. І головна проблема тут, на жаль, не в техічних невідповідповідностях форми декларацій законодавству, а в тому, що нинішнє керівництво держави є частиною системи, з якою ми боремося.
Люстрація була і залишається першим кроком до очищення влади, дія якого зберігатиметься доти, доки діє Закон. Нашим завданням є захистити його від саботажу і скасування. Продовжити справу очищення має антикорупційне законодавство, де е-декларування є ключовим елементом, яке запустить повноцінну роботу усіх нових антикорупційних інститутів.