Якщо терміново не змінити порядок перевірки декларацій, НАЗК замість покарання корупціонерів легалізує їхні статки
Перші результати перевірок декларацій показали: е-декларації вперто і успішно перетворюють на нульові. Іншими словами - легалізують корупційні статки чиновників без будь-якої відповідальності. Робити це абсолютно законно дозволяє існуючий порядок перевірки декларації. Якщо його терміново не виправити - притягнути високопосадовців до відповідальності за задекларовані мільйонні статки буде неможливо.
"Порядок перевірки декларацій" – це по суті інструкція, яка визначає, чиї декларації, як і коли має перевіряти НАЗК. Він був розроблений Мін'юстом і затверджений рішенням НАЗК 10 лютого 2017 – аж через 5 місяців після запуску системи е-декларування і подачі перших декларацій. Протягом цих місяців вся країна спостерігала за бюрократичним пінг-понгом між безвідповідальним НАЗК і Мін'юстом, який вирішив всіх врятувати, взявшись за розробку порядку. Ну і розробив - такий порядок, який дозволяє високопосадовцям уникнути відповідальності.
В чому проблема цього порядку?
Наприклад, в тому, що НАЗК прямо заборонено проводити оцінку задекларованих активів. Тобто задекларувала суддя Київського апеляційного господарського суду Алданова, наприклад, придбання авто за ціною в 4 рази меншою за ринкову – і НАЗК не буде перевіряти, хто міг їй його продати і як вона могла його купити.
Наприклад, в тому, що НАЗК зобов'язане провести повну перевірку декларації за наявними у нього відомостями, навіть якщо не вистачає інформації, бо, скажімо, не надійшли відповіді на запити. Тобто не відповіли по декларації Міністра юстиції Петренка 6 органів включно з самим Міністерством юстиції, а НАЗК все одно мусить затвердити результати, по суті нічого не перевіривши.
Наприклад, в тому, що НАЗК може перевіряти лише те майно, яке зазначене в декларації, але не те, що НЕ зазначене. Тобто приховав посадовець, наприклад, нерухомість за кордоном - і НАЗК не буде перевіряти, чи вона в нього насправді є.
Наприклад, в тому, що НАЗК навіть не порівнює доходи з видатками (так званий логічний та арифметичний контроль), бо в порядку написано, що усі подані декларації вважаються такими... що його пройшли.
Про недолугість існуючого порядку говорив і сам відповідальний за перевірку декларацій член НАЗК Руслан Радецький після появи перших результатів перевірок. Говорив – проте за півроку після його затвердження нічого не зробив для того, щоб це змінити. А це значить – НАЗК продовжує перевіряти декларації за існуючим порядком, легалізуючи статки прем'єра, міністрів та ще майже трьох сотень чиновників, перевірки чиїх декларацій вони вже розпочали або навіть завершили. І всіх все влаштовує.
Єдине, на що спромігся Руслан Радецький, – це попросити наші рекомендації для внесення змін до порядку. Звісно, ми надіслали свої пропозиції (нижче – на 7 сторінках), але... серйозно? Пане Радецький, вам громадяни з своїх податків щомісяця платять по 100 тисяч, очікуючи, що ви сумлінно і професійно будете виконувати таку надзвичайно важливу роботу – виявляти і очищувати від корупціонерів державну владу, а що робите ви? Звертаєтесь до громадських активістів, щоб вони зробили за вас вашу роботу, бо вам необхідно прикрити власну бездіяльність, саботаж та повну непрофесійність?
Якщо відповідальний за перевірку деклараці в НАЗК не розуміє, в чому проблема порядку перевірки, за яким нічого не перевіряється, ось вам наш аналіз і пропозиції на 7 сторінках. Готуйте зміни і виносьте на голосування НАЗК. Там також цілий список правил для логічного та арифметичного контролю, які ви за рік своєї роботи так і не спромоглися зробити.
Бо поки ви витрачаєте наші податки на придумування чергових способів, як не перевіряти декларації, доводиться вимагати пояснення статків в мільйонерах в деклараціях самим. Але якщо так - для чого нам тоді ви, які так дорого обходяться?
Документ
Кому вигідно, щоб перевірки високопосадовців не відбувались прозоро та неупереджено? Та самим же високопосадовцям, яких мають перевіряти. І поки Порошенко з Гройсманом на всіх міжнародних зустрічах звітують про те, які вони молодці, що запустили е-декларування, в Україні підзвітні і підконтрольні їм органи продовжують саботувати та робити все можливе, щоб е-декларування так ніколи і не запрацювало в повному обсязі.
Процес запуску е-декларування – це яскравий приклад, як українські високопосадовці та їх оточення своєю цинічною постійною брехнею на всіх рівнях викликають зневіру українців та міжнародних партнерів у можливість проведення реальних реформ в Україні та ефективну боротьбу з корупцією. Ми самі маємо усвідомити: нам вистачить віри та сил зламати шию цьому корупційному спруту, який душить та знищує нашу державу. І для цього в нас є зброя - е-декларування. Але щоб вона запрацювала, треба, щоб сотні, тисячі, мільйони українців почали її використовувати. Для цього достатньо перевірити всього 1 декларацію. Як – написано тут. І вимагати, щоби відповідальні за результати органи виконували свою роботу. Це тяжка робота – бо цього завжди вимагають великі перемоги. Але разом ми точно впораємось.