11 березня 2018, 16:36
Вбивати систему е-декларування під приводом створення нової готувались ще з її запуску - документ
Раніше я вже неодноразово говорила, що систему е-декларування хочуть знищити під приводом створення нової системи. Про те, що план саме такий, свідчать події навколо системи і документ під назвою "Техніко-економічне обгрунтування модернізації Реєстру".
Спочатку – про документ.
Документ
Документ детально описує, яким має бути як програмне забезпечення, так і обладання для Реєстру, пропонує два варіанти його створення з описом конкретного обладнання і постачальників і навіть прораховує два варіанти вартості: дешевший – $8,4млн і дорожчий – $12,7 млн.
Згідно із документом, готували його на замовлення НАЗК в ДП "УСС" - це сумнозвісна структура Держспецзв'язку, яка була причетна до фальсифікації зламу систему е-декларування і яку потім призначили адміністратором системи.
Суть 112-сторінкового документу зводиться до того, що існуюче програмне і апаратне забезпечення не відповідає вимогам і унеможливлює запровадження додаткового функціоналу, в тому числі автоматизованої перевірки декларацій. Відповідно до назви у документі має йтися про "модернізацію", тобто по ідеї - удосконалення існуючої системи. Однак фактично кількість запропованих змін така, що це по суті означає створення нової системи.
Водночас характеристиці існуючої системи, де мало би бути пояснено, чому саме треба по суті створювати нову систему, приділено всього 5 із 112 сторінок. При цьому в документі немає посилання на жодне проведене тестування, зазвичай необхідне для подібних висновків, а сама оцінка чомусь проводилась в умовах незапущених модулів, які були розроблені, але так і не прийняті НАЗК з незрозумілих причин. Але в тому числі саме на їх відсутності будується пропозиція змінити все: від обладнання до програмної платформи. Іншими словами, автори документу приходять до висновку: система настільки погана, що треба створювати нову. Не змінювати пропонується тільки одне – систему, як і раніше, пропонується залишити в ДП "УСС".
Документ датований ще 2016 роком. Нагадаю, що е-декларування було запущене 1 вересня 2016. Тобто якщо припустити, що на підготовку такого документу потрібно кілька місяців, це означає, що його почали готувати практично одночасно із запуском системи е-декларування. Саме в той час або невзовзі після того, як Держспецзв'язок спочатку зривав запуск системи, а потім "доопрацьовував" її за дорученням Президента Порошенка. Саме після цих доопрацювань Президент сказав, що "програма кардинально перероблена".
У Президента в цій історії ключова роль, оскільки е-декларування було і залишається умовою для безвізу, а безвіз для Президента Порошенка – це найбільша політична перемога в очах виборців, які голосували за нього після Євромайдану. Тому він був готовий на все, аби цей безвіз отримати: не тому, що йому важливе майбутнє України, а тому що дуже хоче залишитись при владі. Для отримання безвізу треба було виконати цілу низку вимог, однією з ключових серед яких була і залишається антикорупційна реформа і окремим пунктом – е-декларування.
Але Президент Порошенко не може і ніколи не збирався боротися з корупцією. То як же запустити антикорупційний інструмент так, щоби він не виконував свого головного завдання – боротьби із корупцією? Для цього була придумана ціла кампанія із залученням спецслужб, НАЗК, Генпрокуратури і народних депутатів.
Якщо скласти до купи все, що відбувалось навколо е-декларування останній рік, план полягав в наступному. Запустити е-декларування, але одразу взяти під свій контроль; заблокувати будь-які можливі результати і наслідки е-декларування; відзвітуватись перед народом і міжнародними партнерами про успішних запуск і отримати безвіз; а далі – дискредитувати систему, оголосити про створення нової, довго і нудно її створювати і... так ніколи і не створити. Як то кажуть, і вовки ситі і вівці цілі. От тільки нас знову пошили в дурні.
Про те, що саме таким і був план свідчать події останніх півтора роки, про який я детально розказую тут.
Тобто героїчно рятуючи запуск е-декларування у 2016-му, Президент Порошенко вже реалізовував свій план. Його результатом стало те, що через півтора роки е-декларування не виконує свого головного завдання – боротьби із корупціонерами. Бачачи це, ЄС вже засумнівалися в правильності свого рішення надати Україні безвіз. В результаті наприкінці минулого року Україна опинилась перед загрозою його втрати і вже втратила 600 мільйонів макрофінансової допомоги від ЄС. Таким чином обманули і нас, і ЄС: нас – коли замість боротьби з корупцією її саботували, а ЄС – коли звітували про виконання умов для отримання безвізу, які насправді не виконуються.
Чому це важливо саме зараз? Коли цей план став очевидним, єдиним способом раз і назавжди зняти маніпуляції навколо якості системи стало проведення незалежної експертизи. Невдовзі після того як це рішення я озвучила на роботій групі при Кабміні, Прем'єр-міністр дав доручення провести експертизу із залученням незалежних фахівців. Однак експертиза так ніколи і не була проведена – знаєте чому? Бо Держспецзв'язок відмовився надавати експертам доступ до системи.
Натомість контрольоване з Адміністрації Президента НАЗК один за одним почало оголошувати дискримінаційні тендери на аудит системи, умови якого виписані таким чином, щоб його могла виграти тільки підконтрольна Держспецзв'язку структура. Всього за період з листопада по лютий таких тендерів було оголошено 4. Останній завершується сьогодні. Зрозуміло, що жодна серйозна адутироська компанія на нього не подалась і не подасться. Більше того, тепер, після кількох підряд скасованих через недостатню кількість учасників тендерів НАЗК може скористатись договірною процедурою, передбаченою в Законі "Про публічні закупівлі". Тобто обрати аудитра на власний розсуд. І враховуючи умови, це буде або якась із структур Держспецзв'язку, або компанія, на яку вони можуть впливати. Фактично – будуть перевіряти самих себе. І найгірше – зможуть узаконити свій висновок про необхідність створення нової системи.
Розуміючи цей ризик, уся притомна громадськість звернулась до Прем'єр-міністра з проханням забезпечити виконання власного ж доручення і забезпечити проведення незалежної експертизи із залученням незалежних фацівців. Однак натомість Прем'єр раптом доручає "реалізувати певні кроки, які дозволять раз і назавжди забезпечити роботу не тільки системи декларування, а й системи перевірки декларацій"... Держспецзв'язку!
Іншими словами – Прем'єр доручає запустити створення нової системи е-декларування? Бо а на що іще розраховує Прем'єр, доручаючи це завдання структурі, які ще рік тому сказала, що треба створювати нову систему?
Якби Прем'єр справді хотів, щоби е-декларування працювало, він мав би зробити одну просту річ – забезпечити виконання власного ж доручення про проведення незалежної експертизи за участі іноземних експертів. Бо в кінцевому рахунку єдине що має значення – це результат, а не його видимість. І для цього почати треба із проведення незалежної експертизи системи е-декларування, яку Прем'єр може організувати звернувшись до міжнародних аудиторських компаній і міжнародних партнерів України.
Інакше всі ці биття Прем'єром себе в груди, що е-декларування найважливіший антикорупційний захід, всі ці безкінечні доручення розібратись із проблемами системи і забезпечити її повноцінну роботу, всі ці гучні вимоги звільнити членів НАЗК через те, що вони провалили перевірку декларацій – це все обман, фікція, показуха. Лише початок передвиборчої компанії та бажання за будь-яку ціну залишитися при владі, об'єднавши зусилля всіх нинішних саботажників боротьби з корупцією від влади.