Не допустити екологічну перевірку буде дуже дорого
Якщо ви слідкуєте за моєю фб-сторінкою (https://www.facebook.com/egor.firsov), то вже мабуть звикли до повідомлень про "недопуск" інспекторів ДЕІ до перевірки, на тому чи іншому підприємстві. За, майже, три місяці моєї роботи державних інспекторів не допустили до проведення державного контролю майже 350 разів. На наших відео можете побачити, з якою зневагою з ними розмовляють представники підприємств. Нагадаю, що "недопуск" для підприємства-забруднювача сьогодні коштує 750 гривень. Тож навіщо допускати екоінспекторів, які нарахують реальні збитки?
(https://www.facebook.com/egor.firsov/videos/3259050517444609/)
Досить довго, однією з основних причин не допусків, була відсутність уніфікованої форми акту державного нагляду. В акті міститься вичерпний перелік питань, з яких Держекоінспекція може перевіряти підприємства. Користуючись відсутністю цього акту, багато підприємств практикували "недопуск". І якщо таку позицію можна було хоч якось зрозуміти, то тепер, коли цей акт затверджено, практика не допущення до перевірки виглядає доволі дивною.
Насправді у суб'єктів господарювання залишилось багато можливостей, щоби уникнути перевірки. Доволі часто ми стикаємось з тим, що відповідальної особи – директора, або юриста буцім-то немає на місці. Варіантів безліч – відрядження, відпустка, лікарняний. Перевірити цю інформацію – неможливо. Деякі підприємства, знаходячи себе у плані перевірок, змінюють юридичну адресу. І посилаючись на це, також не допускають Держекоінспекцію. Єдине що залишається інспекторам, це викликати Національну Поліцію, і в кращому випадку – скласти адмін протокол.
Наведу кілька останніх випадків. Як ви мабуть знаєте, за дорученням Прем'єр-міністра ДЕІ вийшла на перевірки топ-забруднювачів по всій країні. І навіть тут не обійшлось без "недопусків". Сєвєродонецьке об'єднання "Азот", Укртатнафта, Полтавагазвидобування, СПП "Дружба", ПАТ "Нікопольський завод феросплавів", "Дніпроазот", Глухівський агролісгосп і багато інших підприємств, які незважаючи на доручення Прем'єр-міністра, вирішили не допустити ДЕІ до перевірки.
Деякі підприємства практикують це роками, наприклад, остання перевірка Полтавагазвидобування була проведена ще 2015 року, а нараховані державі збитки – майже 23 мільйони гривень і досі не сплачені в повному обсязі. А "Укртатнафта" входить в топ-100 забруднювачів України. У 2017 році підприємство зайняло 32 місце серед підприємств-забруднювачів по викидах в атмосферне повітря, у 2018 році – вже 25 місце. Викиди ПАТ "Укртатнафта" становлять 21,1% загальних викидів від стаціонарних джерел забруднення Полтавській області та близько 71,2% викидів м. Кременчук. У 2018 році внаслідок діяльності підприємства потрапило в атмосферне повітря 11,015 тис.т забруднюючих речовин.
Нажаль, вимушений констатувати, сьогодні не має правових механізмів, які б незалежно від обставин, забезпечували допуск інспекторів на підприємство-забруднювач і проведення перевірки. Цю ситуацію треба змінювати. І такий механізм є. У співпраці з керівництвом екологічного комітету Верховної Ради Олегом Бондаренко та Олександром Маріковським, був розроблений проект закону, який передбачає введення штрафів за "недопуск". Так, згідно цього законопроекту "недопуск" буде коштувати від 100 до 300 мінімальних заробітних плат (зараз мінімалка близько 4700 грн). На наш погляд, такої санкції буде достатньо, щоби практика не допуску пішла у минуле. Я дуже сподіваюся, що ці зміни вже дуже скоро будуть проголосовані у Парламенті і набудуть сили.
Я з усією повагою і розумінням ставлюся до бізнесу, так зараз не прості часи і працювати не легко. Але це не привід нехтувати екологією. Викиди у повітря, скиди у воду, забруднення землі – це те, що має вплив на сотні тисяч або навіть мільйони людей, які мешкають поруч з підприємствами. Погодьтеся, люди мають право знати, що відбувається з довкіллям і який вплив йде на їх здоров'я. Не хочу ображати колег з інших органів державної влади, але порушення податкового законодавства, або законів про працю, не несе такої загрози, як недотримання екологічного законодавства. Саме тому, і штрафи за нехтування екологією, або бар'єри при державному контролі – мають коштувати дорого.
Окремо хочу попередити керівників тих підприємств, які вдавалися раніше або зараз не допускають екоінспекцію до перевірки. Ми збираємо і узагальнюємо інформацію щодо кожного факту "недопуску", і це є підставою щоби включити підприємство до планової перевірки. Час безвідповідальності минув, нехтування екологічними перевірками не залишиться безкарним. Я зі свого боку можу гарантувати відкритість і прозорість перевірок, готовий реагувати при будь якому натяку на вимагання хабаря з боку інспекторів. Давайте співпрацювати, зменшувати забруднення і поважати права людей на чисте довкілля!