Реформи від Кличка – #суперЖЕК
За шість місяців до виборів у Кличка оголосили старт "реформи ЖКГ" в столиці. Прямо здивували своєю сміливістю. Однак, здивування тривало недовго: до ознайомлення з документами. Суть змін звели до об'єднання всіх столичних жеків в одне підприємство, облаштування на базі 96 існуючих точок прийому громадян 80 "сервісних центрів".
Від оптимізації чисельності працівників очікують економію 8 млн. грн. на місяць і за рахунок цих коштів обіцяють не підвищувати тариф за утримання будинків і прибудинкових територій.
Тобто, за задумом міського голови і його ко, замість великої кількості ЖЕКів в столиці постане один, але не простий, а супер – ЖЕК високого левелу. В результаті його роботи кияни, згідно проголошених планів, нарешті отримають свій комунальний рай.
Роль міської влади в цьому ключова. Місто має створити умови для того, щоб у кожному будинку з'явилося об'єднання співвласників. Ні, не для того, щоб самому стати новим ЖЕКом, а для того, щоб активувати єдиний реальний механізм посилати куди подалі комунальну контору або ж приватну обслуговуючу компанію, щоб винайняти кращу.
ОСББ цінне не лише тим, що дає змогу, врешті, взяти очевидну в цивілізованому світі відповідальність за своє, а ще й тим, що є механізмом, який дозволяє міняти компанії, як рукавички, якщо вони не задовольняють якістю послуг чи їх ціною. Без об'єднання співвласників за чинних правил зруйнувати монополію ЖЕКу на будинок неможливо.
Кличку немає чим похвалитися в цьому. Він і ко не роблять нічого такого, що не робив раніше Попов і Черновецький. А те, що робить, робить неправильно.
Кличко, як і його попередники, вбиває будь-які стимули до створення об'єднання. Ті, хто не заснував ОСББ отримують сьогодні більшу підтримку міської влади, ніж ті, хто це зробив. Винагорода за створення об'єднання в своєму будинку – відповідальність. Це все. Люди лишаються віч-на-віч з монополістами, пільговиками, десятками проблем, з якими раніше вони ніколи не зустрічалися. І при цьому, як правило, їх будинки втрачають можливість отримувати фінансову підтримку. Ті ж, хто відмовляється брати відповідальність за своє майно, винагороджуються відсутністю будь-яких клопотів і цілком можуть розраховувати на ремонт свого під'їзду, ліфту чи даху.
Результат безграмотної політики в цій сфері – майже повна відсутність динаміки створення об'єднань співвласників у місті. За 2014 рік у Києві було зареєстровано лише 23 нових ОСББ, а їх загальна кількість за багато років не перевищила й 7% від усієї кількості багатоквартирних будинків столиці. Це повний провал.
Місто потребує не суперЖЕКів, а грамотної політики в сфері житлового господарства. Конкуренція замість монополій – це пріоритет.
1. Будинки з об'єднаннями повинні вигідно відрізнятися від тих, де їх немає. Для цього потрібен ресурс.
Наявність механізму заснування об'єднання не передбачає автоматичних мотивів ним скористатися. Щоб кияни взялися за створення ОСББ необхідно дати їм правильні стимули. Ці стимули, в першу чергу, мають бути економічними. Саме ОСББ повинні стати флагманами термомодернізації будинків та запровадження інноваційних технологій. Для цього ОСББ мають отримати доступ до кредитних ресурсів. Не бюджетних, де їх і так немає, а саме до кредитних.
Міжнародна практика – об'єднання модернізують свої будинки, а за рахунок запровадження енергоефективності та енергозбереження отримують економію для повернення кредитів. Цей досвід вже реалізовується в окремих містах України, але не в Києві. За майже рік Кличка на посаді успіхів у цьому немає.
2. Будинки з об'єднаннями повинні отримати доступ до знань і компетенцій.
Завдання міста – працювати над зростанням інституційної спроможності ОСББ. Найкращі практики, моделі управління, різноманітні рішення. Столична влада мала б зробити це надважливим у своїй діяльності. Люди, які створюють об'єднання, просто трохи активніше за інших. Але серед них музики, маркетологи, вчителі. З ними потрібно працювати. Успіх ідеї залежить не лише від наявності механізму. І навіть не лише від наявності ресурсу, але й від спроможності ухвалювати правильні рішення та здатності їх реалізувати.
Замість глобальних змін у Кличка пропонують підрихтувати фасад. Ще одна спроба дати нове життя совковим інституціям і практикам. Далеко так ми не поїдемо.
Я пропоную Кличку дебати. Відкриту і публічну дискусію про житлово-комунальне господарство в місті. Я хочу, щоб кияни мали можливість чути про переваги та недоліки конкретних рішень. Про ініціативи міського голови й абсолютно інакші пропозиції від нас.
Це питання ефективності політики й управлінських рішень, коштів платників податків і використаних можливостей або ж навпаки.
Українська політика сьогодні – бігборди та ролики. Її треба наповнювати змістом.
Відгуки можна лишити на моїй сторінці в фейсбуці.
#Київ
#ЖКГ
#суперЖЕК
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.