Потреба звернення до КС (тези щодо розпуску парламенту)
Новообраний президент Зеленський заявив про намір розпустити Верховну Раду. Цей крок викликав захоплення його прихильників і відповідає стилістиці фільму "Слуга народу", де парламент представлений в ролі абсолютного зла. Хоча були сподівання, що президент Зеленський буде Президентом всієї країни, еволюціонуватиме в бік державника і захисника демократії, одним із атрибутів якої є баланс гілок влади і парламентаризм. Які ж наслідки матиме розпуск парламенту?
1. Команда Зеленського матиме свою аргументацію щодо того, що коаліції вже немає протягом тривалого часу. Але, на думку незаангажованих експертів, йдеться про порушення Конституції. Зокрема, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко наголошує, що "згідно ст. 90 Конституції президент отримує право достроково припинити повноваження ВРУ, якщо "протягом одного місяця у ВРУ не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до ст. 83 цієї Конституції". Тобто право виникає не тоді коли коаліція зникла чи хтось встановив, що її нема, а тоді коли ПІСЛЯ ЦЬОГО ФАКТУ впродовж місяця ВРУ її не створить."
2. Навіть, якщо припустити, що йдеться лише про дискусію між юристами, сам факт сумнівності щодо легітимності потенційного рішення Президента, ставить питання про його наміри щодо гарантування Конституції. З порушення Конституції починав і Янукович. Це поганий знак як для громадянського суспільства, так і для наших міжнародних партнерів. Процитуємо інший матеріал І.Коліушка: "антипарламентаризм і апеляція до прямої демократії, чим була насичена його [Зеленського] виборча програма, – це два основні інструменти чи симптоми прагнення узурпації влади." За його словами, так поводилися більшість диктаторів – говорили, що вони реалізують волю народу, при цьому замовчували про верховенство права, Конституцію та закони.
3. Якщо тепер, після заяви прем'єра В.Гройсмана про намір подати у відставку ще й уряд буде з приставкою в.о., це обмежить можливості Кабміну + несформована президентська команда + парламентська гонка. А як, в разі відставки уряду, тепер призначати керівників МЗС і Міноборони: вони одразу будуть з приставкою в.о.? І це в період війни. Період нестабільності буде забезпечено. Гарні можливості для Росії.
4. Виглядає так, що БПП, Батьківщина, Опозиційна платформа не будуть виступати проти дострокових виборів. Вони мають оргструктуру, відповідні рейтинги і готові "з коліс" в'їхати з однієї кампанії в іншу.
5. Немаловажний чинник і те, що, всупереч обіцянкам Зеленського, в разі дострокових виборів вони відбудуться за старим законом з мажоритарним компонентом, а це буде вигідно і вищезазначеним фракціям. У той же час це дискримінує меньші партії, зокрема й нові ліберально-реформаторські проекти. Заява, яка щойно пролунала про скасування мажоритарки і зменшення бар'єру до 3%, насправді означає збереження закритих партійних списків, а 3% відкриває шлях не тільки для реформаторів, а й для купи олігархічних проектів.
6. Попри те, що навколо достроковості виборів може скластися консенсус основних політичних сил (додамо до цього і А.Гриценка, який вже заявив про підтримку рішення Зеленського), проти факту порушення Конституції необхідно протестувати.
Читати далі
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.