Владна вертикаль
Одне із словосполучень, яке два роки тому було особливо популярним, зникло з ужитку: владна вертикаль. Чи зумовлено це тим, що сподівання, які пов'язувалися з ефемерною можливістю "наскрізного урядування", розвіялися? Я цього не знаю.
Здається, стало зрозумілим, що це слово асоціюється з рухом України у невірному напрямку. Чи може я занадто оптимістичний з таким припущенням? Концентрація влади спокуслива: адже з'являється враження, що завдяки їй можна краще братися за проблеми. Де факто при цьому не бачать того, що найбільший виклик, перед яким стоїть Україна – модернізація економіки і суспільства – цим не вирішується.
Сучасні економіка і суспільство базуються на ефективно функціонуючих, позначених поділом праці одиницях. Зашкалююча корупція є перешкодою для ефективних дій, так само, як і сильна орієнтація відповідної системи на одну особу. Монополізація влади у суспільствах, де через історичну зумовленість власна ініціатива і готовність брати на себе відповідальність відсутні, має негативні наслідки: замість того, щоб стимулювати власну відповідальність, вона зміцнює тенденцію до подальшого підстрахування себе нагорі. Той, хто має досвід спілкування з українськими міністерствами, знає, до чого це призводить: до безмежного затягування прийняття рішень, оскільки кожний чиновник, а також велика частина політиків намагаються підстрахуватися.
Той факт, що все більше рішень приймається на дуже високих рівнях вертикалі, призводить до того, що коліщата державного механізму не крутяться, а також до надмірного перевантаження верхівки вертикалі: частково рішення взагалі більше не приймаються. Спроможність до стратегічного мислення знижується.
Водночас розвивається система домагання прихильності ієрархічної верхівки. Це ускладнює горизонтальне співробітництво, призводить до конфліктів компетенцій, взаємовідгородження та бажання завжди презентувати себе як хтось, хто, начебто, більше знає і більше може. Знищується прозорість, яка так потрібна для наявності сучасного, функціонально дієвого суспільства, необхідний інформаційний потік гальмується.
На жаль, також і за роки після 2004 року – з інших причин – мало що було зроблено для просування модернізації суспільства та децентралізації структур прийняття рішень. Нездатність провести справжню модернізацію уже має негативні на сталу перспективу наслідки для економіки. Незважаючи на найблагіші наміри до цих пір не вдалося надати економічному розвитку такого прискорення, яке рухало б Україну вперед в економічних "рейтингах". Коли-небудь це проявиться також і на рівні населення. Добре, що словосполучення "владна вертикаль" зникло: будемо сподіватися, що за цим послідують відповідні кроки з децентралізації влади.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.