Борис Кушнірук Економіст. Член Центрального проводу Народного Руху України

Вибачайте, але ще раз про ''сектор газу''

12 лютого 2008, 22:09

Написавши три частини свого коментарю, присвяченого газовій тематиці

(їх можна прочитати на:

http://blogs.pravda.com.ua/authors/kushniruk/4795007e71f2e

http://blogs.pravda.com.ua/authors/kushniruk/479fb25c81ca5/

http://blogs.pravda.com.ua/authors/kushniruk/47a5dfe67651e/),

я планував трохи перепочити від газової теми. Але велика кількість коментарів – як з боку дописувачів, так і з боку тих, з ким я цими днями спілкувався у приватних розмовах, – змусила мене ще раз повернутись до цієї теми, надавши деякі додаткові роз'яснення та доповнення до того, про що я вже писав. У зв'язку цим я написав статтю для УНІАН.

Враховуючи, що не усі мали можливість її прочитати, розміщую тут.

Мої попередні коментарі по "сектору газу", як і стаття в УНІАН, були написані ще до сьогоднішніх спільних рішень Президентів України та Росії. До кінця їх зміст буде зрозумілим лише протягом наступних декількох днів, тому поки що утримаюсь від якихось коментарів, хоча обов'язково це зроблю у подальшому.



"Від чого залежить ціна російського газу?"

[06.02.2008 15:20] Борис Кушнірук

Що таке європейська формула ціни на газ... Україна не може залежати від примх Росії... Наші "низькі ціни" – не подарунок Росії, а наслідок дешевого транзиту по Україні... Вибачайте, але ще раз про "сектор газу"...

Розмістивши в засобах масової інформації кілька публікацій, присвячених "секторові газу",

я планував трохи перепочити від газової теми. Але велика кількість коментарів – як з боку дописувачів, так і з боку тих, з ким я цими днями спілкувався у приватних розмовах, – змушує мене ще раз повернутись до цієї теми, надавши деякі додаткові роз'яснення та доповнення до того, про що я вже писав.

Що таке європейська формула ціни на газ

Отже, почнемо з, так званої, європейської формули ціни на газ. Загально відомо, що як такої ринкової ціни на газ в Європі не існує, бо вільного європейського ринку газу немає. Не існує в Європі і однієї загально прийнятої формули, згідно з якою визначається ціна на газ для оптових покупців. Реальні ціни на газ і формули, за якими вони визначаються, є закритою комерційною інформацією.

Водночас відомі два підходи, що застосовуються в Європі при визначені цін на газ.

Один з них полягає у пов'язуванні газових цін з ціною кошика альтернативних енергоносіїв у кожній конкретній країні – вугілля, мазуту, нафти. Тобто, оскільки газ головним чином використовується для виробництва теплової та електричної енергії, є можливість встановити співвідношення газу до інших видів енергоресурсів, котрі можуть бути використанні для цих самих цілей. Ці альтернативні види енергоносіїв мають ринкову ціну (тобто вони є біржовими товарами й вільно продаються та купуються на ринку), тож з'являється можливість визначити опосередковано й ціну газу.

Інша формула визначення ціни на газ, що використовується в довгострокових контрактах на поставку газу, полягає у прив'язці її до ціни "кошика нафтопродуктів" на біржі в Роттердамі з часовим лагом у дев'ять місяців. Вибір саме Роттердамської біржі, пов'язаний з тим, що це місто є найбільшим нафтоналивним портом, центром нафтопереробки й місцем, де сконцентровано спотову торгівля (продаж з негайним відвантаженням) нафтопродуктів у Європі. Після укладання на торгівельному майданчику угоди можуть негайно виконуватись в порту, де енергоносії чекають перевалювання й доставки до великих споживачів у Німеччині, Нідерландах, Франції, Бельгії та Швейцарії. За різними оцінками, на Роттердамській біржі укладаються і потім виконуються контракти більш як на 200 млн. тон нафтопродуктів на рік. Ключовими нафтопродуктами, що входять до цього "кошика", є сира нафта марки Brent (до якої прив'язано ринкову ціну на російські суміші Urals і Siberian Light), газойль та мазут.

При визначенні ціни на газ покупців не цікавить, скільки коштувати продавцеві доставка його до кордону, де перебуває покупець. Це проблема продавця. Тобто в разі підвищення тарифів на транспортування газу по території України, наприклад, Газпром не зможе вимагати на цих підставах підвищення цін на газ для європейських покупців.

Газпром має декілька варіантів реагування на таке підвищення тарифів з боку України.

Один з них полягає у спробах транспортувати газ магістральними газопроводами, що проходять через території інших країн. Але з ряду обставин (брак достатніх альтернативних можливостей, а також надзвичайно важливих для Росії газосховищ, які є на Заході України), цей варіант може бути використаний досить обмежено.

Ще один варіант полягає в підвищені цін для України в розмірі, що покриває зростання тарифів на транспортування газу.

Третій варіант – просто шантаж: шляхом погроз взагалі відмовитися продавати газ Україні.

На користь України, у тому числі в очах представників єврокомісій, може грати те, що встановлення тарифів на транспортування газу планується здійснювати в повній відповідності до методик, визначених на основі положень Договору до Енергетичної хартії.

Україна не може залежати від примх Росії

Я писав у ЗМІ про те, що Україна має наполягати на прямій закупівлі газу в Газпрому, а не середньоазійського. І головним аргументом для України, і для європейців, має бути те, що Росія не ратифікувала Енергетичну хартію. Україна не може залежати від примх Росії, наприклад, що стосуються відстані транзиту газу по території Росії. А відповідно до офіційно розповсюдженої інформації ця відстань, якою транспортуватиметься середньоазійській газ до України, істотно "коливається" – від 1875 км до 2500 км. Таким чином, може суттєво змінюватися вартість такого транзиту. Ураховуючи, що система магістральних газопроводів на територіях Казахстану і Росії дуже розгалужена, теоретично можна встановити такий шлях його транспортування, що він буде навіть не 2,5 тис. км., а всі 3 тис. км.

Тим більше, що насправді ніякого транспортування середньоазійського газу Газпром не робив і робить не збирається.

А зараз я хотів би трохи "попустити" оптимістів і сказати про ті проблеми, з якими скоріше за все зіштовхнуться українські представники в переговорах з росіянами, навіть якщо припустити готовність Газпрому постачати Україні газ свого видобутку, а не "середньоазійській".

По-перше, в Україні відсутня система біржового котирування нафти, нафтопродуктів та вугілля. Тому під час переговорів з Газпромом українські представники не матимуть можливості посилатися на внутрішні ринкові ціни кошика альтернативних енергоносіїв. Таким чином ми не зможемо використати цей варіант для визначення ринкової цін на газ для України.

Що ж до іншої європейської формули визначення цін на газ, згідно з якою ми орієнтуватимемося на ціну "кошика нафтопродуктів" в Роттердамі та віднімати від неї ціну транзиту газу по Україні, – то з цим уже може категорично не погодитися Газпром. Їхня логіка полягатиме в тому, що якщо ми такі розумні й виходимо з європейської формули визначення газових і тарифів на його транзитне транспортування, то маємо виходити й із того, що транспортного складника в європейській формулі визначення цін немає. Це вже питання більших чи менших витрат продавця газу. Тобто Газпром зможе, спираючись на ті ж таки норми Енергетичної хартії, вимагати від України розраховуватися за газ відповідно до європейської формули визначення ціни без будь-яких посилань на більш коротке транспортне плече постачання газу в Україну.

Вираховуючи те, якою мірою встановлення європейської формули ціноутворення на газ і тарифів на його транзитне транспортування по Україні призводитиме до позитивного чи від'ємного торговельного сальдо для нашої держави, – багато хто посилається на розрахунки, наведені в статті Юрія Вітренка – колишнього головного радника голови правління НАК "Нафтогаз України" – "Економічне обґрунтування розрахунку ставки транзиту газу та вартості імпортного газу". Відповідно до цих розрахунків у 2008 році ціна на газ має становити 350 дол. США, а транспортування на 100 км тисячі кубометрів газу – 9,32 дол.

Водночас ці розрахунки потребують більш обережного аналізу. Юрій Вітренко виходить з того, що ми можемо вимагати від Газпрому продавати нам газ на умовах цін, установлених за європейською формулою за мінусом витрат на транзит по території України. Вище я вже вказував, що Газпром з цим скоріш за все не погодиться, і матиме для цього серйозні аргументи. Також слід відзначити, що у своїх розрахунках пан Вітренко вказує середню відстань транспортування газу по Україні 1090 км, але деякі інші фахівці вказують іншу цифру, а саме 860 км. Ця різниця досить суттєво впливатиме на доходи України від транспортування газу. Окрім того, пан Вітренко припускає, що Росія надалі транспортуватиме по території України 115 млрд. куб. газу. Але насправді у 2007 році Росія прокачала через нашу країну 112 млрд. куб. газу, і в разі підвищення транспортних тарифів до 9,32 дол., гарантовано скорочуватиме транзит надалі.

Отже, при переході на європейську формулу цін на газ розрахунок торговельного сальдо для України, пов'язаного з купівлею та транзитним транспортуванням газу, буде більш песимістичним, ніж указує пан Вітренко.

Наші "низькі ціни" на газ – не подарунок Росії, а наслідок заниження транзитних тарифів

Так, якщо Україна й надалі закуповуватиме 55 млрд. куб. і їй прийдеться платити 350 дол. США за тисячу кубів газу, то загальні витрати становитимуть 19,25 млрд. дол. При цьому доходи України від транспортування газу дорівнюватимуть, навіть при середній відстані транспортування в 1090 км і оптимістичних розрахунках прокачування 115 млрд. куб. газу, – лише 11,683 млрд. дол. Тобто сальдо буде від'ємним і становитиме 7,567 млрд. дол., а не позитивним, як вважає пан Вітренко, виходячи зі своїх розрахунків.

Проте воно не буде принципово гіршим ніж за цінових умов – 180 дол. та транспортному тарифі – 1,7 дол., тобто ні про які подарунки Україні з боку Росії, мова не йде. Наші низькі ціни на газ є результатом занижених тарифів на транзит.

Додатковою підставою для песимізму може бути те, що реальні надходження від транзиту газу протягом 2008 – 2009 років будуть суттєво меншими, ніж указані в наведених вище розрахунках. Справа в тому, що у 2004 році була проведена оплата заборгованості 1250 млн. доларів (досить сумнівної щодо реального розміру) за несплачений російський газ, отриманий у 1997-2000 роках. Це було здійснено шляхом авансової оплати Газпромом "Нафтогазу України" транзиту 27 млрд. кубів газу протягом 2005-2009 років, з подальшим погашенням за рахунок коштів боргу.

Але все ж таки навіть при таких песимістичних оцінках я залишаюсь палким прихильником переходу до європейської формули визначення цін на газ і тарифів на його транзитне транспортування, а також прямих газових відносин з Газпромом. Тільки в такому разі ми зможемо зламати умови, котрі породжують корупцію та масове розкрадання в цій сфері та почати реально займатись енергозбереженням і скороченням споживання газу.

Борис Кушнірук, економіст

постiйна адреса статтi:

http://www.unian.net/ukr/news/news-234756.html

powered by lun.ua
Коментарі — 17
лмк _ 13.02.2008 15:16
IP: 89.105.229.---
13.02.2008 13:22___ Петербуржец
Чем беспардонней ложь, тем охотней в нее верят. А если еще и с национальным колоритом, то...
Петербуржец _ 13.02.2008 13:22
IP: 82.81.129.---
Любую интригу надо додумывать до конца, иначе выйдет пшик. Очень интересно, как она будет выворачиваться?
ЛМК
Вот это за ней не скиснет! Вывернется она очень удвчно и не завянет народная любовь...
Vlad_iz_Kharkova _ 13.02.2008 13:09
IP: 195.26.93.---
Статья значительно лучше, чем все предыдущие. По сути никаких замечаний. Но хотелосьбы изменить акценты.
Для перехода на прямые отношения и рыночные цены нужно изменить отношения внутри страны.
1. Коммунальная энергетика. Сегодня при централизованном теплоснабжении у потребителя нет ни стимула, ни технической возможности экономить тепло.
У предприятий коммунальной энергетики нет ни стимула, ни финансовых возможностей экономить газ на пр-во энергии и тепло при транспортировке. Котлы затратные, трубы дырявые, это никого не волнует, все соревнуются, кто пообещает ниже тариф и хитрее компенсирует долги, чтобы никто не понял, как. Т.е. борьба с тенью в отношениях с Россией переходит в борьбу за тень в коммунальной энергетике.
2. Торговля газа внутри страны. Сегодня она монополизирована и борьба идет за то, кто будет управлять монополией. Борцы (Пр-во, Нефтегаз, РУЭ, Газпром) слышать не хотят про демонополизацию. Выходом является демонополизация.поставок газа внутри страны. Чтобы ни 1 оператор не мог доставлять конечному потребителю более 5% объема газа. Пока все наоборот.
3. Газ собственной добычи должен стоить столько же, сколько и импортный.
4. Решение указанных 3-х проблем куда важнее для страны, чем отношения с Газпромом, формул цен и посредников на международном уровне. Они определяют конкурентоспособность Украины на газовом рынке, ее способность воспринять принятые в мире правила. Представляется, что на решении этих 3-х вопросов д.б. сосредоточены усилия власти и обще
Грім_ _ 13.02.2008 11:28
IP: 194.50.169.---
бізнесу, провести нарешті багатостраждальну податкову реформу та комплекс інших заходів, що сприяли б детінізації економіки і таким чином вирішити проблему бюджетного наповнення?
Борисе, якщо Ви згодні з викладеними тезами і Вас також непокоїть проблема можливого драконівського і кричуще несправедливого підвищення поборів у ПФ, прошу Вас присвятити цій темі окрему статтю в блозі. Вважаю, що поки ці заплановані зміни до держбюджету не прийняті і є можливість тиснути на владу з метою їх відміни, громадскість має бити насполох, але на жаль ця тема взагалі не підіймається в ЗМІ ні журналістами ні експертами. Прошу Вас зробити "перший постріл".
Грім_ _ 13.02.2008 11:13
IP: 194.50.169.---
оскільки, вони по-перше, завжди знайдуть можливість обійти закон який "один для всіх", як обходять його при розмитненні, а по-друге більшість з них користуються авто, придбаними за кошти держбюджету, або юридичних осіб. Зате ці заплановані нововведення, якщо не дай Боже їх протягнуть через сесійну залу разом з поправками до держбюджету на 2008 рік, вилізуть боком мільйонам "маленьких українців", провина яких перед державою лише в тому, що вони, всупереч її "турботі", зуміли таки назбирати на "засіб пересування" і тепер мусять невідомо з якого дива відстібнути їй з власної кишені ще додатково 6% від його вартості?! Виходить так, що однією рукою збільшуючи розміри соціальних виплат, чи повертаючи тисячу гривень з Ощадбанку для одних членів родини (здебільшого пенсіонерів), іншою рукою уряд відбирає в інших її членів (здебільшого дітей чи онуків)?!
Або даючи 12 тис.грн. при народженні дитини, відбирають практично стільки ж при реєстрації авто (якщо його вартість 26 тис. доларів і більше, а саме стільки зараз коштують більшість авто класу С і D, які купують в якості сімейних), кошти які родина могла б витратити, скажімо на нормальний відпочинок, а тепер змушена буде відмовитися від нього, або купувати більш дешеве і гірше авто. Можливо краще було б не на словах, а на ділі скасувати численні невмотивовані депутатські пільги, обмежити апетити чиновників, президента і його челяді, що звикли на широку ногу за бюджетний рахунок, прибрати безліч бюрократичних рогаток, що стримують
лмк _ 13.02.2008 10:55
IP: 89.105.229.---
Про транзит в Москве ни слова... Вместо РосУкрЭнерго будет УкрРосЭнерго через год (может быть)... Кто с нового сп будет сливки снимать, будет ли ЮВТ тогда премьером? Зачем было бучу поднимать...Любую интригу надо додумывать до конца, иначе выйдет пшик. Очень интересно, как она будет выворачиваться?
Грім_ _ 13.02.2008 10:42
IP: 194.50.169.---
Борисе, дякую за грунтовний аналіз проблеми україно-російських газових взаємин і погоджуюсь з Вашими висновками.
Користуючись нагодою, прошу Вашої допомоги у висвітленні однієї досить актуальної і болючої для більшості працездатних громадян теми, пов'язаної з фіскальними намірами уряду Тимошенко. Вже давно жоден "злочинний уряд" так нахабно не вивертав наші кишені, як це за зізнанням Юліного "економічного генія" Тєрьохіна збирається зробити наш "справедливий", двічі "народний", та тричі "соціальноорієнтований". Мова йде про озвучені Терьохіним в інтерв'ю каналу ICTV наміри уряду підвищити побори до Пенсійного фонду при реєстрації автомобілів з 3% до 9% (!). Заграючи з "соціально незахищеними верствами" населення, "справедливий уряд" явно почав втрачати почуття міри, намагаючись здобути дешеву популярність у пенсіонерів за рахунок дискримінації працездатних громадян. Цікава річ, коли мова йде про те, що слід обмежити розміри роздутих чиновницьких пенсій десятьма прожитковими мінімумами, підіймають гвалт, мовляв Конституція забороняє зменшувати розміри соціальних виплат (!), а втричі збільшувати розміри поборів з громадян,виходить дозволяє (?!) Мабуть це і є справедливість по-тимошенківськи – здерти з середнього класу майже десять відсотків від вартості авто (яка стараннями васадзе і йому подібних в Україні найвища в світі!) щоб виконати свої "підвищені соціальні зобов'язання" перед знедоленими?До речі, на добробуті чиновників та депутатів це підвищення не позначиться
Reader_ _ 13.02.2008 02:06
IP: 80.91.186.---
А для правильности котировок топливо
Опять пардон. А для проверки правильности котировок на топливо
Reader_ _ 13.02.2008 02:04
IP: 80.91.186.---
Небось дистанцированную сторону нужно для початку имплементировать в переговорный процесс, а, пан Огрызко? А даж ежели б була украинска биржкотировка газойля то ана усё равно её дистанцирование от европейских котировок очевидно. Ну кто-кому доктор если у него биржевая стоимость угля высока из-за того что он его выжигает вдвое больше положенного. Ему чего ради этого газ удешевить? Стандартный ответ на такой аргумент – снижайте котировки. А для правильности котировок топливо, обычно используется величина равная отношению потреблённой конечным потребителем теплоты к теплотворной способности топлива. И ежели у тебя на тепломагистралях теряется 50% тепла, то причём здесь твои котировки.
Reader_ _ 13.02.2008 01:49
IP: 80.91.186.---
13.02.2008 00:29___ Петербуржец
А, о чём речь, если все наши эксперты не знают, что дистанцирование в переговорах не считается аргументом. Что это значит, в качестве аргумента в переговорах не может быть использована аналогия с дистанцированной от переговорного процесса стороной (ДЭХ, прочая Европа), а Роттердам вовсе котирует сжиженный газ.
Петербуржец _ 13.02.2008 00:29
IP: 79.179.106.---
Reader
Вы сказали много умных слов (правильных!) реагируя на совершенно примитивный, хотя и сложносочинённый, тезис пана Кушнирука. Смысл и содержание которого, состоит в следующем:
Украина, на 17-ом году независимости, имеет юридические, экономические, геополитическе, и просто политические:))) возможности избежать необходимости жить в энергетической реальности современного мира, на основании абсолютно инфантильных представлений об этой реальности.
Один вот этот аргумент
По-перше, в Україні відсутня система біржового котирування нафти, нафтопродуктів та вугілля. Тому під час переговорів з Газпромом українські представники не матимуть можливості посилатися на внутрішні ринкові ціни кошика альтернативних енергоносіїв.
говорит о уровне остальных буквально все! С тем же успехом, я могу потребовать в супермаркете платить в за сметану заявленную продавцом цену, на том основании, что она не утверждена Госкомитетом по ценам РФ, которого в природе не существует...
Интересно, а как на Украине образуется цена на бензин, если внутренняя цена на исходное сырьё (нефть) на украинских биржах не определяется?
Reader_ _ 13.02.2008 00:18
IP: 80.91.186.---
А методика учёта поставок сженного газа неприменима.
Пардон, следует читать: А методика учёта поставок сжиженного газа неприменима.
Reader_ _ 13.02.2008 00:12
IP: 80.91.186.---
Тут жа и ёжику понятно, что платёжеспособность страны по газу зависит от мощности экономики, насколько у нас изменится, к примеру, месячная мощность генерирации объёма ВВП на млрд. кубов потреблённого.
Reader_ _ 13.02.2008 00:04
IP: 80.91.186.---
Прикольненько, так. Банкир занимается ценообразованием газовых поставок и считает БАНКОВСКУЮ МАРЖУ (доходы бюджета), а банкир Стельмах при валютных банковских операциях пытается оперировать абсолютной величиной курса, может их местами поменять?
Покупатель материальной продукции, любой, который ратует за увеличение цены продажи играет на свой карман за комиссионные, аксиома. Для лиц соблюдающих интересы стороны, от которой они выступают, принцип:"Купить дешевле, продать дороже" незыблим.
Очень оригинальный способ достижения энергонезависимости, а уважаемому не кажется, что повышая цену до 350 $ и выше мы очень быстро достигнем платёжного лимита по газу, определяемого размерами ВВП, ась. И вынуждены будем расплачиваться всем движимым и недвижимым имуществом (дефолт).
Кстати, пан экономист, какова реальная величина абсолютного лимита платежей по газу? Или уровень газового дефолта? А каков разрыв между ценами поставщика и потребителя? Тут знаете ли, нужно соотносить долю ВВП, зависящего от его потребления с полной стоимостью его поставок за вычетом из ентой доли ВВП стоимости некоммерческого потребления газа, да учесть ещё скорость начисления рассчётных платежей. А причём здесь внешнеторговый баланс? С каких пор в товарных поставках учитывается нетоварная составляющая? Трубопроводные поставки газа рассчитываются путём замещения генератором финансовых потоков. А методика учёта поставок сженного газа неприменима. А то что газ не является товаром вы сами показали.
ДАФ _ 12.02.2008 23:57
IP: 195.110.6.---
Я не специалист, но, однозначно, слишком много разговоров и нездорового интереса к этой сфере в Украине. Выносить это на предвыборные лозунги, шуметь на площадях, апеллировать к массам в таких вопросах – ошибка политиков. Результат налицо – отсутствие платежей. Кому платить? Злодеям, ворам и Путину? Врагам неньки Украины?
Культивируя анархию, безответственность и инфантильность политики заложили бомбу для своей экономики.
Петербуржец _ 12.02.2008 23:17
IP: 79.182.154.---
головним аргументом для України, і для європейців, має бути те, що Росія не ратифікувала Енергетичну хартію. Україна не може залежати від примх Росії, наприклад, що стосуються відстані транзиту газу по території Росії
Пан Кушнирук! Вы, как серьёзно изучивший вопрос специалист, могли бы рассказать своим читателям (и мне в том числе, ибо в интернете все равны, вне зависимости от гражданства:)) по каким ценам, по каким принципам, и по каким правилам поставляет газ европейским потребителям, находящаяся вне Евросоюза, не ратифицировавшая Энергохартию и Транзитный протокол, Королевство Норвегия. Я прошу Вас об этом, во-первых, как человека квалифицированного, во-вторых, потому что полагаю, что такая информация будет весьма полезной и интересной всем читателям Вашего блога. И, возможно, даст ключ к пониманию проблематики торговли газом на европейском континенте. Тем более, что юридическая разница между РФ и Норвегией только в том, что Норвегия, в отличии от России член НАТО и Валютного союза. Что к газоторговле принципам и правилам прямого отношения не имеет газоторговли, прямого отношения не имеет. Может я не прав в этом утверждении. Буду рад быть аргументировано опровергнутым.
Мне кажется, что это многое прояснит.
С уважением,
Петербуржец.
Ockham _ 12.02.2008 22:33
IP: 77.122.148.---
Дійшло, нарешті. Бути палким прихильником чогось чи когось нікому не забороняється. Зараз їх тут назбирається.
Уряд реформ406 Корупція1348 Зеленський30 Україна та Європа1094 Aтака Путіна1232
ОСТАННІ ЗАПИСИ
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter