17 вересня 2019, 00:20

По законопроекту про Столицю

Пробігся по свіжому законопроекту. Очевидно, що такий великий документ писали не (тільки) депутати нинішнього скликання – явно до цього в Офісі президента долучили фахівців, котрі не один рік мають справу з правовим полем місцевого самоврядування. Отже, перший побіжний аналіз виявив наступні цікавинки.

Банкова вважає посаду мера з сильними повноваженнями небезпечною для себе, тому пропонує вилучити у нього максимум повноважень. Це досягається двома способами. По-перше, запровадженням так званого загального нагляду з боку очільника КМДА за рішеннями усіх органів місцевого самоврядування – від мера і до виконкомів.

Використовується стаття 144 Конституції України, котра передбачає, що можуть зупиняти рішення органів місцевого самоврядування – щоправда, невідомо хто, і у переліку вичерпних повноважень місцевих адміністрацій це у Основному Законі прямо не прописано.

Утім, на це авторам законопроекту байдуже – і я б не сказав, що така байдужість не є обґрунтованою, тому що я поки що не бачу Конституційного суду, котрий би був настілький суворим буквоїдом, щоб вимагати такої скрупульозності від законодавців.

Друге – це "розбазарювання" повноважень мера, а також Київради, на яку той має вплив, і виконкому, котрий мер очолює, на користь районних рад і їх виконкомів. Тобто мера Києва збираються насильно "децентралізувати".

Утім, децентралізація ніяк не обійдеться без центральної влади. Доходить до парадоксів – кількість районів, приміром, будуть визначати не самими киянами, Кабінетом Міністрів України за пропозиціями Київської міської ради, погодженими з районними в місті Києві радами.

Очевидно, що це законсервує абсолютно недолугу і нелогічну радянську систему поділу Києва на дюжину районів. Нині район є зайвою ланкою – сучасні технології дозволяють керувати містом з Хрещатика, та й не існує в реальності ніякої територіальної спільноти громадян у вигляді "район", щоб у неї були відчуття спільності.

Є варіант розділити Київ щонайменше на 50 "масивів" – от у таких території них є спільність, але цей законопроект такого не передбачає.

І взагалі, для масивів слід було б прописати нішу структуру повноважень місцевих рад і їх виконкомів, трохи їх полегшивши.

Де-факто, таке відновлення райрад не призведе до покращення контролю громадян за місцевим самоврядуванням. Район – не набагато ближча до виборця структура, і при цьому, політична відповідальність районних начальників (депутатів і виконкомівців) буде нижче. Бо порівняно з депутатами парламенту і меншою мірою – депутатами міськради, мало кого цікавить, хто там з районних депутатів під яким політичним брендом що робить.

Нечітко прописані розподіли повноважень між "київською" та районними владами в частині забудови. І ті, і ті формують певні правила,

Райради – встановлюють єдині умови та обмеження забудови земельних ділянок; а Київрада – правила забудови. Очевидно, що у такому чутливому питанні, де крутяться сотні мільйонів, назріває бардак, вигідний забудовникам.

Законопроект, в певних моментах достатньо докладний, усе ж залишає ряд питань відкритими. Приміром, як формуються виконкоми райрад? Адже всюди написано, що голова підписує їх рішення – то хто ці люди і як вони рішення свої прийматимуть? Чим, власне, керуватимуть райради – звідки, крім як з барського плеча Київради, у них з'явиться комунальне майно? Звідки, крім милостивого рішення Київради, вони отримають бюджети? І т.д.

Загалом, законопроект – радше пробний шар, аніж завершена законодавча пропозиція. Позитив у ньому однозначно у тому, що з'являється інстанція, котра потенційно може захищати права киян, якщо вони порушуються місцевою владою (як було десятки років у Києві). Негатив – усе ж це не ті повноваження, котрі мала прокуратура, бо, приміром, від порушень прав мешканців забудовником голова КМДА їх не захистить. І головне – ми розуміємо, що за нинішньої судової системи керувати столицею буде той, хто, по давній українській традиції, керує суддями.

Мій ТГ-канал https://t.me/lutsenkotv

powered by lun.ua

Звернення до Президента Володимира Зеленського з приводу Гостинного Двору

Пане Президенте, Вже скоро виповниться 2 роки, як нова владна команда має усі важелі, щоб порятувати об'єкт державної власності – пам'ятку національного значення Гостиний двір...

"Америка повернулася"? Ні, Америка відступає!

В Європі мантра адміністрації Байдена звучить так: "Америка повернулася". Але з огляду на американсько-німецьку угоду "Північний потік II" у середу, більш точним і чесним гаслом може бути "Америка відступає"...

Про антиолігархічний закон

Сьогодні було проголосовано у першому читанні найніжніші з можливих санкції проти кровопивць. Бо що їм реально загрожує? По-перше, державні органи тепер офіційно будуть олігархів називати олігархами...

Що відбувається з поставками води у Крим?

Відео, в якому описані шляхи протидії росіян зупнці водопостачання на півострів ...

Міністр Ткаченко заблокував передачу Гостиного двору киянам

Сьогодні стало відомо, що міністр культури та інформполітики Олександр Ткаченко остаточно заблокував передачу Гостиного Двору з державної власності у комунальну власність Києва...

Перші кандидати в Гаагу – це захисники України

Вітаю усіх захисників України! Завдяки зусиллям наших "правозахисників", тепер ми усі, хто зі зброєю в руках став на захист Батьківщини – потенційні міжнародні злочинці, і нами займатиметься Міжнародний кримінальний суд в Гаазі (МКС)...