Відкритий лист до експертного співтовариства та Міністерства фінансів від групи економістів VoxUkraine
Лист є консолідованою думкою групи економістів VoxUkraine
В останні декілька тижнів в українському експертному співтоваристві розгорнулась активна дискусія на тему податкової реформи.
Українська економіка знаходиться в кризовому становищі, і податкова реформа – це одне з пріоритетних завдань для уряду.
Надзвичайно важливо уникнути перетворення обговорення реформи на "інтелектуальний популізм", коли різні сторони роблять гучні заяви з дуже спрощеним змістом без ретельного та якісного економічного обґрунтування. У світі існують успішні країни з абсолютно різними податковими системами та рівнем перерозподілу ВВП через бюджет. Тому твердження, що певна податкова ставка має дорівнювати Х відсоткам, або що рівень витрат держави відносно ВВП має бути не менший (чи не більший) Y відсотків і ніяк інакше – знижують рівень дискусії і роблять її неконструктивною. Результати таких обговорень не несуть цінності для прийняття рішень. Кризовий стан української економіки, відсутність якісних даних, часті зміни в законодавстві – усі ці чинники не дозволяють стверджувати, що існує "єдиний вірний рівень податкових ставок і розмір держвитрат".
Більше того, фокус на абсолютних значеннях ставок податків і рівня витрат бюджету неприйнятно спрощує тему податкової реформи. Економічна теорія підказує, що, незалежно від бажаної суми податкових надходжень, слід шукати механізми збору податків, які мінімально спотворять ціни, виробництво, споживання та розподіл ресурсів в економіці. Тобто, важливою частиною податкової реформи має бути мінімізація структурних викривлень, спричинених збором та адмініструванням податків. Зокрема, це означає, що податки повинні збиратися з тих товарів і послуг, попит і пропозиція яких нееластичні, а ефекти заміщення (з метою ухилення від сплати податків) низькі.
Податкову реформу неможливо обговорювати окремо від загального стану бюджету та його структури. Дискусія про бюджет часто зводиться до вимог скоротити витрати до певного рівня. Оптимальний рівень витрат бюджету в умовах війни і рецесії неочевидний, але набагато важливіше зрозуміти, наскільки ефективно використовується наявний бюджет, як можна зменшити неефективні витрати та які напрями фінансування мають бути пріоритетними.
Податки й бюджет – це не лише економічне, але також і політичне питання. З політичної точки зору, не існує єдино правильної відповіді на питання про те, якими мають бути податки і бюджет. У деяких суспільствах громадяни хочуть бачити активну участь держави в економіці, а в інших – мінімальну.
Низька якість діалогу між українським суспільством, експертами та урядом несе в собі небезпеку конфліктів і поляризації, а в результаті – недовіру до податкових змін, які будуть впроваджені урядом. Якщо суспільство не розумітиме суть реформи і не довірятиме уряду, податкові зміни будуть неефективними і не досягнуть своєї мети.
Важливо, щоб суспільство чітко розуміло, хто відповідальний за податкову реформу і з яких кроків вона складається. Можливо, для підвищення взаємної довіри і зменшення конфліктів, слід формалізувати процес обговорення реформи, як це зроблено в деяких розвинених країнах. Наприклад, уряд може надати своє бачення реформи, тексти законопроектів, і попросити експертів, що користуються повагою в цій сфері, а також громадськість, надати (письмово) свою аргументовану і, в ідеалі, ґрунтовану на розрахунках оцінку пропозицій з податкової реформи. При цьому зробити це не формально, а з відповідною кампанією, організацією круглих столів з доступом медіа і так далі. Після цього уряд зможе надати формальну відповідь на зауваження і відгуки, пояснивши свою позицію, або змінити свої пропозиції, якщо це необхідно. Такий процес зробить обговорення реформи конструктивнішим і якіснішим і, за умови достатньої відкритості та участі фахівців із доброю репутацією, забезпечить високу підтримку реформи в суспільстві.
Підписали:
Олена Білан, Dragon Capital
Володимир Білоткач, PhD, Newcastle University
Юрій Городніченко, PhD, UC Berkeley
Тимофій Милованов, PhD, University of Pittsburgh
Вероніка Мовчан,The Institute for Economic Research and Policy Consulting (IER)
Олександр Талавера, PhD, University of Sheffield
Том Купе, Kyiv School of Economics
Ілона Сологуб, Kyiv School of Economics
Олександр Жолудь, International Center for Policy Studies
Наталя Шаповал, Kyiv School of Economics
Текст також опубліковано на сайті VoxUkraine.org