Тимофій Милованов Почесний президент Київської школи економіки, професор Піттсбурзького університету, заступник Голови Ради НБУ

Радянський КЗпП не для сучасного українця

23 грудня 2019, 19:33

Трудове законодавство ми успадкували від Радянського Союзу, якого вже більше трьох десятків років не існує як держави. Тим часом, ми й надалі продовжуємо працювати за правилами, які не дозволять людині, яка шукає роботу, та роботодавцю, хто пропонує робочі місця, легко знаходити один одного та визначати умови праці вигідні для обох.

Донедавна регулювало сферу праці та зайнятості населення – Міністерства соціального захисту, а на початку грудня Верховна Рада України ухвалила закон N2168, яким передала ці повноваження Міністерству розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства.

Наразі, Уряд опрацьовує новий законопроект про зайнятість населення та враховує позиції працівників, бізнесу та профспілок.

Україна є лідером з ратифікації міжнародних конвенцій про захист прав найманих працівників, але пасе задніх у сфері їх виконання. Ми не маємо намірів порушувати підписані стандарти, навпаки, захищаємо фундаментальні права робітників. Тому чутки про обов'язковий 12 -ти годинний робочий день, скорочення терміну лікарняних, можливість звільнення вагітних та працівників у декреті – неправдиві.

Що буде і чого не буде в цьому законопроекті?

ГНУЧКІСТЬ

Новий закон навпаки дозволяє вагітним працювати з дому та за гнучким графіком. Фактично – працювати дистанційно і мати соціальні та інші гарантії працівника. Це новий підхід законодавства – врегульовувати баланс між материнством і кар'єрою. Те саме стосується пенсіонерів та інвалідів, для яких є пропозиції на ринку, але застаріле законодавство не дозволяє встановити гнучкі умови роботи.

ДОГОВОРИ

Ми пропонуємо свободу вибору за домовленістю між роботодавцем і працівником. Безстрокові та договори на певний строк будуть. Працівник зможе зафіксувати штраф чи компенсацію в разі порушення домовленостей з боку роботодавця. Або розмір матеріальної та моральної шкоди. Усе це – письмово і окремо для кожного працівника.

ЗВІЛЬНЕННЯ

Роботодавці, насправді, давно знайшли лазівки для незаконного звільнення працівників. Маніпуляції з реорганізацією, фіктивні скорочення уже нікого не дивують – це тільки ширма для незаконних звільнень та тиску на працівників. Тому наша пропозиція за новим законодавством – в разі звільнення працівника з ініціативи роботодавця – роботодавець повинен виплатити грошову компенсацію, розмір якої залежить від строку попередньої співпраці з працівником. А ще – працівник зможе звільнятися за власним бажанням без обов'язкового відпрацювання двох тижнів.

ТРИВАЛІСТЬ ДНЯ

У новому законі зберігається звична норма про тривалість робочого тижня у 40 годин. Але також є пропозиція, що дозволяє домовлятися про гнучкий графік роботи. Наприклад, що частину робочого дня працівник працює віддалено, іншу частину – в офісі. Тривалість дня визначають взаємні домовленості, а час відпочинку між робочими змінами повинен бути не менше 12 годин. Для тих же, хто хоче працювати менше 40 годин на тиждень, буде можливість домовитися про оплату пропорційно, як і про решту умов роботи.

ВИПРОБУВАЛЬНИЙ ТЕРМІН

Випробувальний термін встановити для всіх категорій працівників – справедливо. Частина так званих пільг для певних категорій працівників, серед них і відсутність випробувального строку, робить їх небажаними для роботодавців і часто не дозволяє працевлаштуватися офіційно. Новий закон позбавляється від застарілих дискримінаційних норм, а випробувальний термін – і для працівника стане можливістю придивитися до майбутньої роботи, колективу, керівництва, адже не лише роботодавець обирає працівника, але й працівник роботодавця також.

ПІЛЬГИ

Пільги залишаються! Для бійців АТО/ООС, вагітних жінок, матері/батька у декреті (до 3 років), осіб із інвалідністю та неповнолітніх. За мобілізованими до Збройних сил бійцями зберігається робоче місце та виплати на час служби. І якщо зараз пільговики виглядають тягарем в очах роботодавців і їх просто намагаються не брати, то новий закон зважено підходить до встановлення переваг – кожен з пільговиків зможе влаштуватися на роботу, якщо матиме таке бажання.

ПРОФСПІЛКИ

Профспілки зберігаються і будуть працювати. Вони навіть отримають ширші можливості домовлятися з роботодавцями та працівниками. Але робота профспілок має стати ефективнішою, аніж щорічна роздача подарунків до Нового року, видача обмеженої кількості путівок "для обраних" чи організація страйків "під запис явки усіх". За новим законом профспілки стануть ефективним інструментом посередництва між роботодавцями та працівниками там, де це є виправданим та необхідним. Тому робота профспілок буде регулюватися окремим законом, який також невдовзі буде розроблений.

НЕФІКСОВАНИЙ ЧАС

Новий закон вводить поняття нефіксованого робочого часу. Тобто легальнізує найм персоналу, чиї послуги потрібні нерегулярно. Наприклад, вантажників, майстрів з ремонту обладнання, додатковий персонал під час "завалу", які зараз працюють повністю неофіційно і без гарантій. "Халтурка" перестане нею бути, бо працівник зможе поєднувати роботу на кількох підприємствах і обирати собі більш вигідні умови праці. А за найкращих працівників роботодавці "заманюватимуть" кращими умовами і вищою оплатою.

УЧНІВСЬКИЙ ДОГОВІР

Ми пропонуємо ввести поняття "учнівських, строкових та інших гнучких форм трудових договорів". За учнівським договором можна буде працювати з 15 років (дотепер – з 14 років) та поєднувати роботу з навчанням. Нарешті буде вирішена проблема – "щоб влаштуватися на роботу треба досвід, а де його взяти, якщо без досвіду ніхто не бере". Учні та студенти отримають легальну можливість знайти роботу і отримати підтвердження про це. Навіть, якщо навчаються на денній формі.

ТРУДОВА КНИЖКА

Трудові книжки не скасовуються, а переводяться в цифрову форму. Йдеться лише про те, що пред'являти "трудову" за місцем роботи більше не буде потреби. Інформація про трудовий стаж українців ще з 2000 року зберігається в електронних реєстрах. Саме з цих баз майже 20 років поспіль використовуються дані для розрахунків пенсій та інших соціальних виплат. Працівники, які надалі хочуть користуватися трудовими книжками, зможуть це робити. Але для тих, хто хоче вести тільки електронний формат з'явиться така можливість.

Завдання нашого Уряду – впроваджувати реформи для людей, а Мінекономіки – забезпечити українців робочими місцями та високим рівнем заробітних плат. Рухаємось лише в тому напрямку!

powered by lun.ua
Коментарі — 28
spitfire _ 25.12.2019 01:50
IP: 35.235.226.---
краще було подбати про рівні умови правничих змагань для роботодавця і працівника.
наприклад, в трудових суперечках держава могла б призначати адвокатів однакового класу обом сторонам або суттєво обмежити бюджет на юридичні витрати роботодавця.
суд часто стає дорогою іграшкою або надійним слугою багатого і впливового роботодавця, і тоді про захист прав працівника не може бути й мови!
iip _ 24.12.2019 22:06
IP: 35.235.226.---
Александр Романов:
...с кем то путаешь...
Алексашка-дурашка, ни с кем я тебя не путаю.
Кто ты такой – очень хрошо известно, это совершенно не проблема в наше технологичное время.
Кроме всего прочего – ты – дурак с большой буквы Д.
И, видимо, им и помрёш...

Но – сегодня хороший праздник... Отдыхай и смотри сны о великом прошлом Мокши.
Log Log _ 24.12.2019 20:20
IP: 35.235.226.---
Александр Романов – безмозглый дебил Унитаз Семижопов из Воронежской области
Ты меня с кем то путаешь сынок.
Безграмотная скотина, тебя ни с кем не спутаешь. Только дегенерат на шестом десятке
не знает, что нжно написать: "кем-то путаешь, сынок".
Ты НА РОДНОМ РУССКОМ ЯЗЫКЕ неспособен написать хоть одно предложение
без ошибки.
Умственно отсталый, тебя при крещении уронили, и до сих пор не вылечили.
Пытаешься унижать украинцев, а только раз за разом мы видим позор русских в твоей
тупой образине.
iip _ 24.12.2019 19:56
IP: 35.235.226.---
Александр Романов:
...летом поехать в Крым...
Пукан кердык – Крым в остатке, как всегда::))
У Мокшанцев крыть кроме Крыма нечем – кругом попа полная, как новая луна.
За Крым вы, братья наши пля, ещё ответите. А пока что посидите в Мокше.
Кроме Крыма вам, фсб-шным плевательницам, уже ехать никуда и нельзя – лично плешивый Пу своей жопой границу для своих вассалов верных перекрыл. И то правда – как кто из вас в за границу попадает, так оттуда как больной возвращается – оказывается люди могут жить, как люди, а не как сортироцефалы на сольвьином дерьме. И жопу никому вылизывать, оказывается, совершенно не нужно и еда вкусная, а не мокшанская рыгачка, запросто так в магазинах есть.

Правильно – и сидите в Мокше и не вылазьте никуда – без вас лучше:::)))))
iip _ 24.12.2019 19:42
IP: 35.235.226.---
Александр Романов:

Бузина, Шеремет.
И ЭТО всё?
Разве их ЗАМАЛЧИВАЮТ?

В отличии от: Бабаев, Гиренко, Евлоев, Маркелов, Немцов, Политковская, Попков, Старовойтова, Сухомлин, Эстемирова, Садулаева, Джабраилов, Литвиненко, Магнитский, Хлебников, Козлов, Ямадаев, Бабурова, Чувашов, Буданов, ... и сотни других, которых ЗАМАЛЧИВАЮТ.

Это только казнённые Путиным и его кровавыми дружками.
Про Добасс – вообще отдельный разговор.

Ну вот зачем ТЫ вообще живёш на этом свете?::))
Не страшно упырям типа Пу служить? У них же, если чужая кровь заканчивается – начинают своих жрать::))
iip _ 24.12.2019 19:17
IP: 35.235.226.---
Александр Романов:

... Естьи убитые и замученные ребята которые писали правду, живя на "нашей стороне", но о этих как то замалчивают, но это же наши ребята, наши украинцы...
Или ты – конченная грязная скотина – или, тут же – хоть ОДНО имя замученных "на нашей стороне" ребят, которых "замалчивают".
iip _ 24.12.2019 19:14
IP: 35.235.226.---
Пане Тімофєй!

Якщо Ви читаєте ці коменти – велика порада Вам – припиніть займатися окозамилюванням та дрібною дурнею. Почніть вирішувати (якщо знаєте як) головні проблеми країни. Інакше Вас чекає доля ваших "папередників":::))))) А усе йде до того...

З найкращими. Пересічні українці.
Анатолий Герасименко _ 24.12.2019 13:33
IP: 35.235.226.---
Чергове окозамилювання від чергової влади... Насправді нічого путнього і конкретного пан Милованов не пропонує. Пропозиції дуже розмиті і неконкретні. Механізм контролю не прописаний, бо, схоже, його ніхто і не розроблював. Цей опус чимось нагадує хрущовський "Моральний Кодекс будівника комунізму", або як нам буде добре жити в щасливому майбутньому. Тобто, підсумовуючи: суцільна софістика, ліцемірство та фарисействіо!
Halyna Shpak _ 24.12.2019 11:42
IP: 35.235.226.---
Як буде діяти новий Гарант?
Польська журналістка Моніка Андрушівська була нагороджена за репортаж "Бери тіло, поки дають", що розповідає історію українських матерів, чиї сини пропали безвісти на Донбасі. Нагороду Спілки польських журналістів вона присвятила закатованому донецькому блогеру Станіславу Асєєву, який вже майже два роки знаходиться в полоні у донецьких бойовиків за те що посмів писати правду.
Під час урочистого нагородження дівчина розповіла історію донецького журналіста Станіслава Асєєва.
Станіслав Асєєв жив в Донецьку і вів популярний блог під псевдонімом Стас Васін, а також писав статті для деяких українських видань. Незважаючи на небезпеку він вважав своїм обов'язком залишитися в захопленому бойовиками місті, щоб писати правду про те, що відбувається на окупованих територіях Донбасу. На початку літа 2017 року бойовики схопили журналіста. Незважаючи на те, що українська сторона домагалася включення Асєєва в списки на обмін, окупанти відмовилися видавати його.
iip _ 24.12.2019 09:59
IP: 35.235.226.---
Чергове окозамилювання бла-бла від "слуг", розраховане на дурнів.

Усе вищенаведене або вже є у законодавстві, або – дурня. Наприклад – яким чином впровадження "учнівського договору" дозволить вирішити проблему "щоб влаштуватися на роботу треба досвід, а де його взяти, якщо без досвіду ніхто не бере"? Ця проблема і для студентів-випускників існує – то що? Або отой сумнозвісний "випробувальний термін" – це тупий механізм динамити молодь, більше нічого. Закон про профспілки є – і він хороший, та його ніхто не збирається виконувати.

Пан Тимофій багатослівно просторікує про що завгодно, тільки не про те що треба. А треба починати із Закону про мінімальну оплату праці, щоб "роботодавці" не мали можливості платити людям злиденні копійки, а левову частку доходу красти через прокладки та офшори. Ані слова про податкову реформу, про де-офшоризацію, де-монополізацію, про інші серйозні речі.

А натомість – пустопорожнє бла-бла про несуттєве...
Прилоус Андрій _ 24.12.2019 09:49
IP: 35.235.226.---
"...від Радянського Союзу, якого вже більше трьох десятків років не існує як держави"

2019 – 30 = 1989.

У 1989-му Радянського Союзу вже не було?
Илья Гуцуляк _ 24.12.2019 07:35
IP: 35.235.226.---
Сергей Папков:
Треба законодавчо закріпити умову, що зарплатня під час випробувального терміну не може відрізнятися від регулярної зарплатні працівника протягом наступного року, якщо він пройде цей випробувальний термін. Адже не секрет, що роботодавці використовують випробувальний термін для отримання дешевої (чи взагалі безкоштовної) робочої сил, безкінечно змінюючи претендентів.
Підтримую.
Илья Гуцуляк _ 24.12.2019 07:33
IP: 35.235.226.---
Tatyana Supryaga:
Поки що, на жаль, наша влада рухається в іншому напрямку. Знищивши під виглядом боротьби із контрабандою спрощену систему оподаткування для дрібних підприємців, взялись за найманих робітників, котрим "дозволять" тепер працювати по 12 годин на добу. Хіба це не рабство? А узаконений обов"язковий випробувальний термін в умовах нинішнього безробіття дозволить роботодавцю міняти працівників, як шкарпетки, звільняючи їх відразу після після закінчення випробувального терміну, і таким чином економлячи на оплаті відпусток. То для яких людей ці ваші "реформи"?
Підтримую.
Илья Гуцуляк _ 24.12.2019 07:31
IP: 35.235.226.---
Сергей Папков:
А мали б профспілки бути чимось подібним до профспілкового руху в США в 30-40-х роках минулого століття, коли роботодавці боялися профспілкових лідерів часто не менше, ніж мафії і рекету (що часом було те саме:)).
Але я не знаю, як цього досягти і як перевиховати психологію щодо трудових відносин у пересічних українців, більшість яких не спроможні не лише комусь нав'язувати свої умови, а навіть захищати свої базові права.
Підтримую.
Илья Гуцуляк _ 24.12.2019 07:28
IP: 35.235.226.---
Сергей Папков:
Обмеження тривалості робочого тижня виконує, крім економічного, ще й 2 соціальних завдання:...
.
Підтримую.
Илья Гуцуляк _ 24.12.2019 07:26
IP: 35.235.226.---
Василь Бровар:
Підтримую.
Сергей Папков _ 24.12.2019 00:34
IP: 35.235.227.---
"Саме з цих баз майже 20 років поспіль використовуються дані для розрахунків пенсій та інших соціальних виплат.". (Мілованов).
Це не зовсім так. Дійсно електронний реєстр пенсійного фонду існує навіть не з 2000 р.,, а з 1998-го. Не знаю, як зараз, а на початку 2000-х інформація на цифрових носіях при передачі до ПФ дублювалася на папері з підписами і печатками для гарантування достовірності.
А використовуватися для нарахування пенсій ці електронні реєстри почали тільки з осені 2017 р. (після проведення пенсійної реформи), до цього при призначенні пенсії використовувалися лише 2 останні роки роботи.
Тобто пройшло лише 2 роки – дуже "смішний" час, щоб робити якісь глобальні висновки щодо надійності і дієздатності системи.
Просто існуюча зараз система нарахування пенсії створює для влади достатньо великий люфт: насправді при існуючих коефіцієнтах, щоб повернути всі пенсійні сплати, які вона зробила протягом трудового життя, людина, вийшовши на пенсію в 60, має прожити десь до 120!
Сергей Папков _ 24.12.2019 00:21
IP: 35.235.226.---
Цифрові форми – всі поголівно закохані зараз в цифрові технології. Ось тільки електроніка часом ламається, носії інформації виходять з ладу, і при цьому нищаться бази. Звичайно існує резервувавння, рейд-масиви, дзеркальне копіювання, але все це 100% гарантії НЕ ДАЄ і НЕ МОЖЕ ДАТИ В ПРИНЦИПІ. Про форс-мажори типу техногенних чи природних катастроф, або війн взагалі годі говорити. До того ж час від часу виникатиме необхідність переходу на нові платформи, під час яких щось може піти не так, або хтось про щось забуде (людський фактор ніхто ж не відміняв). І що тоді? Адже мова буде йти про особові справи тисяч (якщо не десятків чи сотень тисяч) людей одночасно! Що вони тоді робитимуть? Шукати свідків десятилітньої давності, ходити по судах?
І головне працівник не матиме жодного контролю над тим, що відбувається з його даними, не впливатиме на їх збереження та захист.
Tatyana Supryaga _ 24.12.2019 00:10
IP: 35.235.226.---
Завдання нашого Уряду – впроваджувати реформи для людей, а Мінекономіки – забезпечити українців робочими місцями та високим рівнем заробітних плат. Рухаємось лише в тому напрямку!

Поки що, на жаль, наша влада рухається в іншому напрямку. Знищивши під виглядом боротьби із контрабандою спрощену систему оподаткування для дрібних підприємців, взялись за найманих робітників, котрим "дозволять" тепер працювати по 12 годин на добу. Хіба це не рабство? А узаконений обов"язковий випробувальний термін в умовах нинішнього безробіття дозволить роботодавцю міняти працівників, як шкарпетки, звільняючи їх відразу після після закінчення випробувального терміну, і таким чином економлячи на оплаті відпусток. То для яких людей ці ваші "реформи"?
Сергей Папков _ 24.12.2019 00:08
IP: 35.235.227.---
Щодо зайнятості учнів і студентів, то має бути вичерпний перелік робіт, на які вони можуть залучатися, щоб не становити небезпеку для себе, клієнтів та оточуючих. І ще якось треба буде вирішити колізію щодо відповідальності за певні дії, яка наступає пізніше 15 років, щоб роботодавець не міг цю колізію використовувати, підставляючи неповнолітнього.
Сергей Папков _ 24.12.2019 00:04
IP: 35.235.227.---
Нефіксованеий час – нічого особливо революційного не пропонується, адже і зараз існує така форма найму, як робота за разовим договором, який базується, наприклад, не на часі роботи, а на виконанні певного завдання за певну оплату.
Якщо ж "не фіксований найм" пропонується робити без оформлення документів, то це буде та сама "халтурка" (без захисту прав працівника і без сплати ЄСВ).
Сергей Папков _ 23.12.2019 23:58
IP: 35.235.227.---
На жаль Україна успадкувала радянську систему профспілок, які замість виконання функцій "щуки, щоб карась не дрімав" були "школою комунізму", насправді ще одним підрозділом адміністративного впливу на працівників.
А мали б профспілки бути чимось подібним до профспілкового руху в США в 30-40-х роках минулого століття, коли роботодавці боялися профспілкових лідерів часто не менше, ніж мафії і рекету (що часом було те саме:)).
Але я не знаю, як цього досягти і як перевиховати психологію щодо трудових відносин у пересічних українців, більшість яких не спроможні не лише комусь нав'язувати свої умови, а навіть захищати свої базові права.
Сергей Папков _ 23.12.2019 23:49
IP: 35.235.227.---
Треба законодавчо закріпити умову, що зарплатня під час випробувального терміну не може відрізнятися від регулярної зарплатні працівника протягом наступного року, якщо він пройде цей випробувальний термін. Адже не секрет, що роботодавці використовують випробувальний термін для отримання дешевої (чи взагалі безкоштовної) робочої сил, безкінечно змінюючи претендентів.
Сергей Папков _ 23.12.2019 23:43
IP: 35.235.226.---
Обмеження тривалості робочого тижня виконує, крім економічного, ще й 2 соціальних завдання:
1.Все ж праця не є єдиною ціллю людського життя, а лише засобом для забезпечення певних життєвих стандартів. То ж працівник має доживати до пенсії, приділяти увагу своїй родині, само розвиватися нарешті, а не лише працювати і працювати.
2. Обмеження тривалості тижня збільшує зайнятість, бо якщо у вас 8-годинний робочий день і цілодобовий цикл, то мусите мати 3-х працівників, а якщо 12-годинний – то лише 2-х. А зменшення безробіття робить суспільство стабільнішим.
І ще не треба підігравати работодавцям, які платять українським працівникам мізерні зарплати (до 10% собівартості товару, в розвинутих країнах цей показник є 40-50%), бо саме низькі погодинні зарплати примушують працівників погоджуватися і на 12 годин, і на 6 (а то й всі 7) днів на тиждень, щоб хоч щось заробити.
Сергей Папков _ 23.12.2019 23:32
IP: 35.235.226.---
Ідея з грошової компенсації при звільнені, розмір якої залежить від строку попередньої співпраці з працівником, напевно непогана, але її розмір має бути жорстко прописаний законом: наприклад, двомісячна середня зарплатня за кожний рік роботи. І Але тут одночасно треба щось робити із зарплатнею "в конвертах". Наприклад, якщо робітник доведе, що йому виплачують сіру зарплатню, то суд має примусити роботодавця виплатити працівнику в розмірі 5-річної такої "сірої" зарплатні (щоб в роботодавця і близько не було спокуси пропонувати такий варіант працівнику, сподіваючись на його порядність).
Зеленський20 Україна та Європа1086 Корупція1336 Порошенко2 Свобода слова568
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter