Апологія живих душ: Як борються з деградацією у Шишаках, на батьківщині Гоголя (+ Хто заробляє мільярди на чорноземах)

15 вересня 2013, 13:49

Провідна тенденція сучасної України, як і більшості пострадянських країн, – деградація, занепад, небуття, вмирання села. Якщо десь існують протилежні тенденції, якщо десь не виживають і не тікають, а живуть цікавим життям, то такий досвід приборкання хаосу й безладу вартий уваги та дослідження вже сам по собі. Особливо, якщо йдеться про найбільш депресивні сільські регіони.

Село Баранівка, що неподалік Шишак та Великих Сорочинців, історичне, фіксується у документах з середини XVII століття – як центр козацької сотні. Сотником був чи то Баранов, чи то Баран.



Під час Другої Світової / Великої Вітчизняної війни село двічі палили вщент (обидва рази – німці): у листопаді 1941-го та у листопаді 1943-го.

Школа побудови початку XX століття збереглася під час обох спалень – там був німецький штаб.



Дуся Бородай – місцева Ляля Убийвовк та Зоя Космодем"янська. Вбита німцями у 1942-му...









Отакі сучасні місцеві антропологічні типажі:



У міських дітей в класі по 35-40 чоловік. Тут – по 4-5. Тут – 40 дітей на всю школу. І 13 вчителів, але, звісно, вони працюють не лише в цій, а й в інших навколишніх школах. Тобто, фактично це не звичайна школа, а заняття з репетиторами.



Село невелике – 547 постійних жителів, 202 двори, 1 живий ветеран ВОВ. Дитячий садок на 19 дітей – 5 працівників.

В агрофірмі працює понад 150 чоловік. В оренді – понад 1.700 га землі.

Два круті іноземні комбайни, комбайнери отримують під час жнив понад 8.000 грн., середня зарплата в агрофірмі – близько 2,5 тис. грн.



Головний пріоритет агрофірми та керівництва району – утримати молодь на селі. За сталінських часів селянам не давали паспортів, за брежнєвських – міцна пропаганда, складність перебратись у місто та розвиток інфраструктури "перспективних" сіл та дєрєвєнь.



ЗАРАЗ – ВИГРАЄ ТОЙ, ХТО:

- створює молоді умови для самореалізації та робочі місця (цікава, перспективна робота на сучасному обладнанні);

- створює умови для довгострокового існування молодої сім'ї (житло, машина, присадибна ділянка);

- хто розбудовує соцкультбит-інфраструктуру (школа, дитсадок, фельдшерський пункт, церква, футбол, клуб з дискотекою та більярдом);

- хто розбудовує інші види інфраструктури (дороги, газ, пляж, мобільне покриття, Інтернет, транспортне сполучення),

- хто платить молоді достойну зарплату або дає можливість заробити.



Багато чого з подібних речей реалізовано і в Баранівці.

Але одна з головних проблем українського агросектору – це складна та болюча боротьба двох різних типів господарювання на селі. Перший – який реалізують великі агрохолдінги. Село як таке їх не цікавить. Село – це архаїчний та неефективний тип соціальної організації, це хоспіс – життя там вже нема, тож це місце доживання місцевих пенсіонерів та алкашів. Село разом з інфраструктурою та сільськими мешканцями – це непрофільні активи та зайві витрати, які аж ніяк не вмотивовані рентабельністю агровиробництва.

Другий – довга стратегія, розрахована на більш дрібне виробництво. Вона яка виходить з пріоритету збереження села, сільських інфраструктур та сільського укладу життя. Собівартість продукції за такого типу господарювання, як правило, трохи вища, але саме в таких умовах простіше та ефективніше реалізовувати технології органічного землеробства, які є вкрай перспективними для сучасного світу, і Україна тут може зайняти вагоме місце. (Свідомо не чіпаємо тему про село як місце існування та відтворення традиційної української культури, мови, ідентичності.)

Крім того, є ще один момент, який, як правило, не враховують прихильники великих агрохолдінгів при обчислюванні собівартості сільгосппродукції. Наприклад, великому холдінгу не потрібні селяни, які живуть в селі, а потрібні лише сільгоспробітники, що живуть в райцентрах, містах або поселеннях міського типу. Отже, при обчислюванні собівартості сільгосппродукції, виробленої подібним чином, ніхто не враховує витрати держави (держбюджету) – прямі та опосередковані, – які вона несе через необхідність працевлаштування колишніх селян у місті, через необхідність платити їм різноманітні виплати, пенсії та ін. Тобто надприбутки агрохолдінгів, які розоряють села та роблять селян зайвими людьми, так чи інакше компенсує держава, але це не завжди є очевидним.

Крім того, великі агрохолдінги часто розоряють не лише села, але й спустошують родючі ґрунти – контролювати їх надзвичайно складно. Так, під час експедицій відомого ґрунтознавця Докучаєва у Карлівський уїзд Полтавської губернії (1890) рівень гумусу в землі був зафіксований біля 8-10% на Полтавщині в цілому і до 12% у Карлівці. Зараз, за даними професора кафедри землеробства і агрохімії Полтавського агроуніверситету М.М. Опари, по Полтавщині в цілому вміст гумусу – 2,41%, по Карлівському району – 4%. І для того, щоб підвисити вміст гумусу лише на 1%, потрібні цілеспрямовані заходи протягом кількох десятиліть!

І головне – потрібна науково обґрунтована сівозміна. Раніше практикувались 10-пілля, 9-пілля, 7-пілля. Зараз домінує трьохпілля: "кукурудза – соняшник – соя" (добре, що провалилась програма з біопалива, бо ріпак вбивав чорноземи вщент).



Шишацький район – досить маленький – і територіально, і по населенню – біля 22 тис. чоловік.

АЛЕ Є ЦІКАВІ ФАКТОРИ ЙОГО РОЗВИТКУ НА МАЙБУТНЄ:

- імідж "Полтавської Швейцарії", завдяки чому Шишаки стали культовим місцем літнього відпочинку московської ліберальної богеми (Кім, Лугнін, Нікас Сафронов та ін.), а також київської політичної еліти (міністр спорту Сафіуллін);

- наближеність курорту "Миргород";

- унікальний, тривалий (понад 30 років), визнаний в усьому світі досвід впровадження технологій органічного землеробства в господарстві С.С. Антонця (с. Михайлики);

- досвід ефективного та переважно з застосуванням технологій органічного землеробства господарювання в аграрній сфері у 2000-х у кількох агрофірмах, включаючи "Ниву" Андрія Цьови (с. Баранівка);

- наявність у районі діючих родовищ газовидобування (держбюджет виплачує компенсацію, але, на горе місцевих жителів, не ділиться прибутком; місцеві активісти намагаються про лобіювати долю регіону в прибутку у розмірі 5%);

- переважно збереженість індустріального потенціалу району (окрім цегляного заводу);

- туристична привабливість, пов'язаність району з іменами Гоголя (родинний маєток), Вернадського (дача на Бутовій горі), Короленка (дача на хуторі Хатки, відновлена у 2003 році власним коштом С.С. Антонця), Довженка (в с. Яреськи була знята легендарна "Земля" та фрагменти інших його фільмів).




Зараз для відродження та розвитку села актуальним стає так званий природний капітал, який є основою "економіки вражень" – це коли дачники з міста обирають для "віддаленої дачі" найбільш мальовничі місця та своєю сезонною присутністю суттєво впливають на економіку (рівень цін на нерухомість та продукти) та образ життя мікрорегіону (з'являється оплачений попит на різноманітні послуги місцевого населення).



Андрій Олександрович Цьова, директор агрофірми "Нива", – представник креативного класу на селі, навколо якого вибудувався новий тип соціально-економічних відносин.



У господарстві агрофірми "Нива" 500 корів. Утримуються в майже природніх умовах – випасаються, вигулюються... Один з факторів розвитку Баранівки – ставка на пріоритетний розвиток скотарства, що дає можливість переходити на технології органічного землеробства у рослинництві. До речі, молоко у домашніх господарств закуповують по 4,10 грн. за літру, що вважається дуже непогано – це стало можливим завдяки сучасним технологіям транспортування та зберігання молока.



У селі – аж дві футбольні команди. Тренера виписали з самої Полтави. Матчі на кубок району – надзвичайно захоплююче дійство. Грати в футбола – набагато краще, ніж бухати і скиглити – яке погане життя. Добре, що в районі розвинутий Інтернет, хоча тепер ним вже не здивуєш. Адже Інтернет – це не лише інтелектуальне читання, це не лише учбовий матеріал для сільської школи, але й засіб вбивання часу – розваги для ідіотів та люмпенів.



Отак виглядає новонасаджений фруктовий (яблуневий) садок нового покоління – з кущовим гіллям та крапельним поливом:



А ось що з нього буде років за 3-4:





Одне з провідних філософських та соціально-економічних питань сучасності полягає в тому, чи здатне традиційне село зберегтись як місце для комфортного існування сучасної людини і бути економічно рентабельним – в умовах розповсюдження нових суперефективних агротехнологій, в умовах переходу до інформаційного суспільства, в умовах соціальної інтеграції нових типів.

Досвід російського т.зв. Нечернозем'я показує, що традиційному селу (дєрєвнє) – кінець. Що ця російська сільська Атлантида йде на дно Історії – разом з чудовою російською "деревенской прозой" (Астафьєв, Распутін, Бєлов, Ніколай Рубцов, Васілій Шукшин, журнал "Наш Современник" та ін.). Що зараз традиційна дєрєвня Нечернозем'я – це хоспіс, а також – місце літнього відпочинку для московських та пітерських дачників-інтелігентів.

Досвід Баранівки показує, що за мобілізації усіх можливостей та ресурсів (насамперед – людських), за дуже великого бажання, за наявності ефективних організаторів і правильно збудованої системи мотивацій, традиційне село на Центральній Україні може зберігати і нарощувати економічну рентабельність. Сказати, що традиційне село, де більшість мешканців працює в невеликій агрофірмі, схожій на оновлений колгосп, може стати якоюсь нечувано проривною формою господарництва на селі, – ні, такого не скажеш. Але на середньострокову перспективу можна сподіватись, що ефективне господарювання здатне захистити і сільський уклад життя, і сільську соціальну та технологічну інфраструктуру.

Особисто моя гіпотеза полягає в тому, що традиційне село у Центральній Україні може стати більш перспективною формою соціальної інтеграції та господарювання, аніж є зараз і ніж великі агрохолдінги, за умови масового розвитку ринку екологічно чистої продукції – як всередині України, так і у світі. Для України вихід на такий ринок (який ще лише формується) – це один з реальних шансів зберегти та захистити власне традиційне сіальськогосподарське виробництво та розвинути соціальну структуру села.




ТЕКСТ ТА МІРКУВАННЯ: А. Окара.

КРЕАТИВНА ІДЕЯ: Голуб Володимир Семенович, голова Громадської ради при Полтавській ОДА.

КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ВТІЛЕННЯ: Цьова Андрій Олександрович, засновник та директор агрофірми "Нива" (с. Баранівка, Шишацький р-н, Полтавська обл.).

АДМІНІСТРАЦІЯ: Лубенець Юрій Іванович, голова райради Шишацького р-ну; Білаш В'ячеслав Анатолійович, голова райдержадміністрації Шишацького р-ну (Шишаки, Полтавська обл.).


powered by lun.ua
Коментарі — 21
CuriousSpectator _ 16.09.2013 11:42
IP: 128.124.19.---
Кириченко Владислав:
При всій повазі до автора стаття ділетантська та шкідлива. Повне нерозуміння реалій сучасної ситуації на селі. Українське село, як потворне породження кріпацької та колгоспної історії – приречене. Хіба що заборонити Джондіри та Клааси, а всіх в місті обкласти податком на гектар, ...
+100%
Крім сказаного вище, засмучує ще й таке однобічне і поверхнєве висвітлення ситуації автором. У яких населених пунктах Шишаччини Ви були, пане Андрію, що дозволило зробити висновки, що агрохолдинги " не зацікавлені у розвитку інфраструктури" і тд? Спитайте, за чиї кошти ремонтуються школи, дитячі садочки, підтримуються будинки престарілих, будуються стадіони і дитячі майданчики. Невже ви думаєте, що за державні або за рахунок дрібних господарств? І справді вважаєте, що агрохолдинги не зацікавлені кваліфікованих спеціалістах на селі? звичайно, скрізь є виключення, але їх недостатньо, щоб робити висновки на кшталт тих, які зроблені у Вашій статті
laki222 _ 15.09.2013 22:06
IP: 109.251.224.---
Все только могут говорить, где чьё,,,,,,,,, А сделать что-то некому,
МОЛОДЦЫ!!!!!!!
Европрофанация_ _ 15.09.2013 21:56
IP: 94.154.43.---
a_sudi_kto:
Плохо, что не знаете Иванчика:

Більшою частиною земель цього й прилеглих районів контролює хижацький агрохолдинг "Астарта".
Коммент Леонид Булава _ 15.09.2013 16:24
Подумаю ещё. Кажется. первый раз слышу "Астарту". Знаете, сколько этих фирм, холдингов, кампашек и прочих ЗАО – всех не упомнишь. Мне почему-то хижаки не попадаются. Дураки, которые в сельском хоз-стве и в технологиях ни гугу – да, случаются. А вообще когда людям нужны деньги, так они и регионалами становятся, и либералами, кто пообещает денег, к тем и примыкают, но по сути остаются крестьянами.
Во-во, Вы его не знаете, а он набашлял $181 млн. Полнейший материализм, Иванчик существует независимо от Ваших ощущение.
a_sudi_kto _ 15.09.2013 21:35
IP: 217.24.165.---
Европрофанация_:


a_sudi_kto:
Спросите у Иванчика:
Виктор Иванчик – основатель крупнейшей сахарной компании Украины "Астарта-Киев". С капиталом в $181 млн Иванчик занимает 60-е место в списке богатейших украинцев.

Со $181 млн, сами понимаете, не до крестьян.
Не знаю Иванчика. Не встречался. Кроме него – других Иванчиков навалом. А что спросить?
Плохо, что не знаете Иванчика:

Більшою частиною земель цього й прилеглих районів контролює хижацький агрохолдинг "Астарта".
Коммент Леонид Булава _ 15.09.2013 16:24
Подумаю ещё. Кажется. первый раз слышу "Астарту". Знаете, сколько этих фирм, холдингов, кампашек и прочих ЗАО – всех не упомнишь. Мне почему-то хижаки не попадаются. Дураки, которые в сельском хоз-стве и в технологиях ни гугу – да, случаются. А вообще когда людям нужны деньги, так они и регионалами становятся, и либералами, кто пообещает денег, к тем и примыкают, но по сути остаются крестьянами.
Европрофанация_ _ 15.09.2013 21:20
IP: 94.154.43.---
a_sudi_kto:
Спросите у Иванчика:
Виктор Иванчик – основатель крупнейшей сахарной компании Украины "Астарта-Киев". С капиталом в $181 млн Иванчик занимает 60-е место в списке богатейших украинцев.

Со $181 млн, сами понимаете, не до крестьян.
Не знаю Иванчика. Не встречался. Кроме него – других Иванчиков навалом. А что спросить?
Плохо, что не знаете Иванчика:

Більшою частиною земель цього й прилеглих районів контролює хижацький агрохолдинг "Астарта".
Коммент Леонид Булава _ 15.09.2013 16:24
a_sudi_kto _ 15.09.2013 21:06
IP: 217.24.165.---
Европрофанация_:



a_sudi_kto:
Европрофанация_:

a_sudi_kto:
Европрофанация_:
А где же демократы и либералы? Наверное готовятся под водительством великого Бандюковича к исходу в эуропейский коммунизм???!
А какое отношение к демократам, либералам и тем паче к бандокоммунистам имеют крестьяне? Тов. Ленин крестьян вообще вычеркнул из человеческой номенклатуры и записал их в нечто аморфмное, бесклассовое, аполитичное... Ну, результат известен, тобто никакого результата, кроме утрат.
Какие крестьяне???
Украинские. Окара пишет об украинском крестьянстве.
Спросите у Иванчика:
Виктор Иванчик – основатель крупнейшей сахарной компании Украины "Астарта-Киев". С капиталом в $181 млн Иванчик занимает 60-е место в списке богатейших украинцев.

Со $181 млн, сами понимаете, не до крестьян.
Не знаю Иванчика. Не встречался. Кроме него – других Иванчиков навалом. А что спросить?
a_sudi_kto _ 15.09.2013 20:10
IP: 217.24.165.---
Европрофанация_:

a_sudi_kto:
Европрофанация_:
А где же демократы и либералы? Наверное готовятся под водительством великого Бандюковича к исходу в эуропейский коммунизм???!
А какое отношение к демократам, либералам и тем паче к бандокоммунистам имеют крестьяне? Тов. Ленин крестьян вообще вычеркнул из человеческой номенклатуры и записал их в нечто аморфмное, бесклассовое, аполитичное... Ну, результат известен, тобто никакого результата, кроме утрат.
Какие крестьяне???
Украинские. Окара пишет об украинском крестьянстве. А вы о каких-то либералах, демократах, а я вот и бандокоммунистов не забываю.
Віктор Козоріз _ 15.09.2013 20:06
IP: 85.90.193.---
Автор несправедливо оминув увагою тему нафто-газового промислу, який активно освоюють на Шишаччині українські олігархи: Шуфрич, Рудьковський, Жванія, а віднедавна і АХ-метов. На соціальний розвиток території вони майже нічого не платать, бо ці території їм потрібні тільки як місце, де знаходяться корисні копалини. З такими підходами про які перспективи можна говорити?
a_sudi_kto _ 15.09.2013 19:44
IP: 217.24.165.---
Европрофанация_:
А где же демократы и либералы? Наверное готовятся под водительством великого Бандюковича к исходу в эуропейский коммунизм???!
А какое отношение к демократам, либералам и тем паче к бандокоммунистам имеют крестьяне? Тов. Ленин крестьян вообще вычеркнул из человеческой номенклатуры и записал их в нечто аморфмное, бесклассовое, аполитичное... Ну, результат известен, тобто никакого результата, кроме утрат.
бун _ 15.09.2013 18:44
IP: 91.124.83.---
Peter Blood:
dana 111:
.
====
А колишній "помаранчовий економічний дебілоїд" – екс-міністряка АПК Баранівський з уряду "білої та пухнастої" ще у 2005 році обіцяв, що у 2006 р. Україна буде завалена дешевою свининою, вирощеною по данській технол о х і ї. Де виконання обіцянки і де та свинина, папєрєднікі?
Ну ви Пьотр дайьотє, вам сказали, що буде завалена, значить буде і нєча із своїм ткскзть рилом до благородних людей в калашний ряд.
Володимир Креголець _ 15.09.2013 18:25
IP: 91.226.34.---
Нарешті ВРУ прийняла Закон про орг. виробництво, але далі мають активно пропагувати таке господарювання місцева влада у спілці із креативними господарниками та науковцями. Адже окремо жодний фермер не вистоїть у ціновій війні супроти агрохолдингів. Необхідна науково обгрунтована кооперація господарств, щоб вирішувати із найменшими втратами виробництво, зберігання, переробку, транспортування, та реалізацію органічної продукції.
Та сьогодні в Україні з'явилася велика небезпека. До нас прийшла "Монсанто", транснаціональний монстр, який має намір тут збудувати завод із виробництва гібридного генно-модифікованого насіння. Це набагато страшніше Чорнобиля. Чиновники не встоять перед "аргументами" цієї компанії, тільки організований масовий спротив спроможний захистити українцців від цієї біди. Зацікавлених у аргументації запрошую переглянути док. фільм Марі-Монік Робен "Мир согласно Монсанто".
Юрій Підлісний _ 15.09.2013 16:52
IP: 178.210.144.---
Гарі роздуми! з перспективою!
dana 111 _ 15.09.2013 16:35
IP: 93.180.211.---
В продовження теми можна сказати про перспективи не лише агрофірм, а і особистих селянських та фермерських господарств, сільских кооперативів,приватних підприємців. І тут справа не лише в грошах, а і в допомозі правовій, консультативній. А загалом дякую автору за статтю – про це треба писати і говорити, бо в нас пишуть здебільшого зовсім не про життя.
Леонид Булава _ 15.09.2013 16:24
IP: 93.78.82.---
Душевно.
Але більш виграшно виглядав би матеріал
"Шишаччина – край контрастів"
Бо це дійсно так.
Більшою частиною земель цього й прилеглих районів контролює хижацький агрохолдинг "Астарта" Про нього ЧОМУСЬ – ні слова!
Кириченко Владислав _ 15.09.2013 16:14
IP: 46.211.120.---
При всій повазі до автора стаття ділетантська та шкідлива. Повне нерозуміння реалій сучасної ситуації на селі. Українське село, як потворне породження кріпацької та колгоспної історії – приречене. Хіба що заборонити Джондіри та Клааси, а всіх в місті обкласти податком на гектар, ....
a_sudi_kto _ 15.09.2013 14:55
IP: 217.24.165.---
Добре. Але поки що не всюди.
profyrada _ 15.09.2013 14:55
IP: 77.52.46.---
Навести лад з власністю на землю, далі прийдуть невеликі інвестори (по конкурсу в кожному районі). Далі експорт продукції в ЄС іт.д. Вперед в ЄС, а то багато хто не доживе!
CreativeLady _ 15.09.2013 14:45
IP: 95.132.184.---
Автору респект. Дуже важлива тема. І все правильно, на мій погляд, пропонуєте. Лише, крім центральної України, можна ще додати поліські області, наприклад, ту ж Чернігівщину, яка вимирає. Якби в держава виробила правильну політику щодо аграрного сектору, то Україна могла б бути однією з перших у світі за показниками економічного розвитку, якості життя тощо. Ресурси на землі скорочуються. Деякі країни світу, зокрема багаті арабські енергодобувні країни, скуповують навіть не родючі, але водоносні землі в Східній Європі. Це відомі факти. Але мало звертають уваги, що українське село було зруйноване. І продовжується далі ця хижацька політика. Більшість агрохолдингів, це хижаки, які виснажують землю і людей. Вони зовсім не турбуються про соціальну сферу, про збереження природних ресурсів. Щодо державної підтримки – скрізь підтримують. А от деякі коментатори, як Peter Blood, – це просто невігласи, які не соромляться показати своє незнання.
Ігор Рудич _ 15.09.2013 14:27
IP: 46.185.123.---
Молодці, земляки!
Ігор Рудич _ 15.09.2013 14:27
IP: 46.185.123.---
Молодці, земляки!
Игорь Северченко _ 15.09.2013 14:06
IP: 178.151.34.---
Автору –??? А европейские сельхозкооперативы??? Там вообще хутора рентабельны.
Корупція1296 Україна та Європа1068 Aтака Путіна1189 тітушки19 Уряд реформ392
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter