Валерій Пекар Співзасновник Громадянської Платформи Нова Країна

Моніторинг успішності реформ: чого не можна виміряти, того не існує

14 квітня 2015, 08:46

Давно вже маю написати про проект моніторингу успішності реформ, в розробці якого беруть активну участь експерти Громадянської Платформи Нова Країна, у тому числі я особисто.

Чому моніторинг просування реформ такий важливий? Суспільство має звичку казати "реформ немає" (і це природно, бо результати можна побачити за певний час), і так само зазвичай кажуть міжнародні донорські організації. Натомість урядовці та парламентарі працюють досить інтенсивно, тож їхня точка зору виглядає діаметрально протилежною: "ми робимо все можливе". Істина, як завжди, десь посередині. А якщо серйозно, серед професійних управлінців відоме прислів'я "Чого не можна виміряти, того не існує". Без інструменту оцінювання успішності реформ усі розмови про реформи залишаються порожньою балаканиною.

Проект моніторингу успішності реформ вирішує декілька важливих завдань. По-перше, конкретизує сенс тої або іншої реформи. Що вкладається нами, наприклад, у слова "реформа освіти"? Які саме зміни? По-друге, встановлює персональну відповідальність. Адже будь-яка реформа робиться спільно урядом та парламентом, залучається чи не десяток міністерств і відомств. Хто саме і коли має що зробити? Таким чином, вирішується і третє завдання – координація дій учасників процесу, і четверте – виявлення вузьких місць. Хто саме гальмує реформу в цей конкретний момент і чому? Нарешті, п'яте завдання є найголовнішим: комунікація. Ми знаємо з досвіду інших реформаторів, що публічна комунікація є одним з ключових факторів успішності змін.

Користувачами моніторингу реформ є три сторони. По-перше, керівництво країни (в широкому розумінні), що отримує об'єктивну інформацію про стан справ – як кажуть, менше букв, більше цифр. Будь-який чиновник вміє написати розлогий звіт про діяльність, яка не має результату. Але набагато складніше імітувати діяльність, маючи чіткі KPIs (key performance indicators, ключові показники ефективності). Другим користувачем є міжнародні партнери України (уряди, донорські організації тощо), адже багато реформ вимагаються міжнародними зобов'язаннями України (Угодою про асоціацію з ЄС тощо), на них країна отримує кошти та мусить звітувати. Третім, але не менш важливим користувачем є суспільство.

Отже, система моніторингу успішності реформ виглядає таким чином. Стратегічні документи визначають більше 60 сфер, в яких треба провести реформи. На 2015 рік визначені пріоритетними 18 з них. Ось вони:

- Антикорупційна реформа

- Судова реформа

- Децентралізація

- Реформа державного управління

- Дерегуляція та розвиток підприємництва

- Реформа правоохоронної системи

- Реформа системи національної безпеки та оборони

- Реформа системи охорони здоров'я

- Податкова реформа

- Програма енергонезалежності та реформа енергетики

- Програма популяризації України в світі

- Реформа сільського господарства

- Реформа освіти

- Реформа управління державною власністю

- Реформа фінансового сектору

- Конституційна реформа

- Виборча реформа

- Реформа державних закупівель

Як ми розробляємо ключові показники ефективності? Беремо п'ять стратегічних документів:

1. Стратегія сталого розвитку "Україна – 2020".

2. Коаліційна угода Верховної Ради України VIII скликання.

3. План заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку "Україна – 2020" у 2015 році.

4. Угода про Асоціацію між Україною та ЄС (включно з "Deep and Comprehensive Free Trade Agreement" – Угодою про вільну торгівлю).

5. Меморандум про економічну та фінансову політику між Україною та МВФ.

Отже, розписуємо всі конкретні зобов'язання, які Україна має виконати по цих стратегічних документах (як зовнішньополітичні, так і внутрішньополітичні зобов'язання – наприклад, встановлені Коаліційною угодою). Вибираємо з них десь 20 найважливіших ключових точок, оцифровуємо їх та балансуємо отриману систему показників відповідно до філософії так званої Balanced Scorecard – "збалансованої системи показників", всесвітньо відомої методології роботи з ключовими показниками ефективності. Далі навішуємо на це все інструменти візуалізації.

Найважливішим є те, що розробка ведеться спільно фахівцями відповідних міністерств і відомств, експертами громадянського суспільства та європейськими експертами. Таким чином вдається не тільки залучити всі зацікавлені сторони ("стейкхолдерів", як зараз модно казати), але й отримати збалансований погляд на всі проблеми та громадський контроль над процесом.

Не буду тут переказувати методичку щодо розробки системи показників, зазначу лише три важливі речі.

По-перше, важливо не лише прийняти закони, але й імплементувати їх, адже ми маємо багато хороших законів, що так і не запрацювали.

По-друге, показники повинні визначати як хід самої реформи, так і ключові зміни, що є наслідком цієї реформи (це можуть бути об'єктивні показники у цифрах стану реформованої сфери, зміна позиції України у глобальних рейтингах тощо). Таким чином ми уникнемо ситуації, коли реформа вважається вдалою за умов успішної імплементації всіх необхідних законів, але ефекту від них немає, іншими словами, внаслідок цього в економіці та суспільстві нічого не сталося.

По-третє, в систему показників обов'язково включаються показники сприйняття, що відображають сприйняття тієї або іншої реформи широким загалом громадян та експертними співтовариствами. Значною мірою ці показники відображають успішність публічної комунікації реформаторів. Ми маємо уникнути традиційної пастки "вміла готувати, та не вміла подавати".

Статус всієї роботи на даний момент наступний. Національна рада реформ затвердила 4 перші системи показників з 18 потрібних. Решта ще розробляється, і ми сподіваємося затвердити другу чергу на найближчому засіданні НРР, а загалом завершити більшу частину роботи до кінця квітня, "хвости" ж – до середини травня (є досить складні сфери, де робота йде непросто).

В результаті ми отримуємо інструмент, який дозволить виміряти і комунікувати успішність кожної конкретної реформи, поєднуючи об'єктивні показники змін та суб'єктивне сприйняття їх людьми.

Дякую всім, хто дочитав.

Коментарі — 20
djtel _ 15.04.2015 12:36
IP: 91.231.240.---
Теодор Дяків:
Andrei Pletuk:
Вместо того, чтобы предлагать мониторить несуществующие реформы, автор мог бы сосредоточить свои усилия на устранении причин, почему украинские реформы смело можно относить к жанру фэнтези...
- АВТОР, вважаю, так само не зацікавлений у проведенні реальних неформ, як і влада...
Автор! на те і поставлений владою, щоб моніторити!!
Теодор Дяків _ 15.04.2015 11:02
IP: 37.54.66.---
А тут ще лідери "громадськості на підхваті" з науковою оцінкою "особисто"...
Теодор Дяків _ 15.04.2015 11:00
IP: 37.54.66.---
Спроби реформувати Конституцію і сфери суспільного життя, сутність яких визначається нормами Конституціі ОДНОЧАСНО є намаганням ОДНОЧАСНО будувати фундамент, стіни і дах... Вони самі ідіоти чи пробують (продовжують...) робити ідіотів з народу?
Теодор Дяків _ 15.04.2015 00:14
IP: 37.54.66.---
Наявність у наведеному списку, поряд з "Конституційною реформою" ще ряду реформ у сферах суспільного буття, сутність яких визначається нормами Конституціі є свідченням повноі профанаціі процесу реформ загалом. Спочатку слід зафіксувати в Конституціі певну модель суспільно- поітичного і соціально- економічного устрою (яка б, нарешті, відповідала світобаченню суспільства) і тільки потім можна приводити сутність інститутів влади і суспільства у відповідність з цими нормами Конституціі. Інакше це не реформи, а броунівський рух. Влада, вважаю, свідомо "грає варята" і дограється...
Yuri Yurieff _ 15.04.2015 00:12
IP: 46.201.119.---
Andrei Pletuk:
Причины же лежат в плоскости мировоззрения Порошенко, Яценюка и Ко. НИКАКИХ РЕФОРМ НЕ БУДЕТ. ВЛАСТЬ ИМУЩИЕ ИХ НЕ ХОТЯТ!!! Лохи могут надеяться, ждать и мониторить!))
Дело здесь не в мировоззрении, а в собственном интересе.
Мировоззрение у них одно – своя выгода.
Теодор Дяків _ 15.04.2015 00:03
IP: 37.54.66.---
Andrei Pletuk:
Вместо того, чтобы предлагать мониторить несуществующие реформы, автор мог бы сосредоточить свои усилия на устранении причин, почему украинские реформы смело можно относить к жанру фэнтези...
- АВТОР, вважаю, так само не зацікавлений у проведенні реальних неформ, як і влада...
Andrei Pletuk _ 14.04.2015 22:38
IP: 95.134.78.---
Вместо того, чтобы предлагать мониторить несуществующие реформы, автор мог бы сосредоточить свои усилия на устранении причин, почему украинские реформы смело можно относить к жанру фэнтези. Причины же лежат в плоскости мировоззрения Порошенко, Яценюка и Ко. НИКАКИХ РЕФОРМ НЕ БУДЕТ. ВЛАСТЬ ИМУЩИЕ ИХ НЕ ХОТЯТ!!! Лохи могут надеяться, ждать и мониторить!))
Andrei Pletuk _ 14.04.2015 22:25
IP: 95.134.78.---
И не забудте инициировать законопроект, что генпрокурором в Украине можно назначать только кумовей президента. Необходимо узаконить давно сложившуюся традицию. Нечего бросать тень на гаранта.
Любомир Зелінський _ 14.04.2015 21:19
IP: 78.111.187.---
Реформ купа, але всі вони лише на папері існують... Рік минув, а толку? Скільки ще чекати?
Віталій Іщук _ 14.04.2015 20:44
IP: 37.73.207.---
Автор писати вміє! Але чи він розуміє, що за 25 останніх років було знищене ціле покоління сумлінних та законопослушних працівників з високим рівнем фахової компетентності і відмінними моральними якостями. Азаров і Ко вбили ініціативних виробничників і змусили більшість промисловців зупинити виробництва, або ставати на шлях злочинної – тіньової економічної діяльності. Маємо зараз зруйновані цілі галузі в Україні! Нема кому їх відновлювати, нарощувати вкрай мізерний в даний момент експортний потенціал Держави, бо залишились одні балаболи – нема кому налагодити виробництво! Нема виробництва-експорту, нема у Держави грошей!!! Реформувати слід економіку впершу чергу, дати мільйонам людей роботу і достойну зарплату!!!!!! Нинішній Уряд яловий, там нема кому провадити реформу економіки, бо сидять там досі ті ж самі корупціонери, які до цього займались руйнацією і крали!
Сергей Стрельцов _ 14.04.2015 19:20
IP: 95.111.254.---
звучить то класно, але ж ніхто не буде заперечувати той факт, що влада навіть саботує будь-які зміни та реформи існуючої системи не кажучи вже про те, щоб вони активно працювали на Україну
Теодор Дяків _ 14.04.2015 16:34
IP: 178.94.68.---
Ця містифікація, яку сьогодні називають реформами, нічого не вартує, як і методи іі оцінювання – нема реформ і нема що оцінювати. Реальний конфлікт двох систем проявиться в Констиуційній Комісіі. І тоді наші навколовладні аналітики і експерти зрозуміють, в якому лайні вони сидять разом з владою...
Ims Sim _ 14.04.2015 16:03
IP: 46.160.99.---
Недавно один товарисч "оценил" эффективность нашего гаранта. Например, Пеца обещал выборы в ВР по открытым спискам. Оценка: ну он же подал законопроект! Не приняли – это уже не его вина. ВЫПОЛНЕНО!!!
Сергей Бочкарев _ 14.04.2015 15:04
IP: 109.95.50.---
tos07:
Виміряти те чого не існує [реформи] складно. Але за гроші... можливо.
Даже и добавить к этому нечего...
anno_domini _ 14.04.2015 13:42
IP: 109.106.20.---
Децентралізація – таке об*ємне слово. Воно магічно притягує до себе в сенсі децентралізація по-європейські чи по-американські. Але підкажіть, як буде по-українські? Виносять зараз це питання, що вирішиться все на о*кей, тільки ось треба широку інформацію провести серед народу. Може побудувати країну через децентралізацію в майбутньому дасть якийсь сенс. Але на даному етапі, приведу один приклад. Був суд, який присудив повернути позивачу гроші за невиконані послуги в одній області. І цю справу так закрутили місцеві і прокурорські і виконавчі служби через високопоставлену державну службу, що до сьогодення вирок не виконали. Треба повторно вже розглядати і подавати судову справу на виконавчу службу. Запитання: децентралізація вирішить таку чи іншу проблеми? Всі кажуть, що не має часу на затягування, але є мудрість "хто хоче побудувати щось, то треба сісти та прорахувати, які витрати (чи підготовка) потрібні на побудову".
Lyubov Palyvoda _ 14.04.2015 12:48
IP: 94.154.216.---
Дякую Вилерію за фахову статтю і пояснення щодо важливості моніторингу реформ та визначення індикаторів їх просування. Для однозначного розуміння я б навела на початку визначення моніторингу як "процесу постійного/регулярного відстеження ходу робіт в рамках проекту/програми для порівняння поточного стану справ з планом. Систематичний збір інформації про хід робіт проводиться для того, щоб вчасно виявляти відхилення від накреслених планів та приймати необхідні управлінські рішення".
tos07 _ 14.04.2015 12:44
IP: 80.91.163.---
Виміряти те чого не існує [реформи] складно. Але за гроші... можливо.
Ігор Шаповаленко _ 14.04.2015 12:10
IP: 178.95.3.---
veksik:
Дуже важлива річ. Якщо висвітлювати на окремому сайті всю цю кухню було би файно. Але я додав би ще розділ де кожен громадянин міг би вносити свої пропозиції – як поправки до законів у Верховній Раді. Або інтерактивне голосування по окремим положенням реформ. Ширше залучайте громадянське суспільство. Люди прагнуть приймати участь. Є інтернет...
Это самое главное. Мы немногие граждане этой страны, видим как политикум, обслуживающий интересы олигархов, будет делать все, чтобы отработать их деньги. Через их телевидение, через гранты, манипуляцию сознанием в интернете, будут создавать видимость реформ. Гражданское общество, даже тот минимум, который есть, не допускается к разработке и обсуждению, и самое главное, принятию решений. Господин Пекар, очень много умных иностранных слов, и мало ответов на вопросы. Один из них. ПОЧЕМУ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ ДО СИХ ПОР НЕ ПРОДАЛ СВОЙ ТЕЛЕВИЗИОННЫЙ КАНАЛ. Поэтому все это называется Д Е М А Г О Г И Я!
veksik _ 14.04.2015 11:05
IP: 74.125.181.---
Дуже важлива річ. Якщо висвітлювати на окремому сайті всю цю кухню було би файно. Але я додав би ще розділ де кожен громадянин міг би вносити свої пропозиції – як поправки до законів у Верховній Раді. Або інтерактивне голосування по окремим положенням реформ. Ширше залучайте громадянське суспільство. Люди прагнуть приймати участь. Є інтернет. Разом з суспільством воно надійніше буде. Чи ні?
Yuri Yurieff _ 14.04.2015 10:39
IP: 46.201.119.---
Если "исследователи" что-то измеряют,
то еще не значит, что это "иснуе".
Большинство людей прекрасно понимают,
что результаты реформ не могут быть мгновенными,
но люди также хорошо видят, где совершаются
реальные шаги, а где, как делает однотуровая власть,
занимаются имитацией, болтовней и замыливанием глаз.
Україна та Європа958 Уряд реформ343 Корупція1164 Свобода слова553 Aтака Путіна1129
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте