Валерій Пекар Співзасновник Громадянської Платформи Нова Країна

Хроніки Національної ради реформ. 18 вересня. Антикорупція

20 вересня 2015, 07:21

11 засідання Національної ради реформ, що відбулося 18 вересня, було сфокусовано на антикорупційній реформі. Як завжди, в цьому тексті є лише переказ обговорення, без моїх особистих коментарів, хоча подекуди вони подані [у квадратних дужках].

Відкриваючи засідання, у досить довгому вступному монолозі Президент висловив задоволення минулим тижнем, коли парламент продемонстрував консолідацію навколо питань реструктуризації боргів та підвищення соціальних виплат, і якщо друге зрозуміло, то перше є ознакою відповідальності. Нам вдалося уникнути дефолту, досягти макрофінансової стабілізації, зазначив Президент, і в цій ситуації ми не лише знайшли гроші на соціальні виплати, а й переконали міжнародні фінансові організації, що ці гроші мають стабільне джерело. Але основне парламентське рішення минулого тижня, пов'язане з тематикою засідання, – розблокування антикорупційної прокуратури. Законодавча база для боротьби з корупцією сформована, підкреслив Порошенко, згадавши прозорі закупівлі, відкритий доступ до реєстрів власності тощо. Наступний крок – створення інститутів.

Президент підняв питання про законодавчу заборону відпускати під заставу державних чиновників, звинувачених у корупції [це страшенно дратує громадян, хоча є стандартною європейською нормою]. Він згадав нещодавні арешти високопосадовців в СБУ, МВС тощо, які можуть вийти під заставу так само, як і попередні. Інший важливий антикорупційний крок – закон про фінансування політичних партій – Порошенко обіцяв підписати негайно після прийняття. Нам дешевше утримувати партії за бюджетні кошти, ніж нести збитки від олігархічної залежності партій (зазначу, що це є однією з вимог євроінтеграції). Далі Президент ще раз згадав прозорі закупівлі, що дають економію більше 20% (очікувано в наступному році це складе 50 млрд гривень), дерегуляцію, прозору приватизацію, що вибиває опору з політичної корупції на держпідприємствах. "Я належу до економічної школи, – зазначив він, – яка вважає, що держава не може і не мусить бути ефективним власником." Також до антикорупційних кроків було віднесено питання оплати праці держслужбовців, скасування депутатської недоторканості (цей законопроект зник у Верховній Раді після позитивного висновку Конституційного Суду, заявив Президент) та недоторканості суддів, якої немає ніде в Європі. Наступний транш в 1,7 млрд, зазначив Порошенко, має велику антикорупційну складову. Насамкінець він присвятив увагу питанню безвізового режиму і підкреслив, що політичне рішення ЄС прийнято, залишилося виконання технічних вимог. Президент також виступив з вимогою змінити або законодавство, або бюджет у частині судового збору, бо відсутність коштів на його сплату блокує діяльність Антимонопольного комітету та Генеральної прокуратури у значній кількості випадків.

Голова Верховної Ради Володимир Гройсман підтвердив готовність парламенту скасувати заставу для корупціонерів та депутатську недоторканість.

Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк висловився на користь декількох важливих рішень, включаючи кардинальну заміну суддів, створення Державної фіскальної служби з нуля подібно до поліції, реформу Державної фінансової інспекції, що перевірятиме у першу чергу держпідприємства (згадав конфлікт навколо "Електротяжмашу"), а також залишення без змін фонду оплати праці чиновників при скороченні їх чисельності.

Після цих тривалих вступів традиційно взяв слово заступник глави АП Дмитро Шимків, аби повідомити про статус виконання попередніх рішень. Він назвав серед критично невиконаних рішень:

- не затверджено Стратегію реформування державного управління, що означає: фінансова допомога від ЄС не буде надана з 1 січня, хоча за умови затвердження стратегії може бути надана з 1 квітня;

- не прийнятий законопроект "Про державну службу", що є умовою отримання 600 млн євро допомоги від ЄС (див. нижче);

- не досягнуто консенсусу щодо законопроекту про автономізацію лікарень: законопроекти, підтримані міжнародними організаціями, громадськістю та парламентськими експертами, заблоковані профільним комітетом Верховної Ради, а це означає: початок реформи охорони здоров'я, включно з цільовим кредитом Світового банку, під загрозою;

- необхідні для децентралізації єдині державні стандарти надання соціальних послуг, послуг у сфері освіти та охорони здоров'я не розроблені (термін виконання був 10 липня).

Що стосується теми засідання, Дмитро запропонував ввести в дію Кодекс етичної поведінки держслужбовців за американським зразком, що включає відеокурс та добровільне підписання кодексу на сайті.

Відкриваючи тему засідання, міністр юстиції Павло Петренко розпочав з виконання закону "Про очищення влади" (люстрація). Люстровано 760 чиновників, ще 80 тисяч чиновників та 45 тисяч претендентів на посади проходять перевірку. Особлива увага буде приділена ДФС.

Перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова детально розповіла про прогрес антикорупційної реформи, окресливши структуру реформи та її цілі ("паспорт реформи"), що включають:

- дієві механізми запобігання,

- невідворотність покарання,

- нульову толерантність суспільства.

Окрім внутрішньої оцінки прогресу з боку громадськості та за допомогою збалансованої системи показників, зазначила Наталія, є постійна зовнішня оцінка з боку ЄС та інших міжнародних структур, адже антикорупція є ключовою частиною завдань євроінтеграції, у тому числі по забезпеченню безвізового режиму. Нещодавний візит місії ЄС з антикорупції залишив по собі позитивний висновок.

Отже, стисло стан справ такий (бажаючі можуть подивитися презентацію на сайті):

1. Національне антикорупційне бюро (НАБ): перші 70 детективів почали навчання.

2. Національне агентство із питань запобігання корупції: конкурсна комісія розпочала відбір кандидатів (треба завершити до кінця року).

3. Антикорупційна прокуратура: створення розблоковано. Граничний термін відбору до 15 жовтня.

4. Відкриття доступу до суспільно важливої інформації: законопроект прийнято, але не визначено орган державного нагляду.

5. Фінансування політичних партій та виборчих кампаній: прийнято у першому читанні.

6. Відкриття реєстрів майна: законопроект прийнято.

7. Розшук та розпорядження активами, одержаними злочинним шляхом: підготовлено пакет законопроектів.

8. Онлайнова публікація та перевірка майнових декларацій публічних службовців: розроблено техзавдання, триває тендер з вибору підрядника, строк запуску – січень.

9. Створення національного органу з повернення активів: законопроекти розроблено, але необхідно надати їм пріоритетний статус, бо потрібні до кінця року.

10. Для завершення підготовки до запровадження безвізового режиму необхідно створити координаційний орган (антикорупційну раду).

Кожна реформа включає ініціативи, що зменшують корупцію, зазначила Наталія:

- реформа держслужби: підвищення зарплат та посилення етичних стандартів,

- децентралізація: реформа Держархбудконтролю, сфера земельних відносин,

- держзакупівлі: зрозуміло,

- охорона здоров'я: передача закупівлі ліків міжнародним організаціям, автономізація лікарень,

- освіта: нова система вступу до вишів, впровадження підзвітності вишів,

- фінсектор: розкриття структури власності банків тощо.

Насамкінець Наталія повідомила про проведення 16 листопада великої антикорупційної конференції для комунікації з міжнародною спільнотою.

В обговоренні Володимир Гройсман зазначив: Верховна Рада здатна прийняти 40-45 законів за тиждень, тому потрібно визначати пріоритети. На його думку, такими є спецконфіскації, випуск корупціонерів під заставу та судовий збір (див. вище).

Далі директор НАБ Артем Ситник та заступник генпрокурора Юрій Севрук детально зупинилися на стані справ у новоствореному бюро та антикорупційній прокуратурі. Висновок: у жовтні цього року можна буде розпочати розслідування, якщо буде створена антикорупційна прокуратура. Однак є ризик, зазначив Артем, що гора старих відкритих справ з МВС, СБУ та прокуратури буде навалена на НАБ, що унеможливить нові розслідування. Тому треба передбачити певну процедуру визначення пріоритетів. Також він висловив готовність НАБ у реальному часі відслідковувати сумнівні операції по державних закупівлях.

Голова Одеської облдержадміністрації Михеїл Саакашвілі повідомив про пілотний проект центру адміністративних послуг за грузинським зразком, а також виступив з вимогою відкрити реєстр закупівель медично-фармацевтичних товарів. В Одеській області закуплено і лежить на складах 550 тисяч зубних протезів – навіщо? Він також зупинився на питаннях виділення землі на узбережжі, використання відеоз йомки в якості доказу тощо, зазначивши, що всі ці пропозиції будуть в пакеті законів, який запропонує його команда.

Дмитро Шимків наголосив на тому, що американські компанії несуть відповідальність за корупцію за кордоном, і низка компаній вже визнана американським правосуддям винною у корупції в Україні. Так само є "чорний список" Світового банку. Цим можна користуватися, адже покарані компанії можуть бути свідками у подальших розслідуваннях.

Єгор Соболєв зазначив, що Міністерство юстиції відкриває доступ до реєстрів власності, але Держкомзем не готовий, і так само розпорошені дані по автомобілях.

Я підняв питання реформи центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ). Одним із джерел корупції є надзвичайно широкий перелік повноважень ЦОВВ, що частково залишився у спадщину від радянської планово-адміністративної економіки, частково був запроваджений для розширення бази корупції. Скорочення службовців без скорочення функцій не дасть ефекту. Кабінет Міністрів не здатен сам себе реформувати, адже він не барон Мюнхгаузен. Таку роботу могла би виконати громадянська команда, але за умови політичної підтримки, підкреслив я. Ви маєте мою політичну підтримку, заявив Президент. [Що ж, побачимо, коли проект буде чітко окреслений, про це напишу окремо.]

Ден Пасько повернув увагу присутніх до проблеми реформи державної служби. Законопроект застряг у парламенті, про це неодноразово писалося. І тут сталося несподіване. Володимир Гройсман заявив, що законопроект зіпсовано у Кабінеті Міністрів, його підтримав представник президента в уряді Олександр Данилюк, який розкритикував запропоновану систему як застарілу та непридатну для наших умов. Президент підсумував коротке обговорення: є консенсус щодо відкликання законопроекту і розробки нового, для чого треба створити комісію під керівництвом Гройсмана. Я встиг лише вставити два слова з вимогою не пропускати новий законопроект через уряд, аби знову не згаяти півроку. [Ця жахлива історія з провалом реформи, яка є безумовним першим пріоритетом, заслуговує на окремий допис. Значною мірою саме через це 2015 рік буде названий роком змарнованих надій.]

У короткому, але жвавому обговоренні було зазначено, що необхідно спростити процедуру звільнення чиновників та ліквідації органів, адже досі існують такі релікти, як Мінсдох та Мінпромполітики, тому що процедура ліквідації занадто складна.

Наступне засідання буде присвячено питанню реформи освіти.

powered by lun.ua
Коментарі — 22
Kam Ber _ 21.09.2015 20:09
IP: 178.74.245.---
Це можливо тільки через ведення електронної карти території, яку мають право створювати і вести ТІЛЬКИ геодезисти. І ОСТАННЄ НА СЬОГОДНІ: влада повинна зрозуміти, що тільки вона повинна бути розпорядником нерухомості на території громади, а не штучно створені структури. ВСЕ!
Kam Ber _ 21.09.2015 20:06
IP: 178.74.245.---
Кадастру немає зовсім, всі цивілізовані країни перейшли на багатоцільовий кадастр, тобто, описується об"єкт в комплексі ПІСЛЯ ГЕОДЕЗИЧНОЇ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ. Шукаючи зайнятість, змішали в одну купу реєстрацію власності і кадастр, спекулюючи некомпетентністю влади. Реєстрація власності повинна робитися по рішенню сільради, від самої маленької до "сільради Києва". В документах повинно бути однаково. І на основі ГЕОДЕЗИЧНОЇ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ. ВСЕ! Після реєстрації ці дані входять в кадастр. І розроблена система контролю даних, порядок зміни і.т. інше. Тому строки можуть бути зменшені до приблизно "не більше місяця" після відокремлення реєстрації від кадастру. Сьогодні у очільників Мінбуду і Держкомзему потрібно запитати, 1. кому належать дані про нерухомість, чи є реєстри? 2. що має влада за 20 років і як вона буде керувати нерухомістю на "своїй" території? 3. показати Земельний та Містобудівний кадастри і що далі?. А в Україні чинні 11 Законів про кадастри.То коли вони будуть зведені разом?
Kam Ber _ 21.09.2015 20:06
IP: 178.74.245.---
"Стратегія – 2020", Пункт 18 "Земельна реформа". Коли на обговорення? "Крик душі" прем"єр-міністра. що до вересня Державне земельне агентство повинно скоротити строки реєстрації, а інакше переговорить із очільником відомства, Президент "Прискорити вирішення питання ринку землі". Де? Хоча-б на порядок денний засідання Ради Реформ поставили! "Ждём-с"! І довго чекати? Тут потрібно розгрібати навіть не вилами, вила сьгодні в Україні для прапора партії, а великою лопатою! А вересень ще не закінчився!
"....але Держкомзем не готовий....". Структури Держкомзему за кордоном НЕ ІСНУЄ! То що Ви від них чекаєте? Він був заснований владою 23 роки назад для вирішення питань інвентаризації землі. А зкотився до розподілу земель. Все провалено. При цьому з метою виживання замкнувся, два рази підминав геодезію під себе, хоча геодезія, по рекомендації ООН, "в цивілізованих країнах повинна бути окремо". А юристів відшили "від землі" зовсім.
Kam Ber _ 21.09.2015 20:04
IP: 178.74.245.---
"Стратегія – 2020", Пункт 18 "Земельна реформа". Коли на обговорення? "Крик душі" прем"єр-міністра. що до вересня Державне земельне агентство повинно скоротити строки реєстрації, а інакше переговорить із очільником відомства, Президент "Прискорити вирішення питання ринку землі". Де? Хоча-б на порядок денний засідання Ради Реформ поставили! "Ждём-с"! І довго чекати? Тут потрібно розгрібати навіть не вилами, вила сьгодні в Україні для прапора партії, а великою лопатою! А вересень ще не закінчився!
"....але Держкомзем не готовий....". Структури Держкомзему за кордоном НЕ ІСНУЄ! То що Ви від них чекаєте? Він був заснований владою 23 роки назад для вирішення питань інвентаризації землі. А зкотився до розподілу земель. Все провалено. При цьому з метою виживання замкнувся, два рази підминав геодезію під себе, хоча геодезія, по рекомендації ООН, "в цивілізованих країнах повинна бути окремо". А юристів відшили "від землі" зовсім.
Теодор Дяків _ 20.09.2015 23:44
IP: 37.73.208.---
Жодного політичного кроку в напрямку зменшення домінування держави над суспільством украінською постМайданівською владою не зроблено. А невдоволення суспільства швидко зростає...
Теодор Дяків _ 20.09.2015 23:19
IP: 37.73.208.---
mihaylenco:
Реформ нема. І їх ніхто не збирається проводити. Є окремі заходи з економії. З перерозподілу ресурсів. Зміна облич. Але сама матриця, куди вставляються дійові особи, не змінюється. Найголовніше – призначення Системи, залишається незмінним – забезпечення інтересів декількох кланів, та їх найближчого оточення за рахунок всього населення України.
- Спостерігається повна відсутність головних реформ – політичних: – влада поки-що успішно консервує комуно-радянський суспільно-політичний устрій Украіни. Рада реформ – повна фігня, вони не знають реальних причин проблем сучасного украінського суспільства, тому не можуть сформувати реальний план реформ. Це іх і погубить.
Вадим Хабибуллин _ 20.09.2015 18:55
IP: 46.211.186.---
"Ситник та Севрук сидять поряд і обговорюють боротьбу з корупцією")))

Краще б Севрук розказав про хід відкритого))) розслідування по:
Кримінальне провадження 42015000000001674 по питанню директора НацАнтикорупційного бюро в Лондоні, оскільки саме він (Севрук) надав про це лист/інформацію від 10.08.2015, #04/7/1/720
Андрій Трохимчук _ 20.09.2015 16:55
IP: 194.44.253.---
hrim:
Повністю погоджуюсь. Деталі можна додавати і вдосконалювати...
hrim _ 20.09.2015 16:04
IP: 104.197.133.---
Андрій Трохимчук:
hrim:
Основна причина – професійна некомпетентність чиновників відповідних міністерств. Це вже стає зрозумілим для всіх. Багато хто говорить про саботаж. Якщо він і є – то це процентів 10, а все інше – некомпетентність. Я не виключаю, що є міністерства і чиновники, яким не розходиться в тому, робити реформу чи ні. Але вони не знають, що і як саме потрібно робити; а признатися в цьому і звільнитися не хочуть і, зрештою, у нас так не прийнято. У МінОборони війна заставила, і туди запустили волонтерів. Приблизно так потрібно робити у всіх інших міністерствах. Я так думаю...
......

Погоджуюсь на 100%.
Непрофесійність чиновників, непрофесійність парламентарів, міністрів – це ГОЛОВНЕ ГАЛЬМО РЕФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬСТВА. Саме тому "персональна відповідальність" за провальну діяльність дасть підстави для ротацій, ліквідацій окремих відомств, департаментів, створення нових. Така схема + залучення іноземців є нашою еволюційною перспективою.
Игорь Рудич _ 20.09.2015 15:39
IP: 95.133.111.---
У МIНОБОРОНИ працюе волонтером така чиновниця Шраменко. Минулого тижня пiсля вiзиту журналicта та громадського дiяча у чиновницi-волонтерки знайшли порушень на мiльйони гривень. ВСП ЗСУ пiдтвердила корупцiйнi дii. Волонтери теж бувають рiзнi.
Андрій Трохимчук _ 20.09.2015 14:26
IP: 194.44.253.---
hrim:
Основна причина – професійна некомпетентність чиновників відповідних міністерств. Це вже стає зрозумілим для всіх. Багато хто говорить про саботаж. Якщо він і є – то це процентів 10, а все інше – некомпетентність. Я не виключаю, що є міністерства і чиновники, яким не розходиться в тому, робити реформу чи ні. Але вони не знають, що і як саме потрібно робити; а признатися в цьому і звільнитися не хочуть і, зрештою, у нас так не прийнято. У МінОборони війна заставила, і туди запустили волонтерів. Приблизно так потрібно робити у всіх інших міністерствах. Я так думаю...
hrim _ 20.09.2015 12:44
IP: 104.197.14.---
АВТОР чітко та лаконічно описав хід (ХРОНІКУ) реформ у 2015 р., "році змарнованих надій".
Однак не зазначено ПРИЧИН (об'єктивних і суб'єктивних) провальних напрямків і ВІДПОВІДАЛЬНИХ за провали. Адже за кожен напрям повинна бути "розписана" персональна відповідальність. Інакше "не прийнятий законопроект "Про державну службу", що є умовою отримання 600 млн євро допомоги від ЄС", буде прецедентом безкарності.
Андрій Трохимчук _ 20.09.2015 11:39
IP: 194.44.129.---
Oleg Sokolenko:
Я точно знаю, що я не є найкращим і найрозумнішим. А якщо так, то таких як я, та і кращих за мене, є багато, навіть дуже багато. Саме це дає надію...
mihaylenco _ 20.09.2015 11:38
IP: 94.178.227.---
Реформ нема. І їх ніхто не збирається проводити. Є окремі заходи з економії. З перерозподілу ресурсів. Зміна облич. Але сама матриця, куди вставляються дійові особи, не змінюється. Найголовніше – призначення Системи, залишається незмінним – забезпечення інтересів декількох кланів, та їх найближчого оточення за рахунок всього населення України.
Андрій Трохимчук _ 20.09.2015 11:20
IP: 194.44.129.---
Oleg Sokolenko:
Так виглядає. Але всерівно, не хочеться сидіти склавши руки. Сподіваюся знайти однодумців...
Ольга Стрельчук _ 20.09.2015 11:03
IP: 188.163.75.---
Власть полностью надо менять,как полицию ".Старые меха"не в состоянии ничего сделать,а только все портят.
Volodymyr Tkachuk _ 20.09.2015 10:57
IP: 77.123.173.---
Панове, РПР починав з того, що йому запропонували підготувати реформу місцевого самоврядування, судової та виборчої систем, правоохоронних органів, інститутів праці та власності, тобто із стану, в якому вони перебувають після 1917-го, привести в стан, характерний для сучасних успішних європейських та англосакських країн із врахуванням українських цивілізаційних напрацювань доколоніального періоду. З тих 6-и інститутів, запланованих до реформування, є один, про якого нібито всі забули, а саме інститут власності. Цей інститут, який в нинішній формі є наслідком приватизації 1990-х, і суть якого полягає в прямому чи опосередкованому управлінню 90% активів країни кількома десятками фізичних осіб, є фундаментом політичної системи країни, добре про це Мостова в останному номері ДТ. Не треба вже пояснювати, що нереально змінити систему, коли ніхто навіть не говорить про те, як хоч би на теоретичному рівні змінювати структуру власності.
Андрій Трохимчук _ 20.09.2015 10:50
IP: 194.44.129.---
Валерій, згадується освіта, а про науку ні слова. 16 вересня відбулися Комітетські слухання по 4-ох законопроектах, зареєстрованих у ВР по реформуванню наукової сфери. Тут ситуація є подібною до законопроекту з держслужбою – МОН зіпсував законопроект і зараз іде напружена дискусія як рухатися далі. Деталі описано в останньому номері Зеркала Тижня Лідія Суржик 18 вересня "Закон чи пастка для науки?" Підкажіть, як привернути увагу Національної ради реформ до науки?
mihaylenco _ 20.09.2015 10:30
IP: 94.178.227.---
Ні про які реформи мова не може йти. Бо Порошенко чимдуж намагається зберегти позиції існуючої "еліти". Мафія рветься до влади під новим брендом. А Порошенко-Яценюк з усієї сили його розкручують.

Влада розпочала антиреформи. Гірш того, влада Порошенка розпочала масштабні операцію "Антимайдан". Абсолютно мирну. Абсолютно легальну. Чисто політичним шляхом створюється партія "Наш край". Це розширений варіант ПРіБЮТ. В нього входять всі збанкротілі політичні сили. ПР – їх найбільше, понад двух третин. Решта – Порошенко, Яценюк, БЮТ, і залишки НУНС, і такі ж самі інші дрібні покидки з рускава міра. Влада чимдуж намагається навіки узаконити тих, хто підлягає безумовній люстрації.
Андрей Кононенко _ 20.09.2015 09:21
IP: 188.163.73.---
-Vesna-:
Що це за набір окозамилювальних фраз?
Нормальный текст. Вас информировали о ходе реформ.
-Vesna- _ 20.09.2015 08:28
IP: 93.72.141.---
Що це за набір окозамилювальних фраз?
mihaylenco _ 20.09.2015 07:53
IP: 94.178.227.---
Порошенко висловив глибоке задоволення минулим тижнем... Чи не тому, що створив новий політичний проект "Наш край"? Цей проект гарантує безболісне виконання домовленостей з попередньою владою Януковича.
Україна та Європа1065 Aтака Путіна1187 Корупція1288 Уряд реформ392 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter