Борьба за здоровье народа, борьба с деньгами, "которые пахнут", и вопрос об эффективности
Не могу не поделиться информацией, которую прочитал в одной из регулярно получаемых мной рассылок. Я не склонен переоценивать популярность бюллетеня "На варті демократії", и искренне считаю, что то, что было опубликовано в 8 выпуске, датированном 21 марта 2011 года, должны знать все, кто имеет отношение к медиа. И все, кто интересуется развитием событий в вопросах запрета разных видов рекламы под флагами борьбы за здоровье украинского народа.
И, кстати, это должны знать и те, кто войдет в Рабочую Группу при Комитете ВРУ по вопросам свободы слова и информации, ибо именно этот комитет является профильным по отношению к "антиспонсорскому" законопроекту N5164.
Да-да, совершенно неслучайно я выстраиваю такую взаимосвязь. Ибо...
Ибо разнообразные защитники народного здоровья, столь часто и столь эмоционально реагирующие на различные публикации, которые не поддерживают их риторику, по всем возможным и невозможным каналам твердят, что полный запрет всего и вся – это очень хорошо для борьбы за здоровье народа. Не буду спорить, но не буду и соглашаться. Просто предлагаю вам, мой уважаемый и неравнодушный читатель, самостоятельно решить: где же правда, а где – манипуляция. Далее – исключительно цитаты, и никаких комментариев с моей стороны.
К слову, тема этого выпуска бюллетеня, который я цитирую далее – "Охорона здоров'я в Україні: невід'ємне право кожного чи розкіш для обраних?"
"Сьогодні в Україні на сферу охорони здоров'я виділяється близько 4% ВВП, тоді як у Європі цей показник становить 7%... Відповідно до ухваленого державного бюджету на 2011рік, фінансування боротьби з туберкульозом, СНІДом та онкологічними захворюваннями, за рівнем поширення яких Україна є одним з лідерів у Європі, було скорочено на 58 млн. – до 577 млн. грн...
Головною проблемою охорони здоров'я люди вважають корупцію. За результатами опитування громадської думки, проведеного Інститутом Горшеніна у лютому 2011 року, 74,6% респондентів вважають, що в системі охорони здоров'я України процвітає корупція. 43,4% опитаних стверджують, що стикалися з вимаганням медпрацівниками державних лікарень хабарів. Натомість, одним зі шляхів поліпшення ситуації 44,6% українців вважають введення страхової медицини."
Мирослав Когут, запрошений професор програми МВА "Сучасний менеджмент в охороні здоров'я" Міжнародного Інституту Менеджменту (МІМ-Київ), експерт з планування та реформування системи охорони здоров'я, який працював у 17 країнах світу за програмами Світового Банку, міністерств охорони здоров'я та інших установ, дає такий коментар. "Нині в Україні діє стара радянська модель охорони здоров'я (модель Семашко), розроблена свого часу для боротьби з інфекційними та епізодичними гострими захворюваннями. Ця модель не відповідає сучасним вимогам до охорони здоров'я, вона неефективна і надто витратна. Характер хвороб змінився. Сьогодні домінують неінфекційні та хронічні захворювання, а також стани, пов'язані з факторами ризику поведінкового характеру... Наріжним каменем високого рівня смертності є алкоголізм та інфекційні захворювання – СНІД і туберкульоз. При цьому половини усіх смертей серед людей віком до 75 років можна уникнути: третину попередити, третину – почати своєчасно лікувати. Остання третина потребує поєднання превентивних заходів із своєчасним лікуванням. Лікування на рівні первинної медико-санітарної допомоги могло б запобігти 80% смертей серед чоловіків працездатного віку та 30% смертей серед жінок працездатного віку. 98% передчасних смертей, що настали в результаті паління, вживання алкоголю та внаслідок ДТП, можна було уникнути завдяки правильній та своєчасній системі інформування населення... Українська система охорони здоров'я потерпає від хронічного недофінансування. Українські уряди, практично незалежно від їх складу, послідовно не включають сферу охорони здоров'я в число національних пріоритетів... Існує п'ять основних "важелів управління" системою охорони здоров'я: фінансування, оплата послуг, організація, управління і вплив на поведінку людини. Ці важелі взаємозалежні. Їх положення визначає ефективність, якість та доступність системи. Це, своєю чергою, впливає на успішність реалізації цілей з оздоровлення нації, задоволеність населення рівнем надання медичних послуг та ступінь захисту населення від ризиків. Без політичної волі та без послідовних і системних зусиль уряду із реформування сфери охорони здоров'я, яке повинно здійснюватися навіть всупереч спротиву окремих впливових груп, будь-які епізодичні починання та ініціативи завершуватимуться провалом."
После всего этого мне остается спросить думающих людей: если медиа будет запрещено получать доходы от рекламы и от спонсоров, то откуда люди будут получать качественную информацию? Кто будет разъяснять сложные вопросы и помогать делать осознанный выбор, постепенно снижая отмеченные профессором Когутом поведенческие риски? Кто будет осуществлять то самое "своевременное информирование населения, которое поможет избежать 98% смертей, наступивших в результате курения, употребления алкоголя и ДТП"? И почему спонсоры, которые готовы жертвовать деньги, уже обложенные украинскими налогами, в случае введения запретов не смогут помогать повышать уровень профессионализма медиа?
Вероятно все, кто имеет отношение к принятию столь ответственных решений, обязаны, в первую очередь, руководствоваться двумя простыми критериями: максимальной прагматичности подхода и максимальной эффективности решений. А все остальное – вторично.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.