Електронне декларування – перший крок до контролю способу життя посадовців.
15 серпня має стартувати система електронного декларування. Оскільки корупція залишається величезною неподоланою бідою України, увага до цього процесу колосальна, і сама система обросла міфами та перебільшеними сподіваннями. Насправді, головна зміна буде не в електронному характері декларацій. Найбільш цікаві посадові особи і зараз публікують свої декларації про доходи на сайтах органів влади, і громадські організації та журналісти-викривачі мають привід хапатися за голову від скромності офіційних доходів міністрів та губернаторів.
Головна новація – це розширений перелік відомостей про доходи та витрати посадових осіб. Так, тепер треба буде декларувати всі одноразові видатки в розімір вище 50 мінімальних зарплат, обєкти недобудованого будівництва, вартість майна на дату набуття його у власність, детальну інформація про корпоративні права, отримані подарунки вартістю від 5 мінімалок тощо.
Так от, при запуску системи з 15 серпня близько 50 тисяч посадових осіб повинні протягом 60 днів заповнити нові декларації – увага! – за 2015 рік. Головна проблема заключається в тому, що, як показує оперативна інформація, у 2015 році десятки вищих посадових осіб порушували аникорупційне законодавство. До прикладу, нова декларація передбачає подачу відомостей про юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї. Для багатьох чиновників це проблема, бо вони допускали незаконне сумісництво у 2015 році, хоч і виправили ситуацію (переписали на інших людей корпоративні права) вже у 2016. Якщо вони вкажуть сумісництво у 2015 в новій декларації – це підстава для адмінпротоколу про корупцію і негайного звільнення з мораторієм на заняття посад. Більше того, багато хто реально забув задекларувати третину свого офіційного майна у старій декларації. Якщо корупціонер колекціонує машини і має залізний "дах", як виявилося, інколи він ставився зневажливо до старих декларацій і частину своїх офіційних автомобілів навіть не вказував. Вказувати зараз і визнати розбіжності?
Не вказувати в новій декларації корпоративні права, видатки чи майно – це ще гірше, бо за брехню тепер перебачена кримінальна відповідальність, і це друга важлива новела нової системи декларування. Відповідно, дилема постає нелегка: задекларуєш фірму на островах – протокол і звільнення, не задекларуєш – кримінальна відповідальність. Саме тому нова система декларування викликає такий спротив і саботаж, а сотні махінаторів бажають, щоб Національне Агенство з питань запобігання корупції взагалі не запрацювало, і нові декларації заповнювати було би не потрібно. До цього часу немає сертифікату захисту інформації для системи електронного декларування, і навіть цей факт може зірвати вчасний старт системи, а запускати декларування видатків 2015 року в 2017 – точно ніхто не буде. Програмне забезпечення готове, проте захист серверів і каналів передачі не гарантований, і тому роботу треба прискорити, але зробити її якісно.
Інший великий міф про електронні декларації – те, що після 15 серпня можна буде перевірити відповідність способу життя чиновника його офіційним доходам, і звільнити всіх, хто не може довести джерела походження своїх статків. Теж неправда. До 15 жовтня в разі вчасного старту перша партія (50 тисяч осіб в цьому році) заповнить свої декларації, і НАЗК почне їх перевірку. Перш за все буде перевірено вчасність і повноту їх заповнення, а також проведено арифметичний і логічний контроль.
Навіть проста звірка заповнених декларацй із даними державних реєстрів нерухомості та автомобілів забезпечить перевіряючих роботою на три місяці, а саме стільки передбачено на перевірку декларацій. Треба ще зважати, що штат НАЗК станом на сьогодні недоукомплектований, агенство працює в неприспособленому приміщенні і всю роботу запускає "з коліс". Та ще додайте бажаючих завалити роботу і інших саботажників, і тому оцінюємо реально: успіхом стане хоча би вчасний старт системи та перевірка на предмет грубих помилок в деклараціях.
Інша цікава можливість системи електронного декларування і спецперевірок – використання аналізу декларацій при призначенні на відповідальні посади. Вже найближчим часом почне роботу комісія вищого корпусу державної служби, яка здійснюватиме конкурсний відбір претендентів на посади державної служби категорії "А". Голова НАЗК за посадою входить до складу комісії. Комісія просто зобовязана серйозно поставитися до майнових декларацй кандидатів на посади, задати питання про спосіб життя, і якщо видатки такого претендента не відповідають доходам декларації – просто не призначати його на посади. Те ж саме стосується відбору нового складу Верховного Суду. Якщо судді-претенденти живуть не за доходами, але притягти їх до відповідальності поки неможливо – їх поки що можна хоча би не допускати до роботи у Верховному Суді. НАБУ, до речі, вже сформувало систему перевірки осіб на антикорупційну доброчесність, і готове надати свій досвід і допомогу. Якщо корупціонери не заклюють НАБУ обшуками і інтригами до того часу.
Закон передбачає і моніторинг способу життя суб'єктів декларування, проте його механізми до цього часу не розроблені. Більше того, довести незаконний характер доходів реально можна буде лише після введення в дію тотального декларування майна і коштів усіх фізичних осіб України, і відповідної амністії капіталів. До того часу, якщо не відміняти презумпцію невинуватогсті, будь-які активи можна буде пояснити багаторічними "матрасними заощадженнями". Звинувачення про незаконне збагачення К.Кулика – перший прецендент, який навряд чи буде підтриманий судом саме через ці причини.
Введення тотального декларування не має перспективи прийняття в найближчі пару років через тотальну недовіру громадян до державних структур. Декларування посадовими особами суспільство сприймає позитивно, а от декларування всіма – переважно негативно. За минулі роки в часи економічних потрясінь всі заробляли як могли, і відкрити перед державою всі свої активи – громадяни не бажають.
Так само відкладається питання амністії капіталів. З одного боку, відмиті кошти могли би легально працювати в економіці країни. З іншого боку, суспільство не готове пробачити вкрадені мільярди кільком поколінням корупціонерів. Обговорюється питання максимальної суми готівки, яку не треба буде декларувати – буде це 1 млн чи 3 млн грн., обговорюється питання відсотка податку на амністовані капітали – говориться про ставки від 1 до 5 відсотків, проте глобально питання амністії зараз не пройде.
Тому, в цьому році будемо ловити найбільш дурних корупціонерів, які допустять грубі помилки в деклараціях. Будемо їх звільняти та відкривати провадження. Будемо вимагати враховувати фактор відповідності способу життя офіційним доходам при призначеннях нових чиновників, суддів і прокурорів. І будемо готувати нові механізми моніторингу способу життя, запровадження нульових декларацій та вихід капіталів з тіні.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.