Дмитро Потєхін Політичний аналітик, директор Групи європейської стратегії

знов (не тільки) про косово

05 березня 2008, 12:18

міжнародне "втручання" в косово – свідчення здатності вчитись на помилках, за які заплачено дуже дорогу ціну мільйонів людських доль. україна таку ціну не потягне. реалізація євроінтеграційних пріоритетів та визнання україною косова – лише питання часу. попри сумнівність аналогій між україною та сербією, маємо називати речі своїми іменами: висловлювання про албанців як нації наркоторговців, нездатної до економічної, політичної та іншої самоорганізації – печерна ксенофобія. з 1992го й до дейтонських угод албанці, очолювані президентом спілки письменників ібрагімом руговою, мали ненасильницький рух спротиву, який уможливив функціонування паралельної тіньової держави – з власною податковою системою, лікарнями, школами...



1. україна фактично визнала незалежність косова. оприлюднення позиції – питання часу й послідовності європейської політики україни. визнання україною незалежності косова могло б сприяти укладенню нового договору україна-єс. ескалація енергетичної війни з росією знижує значення російського фактору в позиції україни щодо косова.

2. розбіжностей єс щодо політики в косово нема. є окремі позиції. але гнучкість конструкції єс дозволяє реалізувати абсолютно чітку політику: до 2010 єс вкладе в самостійність косова 330 млн євро (це до 2 млрд, які вже вклало). з розрахунку на душу населення – це найбільша в історії технічна допомога. було б в дивно, якби в єс, як демократичній системі, не було дискусій. але це не заважає здійсненню абсолютно пріоритетної й чіткої політики єс, підкріпленої реальним ресурсом.

3. відсутність мандату оон, спричинена позицією двох членів радбезу оон з імперськими амбіціями, не може перешкодити роботі європейської системи безпеки й зовнішньої політики. закиди щодо "подвійних стандартів" мають сенс тільки як визнання реальності: єс має й ніколи не приховувала своїх стандартів ухвалення та реалізації рішень; той, хто не є "інвестором" у впровадження цих стандартів, має право голосу хіба спостерігача. україна своїм контингентом інвестує в стабільність в європі й оприлюднення позиції визнання косово буде демонстрацією європейських цінностей україни та логічним продовженням позиції щодо невизнання прецеденту за межами системи стандартів єс. створено політичний прецедент в рамках стандартів і на основі позиції членів єс. нема визнання й механізму його забезпечення – нема прецеденту.

4. історичні та етнічні аргументи не можуть бути єдиним та навіть основним критерієм визначення долі косова та формулювання позиції щодо його незалежності. насильницькі конфлікти традиційно пов'язують з поконвічною ненавистю та описують в психологічних термінах. а там де "нераціональні" дії – там "нераціональні" мотиви. так прихильники фрейдистського трактування природи міжнародних відносин та міжнаціональних конфліктів розраховували, що стримувані авторитаризмом етнічні конфлікти звільняться після розвалу срср, але вщухнуть. й вдіяти з цим нічого, мовляв, неможливо й тому ніяке міжнародне втручання не допоможе...

5. коли в сусідніх країнах з'являються перші біженці, громадянський конфлікт стає міжнародним. досвід міжнародного втручання свідчить, що найефективніші операції відбуваються за умов згоди сторін конфлікту, максимальної неупередженості виконавців операції, незастосуванні сили. на разі у випадку косова таких ідеальних умов не було (можна припускати, що вони були в косово до дейтонських угод). вже в 1995 році опитування громадської думки свідчили: максимум, на який готови піти серби – це культурна автономія косова. та й підтримали цей (для албанців, зрозуміло, неприйнятний) варіант, лише 24% сербів. решта взагалі не готова була розмовляти з косово на рівних. це при тому, що голова союзу письменників косова ібрагім ругова, який в 1992му створив та очолив ненасильницький рух спротиву албанців, завжди засуджував заклики радикалів до збройної підтримки краю албанією.

6. досвід самоорганізації албанців в 90х свідчить про неабиякий суспільний капітал. з 1992го паралельна адміністрацію. західноєвропейська албанська діаспора сплачувала 3% податок, який уможливив функціонування албанських парламенту, уряду, шкіл, лікарень. хоча проблемними питанням залишались видача свідоцтв про народження, паспортів, прав, реєстрація й наслідування нерухомості тощо, таких прикладів історія знає не дуже багато. але це, здебільшого, історії успішних суспільств, яким вдалось вибороти свою незалежність.

7. система "паралельної держави" проіснувала до дейтонських домовленностей щодо югославії, ухвалених на авіабазі в огайо. в них косово згадувалось лише один раз в контексті "стіни міжнародних санкцій" з боку міжнародних організацій. угода зміцнила позиції як сербських, так і косовських радикалів й фактично зірвала хиткий баланс в стосунках, який, за певних обставин, міг мати ненасильницьке рішення. сьогодні це вже класичний випадок трагічного нерозуміння західним світом місцевої специфіки й ігнорування західними урядами потягу до незалежності.

8. попри сумнівність аналогій україни й сербії, косова й криму, маємо називати речі своїми іменами: накидування рис окремих людей цілим суспільствам та висловлювання про албанців як нації наркоторговців, нездатної до економічної, політичної та іншої самоорганізації, в кращому випадку – банальна непоінформованність й зловживання історичним трактуванням. в гіршому – прояв ксенофобії. варто проглянути формулювання в українських змі, аби переконатись: постійне збільшення в україні кількості злочинів проти темношкірих, а також невизнання українськими правоохоронцями ксенофобського підгрунтя більшості таких злочинів – лише наслідки іншої, значно серйознішої, проблеми. і це проблема політики україни, зокрема, щодо етнічного питання та кримської проблеми, а також банального браку верховенства права.

на разі майже всі члени єс продемонстрували здатність вивчити наслідки браку інститутів забезпечення верховенства права та міжнародного невтручання в етнічно-конфліктних регіонах. єс вивчило цей урок дуже дорогою ціною доль мільйонів людей. для української демократії така ціна буде неприйнятна...

powered by lun.ua
Коментарі — 16
Дмитро Потєхін _ 14.03.2008 10:57
IP: 77.122.208.---
Не думаю, що лагідним поводженням можна було б відвернути албанців від думки про суверинітет.
взагалі в умовному способі складно говороти.
але, як бачимо, силою – точно ні.

Вашу заяву "це питання, пріоритетність якого визнана членами структури, яка, виглядає, має інструменти рішення цієї проблеми." можна перекласти просто, як "право сили".
ця проблема не мала ідеального міжнародно-правового рішення. бо є конфлікт двох концепцій. якщо ж вам йдеться про похідні норми, які регулють процедури прийняття рішень радбезу оон, – ну то вони унеможливили розв'язання проблеми. чи, радше, уможливили блокування сепаратистського рішення двома членами з імперськими амбіціями. тому спрацювало інше право, яке підкріплене волею та грошима членів єс.

Автору больше нечего сказать – отвяжитесь.
можете розраховувати на відповідь, якщо справді є питання.
wanted _ 06.03.2008 15:48
IP: 78.137.23.---
Автору больше нечего сказать – отвяжитесь.
DS. Need for money (vulgaris)
sybarite _ 06.03.2008 14:00
IP: 77.123.198.---
Пане Потєхін, вибачте, але Ви уникаєте відповіді на запитання по-суті. Ксенофобія, це погано, з цим ніхто й не сперечається, але суверенітет Косово неприпустимий не тому, що албанці, то є нібито нація наркоторговців, а тому, що він протирічить нормам міжнародного права.
Ну а Вашу заяву "це питання, пріоритетність якого визнана членами структури, яка, виглядає, має інструменти рішення цієї проблеми." можна перекласти просто, як "право сили". Й не треба, будь ласка, вживати ці наукоподібні евфемізми. Все одно, всі чудово розуміють, що мається на увазі.
wanted _ 06.03.2008 12:09
IP: 78.137.23.---
Додам ще: в світлі останніх подій виявляється, що Ющенку саме так і треба себе поводити, як Мілошевич. Тільки ще більш жорстоко (???). Інакше він ризикує, що наступному президенту він не зможе передати частину України.
Не думаю, що лагідним поводженням можна було б відвернути албанців від думки про суверинітет. Мені неприємні ці висновки, але я виходжу з Вашої логіки.
wanted _ 06.03.2008 11:47
IP: 78.137.23.---
06.03.2008 11:05___ Дмитрий Потехин
Тобто Придністровю та ін. треба просто почекати. Це вже ясніше. Але з таким підходом черга за суверинітетами завтра може вирости вдесятеро. Раніше ці процеси гасила вся мінародна спільнота, а тепер – кожна держава повинна в зародку давити навіть думку про суверинітет. Інакше виникає небезпека для її цілостості. Кудись не туди заїхала европейська демократія...
Відносно Косово – додали ще густішого туману... А якщо придивитися, то проглядає позиція – куди хочу, туди й верчу. Бо політика НАТО під проводом США завела вже в таку халепу, що невідомо як і вибратися...
Відносно Криму – справа ж не тільки в Мілошевічі-Ющенко, а й в Ругобі. Якщо подібна постать зявиться в Криму, то ми виявимся беззахистними перед сепаратизмом. Як показує приклад Косово – міжнародне право вже не працює... Тільки давити, давити, давити власними силами. (???) Маєте інші пропозиції?
Дмитро Потєхін _ 06.03.2008 11:39
IP: 77.122.107.---
05.03.2008 14:37___ Сваха

А-а-а, Діма шукає ксенофобію в Україні –

не сам. разом з київським міжнародним інститутом соціології.
динаміка зростання ксенофобії за останні роки:
http://potekhin.livejournal.com/321001.html

новенький грант від амрикосів освоює?
ще ні.
на разі мої пропозиції для політкоректних грантодавців занадто радикальні.:)
маєте варіант фінансування?:)
Дмитро Потєхін _ 06.03.2008 11:26
IP: 77.122.107.---
05.03.2008 23:23___ sybarite
Автор дуже дивна людина.


дякую.:)

Погоджується із явним беззаконням, яке суперечить нормам міжнародного права, і як аргумент каже, що ксенофобія, то погано.
такі речі, як ксенофобія, стосуються базових прав і свобод, а саме відтворення умов (масового) приниження гідності людини, загрожують життю упослджених.

і якщо міжнародні структури й відповідні похідні міжнародно-правові норми, створені на захист прав, не працюють – ну так, перепрошую, чому треба вічно зважати на такі структури?

тим паче, якщо ці структури уможливлюють блокування дій країнами з імперськими амбіціями й систематичним й масовим ігноруванням прав людини?
Дмитро Потєхін _ 06.03.2008 11:05
IP: 77.122.107.---
2 05.03.2008 13:24___ wanted

Так і не зрозумів – чому визнання Тайваню, Придністровя, Абхазії і т.д не відповідає теперішнім европейським стандартам? Китай, Молдова та Грузія вже давно втратили над ними всякий контроль – за чим зупинка?
за пріоритетністю для країн-членів.

В чому ж вони полягають ці особливі европейські стандарти відносно Косово?
в тому, що це не просто питання безпеки, яке переносить обговорення та рішення в специфічний спектр політики. це питання, пріоритетність якого визнана членами структури, яка, виглядає, має інструменти рішення цієї проблеми.

Чи зможе Крим гарантовано отримати незалежність, якщо повторить шлях Косово?
так. якщо ющенко повторить шлях мілошевича.
але можу гарантувати хіба від себе особисто, але не впевнений, що цього буде достатньо.:)
sybarite _ 05.03.2008 23:27
IP: 77.123.198.---
Зверніть увагу – фраза наведена нижче, взагалі позбавлена будь-якого сенсу, її перша частина немає жодного відношення до другої. А це ж практично резюме усієї статті.

8. попри сумнівність аналогій україни й сербії, косова й криму, маємо називати речі своїми іменами: накидування рис окремих людей цілим суспільствам та висловлювання про албанців як нації наркоторговців, нездатної до економічної, політичної та іншої самоорганізації, в кращому випадку – банальна непоінформованність й зловживання історичним трактуванням.
sybarite _ 05.03.2008 23:23
IP: 77.123.198.---
Автор дуже дивна людина. Погоджується із явним беззаконням, яке суперечить нормам міжнародного права, і як аргумент каже, що ксенофобія, то погано. Це все одно, що виправдовувати розбій, посилаючись на закон Ома.
Kanada _ 05.03.2008 17:10
IP: 198.62.158.---
Як кажуть в інтернеті – "многа букав".
Ні про що.
Знову якась не дуже професійна реклама анті-ксенофобії. Автор, мабудь, перепив європейської свободи, та тепер чи то в голові шумить, чи то вже голова болить, але як то кажуть "вихлоп" дуже неприємний.
Ксенофобія це погано – так каже автор. А хто цього не знав? Але що робити? Брати шаблю та йти рубати ксенофобів? Ось, наприклад, мусульмане призирливо ставляться до тих, хто їсть сало, ксенофоби одним словом, що з ними вдієшь?
Або чорношкірі, тобто негри, ксенофоби до білих – чорношкірі жінки до усіх білих, чорношкірі чоловіки – тільки до білих чоловіків, але і ті, і інші ксенофоби до азіатів...
Ну природа така у людини! І взагалі, якщо люди живуть разом, то рано, чи пізно у них виникне конфлікт, і чим більш розбіжностей (раса, релігія, статус і т.і.) тим раніше та\або сильніше конфлікт.
Висновок:
Треба жити як друзі... Ні.
Треба жити як брати... Ні...
Треба жити як велика сім"я...

Але окремо.
Просто ця проблема не має рішення.

Ось ще одна думка. Увага – це просто думка.
Ось є ЄС і під боком є Косово. Всі знають, що подібні конфлікти не проходять якщо не вжити коордінальних кроків. Приклади Тайваня та інших вже приводили... З іншого боку, є приклади інших шляхів – Чечня.
Для Європи рикорика "мочіння в сортирі" ну ніяк не підходить, треба інший шлях – просто купили (інвестиції).
Нагадало одне рішення крупної компаніі щодо вибору продукту – вибрали той продукт, виробника якого можна купити...
Харківець _ 05.03.2008 14:49
IP: 194.187.153.---
У контексті ксенофобсько-расиських оцінок стосовно албанців особливо тішить аргумент про нібито сприяння з боку Заходу поширенню деструктивного ісламського фактору у Європі. Слід зазначити втім, що жодне з ісламських етносуспільств, розташованих на терені Європи (турки – частково, албанці, кримські татари), не продукують політики ісламського радикалізму; навпаки – всіляко намагаючись (і інколи наражаючись на опір – Турція) європейської інтеграції. При цьому, зауважимо, не намагаючись нав'язати свої цінності і традиції (у згаданих країнах щось не чути було прокльонів на адресу Данії, наприклад).
З іншого боку, зазначена загроза є – тільки шукати її треба в іншому. Африканізація середземноморського узбережжя Франції, безсилля у боротьбі з нелегальною міграцією там таки (20% ефективності), наявність майже у центрі Парижу зон, вільних від законів Франції, легальне існування в Англії партій, що ставять програмною метою впровадження там законів шаріату, як наслідок – погромні ексцеси майже по всій західній Європі – все це наслідки згубної квазиліберальної доктрини європейських урядів. Тому загрозу ісламського екстремізму слід шукати всередені сучасного Старого світу, а не ззовні.
Сваха _ 05.03.2008 14:37
IP: 195.78.58.---
А-а-а, Діма шукає ксенофобію в Україні – новенький грант від амрикосів освоює? Тато-дипломат знову вициганив на сімений підряд? Тато не в Косово працював, а в США – там його навчили, за що платитимуть бакси
Bri _ 05.03.2008 13:56
IP: 77.47.128.---
Що вірно, так це твердження про ксенофою в ЗМІ і суспільстві. Не дивно, коли Вася – звинувачує ж...дів (негрів, арабів, москалів чи інших китайців) в усіх бідах. Дивно, коли депутат чи чиновник або правоохоронець – явно чи неявно підтримує Васю, та ще й аргументує його позицію.

Але сподобалось інше "єс має й ніколи не приховувала своїх стандартів ухвалення та реалізації рішень. той, хто не є "інвестором" у впровадження цих стандартів, має право голосу хіба спостерігача". Замініть тутки "єс" на "папський престол" і розкажіть дітям – чому вбивати індіанців і знищувати їх культуру – було погано, адже "інвестором" – були саме конкістадори, хоч час і девальвував їх активи. І чи має право "не інвестор" не підтримувати злочини "інвестора".
Nick_M _ 05.03.2008 13:44
IP: 194.44.242.---
Уважаемый автор, лучше проинформируйте – как дела у Гангана. Все время что-то опаздываете с анализом поэтому комментариев маловато.
wanted _ 05.03.2008 13:24
IP: 78.137.23.---
Так і не зрозумів – чому визнання Тайваню, Придністровя, Абхазії і т.д не відповідає теперішнім европейським стандартам? Китай, Молдова та Грузія вже давно втратили над ними всякий контроль – за чим зупинка? В чому ж вони полягають ці особливі европейські стандарти відносно Косово? Чи зможе Крим гарантовано отримати незалежність, якщо повторить шлях Косово? Раніше було зрозуміло – розподіл країни тільки за взаємною згодою, а тепер який критерій?
Уряд реформ406 Корупція1348 Зеленський30 Україна та Європа1094 Aтака Путіна1232
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter