Держзакупівлі-2012 – хроніки розкрадання держбюджету
Останнім часом інформація про державні закупівлі, ціна яких у кілька разів перевищує реальну, вже стала звичним явищем та з'являється у ЗМІ з лякаючою регулярністю. Так, всі пам'ятають минулорічні імпортну малину для президентських їдалень за 670 гривень за кілограм, ремонт альтанки на дачі президента за 24 мільйони гривень та підручники для першокласників за 647 гривень за екземпляр. І це – лише верхівка айсбергу. Тенденція закупівлі утридорога за кошти із держбюджету насправді вже сягнула загрозливих масштабів і продовжує рости далі. А причина такої ситуації криється у "законотворчості" Верховної Ради минулого скликання.
Так, за останні 2 роки законодавство у сфері держзакупівель зазнало кардинальних змін, через які було повністю знівельовано основну ідею держзакупівлі – раціональне та економне використання коштів державного бюджету та стимулювання конкуренції. Підтвердженням цьому слугує нещодавно отриманий мною звіт Рахункової палати про результати аналізу стану державних закупівель в Україні в 2012 році.
Зокрема, у документі наголошується, що "остання редакція зазначеного закону насправді не запобігає проявам корупції у цій сфері", а як раз навпаки – сприяє розвитку корупційної складової у держзакупівлях. Поясню, яким саме чином – у останній редакції закону було значно розширено перелік виключень, які виведено зі сфери дії закону. Якщо у попередній редакції Закону іх було лише п'ять, то станом на сьогодні їхня кількість зросла у понад 6 разів та становить 32 виключення. Таким чином виходить, що жодного контролю за подібними закупівлями-виключеннями за держкошт з боку відповідних органів немає.
Більше того, фактично вже з 2011 року поняття конкуренції як таке зникло зі сфери державних закупівель. Досі саме завдяки здоровій ринковій конкуренції досягалася кінцева мета держзакупівлі – необхідний товар придбавався за мінімально можливою ціною, тобто відбувалася суттєва економія бюджетних коштів. Тепер же основні закупівлі здійснюються у одного учасника і ні про яку конкуренцію навіть мова не йде.
А от спричинили таку ситуацію знову ж таки останні зміни, що були внесені Верховною Радою минулого скликання до багатостраждального Закону "Про державні закупівлі" і які фактично спростили розтрату державних коштів. Зокрема, якщо раніше процедура закупівлі у одного учасника узгоджувалась із Мінекономрозвитку, яке видавало на зазначену оборудку окремий дозвіл, то зараз цього положення вже не існує – його просто прибрали із закону. Таким чином нині рішення щодо закупівлі у одного учасника держустанова приймає на власний розсуд та без жодних обґрунтувань.
Цієї ж думки дотримується і Рахункова палата України, яка у своєму звіті зазначила, що у останні два роки намітився різкий спад застосування замовниками конкурентної процедури – відкритих торгів. Зокрема, частка процедур закупівлі в одного учасника, проведених в 2012 році, становить 41%. При цьому вартість закупівель проведених в одного учасника в рази більша за вартість договорів за конкурентними процедурами.
Так, під час проведення Рахунковою палатою 45 контрольних заходів, до яких включалися питання перевірки дотримання вимог законодавства у сфері держзакупівель, було виявлено порушень на 1 мільярд 200 мільйонів гривень.
Монументальним прикладом відмивання державних коштів через процедуру закупівлі в одного учасника став футбольний чемпіонат ЄВРО-2012. Масштаби цієї оборудки такі великі, що навіть Рахункова палата у своїй оцінці ситуації намагалася дипломатично уникнути конкретних прикладів закупівлі та не зазначає у скільки разів виставлені ціни перевищували реальні. Але навіть попри це у аналізі чорним по білому написано, ще державні кошти, витрачені на підготовку до ЄВРО-2012, здебільшого використовувалися непрозоро та безконтрольно. Таким чином за процедурою закупівлі в одного учасника було витрачено 19 мільярдів гривень та 590 тисяч євро з державної скарбниці, з яких 14,5 мільярдів гривень – в 2011 році, а 4,5 мільярдів гривень та 590 тисяч євро – в 2012.
Насправді ж існування проблеми розбазарювання державних коштів через проведення держзакупівель зумовлене небажанням чинної влади відмовлятися від ситуації, що дозволяє перетворювати державний інтерес у приватний. А вище наведені висновки Рахункової палати України мають слугувати приводом до притягнення відповідних посадових осіб відповідних держустанов та підприємств до кримінальної відповідальності, проте правоохоронні органи про це мовчать. Напевне, у них на такі справи просто немає часу, бо вони зайняті якимись важливішими справами.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.