"Швидкі" для Раї або Посібник по "відкатам" авторства МОЗ
80% машин швидкої допомоги в Україні – м'яко кажучи, застарілі. А насправді автопарк швидких фактично розсипаються на ходу. Так, близько 50% автівок швидкої допомоги вже як кілька років необхідно було б відправити на металобрухт, оскільки жодному ремонту вони не підлягають. Страждають від такої ситуації українці – вже звичним стало те, що замовлену телефоном піццу привозять швидше, ніж приїжджає швидка. Якщо вона взагалі приїжджає...
За такої ситуації реформа медицини, ініційована чинною владою, з новими часовими нормами приїзду швидких виглядає щонайменше недоречною. Так, згідно постанови Кабміну, в якій описані нові правила надання невідкладної допомоги, час доїзду бригади до пацієнта має скоротитися до 10 хвилин у місті і 20 – у сільській місцевості. На цьому участь чинної влади у реформуванні служби швидкої допомоги закінчилась – мовляв, всі параметри ми прописали, а от як їх втілити у життя – справа медиків.
Натомість лікарі швидкої допомоги діючі вже понад півроку норми, інакше як нереальними не називають. Основна причина такого стану справ – відсутність автопарку швидких. Простіше кажучи, до хворих немає на чому їхати, і навіть у тому разі, якщо авто швидкої все ж таки виїхало на виклик, ще не факт, що по дорозі машина не зламається та врешті доїде до кінцевого місця призначення.
Вирішити цю проблему можна лише на рівні Міністерства охорони здоров'я, а саме – поступово обновити автопарк швидких. Більше того, на це вже навіть неодноразово були виділені значні кошти із держбюджету. Але куди вони ділися знають хіба що правоохонці.
Так, минулоріч на закупівлю автомобілів швидкої медичної допомоги за бюджетною програмою "Розвиток служби екстреної медичної допомоги (придбання медичного автотранспорту) у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та м. Києві" з держбюджету було виділено 57 млн. гривень. За ці кошті можна було придбати щонайменше 125 автівок швидкої із всім необхідним обладнанням. Проте в результаті – відкрито 1 кримінальне провадження за фактом розтрати коштів держбюджету службовцями МОЗу та ДУО "Політехмед" і не придбано жодної швидкої.
Цьогоріч Віктор Янукович, підписавши закон "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік", додатково виділив МОЗу на закупівлю машин швидкої допомоги, ні багато ні мало – 922 мільйона гривень. Загалом за ці кошти міністерство має закупити 1412 автомобілів спецпризначення. Але, як виявилося, плани керівництва МОЗу не співпадають із офіційними документами, а, простіше кажучи, міністерство вирішило "вже за традицією" привласнити бюджетні кошти. При цьому вкрай жахливий технічний стан служби швидкої меддопомоги і як наслідок – ріст смертності українців – для керівництва МОЗу стоїть лише на другому місці після його особистих інтересів.
Красномовним підтвердженням такого стану справ є вже четверте протягом останніх двох місяців перенесення зазначеного тендеру без жодних об'єктивних причин. Так, спершу розкриття пропозицій учасників конкурсних торгів мало відбутись 23 вересня цього року. Проте, після того, як цією подією зацікавилися ЗМІ, тендер без пояснень перенесли на 1 жовтня. Відтоді, його переносили вже чотири рази. Остання оголошена дата проведення – 28 жовтня. При цьому пояснити таку "гру у хованки" у МОЗі навіть не вважають за потрібне.
Проте, як нам стало відомо з неофіційних джерел, причина такої, м'яко кажучи, дивної поведінки міністерства полягає у тому, що виділені гроші вже поділили, а підставного "переможця" відкритих торгів неформально визначили.
Так, переможцем торгів на закупівлю автомобілів швидкої медичної допомоги нібито має стати Приватне акціонерне товариство "Науково-виробниче об'єднання "ПРАКТИКА". Про це свідчить попередня підготовка, яку нині проводить зазначене підприємство. Зокрема, в нього, за попередніми даними, МОЗ планує закупити швидкі на базі Peugeot Boxer.
Проте, як відомо, ПрАТ "ПРАКТИКА" не є офіційним дистриб'ютором автомобілів Peugeot в Україні. Тобто у разі закупівлі МОЗом швидких у зазначеного підприємства, відповідні автомобілі спочатку будуть закуплені у компанії ТОВ "ВІДІ АВЕНЮ", а вже після цього ПрАТ "ПРАКТИКА" окремо проводитиме укомплектування автомобілів відповідним медичним устаткуванням. При цьому за наявною офіційною документацією все це устаткування буде китайського виробництва дуже сумнівної якості.
Зокрема, швидкі "начинять" ношами, пристроями для іммобілізації шийного та верхньоспинного відділів хребра, засоби реанімації з масками та дихальними трубками, стаціонарними електричними приладами відсмоктування, пульсоксиметрами, портативними системами догляду за диханням та пульверизаторами трьох дешевих китайських виробників – Ningbo Yinzhou Winner Imo&Exp., JiangSu Rixin Medical Equipment та Shenzhen Mindray Bio-Medical Electronics.
Собівартість вищевказаного медичного обладнання у 5 разів нижча за вартість аналогічної продукції, виробленої в Німеччині, Австрії, США, Франції. Проте заявлена вартість автівок швидкої допомоги, оснащених сумнівним китайським медобладнанням, в результаті виходить такою ж, як вартість сучасних європейських автомобілів швидкої допомоги.
От і виходить, що МОЗ закуповує медобладнання не те що низької якості, а фактично одноразове, навіть не переймаючись тим, скільки людських життів не вдасться спасти через швидку поломку сумнівної апаратури. Про це очільники МОЗу аж ніяк не думають – звісно, їхня голова зайнята 250-ма мільйонами гривень, які вони планують "відмити" на вказаній оборудці. Якщо ж до цього додати ще й те, що загалом Україні станом на сьогодні бракує понад 4 тисяч машин швидкої медичної допомоги, поведінка керівництва МОЗу, яке будь-якою ціною намагається урвати собі до кишені значний шматок виділених бюджетних коштів, є не те що недопустимою, а злочинною.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.