Реєстрація в домашніх капцях
Якщо цього тижня ви відстояли чергу до офісу державного реєстратора, то, вочевидь, розумієте наскільки важливим є запровадження електронного урядування і онлайн спілкування держави із громадянином і бізнесом. За минулий рік такі черги відстояло понад 4,7 млн. громадян, які отримували "послугу" реєстрації майна, бізнесу, отримання виписки чи довідки в органах юстиції. З них близько 1,7 млн. звернень стосувались підприємництва і 3 млн. – реєстрації прав на нерухоме майно. На формування, підготовку, роздрукування і затвердження довідок і витягів, тобто на розмноження макулатури, державні реєстратори витратили половину свого робочого часу. Скажімо відверто: для країни в центрі Європи в 21 столітті це дико.
Одним із завдань, яке ми собі поставили на минулий і поточний рік – зробити послугу комфортною для кожного, хто по неї звернеться. Передусім – шляхом переведення максимально можливої кількості адміністративних сервісів в онлайн.
Що вдалось на сьогодні?
На законодавчому рівні визнано, що виписка, довідка чи витяг, роздруковані на принтері, мають таку ж юридичну силу, як і видані в реєстраційному центрі. Відтак вони не потребують додаткових погоджень і печаток. Більше того, їх можна отримати без обов'язкового використання електронного цифрового підпису.
Ми вже запустили надання електронних виписок, витягів та довідок з реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців через мережу Інтернет в режимі on-line за максимально спрощеною процедурою. Крім них онлайн можна отримати виписки з реєстру майнових прав на нерухомість. Не потрібно шукати "виходи", аби з'ясувати обтяження квартири, яку ви хочете придбати. Достатньо заплатити символічну суму і отримати документ із усією інформацією.
Аналогічно ми незабаром розширимо функціонал Єдиного державного реєстру підприємств, де буде доступний пошук не лише за назвою компанії і кодом, але й за засновниками і директорами, що суттєво спростить роботу з ідентифікації контрагентів.
Все це разом уже суттєво зменшило черги в реєстраційних офісах та зробило послуги доступнішими і комфортнішими.
Що відбудеться найближчим часом?
З квітня низку документів (свідоцтво про право власності, витяг про державну реєстрацію, рішення про зупинення розгляду заяви, рішення про відмову в реєстрації прав) можна буде оплачувати і отримувати онлайн після подачі пакету необхідних паперів до офісу реєстратора. Тобто щонайменше зекономивши час на повторному візиті. А оскільки урядовим розпорядженням УСІ державні органи ЗОБОВ'ЯЗАНІ послуговуватися офіційними реєстрами і не вимагати від громадян паперових витягів – то і на постійному оновленні цих документів.
Незабаром всі електронні сервіси можна буде отримати на сайті Мін'юсту. Але для цього сайт повинен бути максимально простим. Відтак уже сьогодні ми готуємо його нову версію – швидшу, зручнішу, орієнтовану на відкритість для споживача, а не на приховування від нього інформації, як це часто буває із сайтами державних органів. Оскільки ми створюємо сервісну державу, то сайт міністерства повинен мало чим відрізнятися від сайту звичайного інтернет-магазину, де можна замовити послугу. Сьогодні таких потенційних "замовників" у нас близько 20 млн.
Яку проблему я бачу?
На жаль, далеко не всі зможуть скористатися спрощеннями. У селах, у віддалених районах звичайні громадяни (а люди старшого віку – навіть у великих містах), може, і не матимуть змоги отримати послуги онлайн. Більше того, декому важко буде призвичаїтися до того, що довідка не обов'язково повинна бути паперова і з печаткою. Ми будемо поступово змінювати цей світогляд. А щоб навіть послуга, яка передбачає контакт з реєстратором, ставала комфортніше, розширюємо список тих, хто буде приймати такі послуги. Приміром, вже дуже скоро Ви зможете подати реєстраційні документи не лише реєстратору, але й нотаріусам, а в середньостроковій перспективі – і у більшості відділень банків. Пілотним проектом уже стало надання нотаріусам права реєструвати договори оренди земельних паїв, з чим роками не могли впоратись реєстратори через велику кількість таких договорів.
Разом із ініціативами по удосконаленню роботи системи виконання судових рішень, зокрема, запровадження інституту приватних виконавців та автоматичного розподілу проваджень, "електронні" новації зі спрощення реєстрації бізнесу та майна дадуть нам можливість суттєво поліпшити рейтинги України. Уже у цьогорічному DoingBusiness ми очікуємо підвищення позицій на 15-20 пунктів. При цьому за простотою реєстрації підприємств ми зможемо увійти до ТОП-15 країн світу. За деякими оцінками, комплекс заходів дозволить нам у перспективі 5 років залучили за рахунок спрощень до $12 млрд. нових інвестицій.
Звісно, можна закинути, що згаданий рейтинг – це необ'єктивний інструмент, що лише "точково" фіксує покращення у тих чи інших сферах ведення бізнесу й необов'язково є свідченням поліпшення всього інвестиційного клімату.
Тому аби не виникало підозр у вибірковості спрощення, звертаюся до бізнесу і громадян із запитанням: що нам іще спростити? Ми готові приймати всі конструктивні пропозиції щодо виведення онлайн максимальної кількості реєстраційних та інших адміністративних послуг, аби лиш це було на користь підприємцям. Звісно, що аргументи і розрахунки посилять шанси вашої ініціативи на втілення або у вигляді законопроекту від Мінюсту і Кабміну, або у вигляді постанови Уряду, або у вигляді нашого внутрішнього розпорядження. Більше того, передусім ми будемо розглядати пропозиції спростити / вивести в онлайн найбільш коруптогенні процедури, за "прискорення" яких вам доводиться платити нелегально. Я уже якось наголошував, що не тримаюсь за функціонал, який так ніжно "викохували" у Мінюсті мої попередники. Тому із вашою допомогою тут буде працювати принцип гільйотини.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.