Якщо хочеш досягти мети, потрібно кожен день хоча б на крок до неї просуватися
Позитивні зміни, які може відчути кожен українець
Очоливши Мін'юст після Революції гідності, ми зіткнулися зі старою вкрай неефективною і корумпованою системою органів юстиції. Дивлячись на цього монстра, навіть не вірилося, що можна щось змінити. Однак ми поставили перед собою амбітну мету: ліквідувати корупційні схеми на всіх рівнях та перетворити органи юстиції на сучасну установу, яка забезпечує захист прав українців та надає їм зручні й якісні сервіси.
Перший рік ми часто чули дорікання, мовляв, реформи йдуть не достатньо швидко. Ми з розумінням ставилися до таких заяв, адже українці повстали проти минулої влади саме через всеохоплюючу корупцію і сподівалися на швидкі зміни. Та реформи неможливо провести за один день. У наших сусідів на запровадження змін пішло від 5 до 8 років.
Окрім того, ми постали перед серйозним супротивом, адже чиновники старого формату заважали запровадженню змін.
Свого часу Наполеон Бонапарт сказав: "Якщо ти хочеш досягти мети, потрібно кожен день хоча б на крок до неї просуватися". Ми взяли на озброєння цей підхід і прийняли рішення не зважати на жодні труднощі та потроху, крок за кроком, наближатися до поставлених цілей.
Минулого року нам вдалося закласти суттєвий фундамент для кардинальних перетворень. І зараз ми можемо упевнено заявити – ми маємо ті перші реальні зміни, які може відчути кожен українець.
Реформи починаються з себе
Передовсім ми почали із кардинальних змін всередині Міністерства юстиції. Ви не уявляєте нашого здивування, коли ми, аналізуючи роботу установи, виявили скільки різних підрозділів виконують фактично одні й ті самі функції, а також те, що в регіонах кожне управління юстиції має свою власну структуру.
Ми ліквідували всі дублюючі функції та подвійне підпорядкування різних підрозділів. Було скорочено кількість департаментів у центральному апараті Мін'юсту на 50%. Паралельно було розроблено та запроваджено єдину структуру регіональних органів юстиції.
Разом із тим ми ліквідували Державну реєстраційну службу та Державну виконавчу службу, які мали найбільше нарікань серед українців щодо корупції.
Водночас ми добре розуміли, що проводити реформу зі старими кадрами буде вкрай складно, оскільки їх мислення і світосприйняття роками формувалися в наскрізь корумпованій системі. Альберт Ейнштейн казав: "Ви ніколи не зможете вирішити проблему, якщо збережете те саме мислення і ті самі підходи, які привели вас до цієї проблеми". Змінити мислення старих кадрів достатньо швидко було неможливо, тому ми почали реалізовувати нову кадрову політику Мін'юсту.
Разом із представниками міжнародної аудиторської компанії Ernst&Young Мін'юст успішно провів незалежне тестування керівного складу органів юстиції. За його результатами 47 із 85 керівників органів юстиції залишили займані посади.
Такі самі тести пройшли й керівники середньої ланки та очільники органів юстиції у регіонах. Таким чином нам вдалося відібрати тих спеціалістів, які готові були працювати за новими правилами, які мали високий рівень підготовки та мотивації. Співбесіди на конкурсній основі мають місце до сих пір, їх проходять понад 2 000 претендентів на керівні посади Міністерства.
Прибравши корупційні схеми, які розквітали за часів попереднього керівництва, та запровадивши прозору систему тендерних закупівель в Мін'юсті, нам вдалося зекономити чималі кошти.
Ось простий приклад. Лише за один 2013 рік Мін'юст витратив на закупівлю товарів та послуг $87,6 млн. Після зміни влади за 2014 та 2015 роки разом ми витратили усього $17,4 млн. Різниця – у 5 разів.
Окрім того, на початку року ми приєдналися до ініціативи електронних торгів ProZorro. Цього року дана система через законодавчі обмеження ще не змогла повністю розкрити свій потенціал, але навіть на тих допустимих закупках за цією системою ми бачимо можливість зекономити значні фінансові ресурси.
Прості сервіси для українців
Найбільшим проривом Міністерства юстиції у році, що минає, ми можемо сміливо назвати запровадження електронних онлайн-сервісів. Вони надають змогу українцям отримати чимало послуг, не виходячи з дому чи офісу через мережу Інтернет. Ніяких черг, незручностей, хамства та найголовніше жодних хабарів – комп'ютер грошей вимагати не може. І все це у режимі 24 години 7 днів на тиждень.
З квітня онлайн-послугами Єдиного державного реєстру юридичних осіб та ФОП змогли скористатися наші бізнесмени. Новий підхід має чимало переваг:
• реєстрація бізнесу за 24 години цілодобово онлайн;
• передача даних ЄДР та їх взаємообмін з органами ДПС, ПФ, статистики для миттєвої постановки на облік та зняття з обліку юридичних осіб та ФОП;
• єдиний реєстр фізичних осіб та юридичних осіб підприємців у справі про банкрутство;
• миттєве отримання довідки, виписки, витягу про компанію онлайн, у тому числі для надання державними органами, банками, контрагентами для участі у державних закупівлях.
На сьогодні цими послугами вже скористалися понад 2 млн українців. При цьому понад 180 тис. отримали платні послуги реєстру.
Ще одним реєстром, якого торкнулася "електронізація" та вихід у інтернет став Реєстр актів цивільного стану, в якому можна отримати наступні сервіси:
• подати заяву про державну реєстрацію шлюбу;
• подати заяву про державну реєстрацію розірвання шлюбу;
• записатися на прийом щодо державної реєстрації народження в зручний час;
• подати заяву про державну реєстрацію зміни імені;
• подати заяву на отримання витягу з реєстру;
• записатися на прийом щодо державної реєстрації смерті;
• проставити електронний апостиль.
Вже зараз даними послугами скористалися понад 1 800 осіб.
Також онлайн можна отримати інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно:
• свідоцтво про право на нерухомість;
• витяг про державну реєстрацію нерухомості.
Послугами скористалися понад 93 800 осіб.
Однак на цьому зручні та якісні послуги, які може отримати кожен громадянин, не скінчилися. З вересня ми запустили пілотний проект з видачі батькам свідоцтв про народження малюка безпосередньо у пологових. Нині отримати свідоцтво про народження можна в пологових будинках у 14 містах. А до кінця 2015 року сервіс запрацює в усіх обласних центрах, крім окупованих Донецька, Луганська та Кримського півострова.
Сервіс дуже популярний серед батьків. Тож не дивно, що за кілька місяців вже 3 442 новонароджених отримали свої перші документи у пологових будинках.
Міністерство-захисник
Ми неодноразово говорили про те, що з часом Міністерство юстиції має відійти від радянського формату роботи та перетворитися на помічника і захисника простих українців – стати справжнім міністерством справедливості.
Ми зробили гігантський крок у цьому напрямку та з 1 липня запустили 100 центрів надання безоплатної правової допомоги. Понад 5000 адвокатів, відібраних на відкритих конкурсах, надають консультації та захист громадянам, які не можуть собі дозволити приватного адвоката.
Наші захисники готові надати підтримку в усіх справах, навіть тих, які подані проти держави. Наразі більше 35 000 громадян звернулися за допомогою до центрів надання безоплатної правової допомоги.
При цьому статистика тих, хто звертається, красномовно демонструє, що ми потрапили у саму точку:
• інваліди – 43,9 %;
• особи з сукупним доходом сім'ї нижче прожиткового мінімуму – 40,2%;
• ветерани війни – 11,9%;
• біженці – 1,1 %;
• інші – 2,9 %.
Паралельно ми розширюємо можливість доступу громадян до правової допомоги, запускаючи мобільні пункти, які виїжджають на місця, де проживають переселенці чи проходять реабілітацію наші захисники.
Безвізовий режим та Стоп корупція!
Міністерство юстиції мало один із найбільших блоків завдань по виконанню плану з лібералізації візового режиму з Європейським союзом. Вже зараз можу з упевненістю сказати, що завдяки нашій команді та представникам громадянського суспільства нам вдалося впоратися з цим завданням і майже рік важкої роботи дасть свої результати – українці з наступного року їздитимуть до Європи без віз.
Так, значного прогресу досягнуто у антикорупційному напрямку роботи Міністерства юстиції.
Ми повністю відкрили реєстри власності, тож нині ні чиновники, ні прокурори, ні судді не зможуть приховати своїх статків. Про дієвість цього кроку свідчить той супротив, який ми відчули під час підготовки даних законів.
Нині українці мають вільний доступ до відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно за:
• вказаною адресою;
• реєстраційним номером об'єкта нерухомості;
• кадастровим номером земельної ділянки;
• ідентифікаційними даними особи.
Ці дані, разом із відкритими даними декларацій, дозволять значно ефективніше виявляти нечистих на руку чиновників, які, пропрацювавши все життя на держслужбі, володіють автомобілями за мільйони гривень та будинками на кількасот квадратних метрів.
При цьому нам вдалося переконати Парламент прийняти законопроекти, за якими брехня в декларації нарешті стала кримінальним злочином і за неї дають 2 роки тюрми. А розбіжності в обсягах задекларованого майна з реальними рівнем життя потягнуть на 8 років тюрми з конфіскацією майна.
Також ми удосконалили Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення. Здійснити пошук відомостей про особу, яка вчинила корупційні правопорушення, можна за такими параметрами:
• прізвище, ім'я, по батькові;
• дата/номер судового рішення;
• сфера державної політики;
• статті кодексів (КК України, КУпАП);
• дата/номер наказу про накладання дисциплінарного стягнення;
• вид відповідальності (судове рішення; дисциплінарне стягнення);
• поле для пошуку в текстовому режимі.
Ми затвердили надпотужний пакет антикорупційних ініціатив, який дозволить Україні перейти на якісно новий рівень боротьби з корупцією. Даний пакет передбачає створення 2 нових органів європейського зразка: Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) та Національної агенції з питань запобігання корупції (НАЗК).
НАБУ після обрання антикорупційного прокурора вже почала працювати. НАЗК нині формується. Конкурсна комісія вже обрала 9 претендентів із 53, які подавали свої документи. Всі вони пройшли спеціальну перевірку. На минулому засіданні 2 з них вже були затверджені конкурсною комісією. У п'ятницю комісія проведе чергове засідання.
Децентралізація на ділі
Ще одним напрямком діяльності Міністерства юстиції, який має забезпечити зниження рівня корупції та покращення якості надання сервісів громадянам, стала розробка пакету законопроектів, які забезпечать децентралізацію та демонополізацію адміністративних послуг.
Мова йде про 4 закони:
N2981 Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансової забезпеченості надання адміністративних послуг органами місцевого самоврядування):
• Направлення адміністративного збору до суб'єктів надання послуги наповнення місцевих бюджетів.
N2982 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень:
• Здійснення реєстрації місцевими органами влади, нотаріусами та акредитованими суб'єктами.
• Відмова від свідоцтв та скорочення строків державної реєстрації.
• Можливість вчинення нотаріальних дій на підставі відомостей реєстру.
N2983 Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань:
• Здійснення реєстрації місцевими органами влади, нотаріусами та акредитованими суб'єктами.
• Уніфікація процедури реєстрації бізнесу та громадських формувань.
• Скасування процедури підтвердження відомостей про юридичну особу.
Вони вже прийняті Парламентом та очікують на підписання Президентом.
У першому читанні прийнято проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг (N2984):
• Спрощення та вдосконалення процедури надання адміністративних послуг.
• Запровадження нового рівня інформаційної взаємодії інформаційних систем у сфері реєстрації прав на нерухомість.
• Передача органами ДРАЦС відомостей про надходження дитини органам соціального захисту.
Дані документи забезпечать з 1 січня передачу функцій з реєстрації майна та бізнесу місцевій владі. Також цю функцію зможуть виконувати 7000 нотаріусів в усіх куточках України.
Такий підхід забезпечить конкуренцію на ринку. При цьому наші громадяни зможуть самостійно обирати, хто проводитиме реєстраційну дію, а також місце її проведення. І якщо їм не сподобається якість обслуговування, вони з легкістю зможуть звернутися до будь-якого іншого реєстратора чи нотаріуса.
Разом з реєстраційними функціями ми передаємо кошти, які українці сплачують за ці послуги, на місця. Це понад 1 млрд. грн, які місцеві громади зможуть використати для своїх потреб.
В інтересах України
Слід нагадати, що Мін'юст є органом, який відповідає за процеси люстрації. Наразі до списку відомостей про стан проходження перевірки внесено 48 425 діючих чиновників. Окрім цього, перевірку пройшли 37 960 претендентів та призначених держслужбовців.
Паралельно ми провели серйозну роз'яснювальну роботу, яка забезпечила позитивний висновок Венеціанської комісії щодо українського люстраційного законодавства. У ньому зокрема зазначено:
• Україна має право звільнення найвищих посадових осіб, які були призначені Януковичем, ціллю якого була узурпація влади і зміщення демократичного режиму.
• Визнано правомірним встановлення 10-річного терміну відсторонення від державної служби таких службовців.
• Визнано правомірним включення суддів Конституційного суду України до переліку осіб, які можуть бути люстровані, якщо такі судді були призначені до узурпації влади.
Також у цьому році стартував процес декомунізації. Було прийнято Закон "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", який забороняє виготовлення, поширення, а також публічне використання на території України символіки комуністичного та нацистського режимів. Це стосується сувенірної продукції та публічного виконання гімнів СРСР, УРСР (УСРР) та інших союзних республік.
Вже є перші наслідки дії цього закону. Комуністична партія робітників і селян, Комуністична партія України (оновлена) та Комуністична партія України не можуть бути суб'єктом виборчого процесу.
Тривають судові баталії України в міжнародних судах.
Протягом 2014-2015 років було підготовлено та направлено до Європейського суду з прав людини 3 міждержавні заяви:
"Україна проти Росії", подана 13.03.2014; доповнення від 12.06.2014 та 20.11.2014;
"Україна проти Росії (ІІ) ", подана у серпні 2014;
"Україна проти Росії (IV) ", подана 26.08.2015.
Міністерство юстиції України у співпраці з іншими органами продовжує здійснювати збір та аналізувати відповідну інформацію на предмет формулювання скарг проти Російської Федерації, що в перспективі будуть надіслані до Європейського суду.
Окрім того, Міністерством юстиції спільно з центрами безоплатної правової допомоги та правозахисними організаціями напрацьований окремий проект, націлений допомагати людям, які постраждали від анексії Криму і окупації Донецька і Луганська. Наші адвокати в центрах БПД допомагають українцям готувати відповідні індивідуальні заяви проти Росії до Європейського суду. Статистика кожен день змінюється, але за останніми даними понад 700 таких заяв вже підготовлено.
Зазираючи у майбутнє
При цьому ми з упевненістю дивимося в майбутнє. Вже зараз визначені пріоритетні напрямки діяльності Міністерства юстиції наступного року. У 2016 році плануємо продовжити та завершити поточні реформи та розпочати нові:
• Завершити кадрову реформу.
• Розширити мережу центрів безоплатної правової допомоги.
• Завершити реформу на місцях та передачу реєстраційних функцій.
• Створити Будинок юстиції онлайн, який стане логічним продовженням запровадженихонлайн-сервісів.
• Розпочати одну з найскладніших реформ – реформу мережі тюрем, метою якої є перехід до європейського типу закладів відбування покарань ув'язненими.
Великий політик і борець за справедливість Нельсон Мандела казав: "Піднявшись на високу гору, ти побачиш перед собою безліч інших вершин, які тобі ще доведеться покорити". І ми готові до нових викликів.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.