Віталій Шабунін Голова правління Центру протидії корупції

Офшорний популізм Яценюка

27 грудня 2014, 15:29

Під приводом боротьби з офшорами Уряд просуває в парламенті денонсування Конвенції з Кіпром "Про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи".

З цього приводу маємо що сказати.

Кіпр – не офшор.

В міжнародній практиці офшорною визнається юрисдикція, котра має нульові або дуже низькі відсоткові податкові ставки для нерезидентів та дозволяє ретельно приховати справжнього бенефіціара компанії чи трасту.

Це, переважно, острівні країни, які торгують секретністю та дозволяють іноземцям, які вливають капітал в країну, не сплачувати податки взагалі або платити абсолютний мінімум. При цьому, офшорні юрисдикції особливо не переймаються перевіркою легальності походження такого капіталу – навіть на вимогу іноземних правоохоронних та податкових органів. Вони обіцяють сильні гарантії секретності "великому інвестору". Хрестоматійним прикладом є Павло Лазаренко, який "інвестував" корупційно набуті сотні мільйонів в банк в Антигуа та траст в Гернзі.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2011 визначено офіційний перелік офшорних зон, в якому Кіпру немає, а натомість, є країни типу Беліз, острів Гернзі, острів Мен, Монако, Британські Віргінські острови, Науру, Кайманові острови, Сейшельські острови та ряд інших класичних офшорів.

Кіпр, на відміну від вище названих офшорів, є країною-членом Європейського Союзу, на яку поширюються Директиви ЄС з питань протидії відмиванню грошей. Кіпр з часу вступу в ЄС скасував нульові податкові ставки для іноземців та припинив торгувати секретністю. Власника Кіпрських компаній без проблем можна розкрити, придбавши виписку з офіційного Кіпрського реєстру, що регулярно роблить ЦПК в своїх антикорупційних розслідуваннях.

Навіть якщо і вважати Кіпр офшором, денонсування угоди з ним не вирішить проблему відтоку корупційного та іншого нелегального капіталу з України.

Радше, навпаки, це створить бар'єр притоку доброчесного капіталу та доброчесних інвесторів, які, за умови глибокої економічної кризи, потрібні нам як кисень.

Угоди про уникнення подвійного оподаткування є стандартним міжнародним інструментом створення сприятливого інвестиційного клімату. Тобто, якщо ми хочемо привабити іноземних інвесторів вкладати в Україну капітал, маємо їм забезпечити вигідні та конкурентні умови оподаткування. По-суті, це – гарантія іноземному інвестору, що отриманий в Україні прибуток (після сплати основних податкових зобов'язань в Україні) можна буде вивезти з України без сплати додаткових високих податків. Якщо зараз угода дозволяє Кіпрським інвесторам платити від 5 до 15% з дивідендів, то після скасування угоди буде застосовуватися стандартна ставка 15% податку.

В реалії, Кіпр – це одна з 73 країн світу, з якими Україна ратифікувала подібні угоди, основані на рамковій Конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Серед них ще кілька членів ЄС: Великобританія, Нідерланди, Австрія, Греція, Швеція, Німеччина. При чому в багатьох угодах ставки оподаткування нижчі, ніж з Кіпром: від 5% до 10% оподатковуються дивіденди, які витікають у Великобританію, 0%, 5% або 15% – в Нідерланди, 5% або 10% – в Австрію, Грецію чи Німеччину. Нижчими ніж з Кіпром ставки по роялті є в угодах з Австрією, Німеччиною, Швецією (0% або 5%) та з Великобританією (0%).

Виникає логічне питання: чому денонсуємо угоду саме з Кіпром?

Якщо застосовувати логіку Уряду, то потрібно паралельно денонсувати угоди і з вище названими країнами-членами ЄС, де податкові ставки навіть нижчі! Але, напевно, денонсування якоїсь податкової угоди з Великобританією звучить не так популістично ефектно, як аналогічний правовий шабаш, вчинений щодо Кіпру.

Дуже не хотілося б стати свідками ініціативи масових скасувань податкових угод з країнами членами ЄС, адже тоді можна буде ставити хрест на Євроінтеграції.

Одностороння денонсація угод про уникнення подвійного оподаткування суперечить фундаментальним принципам Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом.



Окрім того, Україна проявить справжнє невігластво, порушивши базовий принцип міжнародного права - pacta sunt servanta – договори повинні виконуватися.

Якщо ж Україна денонсує угоди про уникнення подвійного оподаткування з Кіпром чи іншими країнам ЄС, то капітал перетече в Арабські Емірати, Китай, Корею та інші країни Азії, де діють ще вигідніші ставки оподаткування. Так, відповідно до угоди між Україною та Об'єднаними Арабськими Еміратами, встановлюється ставка на рівні 5% для дивідендів, 3% для процентів, 0% або 5% для роялті. Угода з Південною Кореєю встановлює можливість оподатковувати дивіденди, проценти і роялті на рівні 5%. Дещо вищі ставки встановлюються в інших угодах, до прикладу, згідно з угодою з Китаєм, встановлюються ставки 5% або 10% на дивіденди та 10% на проценти та роялті.

Проте відтік капіталу в ці Арабські та Азійські юрисдикції в рази ускладнить можливість боротися з відмиванням грошей. Тут українські податкові та правоохоронні органи мають більш обмежений інструментарій (менше угод щодо співробітництва, ратифікованих конвенцій і т.д.) та менше напрацьованих зав'язків з місцевими органами щодо контролю за транзакціями. Це означає, що "сховати" гроші в азійських юрисдикціях буде значно простіше, а знайти їх там і повернути назад практично неможливо.

Та головне – брудні гроші осідають не на Кіпрі, а в глухих офшорах.

Типова схема виводу брудного капіталу з України виглядає приблизно таким чином:

Українська компанія реєструється на компанію на Кіпрі (чи в Нідерландах, Великобританії, Австрії), яка, в свою чергу, реєструється на класичний офшор: Беліз, Британські Віргінські острови, Антигуа, Джерсі, де інформація про власників компаній засекречена.

Власне, основні активи, в кінці кінців, осідають в цих острівних засекречених юрисдикціях. І найбільш ризикові транзакції проводяться саме там.

Денонсування угоди про уникнення подвійного оподаткування з Кіпром жодним чином не відобразитися на найбільш ризикових транзакціях і на можливостях контролювати відтік капіталу в справжні офшори.

Наразі розірвати Конвенцію з Кіпром взагалі неможливо!

Прийняття закону про денонсацію Конвенції з Кіпром не означає її автоматичне розірвання. Ст. 27 Конвенції передбачає, що вона може бути припинена не раніше, ніж через п'ять років з дати набрання чинності, тобто, не раніше 2018 року. Навіть якщо закон в популістичний істерії приймуть, Конвенція буде діяти ще три роки.

Конвенція з Кіпром набрала чинності в Україні лише 7 серпня 2013 року, а окремі норми щодо податкових ставок почали застосовуватися лише з 1 січня 2014 року. Угода, яка відповідає на сьогодні усім вимогам модельної Конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку, замінила попередній недолугий договір між Кіпром та Радянським Союзом, який взагалі не передбачав оподаткування доходів. Власне, українці асоціюють Кіпр з ключовим офшором, бо роками і десятиліттями саме із-за старої радянської податкової угоди більшість корупційного капіталу інвестувалася в Україну через Кіпр.

Як реально потрібно боротися з відмиванням грошей через офшори?

Якщо Уряд і парламент шукають рецепт "деофшоризації" економіки та боротьби з відмиванням грошей, потрібно негайно припинити займатися "офшорним" популізмом та почати імплементувати вже прийняті у жовтні антикорупційні інструменти. Наприклад, створити публічний реєстр бенефіціарів або змусити фінустанови краще моніторити клієнтів з підвищеним ризиком – накладати серйозні санкції на банки, які не перевіряють власників компаній-клієнтів та не визначають джерело походження активів, якщо клієнтом є політичний діяч.

Публічний реєстр бенефіціарних власників компаній взагалі є ключовими міжнародними експертними організаціями універсальним рішенням "деофшоризації" економік.

І наостанок: ефективні закони повинні показувати громадянам не те, що "ваші гроші ніколи не будуть виведені на Кіпр", а те, що "ваші гроші ніколи не будуть вкрадені в Україні".

Для цього Уряду потрібно просто ліквідувати усі податкові та "ями" в Україні, через які з бюджету крадуться мільярди. Але, для чого змушувати закривати мільярдні схеми, які годують уже нинішніх очільників держави, якщо можна антикорупційний голод суспільства задовольнити офшорним популізмом навколо денонсування угоди з Кіпром?

powered by lun.ua
Коментарі — 48
Paul83 _ 28.10.2015 13:36
IP: 146.148.68.---
Погоджуюсь з тим, що не варто було навіть ініціювати кроки щодо денонсації договору з Кіпром, оскільки вони однозначно порушуватимуть вимоги Віденської конвенції про право міжнародних договорів. Але яким чином публічний реєстр власників компаній вирішить проблему втечі капіталу з використанням норм договорів про уникнення подвійного оподаткування за умов відсутності адекватних гарантій права власності та наявності більш низьких ефективних ставок оподаткування в інших державах?
19Yurkiv21 _ 28.12.2014 22:42
IP: 37.54.208.---
Мені здається, що Президент і Прем'єр допускаються великої помилки, не залучаючи до роботи над Бюджетом "великий бізнес".
"Олігархи" теж мають знати, над якою прірвою зависла Україна, їх безвідмовна годувальниця.
А якщо не захочуть знати і допомогти, тоді копняка під сраку, а підприємства, банки націоналізувати та передати іноземним інвесторам.
Народ підтримає!
19Yurkiv21 _ 28.12.2014 22:00
IP: 37.54.208.---
Віталій Шабунін
Голова правління Центру протидії корупції, експерт антикорупційної групи Реанімаційного пакету реформ
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Isn't it OFFSHORE?
Cep Kiib _ 28.12.2014 21:26
IP: 46.200.210.---
Передісторія того, чому Путін і Янукович так себе вели і ведуть.
Затяжна криза в Греції зруйнував Кіпрський офшор.
На Кіпрському офшорі у "команди" Путіна було заблоковано понад 30 мільярдів, а в його "команди" Януковича до 15 мільярдів. Не поміг навіть особистий візит Путіна на Кіпр, і всесильна православна церква, адже на Кіпрі все залежить від сильних світу цього в Євросоюзі і США.
У злобі Путін переосмислив сучасне життя в найгіршу сторону, так похмуро, як він бачить ситуацію сьогодні. По дорозі із Кіпру назад додому, пролітаючи над Кримом, щоб хоч якось зашкодити усім симпатикам Заходу, Путін дає наказ військам Чорноморського ВМФ про військові навчання і готовність до бойових дій з ймовірним противником. Це перший симптом, прояв сьогоднішніх подій.
Путін вже тоді забажав компенсації в Україні
У власних рахунках і державних фінансах Путін перестав покладатися на Захід. Повністю змінив власну демократичну доктрину, щоб стати вічним імперським агресором і відбити власні бабки
Cep Kiib _ 28.12.2014 21:25
IP: 46.200.210.---
Це перший симптом, прояв сьогоднішніх подій. Путін вже тоді забажав реваншу
У власних рахунках і державних фінансах Путін став обережний, перестав покладатися на Захід. Повністю змінив власну демократичну доктрину, яка полягала у тому, що після переобрання нового Президента, він буде безтурботно і фінансово вільготно доживати із своєю сім'єю на заході як мільярдер. Але так не вийшло, тому потрібно далі грабувати. Почав будувати власну Китайську стіну імператора. Сьогодні Путін надіється в Китаї обміняти трудовий капітал на долари. Тому можна сміло повірити у серйозний золотий і алмазний запас Путіна. Він сьогодні змушений буде розміняти накопичення "команди" на долари, щоб утримати і прогодувати Народ для виживання і протистояння імператора.
Януковичу навіть і прибіднятися не треба було, він повністю попав під вплив Путіна. Вже тоді Крим став для нього тою розмінною монетою, яка могла б вдовольнити і потішити майбутнього імператора Путіна, і забезпечити Януковичу прикуп в Сочі.
Cep Kiib _ 28.12.2014 21:24
IP: 46.200.210.---
У Росії знайшовся інвестбанкір, готовий відсудити гроші вкладників кіпрських Laiki і Bank of Cyprus з усього світу у міжнародній "трійки" кредиторів. У разі успіху глава Diamond Age Capital Advisors Слава Рабинович розраховує отримати 15% від суми виграшу. Експерти кажуть, що затія поки "тільки вселяє надію".
"Коли впав Кіпр, мені одразу ж зателефонували старі знайомі – покупці проблемних зобов'язань. Адже вони знали, що на Кіпрі зависло багато російських грошей", – розповідає інвестбанкір.
Ідея заробляти на жертвах фінансових негараздів, при цьому намагаючись повернути їм хоча б частину втрат, Славі Рабиновичу прийшла в 2011 році, коли збанкрутував американський MF Global. Порівняно невеликий за обсягом активів брокер був дуже популярний серед російських фінансистів, клієнти фонду Рабиновича Diamond Age теж постраждали. Г-н Рабинович вирішив виступити посередником між компаніями, які купують погані борги і торгують ними на вторинному ринку, і всіма російськими кредиторами.
Sage _ 28.12.2014 18:16
IP: 74.125.18.---
Виталий, Вы знаете, что такое тройной прыжок? Уберите одну точку опоры, – Вы сможете прыгнуть? Так вот и Кипр в технологической схеме "офшоров" – есть промежуточной точкой опоры.
agosto _ 28.12.2014 18:00
IP: 46.149.89.---
mihaylenco:
agosto
Сам то понял, чего написал?

А вам не зрозуміло?
Так я більш ніж 100 грн. в портмоне майже ніколи не ношу. І це мені не заважає розраховуватись з дрібними підприємцями)
agosto _ 28.12.2014 17:47
IP: 46.149.89.---
agosto:
Что значит нет? В большинстве европейских экономик ставки в верхней части шкалы налогообложения превышают 40% и стимулируется стукачество по налоговым нарушениям)
agosto _ 28.12.2014 17:45
IP: 46.149.89.---
mihaylenco:
Це стосується будь-якого інвестора. Як що грошам нема куди діватись, то вони і будуть діватись там, де для них є місце. В тому числі у вигляді купівлі Лексусів, ексклюзивних яхт, сопердорогих годинників тощо. Це теж виведення грошей за межі країни, оскільки такі товари тут не просто не виготовляються. законодавство має буте відповідне. Тому треба законодавство, яке б з одного боку запобігало виведенню коштів, зіншого – стимулювало їх інвестування у власну економіки. Нприклад, запровадження вискокої ставки оподаткування для надвисоких доходів і одночасно позбавлення від неї, якщо ці кошти вкладаються у розвиток визначеної сфери економіки.
Rester Rester _ 28.12.2014 17:40
IP: 37.115.115.---
agosto
Нет.
agosto _ 28.12.2014 17:36
IP: 46.149.89.---
Rester Rester:
Gonta_20 Социалист
Так большинство европейских стран в этом смысле социалистические)
Rester Rester _ 28.12.2014 15:46
IP: 37.115.115.---
Gonta_20 Социалист
Gonta_20 _ 28.12.2014 14:22
IP: 93.73.27.---
agosto:
На самом то деле проблема выведения капиталов из страны не в офшорах, а в недопустимой разнице в доходах богатых и бедных. Децильный коэффициент по оценке международных финансовых организаций превышает 40 при норме 7. Поэтому решения должны приниматься прежде всего исходя из этой ситуации. И они известны – прогрессивная шкала налогообложения физлиц, налоги на недвижимость, стимулирование рефинансирования в собственную экономику, закрытие налоговых ям.
Повністю підтримую. Деякі відомі представники влади стверджують, що при запровадженні прогресивної шкали так звані "роботодавці, які створюють робочі місця," переберуться за кордон. Цеміф, адже копальні, заводи і фабрики нікуди не переберуться і будуть продовжувати функціонувати з тими чи іншими керівниками. А з "тінню" треба боротися стимулюванням інсайдерських повідомлень про фінансові злочини (щоб якийсь звичайний клерк за повідомлення про вкрадені 10 млн. отримав 2, з якими спокійно влаштується деінде)
mihaylenco _ 28.12.2014 06:58
IP: 74.125.181.---
agosto
На самом то деле проблема выведения капиталов из страны не в офшорах, а в недопустимой разнице в доходах богатых и бедных. Децильный коэффициент по оценке международных финансовых организаций превышает 40 при норме 7.

Підтримую. Це ознака дикунства.

Богатым попросту некуда тут вкладывать деньги из-за низкого потребительского спроса.

Це стосується лише іноземного інвестора. Українські скоробагатьки виводять свої гроші з іншої причини – вони примітивні ворюжки. Психологія ворюги: вкрав – заховав.
Українські скоробагатьки не бажають вкладувати гроші в економіку України з іншої причини. Вони просто неспроможні займатися бізнесом. Вони здатні існувати в Україні лише за схемою – вкрав – розпиляв – видавив все, добив – втюхав лохам, або порізав на метал, або просто кинув. Під цю схему заточене все законодавство, вся влада. Система. Крім того неспроможні вони й через власну неспроможність. Через відсутність волі. Через відсутність кваліфікації.
Михаил Ведич _ 28.12.2014 02:02
IP: 95.215.36.---
Олег Колпакчи:
алкоголь и табак – наркотики, потому и отношение к ним должно быть соответствующее. И к тем кто их продаёт.
Но вот всё остальное написанное Вами...
У украинцев и так жизнь сейчас тяжёлая.
А наше правительтво сидит и думает: как бы сделать жизь ЕЩЁ ТЯЖЕЛЕЕ!!!ф
Vitaliy Shabunin _ 28.12.2014 00:09
IP: 193.178.187.---
Дорогі наші боти: Серхио Рамос, Борис Середа,Сергей Мороз, Сергей Бочкарев – вбийте собе обстіну. Ну, хоча б акаунти пристойні зробили, ато ж очевидні боти.
mihaylenco _ 27.12.2014 23:40
IP: 95.135.107.---
agosto
Сам то понял, чего написал?

А вам не зрозуміло?
agosto _ 27.12.2014 23:17
IP: 46.149.94.---
На самом то деле проблема выведения капиталов из страны не в офшорах, а в недопустимой разнице в доходах богатых и бедных. Децильный коэффициент по оценке международных финансовых организаций превышает 40 при норме 7. Богатым попросту некуда тут вкладывать деньги из-за низкого потребительского спроса. Поэтому решения должны приниматься прежде всего исходя из этой ситуации. И они известны – прогрессивная шкала налогообложения физлиц, налоги на недвижимость, стимулирование рефинансирования в собственную экономику, закрытие налоговых ям и пр.
Серхио Рамос _ 27.12.2014 22:11
IP: 37.229.171.---
Денонсація з Кіпром нагадує червону ганчірку, яку бик жадає роздерти, та він і не здогадується, що йому потрібен тореодор... В ролі бика, – наше суспільство!
Борис Середа _ 27.12.2014 21:22
IP: 46.118.87.---
Его купили до того как он стал экспертом.
Сергей Мороз _ 27.12.2014 21:06
IP: 178.215.171.---
Очень похоже на то, что эксперта Виталия Шабунина уже "купил" очень даже заинтересованный олигарх...
Сергей Бочкарев _ 27.12.2014 20:30
IP: 109.95.50.---
Я что-то не понял: критика Яценюка есть (и даже вроде правильная). Но где же гениальные собственные альтернативные предложения из собственной гениальнейшей программы "Реанимационный пакет реформ", под именем которой столько "гениальнейших" людей поперлось в парламент? Предложение об открытом публичном реестре собственников не ваше – он предусмотрено в Европе. Но самое смешное в том, что Европе оффшоры может и будут предоставлять какую-то информацию, а Украине (стране c континента "белой Африки") – не будут. Авторитет у нее не тот. И автор об этом прекрасно знает. Тогда зачем это бла-бла-бла. "Не давайте воровать из бюджета – не будет что выводить в оффшоры". Гениально, чтобы написать на плакате. Делать-то что для этого? Кон конкретных действий по итогу статьи – аж ни одного. Керуйте дальше, "эксперт".
agosto _ 27.12.2014 20:21
IP: 46.149.94.---
mihaylenco:
Сам то понял, чего написал?
agosto _ 27.12.2014 20:19
IP: 46.149.94.---
Олег Колпакчи:
У скандинавов наличка практически отсутствует в обороте, т.е кассовые аппараты или подобные устройства присутствуют повсеместно, тем не менее все скандинавские страны входят в пятнадцатку по легкости ведения бизнеса. Так что дело не в кассовых аппаратах...
Зеленський20 Україна та Європа1086 Корупція1336 Порошенко2 Свобода слова568
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter