10 січня 2015, 13:09

Як Порошенко маніпулює конкурсною комісією Антикорупційного Бюро

Вчора, 9 січня, відбулося перше офіційне засідання конкурсної Комісії Антикорупційного Бюро, яка має обрати Директора нового правоохоронного органу.

Попри те, що на першому засіданні головував Віктор Мусіяка, делегований в комісію Парламентом, Головою та Секретарем обрали двох членів Комісії, призначених за квотою Президента – Рефата Чубарова та Євгена Захарова відповідно.

В Адміністрації Президента урочисто зібрали дев'ятьох членів комісії, а саме засідання, що транслювалося онлайн, відкривав Петро Порошенко і вкотре наголосив на необхідності обрати кандидатуру "оперативно та дуже відповідально".

"Ми маємо сьогодні не втрачати час і швидко підготувати позиції, які зможуть зробити процедуру конкурсу більш досконалою, дати відповіді – чи бачить Національна конкурсна комісія серед можливих кандидатів на посаду директора бюро іноземців чи ні, які кваліфікаційні вимоги ми до них висуваємо та які зміни нам треба внести до Закону", – зазначив Глава держави у своєму зверненні до членів Комісії.

Президент розкрив карти Адміністрації. Здається, серед них точно є "джокер" – узгоджений зі всіма політичними силами єдиний кандидат на посаду Директора Бюро, для якого необхідно у дуже стислі строки провести конкурс, аби уникнути здорової конкуренції, прописати "правильні" кваліфікаційні вимоги, які б дозволили іноземцю стати директором Бюро, а це потребуватиме ухвалення змін до закону і відповідної публічної позиції членів Комісії, яка б пришвидшила голосування відповідних змін народними депутатами.

Для Президента принципово важливо розіграти партію до 24 січня, про що він сам неодноразово заявляв публічно. Цьому є просте пояснення – Порошенко хоче нав'язати суспільству свого керівника Бюро.

Як?

Шляхом обрання одного кандидата серед трьох, запропонованих членами Комісії в результаті короткого та швидкого конкурсу – такого, щоб конкурентні кандидати не встигли прийняти рішення подаватися або взагалі не мали достатньо часу на це. І хоча всі члени Комісії одноголосно наголошують на доцільності матиодного кандидата, саме щодо цієї зміни до Закону Президент очікує чіткої позиції дев'ятьох.

Варто зазначити, що у разі старту конкурсу сьогодні або в понеділок, будь-які законодавчі зміни не можуть впливати на вимоги до кандидатів, прописані в оголошені про початок конкурсу.

Усвідомленою маніпуляцією deadline'ом для обрання Директора Бюро. Так, ця норма є в Прикінцевих положення Закону. У первинній редакції передбачалося, що Закон "набирає чинності" з дня оприлюднення, але "вводиться в дію" через 3 місяці після цього. За ці три місяці мав бути проведений конкурс. Внаслідок правок депутатів вночі перед голосуванням "введення в дію" замінили на "набрання чинності". У результаті в тексті з'явилася абсурдна норма, що Закон ще не є чинний, але його вже слід виконувати. Так, з моменту оприлюднення Закону – 25 жовтня – і розпочався зворотній відлік часу для обрання Директора Бюро.

Якби Президента хвилював Закон, він би оголосив свою трійку кандидатів до конкурсної Комісії ще в кінці листопада, як того вимагала громадськість, а перше засідання Комісії було б проведено не в січні о 6-ій годині вечора п'ятниці, а наприкінці грудня – коли Комісія уже була сформована і готова працювати.

Тим не менше, репутація та моральні якості усіх без виключення членів Комісії дають підстави стверджувати, що конкурс буде проведено чесно та прозоро, попри намагання влади втрутитися в процес та маніпулювати думкою відповідальних за обрання Директора.

Що для цього потрібно?

1. Визначити адекватну тривалість конкурсу. Не 10 робочих днів, як того домагається Президент, а 21 день, тобто – три тижні, яких потенційним кандидатам буде достатньо для того, щоб не просто дізнатися про конкурс, але й підготувати сильне резюме, почати збір решти документів.

2. Закріпити в тексті оголошення не тільки умови проведення конкурсу, але і кваліфікаційні вимоги до кандидатів. Формальні вимоги уже закріплені чинним Законом. Як обрати серед тих кандидатів, які їм відповідатимуть? Наприклад, комісія може оцінювати професійний досвід, компетенції, управлінські та моральні якості кандидатів. Кожний кандидат отримуватиме певний відсоток по критерію, відповідно до власного досвіду, результатів роботи, здобутків, мотивації тощо.

Критерії можуть бути різні, проте, вони та підхід до оцінки кандидатів мають бути оголошені на самому початку.

3. Голосувати за кандидатів тільки відкрито. Нонсенсом видаються пропозиції деяких членів Комісії голосувати таємно. По-перше, це – порушення Закону, пряма норма якого говорить про те, що конкурсна Комісія "відбирає шляхом відкритого голосування з числа кандидатів, які пройшли співбесіду, трьох кандидатів, що відповідають вимогам, які ставляться до Директора Національного бюро, та згідно з обґрунтованим рішенням Конкурсної комісії мають найкращі професійний досвід, знання і якості для виконання службових обов'язків Директора Національного бюро".

По-друге, це якось безглуздо – спочатку обговорювати кандидатів, відкрито висловлюватися з приводу їхніх якостей та досвіду, а потім – голосувати за них у таємний спосіб.

Таємне голосування дає підстави для маніпуляцій та підтасовки результатів, а у майбутньому -оскарження в суді рішення конкурсної Комісії.

4. Одностайна позиція Комісії подати Президентові одну кандидатуру Директора замість трьох. Це – добрий та чіткий сигнал для всіх потенційних кандидатів "вступати в гру" та поборотися за посаду голови Антикорупційного Бюро. Ці зміни уже передбачені у законопроекті N1406, який підтриманий Антикорупційним комітетом ВР та зареєстрований в Раді. Його треба просто проголосувати найближчого сесійного тижня.

Можливо, тоді у цій політичній грі буде не один, а два джокери.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Депутати Зеленського знову протягують законопроєкт проти журналістів N10242

Наші депутати дуже соромʼязливі. Їм невдобно, коли про накрадене ними розповідають журналісти. Накрадене ними і їх кришою в ОП. Саме тому сьогодні депутати Зеленського ще раз спробують протягнути законопроєкт проти медіа – N10242...

Відстрочка у Резерв+: мінус одна корупційна схема в сухопутці

За два дні онлайн-відстрочку в "Резерв+" отримали\продовжили 100 тисяч людей! Це стрибок до ефективнішої та справедливішої мобілізації. Плюс крута антикорупційна реформа...

За кулісами корупційної атаки на $15 млрд збройних грошей

Завершилася кільмісячна наша адвокаційна компанія зі створення найважливішої в країні Наглядової ради – в Агенції оборонних закупівель (АОЗ)...

Корупціонери та російські "консерви": кого Татаров і ко випустили з України

На фоні ударів ворога зовнішнього нагадаю про ворога внутрішнього (Татарова). До сьогоднішньої наради президента з силовиками згадав російських консерв, корупціонерів та ін...

Чому зупинили конкурс до Конституційного Суду за квотою Президента

Це – Костянтин Красовський, адвокат та військовослужбовець. Минулого тижня він успішно пройшов співбесіду на оцінку моральних якостей, яка передбачена при відборі на посаду судді КСУ...

Рада хоче дозволити корупціонерам легально відкуповуватися від в'язниці. Відкупляться і самі депутати?

Вчора, 17 липня, правоохоронний комітет Ради на чолі зі "слугою" Сергієм Іонушасом раптово і кулуарно розглянув законопроект N11340. Він стосується угод про визнання винуватості в кримінальному провадженні по корупційних злочинах...