5 березня 2020, 20:11

Нахіба нам Парламент без волі? Або Україна у часовій петлі

З підручника теорії держави та права:

"...Уряди бувають – уряд більшості (однієї фракції, яка отримала більшість), уряд меншості та коаліційний уряд.

Усі політичні партії йдуть на вибори, сподіваючись здобути уряд більшості. Причина дуже проста: якщо партія отримає більше п'ятдесяти відсотків, то всі її законопроекти та пункти програми – будуть прийняті.

Отримати більшість – є безумовно корисним для партії, яка перебуває при владі, але це означає, що слід очікувати менше дебатів щодо важливих питань, а уряд отримає повноваження швидко "переписати закони" для власної вигоди та "під себе". Сильна ж опозиція – вважається доброю для демократії."

"Деякі з переваг уряду більшості включають:

➡Стабільність.

➡Послідовність та передбачуваність дій: Уряд може проводити послідовну політику протягом усього терміну, оскільки йому не доведеться йти на компроміси з будь-якими іншими сторонами.

➡Ефективність – Уряд може приймати швидкі рішення з актуальних питань без тривалих і затягнутих переговорів.

➡Тривалість – більшість Урядів більшості завершує весь свій термін на посаді".


Ха!Все це тільки не в нас. Ніякої передбачуваності рішень чи тривалості на посаді.

Наш перший в історії країни Уряд більшості – став також найкоротшим Урядом на своїй посаді.


Не працюють у нас теорія держави та права. Бо не працюють демократичні процеси та розподіл влад. І причини критично важливо зрозуміти – інакше будемо, як рибки в акваріумі – нескінченно без пам'яті та аналізу плавати по колу.

-

Вчора о 17:50 – за 40 хвилин до голосування за новий Уряд – фракція Слуги Народу нарешті дізнається перелік усіх міністрів, яких пан Зеленський їм пропонував проголосувати.

Я цей перелік дізнаюся на 15 хвилин пізніше, на профільному Комітеті з державної влади. За 20 хвилин до голосування за Уряд.

... Я зараз буду писати не як депутат чи представник опозиційної фракції у парламенті, а як людина, яка, так сталося, досить непогано вивчала теорію держави та права, та ще світову історію. І філософію права колись давно у найкращому університеті світу – у Кембриджі.

Намагалася довго вчора вловити, що ж мене турбує, і що болить у цій історії перезавантаження другого уряду Зеленського?

Відверто, знаєте, що найгірше в цій історії? Що ми, як країна, заходимо у ту ж саму мертву петлю.

Спробую пояснити. Без емоцій чи політичних слоганів.

Президент Зеленський за день до призначення нового Уряду прийшов на власну фракцію, де 99% депутатів поняття ніякого не мали, за якого Прем'єра чи яких міністрів вони реально мають голосувати, і сказав приблизно наступне: "Я пропоную пана Шмигаля... Також пропоную оцих і оцих людей. Вони гарні люди. По іншим кандидатам на інші міністерства – ще визначаюся. Я ще проводжу консультації у себе в Офісі. І завтра перед голосуванням вам розкажу прізвища".

Проблема тут глибока. Не у формі, не у прізвищах, не у політичній ситуації, а – у суті.

В тому, що за логікою парламентсько-президентської республіки та за нашою Конституцією НЕ Президент визначає КМУ чи його склад. А "коаліція" – а зараз це – найбільша фракція Парламенту – сама ОБИРАЄ кандидата у Прем'єри – і ПОДАЄ цю кандидатуру Президенту. Фракція сама ПОДАЄ Президенту кандидатуру на Прем'єра. І саме коаліція/фракція також обирає та подає кандидатів на міністри.

Далі працюють переговори, баланси-противаги, і Президент вносить назад кандидатуру Прем'єра у ВР, разом з міністром закордонних справ та міністром оборони. Або не вносить, якщо подані фракцією кандидатури – його не влаштовують. Депутати підтримують або ні. Якщо ні – все починається знову.

Розумієте..., ця норма правильна не тому, що вона у нашій Конституції... а тому, що її причина – забезпечити єдину команду Уряду та Парламенту та контроль у сильній парламентській республіці. "Рес-публіка" – це від слів "спільна справа". Пам'ятаєте? Баланси-противаги, все ці не пусті слова, про значення яких ми рідко замислюємося.

Тому саме коаліція – тобто 226+ депутатів – мають висувати з-поміж себе найкращих на різні міністерства. Не інших людей, не "технократів" (таких, до речі, не буває, досить цієї нової політичної непрацюючої теорії), не іноземців, не когось з Марсу, а кращих зі своєї власної політичної команди.

Висувати свого лідера (або лідера однієї з сил, які входять у коаліцію) – на Прем'єра.

Тих, хто заслужив довіру і показав кращу роботу на стресостійкість – на міністрів.

Це – парламентський процес призначення Уряду.

У монобільшості він може тривати і один день. У коаліційних переговорах – 84 дні, як було колись у пані Меркель. Але тоді після 84 днів, вона стала Канцлером сильного уряду та надовго.

Цей процес – пошуку кращих кандидатур в коаліції – формує довіру, формує єдину команду уряду-парламенту, це формує відповідальність майбутніх урядовців перед ВРУ, а не лише Офісом Президента. Це формує відчуття "міністр – один з нас, і ми самі його висунули".

А у міністра – відчуття "я такий самий, як і депутат, який задає мені питання", а не бачену зверхність із серії: призначив Президент і відповідаю лише перед Президентом, а ви всі депутати на комітетах – "ходячі кнопочки", тому голосуйте не питаючи за вкинуті вам законопроекти.

Але у нас – фактично ніхто у фракції Слуги Народу не проводить співбесід, не пропонує людей, і не подає Президенту кандидатів.

Президент силою свого рейтингу, який зробив кожного у його партії депутатом – спускає прізвища своїй партії. Прізвища, які 99% депутатів ніколи не чули. Прізвища людей не з партії влади, за яких не голосував ніхто на виборах, які відповідальні лише перед Президентом особисто, а не перед парламентом, які у більшості НЕ заслужили довіри ні в кого – ні у депутатів, ні в українців, які парламент – ні в що не ставлять.

І знову все починається з початку.

Я дуже вірю у те, що лише зрозумівши причини, можна отримати інші наслідки. Тому і пишу це все.

Але є ще одна дуже важлива річ. Про яку не можна не сказати, говорячи про причини.

Це – волевиявлення українських громадян, які віддали усю величезну підтримку одній людині у країні – Президенту Зеленському, що і сформував списки своєї партії як він вважав за потрібне і отримав більшість у парламенті; який сформував Уряд – і перший – і другий – у своєму Офісі.

Так вже сталося, що таким було волевиявлення людей.

Питання – як нам у такій системі зберегти баланси, функції Парламенту, процедури, забезпечити парламентський контроль?

У недорозвиненій молодій демократії, де не сформовані реально незалежні від політики та бізнесу інститути влади, такі як Антимонопольний комітет, Рахункова палата, ЦВК, Офіс Омбудсмана тощо..., де на питання: "На хіба нам взагалі парламент і депутати?!" – відповідь не дасть 90% населення, монобільшість – це величезна загроза.

У молодій країні монобільшість без парламентаризму – призводить до анархії або диктатури.

Ні те, ні інше – не допоможе українцям жити краще. Це просто факт, без емоцій.


Це величезна загроза для молодої підростаючої країни, ще й у війні. І давайте думати разом, як з цим далі працювати. І як вийти із мертвої петлі спущення рішень Парламенту зверху-вниз у парламентсько-президентській державі.

Бо я дуже хочу змін Уряду по суті, а не по формі. Я так само хочу змін відносин Парламенту з Урядом і Президентом.

Парламент має стати – Парламентом. Бо без розподілу гілок влади на законодавчу, виконавчу і судову – ми не отримаємо ніяких змін у країні.

Я не хочу бачити одну і ту саму історію по колу, як повторення часової петлі.

Не можна робити одне й те саме – і очікувати іншого результату. Іншим він не буде. Лише коло петлі – може бути довшим чи коротшим.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

''ДАХ'' – наш павільйон на Бієнале у Венеції – про дім, дахи, біль, війну, відбудову і майбутнє

➡ Україна відкрила свій павільйон на 19-й Архітектурній Бієнале у Венеції – це найвпливовіша подія у світі сучасної архітектури. Відкриття відбулося за участі Першої леді України Олени Зеленської, яка офіційно презентувала нашу експозицію світу...

"Американці не підтримають тих, хто виборює незалежність..."

"Американці не підтримають тих, хто виборює незалежність, щоб змінити далеку тиранію – на місцевий деспотизм. Вони не допомагатимуть тим, хто проголошує самовбивчий націоналізм, який базується на національній ненависті...

Чому я склала депутатський мандат?

Друзі, я прийняла суперважливе рішення у своєму житті – склала депутатський мандат. Так, таке теж буває. І в багатьох виникає питання: "чому?"...

Перше міжнародне відрядження з малою: Асамблея МПС у Женеві

Перше відрядження з малою. Моє перше відрядження за 13 місяців. Маю брати її з собою, якщо хочу повертатись до міжнародної роботи і годувати її й надалі...

В росії сьогодні свято "День семьи, любви и верности"

В росії сьогодні свято "День семьи, любви и верности". Така в них любов – вдарити ракетами по дитячій лікарні, вбивати гвалтувати та калічити...

Гарячий геополітичний червень. Саміт миру

➡ Перша половина червня – була надзвичайно важлива в геополітичному плані та багата на міжнародні події. ▫ Перше і найважливіше, безумовно, – це Глобальний Саміт миру у Швейцарії 15-16 червня...